Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Permalänk
Inaktiv

Nu ligger 2 av paketen och väntar åå tulldeklaration i sverige fortsättning följer.

Permalänk
Inaktiv

och där ramlade de ner i brevlådan, inga extra kostnader, kanon.

Permalänk
Avstängd

Köpte en cykellampa från amazon USA och den kom utan extra avgifter. Hör inte till diskussionen men varför var det hemleverans för en sån liten sak?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Köpte en cykellampa från amazon USA och den kom utan extra avgifter. Hör inte till diskussionen men varför var det hemleverans för en sån liten sak?

Jag vet inte hur amerikanska Amazon gör, men japanska Amazon skickar allt med DHL Express, vilket innebär hemleverans. Det känns lite underligt om det bara är något litet i försändelsen. Amazon tycker dessutom om att dela upp en beställning på flera försändelser.

Permalänk
Inaktiv

och idag ramlade det in ett par paket till från Schenzen, funkar ju klockrent igen, ingen inblandning av tröga Postnord och avgifter.
Nu kan man börja en strid ström av inkommande gods igen, toppen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Idag landade kablarna som jag beställde från AliExpress i mitten av juli (betalade moms vid utcheckningen). Åkte direkt ned i brevlådan utan att fastna i tullen. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Idag landade kablarna som jag beställde från AliExpress i mitten av juli (betalade moms vid utcheckningen). Åkte direkt ned i brevlådan utan att fastna i tullen. 👍🏻

Kunde du se nått på nån spårning vilken dag försändelsen nådde Sverige? Vore ju intressant att veta hur snabbt den hamna i brevlådan efter att den hamnat i Sverige. Tidigare kunde man ju räkna med minst en vecka och ibland upp till 3 veckor.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Joakim Ågren:

Kunde du se nått på nån spårning vilken dag försändelsen nådde Sverige? Vore ju intressant att veta hur snabbt den hamna i brevlådan efter att den hamnat i Sverige. Tidigare kunde man ju räkna med minst en vecka och ibland upp till 3 veckor.

Den 6:e augusti enligt spårningen.

Permalänk
Medlem

Fråga till er som lyckats köpa från Aliexpress eftet 1 juli utan extra avgifter från Tullen/Postnord: vilket fraktalternativ valde ni? "Aliexpress Standard Shipping", "Aliexpress Saver Shipping" eller något annat? Någon på en annan sida trodde att bara Aliexpress egen frakt funkar för att inte få extra avgifter, men det är inte säkert att den uppgiften stämmer. Andra fraktalternativ är ofta billigare så det är bra att få veta om även dom är utan extra avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Fråga till er som lyckats köpa från Aliexpress eftet 1 juli utan extra avgifter från Tullen/Postnord: vilket fraktalternativ valde ni? "Aliexpress Standard Shipping", "Aliexpress Saver Shipping" eller något annat? Någon på en annan sida trodde att bara Aliexpress egen frakt funkar för att inte få extra avgifter, men det är inte säkert att den uppgiften stämmer. Andra fraktalternativ är ofta billigare så det är bra att få veta om även dom är utan extra avgifter.

Jag tog billigaste frakten "Cainiao Super Economy Global" och den kom utan några avgifter från tull/PostNord.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Åkte precis på moms och avgifter med paket från aliexpress. Jag var noga med att be säljaren om ioss märkning men det tycks inte ha hjälpt. Betalade postnord för att snabba på leveransen och hoppas de gör en återbetalning när de granskat mitt kvitto...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Åkte precis på moms och avgifter med paket från aliexpress. Jag var noga med att be säljaren om ioss märkning men det tycks inte ha hjälpt. Betalade postnord för att snabba på leveransen och hoppas de gör en återbetalning när de granskat mitt kvitto...

Beställde mobilskal i slutet på Juli och fick den i slutet på Augusti. Den åkte genom Ungern och hade inte heller något IOSS nummer, dock hade den en ny lapp över Kinalappen ifall det fanns ett IOSS nummer som Ungern läste av för billigare räntesats 🤷🏻‍♂️? Glömde kolla lappen under. Du borde ju få någon kompensation av Aliexpress iallafall 👍

Permalänk
Medlem

Jag beställer rätt ofta ifrån Asien med UPS för högre belopp än 1500kr.
Får alltid sms om att jag ska betala in momsen, men är osäker på om det även är någon tullavgift på denna summa.

Detta sms får man dessutom under tiden paket är på resan hit, och det har aldrig hänt mig att det legat hos något tullverk som postnordspaket ibland fastnar i.

Vet att UPS inte har så bra rykte dock.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En beställning för 50 kronor jag gjorde med "Aliexpress Saver Shipping" kom enligt Aliexpress spårningssida till Sverige på 7 dagar men har sen dess suttit hos Postnord och/eller tullen i 12 dagar. Har ni sett liknande mönster? Har inflödet av kinapaket ökat så mycket efter 1 Juli att det blir köer i stegen väl i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Åkte precis på moms och avgifter med paket från aliexpress. Jag var noga med att be säljaren om ioss märkning men det tycks inte ha hjälpt. Betalade postnord för att snabba på leveransen och hoppas de gör en återbetalning när de granskat mitt kvitto...

