Hur håller ni koll på privatekonomin?

Permalänk
Medlem

Hur håller ni koll på privatekonomin?

Använder ni olika appar som Tink, knackar ni Excel vid varje transaktion, eller kör på tills det är tomt?

Själv tycker jag att många appar inte hanterar kategorisering tillräckligt bra för att orka fortsätta använda dem. Använder Splitwise till större gemensamma köp i hemmet.

Permalänk
Medlem

Jag använder hledger för privatekonomin, egenföretagandet, traditionella investeringsportfoliot, crypto, ... Varje måndag gör jag en import av mina främsta konton, det tar typ 10min. Resten sync'ar jag lite när jag känner för det.

Kategorisering är ganska smidigt för man kan själv sätta vilka kategorier man vill ha och även dess underkategorier, sen sätter man upp regler för csv-importen som i de flesta fall bara kollar på transaktionens beskrivning.

Här är två exempel jag postat tidigare.

Det är inte det absolut lättaste att sätta igång med, men länken ovan innehåller allt man behöver. Man kan börja väldigt enkelt och tex bara hålla koll på sitt vardags-transaktionskonto, sen om man vill, skala upp det till precis den nivån man behöver.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem

Lägger undan spar ner till en viss summa direkt när lönen kommer varje månad. The end. Bor ensam så känner inget behov av att göra det mer komplicerat än så.

Permalänk
Medlem

Vi har en fast summa vi spenderar varje månad, inklusive till hyra, mat, internet, etc. Känner inget jättebehov av att ha stenkoll på exakt vad pengarna går till så länge vi håller denna budget.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Har länge övervägt att koda ett eget system, där man kan koda så att den sortera efter mat, bil, skit och så vidare så att man lättare kan se vart alla pengarna tar vägen. Men har inte orkat koda sånt än på grund av värmen.

Bruka lägga undan pengar så fort man få dom, men nu så går mina pengar till att laga mina bilar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vi vet vad våra fasta utgifter är + summa för månadssparande så dessa dras automatiskt, resten är lekpengar. Två vuxna och två barn i hushållet.

Förstår inte riktigt frågan,vad är det att hålla koll på? Man vet väl vad man har för inkomster?

Permalänk
Medlem

Använder inga speciella appar eller liknande förutom bankappen. Numera är det oerhört lätt att hålla koll på sin ekonomi när man inte har en massa kontanter liggandes till höger och vänster. Det som finns när man loggar in på Internetbanken är det man har att förhålla sig till. 😉

Permalänk
Medlem

Använder Revolut, och då kategoriseras allt automatiskt (ibland får man hjälpa till lite)

Permalänk
Medlem

Kört ett excelblad sedan jag och frugan skulle skaffa hus för ca 5 år sen. Uppdaterar den ca en gång om året eller vid behov när nya fasta utgifter skapas eller behöver uppdateras. Det är bra att få en överblick vad hushållet är tänkt att kosta per månad samt hur mycket vi har att "leka" med.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Avstängd

Bankappen har en massa sådana funktioner med (mer eller mindre) automatisk kategorisering av utgifter och så, inte för att jag använder dem särskilt mycket. Jag vet vad jag har i fasta utgifter +/- 10% eller så, samma med lönen, så det är inte så mycket att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Har skrivit upp mina fasta utgifter som jag vet återkommer varje månad.
För över 8000kr varje lön direkt till Avanza. Sen planerar jag resten, jag sätter av 5000kr för att leva för i månaden. Resterande delar jag upp om jag inte har större utgifter eller planerar på att köpa något till hälften avanza och hälften ett buffert konto.

Dagen innan löning på kvällen så för jag över det jag har kvar av 5000kr (som jag lever för i månaden) till buffert konto så jag börjar från noll igen när lönen trillar in.

Permalänk
Medlem

Appen Zlantar.

Permalänk
Medlem

Kör med 2st exelblad där vi skriver in vad som har med hus att göra samt lite mer rörliga kostnader. Då ser vi enkelt hur mkt som skall till respektive konto, samt att vi ser snabbt vad vi har att röra oss på när allt är betalat.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag brukade kolla i slutet av månaden, efter lönen. om summan var högre än förra månaden.

