VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt"?

Permalänk
Avstängd

VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt"?

Jag har börjat motionera mer regelbundet (promenerar cirka 7-12 km nästan varje dag) med utgångspunkten att, "Att vara fysiskt inaktivt är skadligt fysiologiskt talat".

Exempelvis så är fysiskt inaktivitet ohälsosamt pga. av:
- sämre blodcirkulation vilket i sin tur kan leda till blodproppar, cell- och/eller vävnadsdöd pga. ingen syretillförsel dit, skador i hjärnan pga. långvarig syrebrist där(?);

- svagare muskler, leder och skelett pga. fysisk inaktivitet gör att dystrofi och katabolism får fortskrida medan anabolismen ej stimuleras tillräckligt för att motverka det;

- lägre metabolisk aktivitet/kaloriförbrukning vilket sin tur kombinerat med kaloriöverskott kan leda till övervikt, fetma, och andra sjukdomar förknippade med de två sistnämnnda;

- allmänt psykologiskt sämre välbefinnande pga. bristande stimulering av utsöndringen av dopamin, serotonin, endorfiner oftast förknippade med långvarig fysisk aktivitet;

Det är alltså rätt lätt att se hur brist på fysisk inaktivitet är skadligt för en. MEN! Det är inte min fråga.

Jag vill vända på det hela och ställa en liknande fråga om de fysiologiska processerna som äger rum i kroppen vilket i sin tur då leder till den simpla slutsatsen att, "Fysisk aktivitet är hälsosamt".

Vad är det egentligen mer som pågår i kroppen under tillräcklig regelbunden mängd av fysisk aktivitet förutom ökad blodcirkulation, stimulering av anabolism, och utsöndringar av diverse signalsubstanser?

Finns det något mer gynnsamt med ökad blodcirkulation?
Hjälper det till att "städa undan" inuti blodådrorna och på så vis minska risken för blodproppar?
Hjälper det till med näringstransporten till cellerna vilket i sin tur minskar risken för cellrelaterade problem?`
Stimulerar ökad blodcirkulation massa andra processer i kropp och knopp som i sin tur via diverse fysiologiska processer leder till minskad risk för diverse sjukdomar och problem samtidigt det stimulerar utsöndringen av signalsubstanser vanligen förknippade med subjektivt välbefinnande?

Jag tycker det är riktigt intressant, till en viss detaljnivå, förstå VARFÖR saker och ting fungerar som de gör utan att överdriva genom att försöka hoppa ned till gennivå eller molekylärnivå och försöka lista ut vilken syreatom som gör att jag mår bra. Sånt är överdrivet.

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

Motverkar stress och minskar slit på kroppen. Går väl skriva en bibel men lättast är att googla eller bara låna en bok på biblioteket, då kan du välja den detaljnivå du vill ha.

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zxd4wxs/revision/1

Permalänk
Medlem

Läs Hjärnstark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av myra:

Läs Hjärnstark.

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Det är en väldigt lättläst och helt klart rekommenderbar bok för alla att läsa. Träna 45 min fysisk träning 3 gånger i veckan och få ett mer eller mindre garanterat bättre liv på flera plan.

Författaren är överläkare så det inte direkt någon som gissar utan boken bygger på vetenskapliga studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

Om du vill ha referenser och underbyggda tankar och idéer rekommenderar jag att du börjar på FHMs sida och klickar dig vidare allt eftersom.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Läste för inte så länge sen på 1177.se om träning och fysisk-hälsa

https://www.1177.se/liv--halsa/traning-och-fysisk-halsa/

Bra info och några filmer.
Tränar själv väldigt varierat, mest kondition. Känner att det blir lättare att sova och känner mig piggare av att röra på mig.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@cads känner samma själv. Håller på och försöker gå ner i vikt och det ena leder till det andra känns det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den mänskliga kroppen är väldigt anpassningsbar. Om du behöver använda musklerna så triggar själva användandet en process om gör att musklernas omfång ökar, och du blir starkare. Men en stor kropp kräver mer energi, så om du inte använder musklerna så kan de också minska i omfång.