Verkar inte vara ensam om att Postnord har svårt med ioss.

https://www.dn.se/ekonomi/kunder-kan-dubbeldebiteras-efter-ny...

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av omipoen:

En beställning för 50 kronor jag gjorde med "Aliexpress Saver Shipping" kom enligt Aliexpress spårningssida till Sverige på 7 dagar men har sen dess suttit hos Postnord och/eller tullen i 12 dagar. Har ni sett liknande mönster? Har inflödet av kinapaket ökat så mycket efter 1 Juli att det blir köer i stegen väl i Sverige?

För inte så länge sedan fick jag ett paket från Kina efter bara 3 dagar, men sedan låg den ju självklart och dega hos PostNord/Tullverket i lite över 3 veckor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

En beställning för 50 kronor jag gjorde med "Aliexpress Saver Shipping" kom enligt Aliexpress spårningssida till Sverige på 7 dagar men har sen dess suttit hos Postnord och/eller tullen i 12 dagar. Har ni sett liknande mönster? Har inflödet av kinapaket ökat så mycket efter 1 Juli att det blir köer i stegen väl i Sverige?

Slutet på sagan är att paketet kom fram till brevlådan utan extra kostnader efter att ha legat 20 dagar hos Postnord och/eller tullen.

Permalänk
Medlem

Beställde ett litet paket från Kina här för 2 veckor sen.

Det traditionella "betal 75 kr" mejl kom från Post Nord som vanligt. Nothing to see here....still same ....same old...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Beställde ett litet paket från Kina här för 2 veckor sen.

Det traditionella "betal 75 kr" mejl kom från Post Nord som vanligt. Nothing to see here....still same ....same old...

Vart handlade du ifrån? Jag har handlat 2 gånger från Aliexpress sedan 1:a juli och jag har inte fått något SMS från PostNord, Paketet levererades direkt till min brevlåda båda gångerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart handlade du ifrån? Jag har handlat 2 gånger från Aliexpress sedan 1:a juli och jag har inte fått något SMS från PostNord, Paketet levererades direkt till min brevlåda båda gångerna

eBay

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hör av dig till Ebay, tror dom brukar betala när det här händer. Du kanske behöver betala till Postnord först, osäker.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hör av dig till Ebay, tror dom brukar betala när det här händer. Du kanske behöver betala till Postnord först, osäker.

Ebay använder IOSS, så det ska inte bli något extra att betala vid leverans. Det är dock möjligt att vissa säljare som inte säljer så mycket till Europa vet hur man ska ange IOSS-numret för att det ska gå rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ebay använder IOSS, så det ska inte bli något extra att betala vid leverans. Det är dock möjligt att vissa säljare som inte säljer så mycket till Europa vet hur man ska ange IOSS-numret för att det ska gå rätt till.

Precis, det är ju ganska nytt än, och har hört om flera gånger det blivit fel. Då har Ebay betalat tillbaka momsen.

Permalänk
Medlem

Vart på Ebay ska man vända sig? Farsan har råkat ut för det där men hittar inte på deras något...överväldigande... sida

Permalänk
Inaktiv

Kollade ordrar och har nu best 30 paket , 25 har kommit fram utan problem, tar ca 14-20 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ebay använder IOSS, så det ska inte bli något extra att betala vid leverans. Det är dock möjligt att vissa säljare som inte säljer så mycket till Europa vet hur man ska ange IOSS-numret för att det ska gå rätt till.

Åkte själv på en avgift för några dagar sedan av Postnord som var köpt på Ebay där VAT redan var betald, alltså ska det vara avgiftsfritt.
Kontaktade Postnord och visade upp kvittot men dom sa det finns inget dom kan göra utan IOSS-numret.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Precis, det är ju ganska nytt än, och har hört om flera gånger det blivit fel. Då har Ebay betalat tillbaka momsen.

Det skulle jag också vilja ha svar på!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Beställt lite blandat från Ebay och Aliexpress det senaste, Så här långt har jag dubbel betalat moms för 3 av 7 försändelser för att få dom.
Ni som fått era moms pengar tillbaka, fick ni från säljaren eller Ebay/Ali ? Det är ju marknadsplatsen som Paypalbetalingen går till.
Letat på Ebay, men det är inte lätt att hitta hur man skall lägga supportärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Beställt lite blandat från Ebay och Aliexpress det senaste, Så här långt har jag dubbel betalat moms för 3 av 7 försändelser för att få dom.
Ni som fått era moms pengar tillbaka, fick ni från säljaren eller Ebay/Ali ? Det är ju marknadsplatsen som Paypalbetalingen går till.
Letat på Ebay, men det är inte lätt att hitta hur man skall lägga supportärenden.

Försöker få fatt på aliexpress customer support men får inget svar mail ledes..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen, fick en försändelse från Ali, Postnord vill ha 950kr i moms på en försändelse som jag betalat €11 för inkl. moms och frakt. Den lär få gå i retur och sedan kräva tillbaka pengarna via Paypal.
Man börjar ju tro att kines säljarna har lite svårt att förstå det här med IOSS, och dessutom i det här fallet att deklarera rätt värde. Borde väl vara handelsplatsernas ansvar att se till att deras säljare vet vilka regler som gäller.