Numera som många säger har bl a swedbank Expence Control.
Där fick jag hjälpa den lite i början med vad som var vad.
Nu tycker jag den funkar ganska ok.

Fick även en mycket bättre inblick på vad jag egentligen lägger lönen på. Så definitivt hjälpte Appen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Sambon och jag har eget ekonomi. Vi bor i ett hus (med bolån). Alla får sitt eget lön sen kollar vi utgifterna fram till 25e. Vi delar sen gemensamma utgifter som t.ex mat, lån, räkningar. Allt som är kvar behåller vi själva. Jag brukar föra över 2500kr till avanza ( här delar jag upp på zero,global och investor b) och 1000kr till lysa. Det som är kvar använder jag till att tanka bilen och köpa onödiga sker till mig själv eller till sambon:D (blir det kvar något så sätter jag i sparkonto). Brukar samla ihop lite större summa under ett par månader sen köpa något kult som t.ex hoj eller ny dator/mobil. Jag personligen tycker att viktigt att man sparar lite varje månad visst men viktigast är att leva livet. Visst har man något större mål t.ex samla ihop kontantinsats till ett boende är en annan femman. Då kan man undvika lyx lite oftare som vanligt. Allt detta har funkat hittills ( den senaste 11 år) och ser inte anledning varför ska den inte funka i fortsättningen. Viktigt att man ska ha kul!:)
Ps jag har en vanlig lön <30 tusen brutto, men röker/snusar inte, dricker inte alkohol. (dvs här kan man spara ganska stora summor i guess)

Permalänk
Medlem

Håller inte koll på kategorier men har en bra uppfattning om hur mycket jag spenderar varje månad till närmaste tusenlapp. När lönen kommer så för jag över allt som fanns kvar från förra lönen till ett annat konto så det är lättare att se hur mycket man spenderar.
Nu när det är pandemi och man inte gör ett skit så blir det ju onödigt mycket pengar över vilket är trevligt. Överslagsräkning så här på morgonkvisten: Senaste året så sparar jag tre gånger mer än jag förbrukar på en månad (ink hyra, el, tjänster - allt) alltså sparar jag 75% av lönen efter skatt, känns bra!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kör iväg 5% av lönen till Avanza för det privata pensionsparandet. Sen så matar sambon och jag in alla utgifter som vi anser är gemensamma i vårt excel-dokument. Där finns lite automatik som räknar ut vad jag är skyldig henne och tvärtom. Sen kvittar vi det mot varandra och den som behöver skickar pengar till den andra. Detta gör vi runt den 25:e varje månad. Använde Tink förut innan de la ner sin app, samt ICA:s egna, men den har också lagt ner. Så nu håller jag koll själv i stället.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Har byggt ett eget excel-ark där jag manuellt för in intäkter och utgifter samt kategoriserar dem Det är en viss ceremoniell känsla samt att jag har full kontroll och tvingas reflektera över finansiella beslut.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Relik 📜

Betalar mer eller mindre allt med kreditkort, så får fakturor månadsvis. I samband med löning går jag igenom allt och lägger in i ett excelblad. Fru gör likadant med de saker som ligger på henne, annars har vi gemensam ekonomi och det allra mesta går via mitt "bankkonto".

Det är typ en timmes jobb i månaden, men tycker det är värt för att "alltid" ha koll på ekonomin. Går lätt att se månad för månad hur mycket vi spenderar på olika kategorier och hur mycket som totalt spiller över, vilket då blir extra sparande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Vi båda betalar in en fast summa till "huskontot" varje månad och sen tas alla utgifter utom mat från detta. Jag handlar nästan alltid maten men vi betalar varannan gång så blir det nästan jämt.
Pengarna på "huskontot" är dessutom för mycket mot vad det går åt varje månad så här blir det även buffert för oförutsedda utgifter.

Så fort min lön kommer in så går det in en summa till mitt sparkonto och när månaden är slut så sätter jag in resterande som är kvar på samma sparkonto. Köper en del aktier från detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Inga appar utöver banken min lön kommer in på och sedan där jag sparat/investerar. Banken lönen kommer in på sorterar redan vart pengarna går.