Detta leder dock till problem i dagens samhälle. Tills för alldeles nyligen har det varit standard att människan har behövt röra på sig. Nu när det finns möjligheter att leva ett väldigt stillasittande liv leder det till negativa effekter. Du är helt enkelt gjord för att röra på dig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

När man vet vem som skrivit en tråd enbart på titeln. Borde vara en SweC-achievement xD

Som ovan skrev, människor är gjorde för att röra på sig. Många stillasittande positioner är onaturligt för kroppen att hålla under lång tid, därför får man problem med knän/rygg/nacke främst. Samma med vinkeln för att hålla i datormusen, onaturlig vridning för underarmen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Som ovan skrev, människor är gjorde för att röra på sig. Många stillasittande positioner är onaturligt för kroppen att hålla under lång tid, därför får man problem med knän/rygg/nacke främst. Samma med vinkeln för att hålla i datormusen, onaturlig vridning för underarmen.

Det här märks på en del personer som spenderar mycket tid framför datorn. De (vi) lägger sig till med en hållning som är den som skulle visas upp i ett reklamblad, och där det går att ändra ställningen litet hela tiden. Kan vara litet mer tillbakalutad, vrider litet på stolen eller sitta i skräddarställning. Förändrinagar som gör att man inte behöver sitta i en statisk position. Eller så skaffar man sig ett hög- och sänkbart skrivbord.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Läs Hjärnstark.

Skrivet av AplAy:

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Även jag slår ett slag för Hjärnstark. Anders Hansen gör det lättöverskådligt, underbyggt, och intressant. Han har som sagt även en karriär i bagaget som både läkare och psykiatriker, så att han skulle vara ämnesexpert tycker jag står som givet.

Det enda som inte klickade för mig var tonen, som var lite väl entusiastisk. Antar att jag blivit gråtråkig på senare dar.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

För att på stenåldern behövde människor röra på sig för att överleva, så de vars kroppar som drog nytta av rörelsen hade högre överlevnadschans än de vars kroppar som inte drog nytta av rörelsen. Till exempel för att transportera kroppens ämnen eller vad som behövdes.

Däremot behövde de även spara energi så mycket som möjligt, varför det kan kännas motigt för människor idag att röra på sig och i längden leder till välfärdssjukdomar.

Permalänk
Medlem

Hormoner.

Permalänk
Medlem

Håller med om hjärnstark som några nämnt ovan.

Andra saker som är bra med fysisk aktivitet är:
Skelettet blir starkare vilket minskar risken för frakturer.
Musklerna blir starkare och fungerar bättre vilket minskar risken för skador och att ramla, särskilt om man börjar bli lite äldre.
Sedan är det ju roligt med fysisk aktivitet, iaf efter ett tag när man börjat vänja sig och hittat något som passar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Håller med om hjärnstark som några nämnt ovan.

Andra saker som är bra med fysisk aktivitet är:
Skelettet blir starkare vilket minskar risken för frakturer.
Musklerna blir starkare och fungerar bättre vilket minskar risken för skador och att ramla, särskilt om man börjar bli lite äldre.
Sedan är det ju roligt med fysisk aktivitet, iaf efter ett tag när man börjat vänja sig och hittat något som passar.

Sant. Jag har även hittat från samma författare:
- Hälsa på recept ( https://www.adlibris.com/se/bok/halsa-pa-recept-trana-smartar... )
- Skärmhjärnan ( https://www.adlibris.com/se/bok/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-... )

Vad sägs om dessa två? Är Hälsa på recept en slags nyare utgåva för den verkar också ta upp just effekter av fysisk aktivitet.

Det finns dock en sak som jag stör mig på i boken (hälsa på recept) vilket uppdagades i en recension ( https://thewinningedge.se/bokrecension-halsa-pa-recept-trana-... ): den ger helt inkorrekta, icke-evidensbaserade råd om viktnedgång och fettförbränning. Boken verkar påstå att punktförbränning fungerar (dvs., när du kan träna en muskel för att bränna närliggande fett) vilket är helt inkorrekt.

Hursomhelst så hoppas jag på att deras evidensbasering om effekterna av fysisk aktivitet dock är rigorös och inte egentligen kontroversiellt inom det medicinska området där de kanske försökt lyfta fram det lite mer "populärvetenskapligt" (vilket jag var ute efter i början).

Hursomhelst hursomhelst så har jag beställt båda böcker (Hjärnstark + Hälsa på recept) så har jag något att gotta ned mig i. Var ett bra tag sedan jag läste svenskskriven facklitteratur så att säga! Jag oroar mig smått om att enstaka studier övergeneraliseras och att böckerna verkar vara för "lättlästa" (köpte ej lättlästa versionen dock) istället för att faktiskt gräva lite mer i mekanismerna bakom "varför fysisk aktivitet är bra för hjärnan och resten kroppen".

Tack för tipsen återigen allesammans!:)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sant. Jag har även hittat från samma författare:
- Hälsa på recept ( https://www.adlibris.com/se/bok/halsa-pa-recept-trana-smartar... )
- Skärmhjärnan ( https://www.adlibris.com/se/bok/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-... )

Vad sägs om dessa två? Är Hälsa på recept en slags nyare utgåva för den verkar också ta upp just effekter av fysisk aktivitet.

Det finns dock en sak som jag stör mig på i boken (hälsa på recept) vilket uppdagades i en recension ( https://thewinningedge.se/bokrecension-halsa-pa-recept-trana-... ): den ger helt inkorrekta, icke-evidensbaserade råd om viktnedgång och fettförbränning. Boken verkar påstå att punktförbränning fungerar (dvs., när du kan träna en muskel för att bränna närliggande fett) vilket är helt inkorrekt.

Hursomhelst så hoppas jag på att deras evidensbasering om effekterna av fysisk aktivitet dock är rigorös och inte egentligen kontroversiellt inom det medicinska området där de kanske försökt lyfta fram det lite mer "populärvetenskapligt" (vilket jag var ute efter i början).

Hursomhelst hursomhelst så har jag beställt båda böcker (Hjärnstark + Hälsa på recept) så har jag något att gotta ned mig i. Var ett bra tag sedan jag läste svenskskriven facklitteratur så att säga! Jag oroar mig smått om att enstaka studier övergeneraliseras och att böckerna verkar vara för "lättlästa" (köpte ej lättlästa versionen dock) istället för att faktiskt gräva lite mer i mekanismerna bakom "varför fysisk aktivitet är bra för hjärnan och resten kroppen".

Tack för tipsen återigen allesammans!:)

Jag har inte läst boken (hälsa på recept) själv, men när man läser recensionen så verkar det som att man i boken använt begreppet punktförbänning fel.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har börjat motionera mer regelbundet (promenerar cirka 7-12 km nästan varje dag) med utgångspunkten att, "Att vara fysiskt inaktivt är skadligt fysiologiskt talat".

Exempelvis så är fysiskt inaktivitet ohälsosamt pga. av:
- sämre blodcirkulation vilket i sin tur kan leda till blodproppar, cell- och/eller vävnadsdöd pga. ingen syretillförsel dit, skador i hjärnan pga. långvarig syrebrist där(?);

- svagare muskler, leder och skelett pga. fysisk inaktivitet gör att dystrofi och katabolism får fortskrida medan anabolismen ej stimuleras tillräckligt för att motverka det;

- lägre metabolisk aktivitet/kaloriförbrukning vilket sin tur kombinerat med kaloriöverskott kan leda till övervikt, fetma, och andra sjukdomar förknippade med de två sistnämnnda;

- allmänt psykologiskt sämre välbefinnande pga. bristande stimulering av utsöndringen av dopamin, serotonin, endorfiner oftast förknippade med långvarig fysisk aktivitet;

Det är alltså rätt lätt att se hur brist på fysisk inaktivitet är skadligt för en. MEN! Det är inte min fråga.