Minst halva lönen går in i någon form av sparande eller investerande samt påfyllning av buffert vid behov. Siktar på 2-3 bruttolöner i buffert vilket egentligen är ganska overkill för mig men better to be safe than sorry.

Det som är kvar går till fasta avgifter och inköp av mat och annat som uppstår under månaden. Tycker upplägget fungerar bra även om just matinköp behöver ses över.

Permalänk

Lägger inte ner någon större tid på att analysera vår ekonomi. Använder bankappar samt inloggning på bank via hemsida.

Vi har ett servicekonto där en viss summa alltid ska finnas. Till det kontot överförs en summa varje månad. Från det kontot betalas allt som har med hushållet att göra för hela familjen. Har vi minus på det så blir det inget extra och tvärtom. Där ska alltid finnas X antal tusenlappar.

Sedan har vi separata konton som vi har våra ”egna” övriga pengar på. Dessa gör vi precis vad vi vill med.

Utöver det så har vi ett antal egna och gemensamma sparkonton med fonder, vanliga bankkonton samt pensionsspar. Där ligger vår ”backup” mot oförutsedda händelser som inte servicekontot täcker.

Man ser alltid till att man har ett plus innan nästa lön betalas ut. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Musikälskare

Har gjort en månadsbudget i excel, följer inte den slaviskt men investerar minst 50% av min inkomst som regel (ISK, Pension, Crypto etc.)

EDIT: Har 3 månadslöner som buffert och dom rör jag inte om det inte är ett nödfall
EDIT2: Det kan vara bra att gå över ekonomin någon gång om året för att rensa ut små fasta onödiga utgifter, senaste gången jag gjort det fick jag bort ca 800kr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört med YNAB (You Need a Budget) i typ 5 år, https://www.youneedabudget.com/ Väldigt nöjd och ger mig en fantastiskt bra koll på min privatekonomi. De har även massa bra verktyg och guider för att skapa en bättre privatekonomi och hela systemet är utformat för att hjälpa dig skapa en ekonomisk stabilitet. Finns tillgängligt via webben eller app som funkar kalasbra.

Jag kör manuell inmatning av utgifter men tror det går att automatisera med import av kontoutdrag från vissa banker. Fantastiskt bra och väl utarbetat verktyg för att göra budget och följa upp kostnaderna för respektive kategorier. Man kan göra det så detaljerat man vill, eller hålla det mer översiktligt om man föredrar det. Jag har alla räkningar på autogiro och alla småköp har jag och min sambo ett gemensamt konto för som vi för över fast summa varje månad.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag använder Spirecta https://spirecta.se/ och jag tycker det funkar bra. Gillar att de inte säljer "min" data och jag betalar gärna en månadskostnad för det.

Väldigt fint verktyg men de tog lite tid för mig att sätta mig in i det.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Den 25e börjar en ny bokföringsmånad, så då rensas allt gammalt och en summa förs över till ett specifikt konto för månadens kostnader från bufferten (dit lönen går in).

Har ett egenbyggt Excelark där alla köp och fakturor registreras och kategoriseras så jag kan följa in och utflöden under tid. Hanterar även uppföljning av olika investeringar och sparkonton. Eget ark gör att det blir exakt så som man själv vill ha det, körde andra appar och så tidigare men blev aldrig exakt rätt.

I samband med att saker loggas i arket så reserveras även pengar på specifika konton för de två kreditkort vi har (dvs förs över från kontot för månadens kostnader), räkningarna för dessa kort dras sedan från de kontona.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Har byggt ett eget excel-ark där jag manuellt för in intäkter och utgifter samt kategoriserar dem Det är en viss ceremoniell känsla samt att jag har full kontroll och tvingas reflektera över finansiella beslut.

Mvh

Jag använder också ett excel-dokument, ett ark per år, där jag fyller i alla utgifter. Eftersom jag handlar en del kontant blir det svårt att använda appar och vill ha allt på samma ställe så tyckte ett excel-dokument funkade bra. I slutet på året fyller jag också i hur mycket lån, pensionssparande och aktie/fond-sparande jag har.

Varje månad amorterar jag och sparar några tusenlappar i aktier/fonder. Flyttar pengarna den första bankdagen varje månad.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jag och sambon sätter över en fast summa till Huskontot, därifrån betalas alla gemensamma utgifter, vi har även en automatisk överföring från mig till ICA för mat, sambon swichar sin del av beloppet till mig.