Jag vill vända på det hela och ställa en liknande fråga om de fysiologiska processerna som äger rum i kroppen vilket i sin tur då leder till den simpla slutsatsen att, "Fysisk aktivitet är hälsosamt".

Vad är det egentligen mer som pågår i kroppen under tillräcklig regelbunden mängd av fysisk aktivitet förutom ökad blodcirkulation, stimulering av anabolism, och utsöndringar av diverse signalsubstanser?

Finns det något mer gynnsamt med ökad blodcirkulation?
Hjälper det till att "städa undan" inuti blodådrorna och på så vis minska risken för blodproppar?
Hjälper det till med näringstransporten till cellerna vilket i sin tur minskar risken för cellrelaterade problem?`
Stimulerar ökad blodcirkulation massa andra processer i kropp och knopp som i sin tur via diverse fysiologiska processer leder till minskad risk för diverse sjukdomar och problem samtidigt det stimulerar utsöndringen av signalsubstanser vanligen förknippade med subjektivt välbefinnande?

Jag tycker det är riktigt intressant, till en viss detaljnivå, förstå VARFÖR saker och ting fungerar som de gör utan att överdriva genom att försöka hoppa ned till gennivå eller molekylärnivå och försöka lista ut vilken syreatom som gör att jag mår bra. Sånt är överdrivet.

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

300 000 år av evolution har inte tagit höjd för det relativt stillasittande liv vi skaffat oss de senaste 100 åren.

Permalänk
Avstängd

En uppdatering nu efter drygt en månad när jag har kommit igenom cirka 30 % av boken så tycker jag att den har en hel del guldklimpar gällande beskrivning av fysiologiska förändringar som följd av fysisk aktivitet vilket i sin tur skapar gynnsamma biomarkörer för lång hälsa.

Exempelvis påstås det att regelbunden löpning (3 ggr/veckan?) i minst ett par månader leder till bildandet av nya blodkärl i hjärnan vilket stärker förmågan att transportera dit energi, syre och näringsämnen, samtidigt som det stärker förmågan att transportera bort slaggprodukter och där har vi en intressant biomarkör.

Anta att du bygger upp tonvis med slaggprodukter i hjärnan så ser jag saker som ökad risk för stroke, blodproppar, hjärnblödning och annat orsakat av igentäppta blodkärl vare sig det är av slaggprodukter och/eller blodfetter eller dåligt kolesterol. Frågan är då om liknande inträffar med andra blodkärl i resten av kroppen?

Och än så länge har jag INTE fått svar på vad för liknande fysiologiska förändringar av styrketräning kan uppstå vilket i sin tur leder till gynnsamma biomarkörer. Hypotes: Stärkt skelett som följd av styrketräning minskar risken för artros för att skelettet förstärks?

Någon som vet i förväg om boken avhandlar styrketräningen effekter på kropp & knopp hos människan?

P.S. Hittills har jag blivit mycket mer peppad av fysisk aktivitet, dock mest styrketräning, men också en del löpning på löpband. Jag kan varmt rekommendera boken hittills och även regelbunden fysisk aktivitet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit är vår kropp byggd för att användas, den stimuleras av alla rörelser och uppgifter den har. Försöker anpassa sig hela tiden. Det är därför vi blir starkare när vi lyfter tunga saker regelbundet, vi får bättre syreupptagning när vi springer regelbundet.
Däremot har vi kvar den gamla lasten att kroppen tror sig behöva spara på energi och lagra energi vilket gör att vi "drar oss" från att göra jobbiga saker. Det hänger ihop med att kolhydrater var en bristvara före vi började odla och kroppen ville förbereda sig för perioder med dålig tillgång på kolhydrater och proteiner (vinter osv när inga frukter fanns).

Idag har vi i västvärlden obegränsad tillgång på all föda vi vill och vår kropp är inte skapt för det. I kombination med att vi rör oss för lite för att kroppen skall få den stimulans osv den behöver skapas det en massa problem, välfärds sjukdomar.

För att undvika detta måste vi tänka på vad, hur och i vilka mängder vi äter samt kombinera med motion om vi har stillasittande jobb. Det vill säga om man vill ha en frisk kropp hela livet.

Ny forskning har visat att fysisk aktivitet, speciellt styrketräning, stimulerar hjärnan.
https://www.vetenskaphalsa.se/fem-insikter-om-hjarnan-och-tra...

https://www.svtplay.se/video/21059104/vetenskapens-varld/vete...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Lymfsystemet har inget hjärta utan kräver att man använder kroppens muskler för att få cirkulation.
https://www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/lymfsystem...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Haft lite funderingar över det där.

Jobbar själv tex enbart natt, i ett relativt stillasittande jobb.

Och försöker iaf få in 30min av fysisk aktivitet per natt om jag nu inte promenerar till jobbet(1.4mil tor).
Blir då i regel yoga + armhävningar, situps osv, alltså lite enklare övningar.

Sen på ledigveckorna rör man ju sig allt mer, speciellt under hösten när småviltsjakten är igång. kan man promenera runt i skogen 8-9 timmar ett par gånger i veckan(så hunder får vilodagar). och under vintern är det ripjakt och toppfågeljakt, vilket betyder ett antal mil(ibland över 10mil) på skidor eller snöskor under ledigveckorna.

Har noll intresse av gym, då jag inte är ute efter att se ut som en gymråtta då jag har tendens att gå till överdrift när jag får något nytt intresse...

Har ju hjärt/kärl sjukdomar i släkten, så min träning är väl egentligen för att förhoppningsvis fördröja dom problemen något även om det säkert är lönlöst.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Haft lite funderingar över det där.

Jobbar själv tex enbart natt, i ett relativt stillasittande jobb.

Och försöker iaf få in 30min av fysisk aktivitet per natt om jag nu inte promenerar till jobbet(1.4mil tor).
Blir då i regel yoga + armhävningar, situps osv, alltså lite enklare övningar.

Sen på ledigveckorna rör man ju sig allt mer, speciellt under hösten när småviltsjakten är igång. kan man promenera runt i skogen 8-9 timmar ett par gånger i veckan(så hunder får vilodagar). och under vintern är det ripjakt och toppfågeljakt, vilket betyder ett antal mil(ibland över 10mil) på skidor eller snöskor under ledigveckorna.

Har noll intresse av gym, då jag inte är ute efter att se ut som en gymråtta då jag har tendens att gå till överdrift när jag får något nytt intresse...

Kanske zwift.com vore något?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Anders Hansen är att anses som expert inom området.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Hansen

Träningens effekter på hjärnan får nog ses som prio ett.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Lymfsystemet har inget hjärta utan kräver att man använder kroppens muskler för att få cirkulation.
https://www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/lymfsystem...

Intressant. Jag önskar att jag hade pluggat läkare på fritiden så jag förstått mer ingående om människokroppen!

Finns det då samband mellan personer med mycket fett och lite muskler eller smala personer och lite muskler och diverse sjukdomar i lymfsystemet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Anders Hansen är att anses som expert inom området.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Hansen

Träningens effekter på hjärnan får nog ses som prio ett.

Det kan även jag skriva under på.