Den fasta summan som sätts över var från början uträknad så att vi satte in procentuellt till det gemensamma utifrån hur mycket vi drog in till hushållet. (drog jag in 60% av stålarna står jag för 60% av utgifterna)
Nu betalar vi lika mycket, men jag står för bilkostnaderna då jag har något högre inkomst.

Utöver det så sätter jag av 15% av lönen av i diverse sparformer, samt att jag brukar investera det som finns kvar i slutet av månaden.
Det som jag och min sambo har kvar efter att det gemensamma fått sitt är lekpengar och vi gör som vi vill med dom.

Har ett excel som jag brukar fylla i driftskostnader(+ gem utgift som internet osv) för att kunna se hur dessa förändras över tid samt att kunna se om åtgärder som tilläggsisolering, FTX ventilation, ny garageport osv haft förväntad inverkan på kostnaderna.
Använde tidigare Tink, men det var väldigt bökigt när man har en halvintegrerad ekonomi, var lätt att det vart tokigt när pengar flyttas mellan konton och man inte gjorde uppdelningen rätt.
Brukar också försöka göra ett excel och följa kostnaderna för olika projekt i hemmet.

Funkar för oss väldigt bra, vi har aldrig bråkat om pengar vilket är riktigt skönt! Vi diskuterar pengar, utgifter och investeringar, jag tror att eftersom vi vågar prata om det så behöver vi aldrig bråka om det, för det finns inget att bråka om.

Permalänk
Medlem

Jag har följt mina inkomster och utgifter varje månad sedan 2011 när jag började studera. Tycker det är viktigt och intressant. Det blir roligare desto längre man håller på också.

Har gjort ett eget excel-blad där jag skrivit upp olika utgifter som, mat, vatten, el, försäkringar, nöjen, övrigt, dator, träning etc. Sedan så skriver jag bara i kostnaden mellan den 25:e och 25:e varje månad. Jag har ett månadssparande på ca 20 000 kr i månaden som jag för över till Avanza direkt lönen kommer, sedan har jag utgifter på 12 - 15 000 kr i månaden ungefär.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Jag har nu kört med YNAB (You Need a Budget) i typ 5 år, https://www.youneedabudget.com/ Väldigt nöjd och ger mig en fantastiskt bra koll på min privatekonomi. De har även massa bra verktyg och guider för att skapa en bättre privatekonomi och hela systemet är utformat för att hjälpa dig skapa en ekonomisk stabilitet. Finns tillgängligt via webben eller app som funkar kalasbra.

Jag kör manuell inmatning av utgifter men tror det går att automatisera med import av kontoutdrag från vissa banker. Fantastiskt bra och väl utarbetat verktyg för att göra budget och följa upp kostnaderna för respektive kategorier. Man kan göra det så detaljerat man vill, eller hålla det mer översiktligt om man föredrar det. Jag har alla räkningar på autogiro och alla småköp har jag och min sambo ett gemensamt konto för som vi för över fast summa varje månad.

Jag kör också YNAB och använder det dagligen sedan 2015. Några saker som jag gillar extra mycket är möjligheten att följa sin ekonomiska utveckling (net worth) över tid, den suveräna mobilappen som gör det enkelt att använda på språng (i praktiken är det den jag använder mest), och att automatiskt få kommande oregelbundna utgifter (sparmål, betalningar per kvartal/halvår/år osv) uppdelade till mindre sparbelopp varje månad.

Om man t.ex. betalar sin bilförsäkring per år så hjälper YNAB en att lägga undan en viss peng varje månad, så att man i stället kan se det som en månadsbetalning. När tiden väl kommer att betala den årliga fakturan så blir det en mycket mindre summa pengar man behöver lägga undan just den månaden, i stället för att eventuellt komma på det i sista minuten och behöva dra in på annat till absurdum den månaden. Detta har gett mig en oerhörd ro i min ekonomi. Om man har mindre eller mer pengar över än väntat en viss månad så kan man lägga in mindre eller mer till sparmålet, och då justeras efterkommande månaders sparsumma automatiskt utan att man behöver dra fram miniräknaren.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.