Har sett hans serie Din hjärna, som jag tycker är jättebra och lärorik. Där finns ju ett avsnitt om fysisk aktivitet

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Som många redan skrivit är vår kropp byggd för att användas, den stimuleras av alla rörelser och uppgifter den har. Försöker anpassa sig hela tiden. Det är därför vi blir starkare när vi lyfter tunga saker regelbundet, vi får bättre syreupptagning när vi springer regelbundet.
Däremot har vi kvar den gamla lasten att kroppen tror sig behöva spara på energi och lagra energi vilket gör att vi "drar oss" från att göra jobbiga saker. Det hänger ihop med att kolhydrater var en bristvara före vi började odla och kroppen ville förbereda sig för perioder med dålig tillgång på kolhydrater och proteiner (vinter osv när inga frukter fanns).

Idag har vi i västvärlden obegränsad tillgång på all föda vi vill och vår kropp är inte skapt för det. I kombination med att vi rör oss för lite för att kroppen skall få den stimulans osv den behöver skapas det en massa problem, välfärds sjukdomar.

För att undvika detta måste vi tänka på vad, hur och i vilka mängder vi äter samt kombinera med motion om vi har stillasittande jobb. Det vill säga om man vill ha en frisk kropp hela livet.

Ny forskning har visat att fysisk aktivitet, speciellt styrketräning, stimulerar hjärnan.
https://www.vetenskaphalsa.se/fem-insikter-om-hjarnan-och-tra...

https://www.svtplay.se/video/21059104/vetenskapens-varld/vete...

Grymma tips! Ska kika nu, och så ska jag banne mig finna den där forskarens mejl och fråga honom om forskningsläget just nu för termerna "styrketräning och hjärnan". Jag styrketränar just nu 4 ggr i veckan (plus mycket protein och sömn vilket behövs så klart). Skall bara få in löpning också för att inte förlora konditionen nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffelundgren:

Det kan även jag skriva under på.

Har sett hans serie Din hjärna, som jag tycker är jättebra och lärorik. Där finns ju ett avsnitt om fysisk aktivitet

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

Jag tror samverkande faktorer om kunskap om hygien, bakterier, virus och förmågan att behandla människoskador.

Förr i tiden kunde ju en simpel blodförgiftning ha ihjäl dig för då var du inte bara dålig med hygien, det fanns inte heller någon antibiotika eller andra medicinska underverk.

För att dela ut en känga här: det är inte religion som har gjort att vi har kunna levt längre idag än förr utan det är endast tack vare vetenskapens självkorrigerande process!!! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Det kan även jag skriva under på.

Har sett hans serie Din hjärna, som jag tycker är jättebra och lärorik. Där finns ju ett avsnitt om fysisk aktivitet

En fråga jag dock funderar på är: Om människan är mindre fysiskt aktiv idag än för över 100 år sedan, hur kommer det då sig att vi blir äldre idag än vad människorna blev förr?

Medicin, förbättrad vård osv.

Tidigare var det ju tex många barn som dog av diverse sjukdomar som man idag vaccineras mot.
En sticka i fingret kunde betyda döden innan uppkomsten av penicillin osv.

Dom som klarade sig undan det och allvarligare sjukdomar blev även dom gamla då.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Kanske relevant sammanställande artikel om ämnet: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.01890...
Den handlar om en annan typ av träning än den du verkar mest intresserad av, men en hel del av hälsoeffekterna är nog gemensamma. Det verkar som att författarna inte heller riktigt bryr sig om att "mjukt" definiera vad hälsa faktiskt är utan går ganska direkt på förbättringar respektive försämringar av tillstånd i kroppen. Ämnena och reaktionerna de pratar om verkar handla om både psykiskt välmående, fysiskt välmående för stunden respektive i det långa loppet (tex genom att titta på effekten av träningen på den förväntade livslängden).

TL;DR: sammanfattning av massor av fina fördelar med uthållighetsträning som studerats empiriskt i massor av studier, och den fysiska träningens (positiva) stress på kroppen ställs mot (den negativa) stressen vi upplever vid långvariga psykiskt påfrestande situationer