VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt"?

Permalänk
Medlem

VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt"?

Jag har börjat motionera mer regelbundet (promenerar cirka 7-12 km nästan varje dag) med utgångspunkten att, "Att vara fysiskt inaktivt är skadligt fysiologiskt talat".

Exempelvis så är fysiskt inaktivitet ohälsosamt pga. av:
- sämre blodcirkulation vilket i sin tur kan leda till blodproppar, cell- och/eller vävnadsdöd pga. ingen syretillförsel dit, skador i hjärnan pga. långvarig syrebrist där(?);

- svagare muskler, leder och skelett pga. fysisk inaktivitet gör att dystrofi och katabolism får fortskrida medan anabolismen ej stimuleras tillräckligt för att motverka det;

- lägre metabolisk aktivitet/kaloriförbrukning vilket sin tur kombinerat med kaloriöverskott kan leda till övervikt, fetma, och andra sjukdomar förknippade med de två sistnämnnda;

- allmänt psykologiskt sämre välbefinnande pga. bristande stimulering av utsöndringen av dopamin, serotonin, endorfiner oftast förknippade med långvarig fysisk aktivitet;

Det är alltså rätt lätt att se hur brist på fysisk inaktivitet är skadligt för en. MEN! Det är inte min fråga.

Jag vill vända på det hela och ställa en liknande fråga om de fysiologiska processerna som äger rum i kroppen vilket i sin tur då leder till den simpla slutsatsen att, "Fysisk aktivitet är hälsosamt".

Vad är det egentligen mer som pågår i kroppen under tillräcklig regelbunden mängd av fysisk aktivitet förutom ökad blodcirkulation, stimulering av anabolism, och utsöndringar av diverse signalsubstanser?

Finns det något mer gynnsamt med ökad blodcirkulation?
Hjälper det till att "städa undan" inuti blodådrorna och på så vis minska risken för blodproppar?
Hjälper det till med näringstransporten till cellerna vilket i sin tur minskar risken för cellrelaterade problem?`
Stimulerar ökad blodcirkulation massa andra processer i kropp och knopp som i sin tur via diverse fysiologiska processer leder till minskad risk för diverse sjukdomar och problem samtidigt det stimulerar utsöndringen av signalsubstanser vanligen förknippade med subjektivt välbefinnande?

Jag tycker det är riktigt intressant, till en viss detaljnivå, förstå VARFÖR saker och ting fungerar som de gör utan att överdriva genom att försöka hoppa ned till gennivå eller molekylärnivå och försöka lista ut vilken syreatom som gör att jag mår bra. Sånt är överdrivet.

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

Motverkar stress och minskar slit på kroppen. Går väl skriva en bibel men lättast är att googla eller bara låna en bok på biblioteket, då kan du välja den detaljnivå du vill ha.

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zxd4wxs/revision/1

Permalänk
Medlem

Läs Hjärnstark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Läs Hjärnstark.

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Det är en väldigt lättläst och helt klart rekommenderbar bok för alla att läsa. Träna 45 min fysisk träning 3 gånger i veckan och få ett mer eller mindre garanterat bättre liv på flera plan.

Författaren är överläkare så det inte direkt någon som gissar utan boken bygger på vetenskapliga studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

Om du vill ha referenser och underbyggda tankar och idéer rekommenderar jag att du börjar på FHMs sida och klickar dig vidare allt eftersom.

Permalänk
Medlem

Läste för inte så länge sen på 1177.se om träning och fysisk-hälsa

https://www.1177.se/liv--halsa/traning-och-fysisk-halsa/

Bra info och några filmer.
Tränar själv väldigt varierat, mest kondition. Känner att det blir lättare att sova och känner mig piggare av att röra på mig.

Permalänk
Medlem

@cads känner samma själv. Håller på och försöker gå ner i vikt och det ena leder till det andra känns det som.

Permalänk
Medlem

Den mänskliga kroppen är väldigt anpassningsbar. Om du behöver använda musklerna så triggar själva användandet en process om gör att musklernas omfång ökar, och du blir starkare. Men en stor kropp kräver mer energi, så om du inte använder musklerna så kan de också minska i omfång.

Detta leder dock till problem i dagens samhälle. Tills för alldeles nyligen har det varit standard att människan har behövt röra på sig. Nu när det finns möjligheter att leva ett väldigt stillasittande liv leder det till negativa effekter. Du är helt enkelt gjord för att röra på dig.

Permalänk
Medlem

När man vet vem som skrivit en tråd enbart på titeln. Borde vara en SweC-achievement xD

Som ovan skrev, människor är gjorde för att röra på sig. Många stillasittande positioner är onaturligt för kroppen att hålla under lång tid, därför får man problem med knän/rygg/nacke främst. Samma med vinkeln för att hålla i datormusen, onaturlig vridning för underarmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Som ovan skrev, människor är gjorde för att röra på sig. Många stillasittande positioner är onaturligt för kroppen att hålla under lång tid, därför får man problem med knän/rygg/nacke främst. Samma med vinkeln för att hålla i datormusen, onaturlig vridning för underarmen.

Det här märks på en del personer som spenderar mycket tid framför datorn. De (vi) lägger sig till med en hållning som är den som skulle visas upp i ett reklamblad, och där det går att ändra ställningen litet hela tiden. Kan vara litet mer tillbakalutad, vrider litet på stolen eller sitta i skräddarställning. Förändrinagar som gör att man inte behöver sitta i en statisk position. Eller så skaffar man sig ett hög- och sänkbart skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Läs Hjärnstark.

Skrivet av AplAy:

Tack för tipset! Jag skall kolla upp den.

Vet du i vilken utsträckning den är skriven som en "populärvetenskaplig bok", dvs., lite tveksamma grova generaliseringar av väldigt få studier, eller om den helt enkelt faktiskt är en lättläst bok med rigorösa vetenskapliga data bakom sina praktiska rekommendationer? Och går den verkligen igenom - till viss del - VARFÖR fysisk aktivitet är "hälsosam"? Till sist så verkar den endast avhandla träningens effekter på hjärnan?

Även jag slår ett slag för Hjärnstark. Anders Hansen gör det lättöverskådligt, underbyggt, och intressant. Han har som sagt även en karriär i bagaget som både läkare och psykiatriker, så att han skulle vara ämnesexpert tycker jag står som givet.

Det enda som inte klickade för mig var tonen, som var lite väl entusiastisk. Antar att jag blivit gråtråkig på senare dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

För att på stenåldern behövde människor röra på sig för att överleva, så de vars kroppar som drog nytta av rörelsen hade högre överlevnadschans än de vars kroppar som inte drog nytta av rörelsen. Till exempel för att transportera kroppens ämnen eller vad som behövdes.

Däremot behövde de även spara energi så mycket som möjligt, varför det kan kännas motigt för människor idag att röra på sig och i längden leder till välfärdssjukdomar.

Permalänk
Medlem

Hormoner.

Permalänk
Medlem

Håller med om hjärnstark som några nämnt ovan.

Andra saker som är bra med fysisk aktivitet är:
Skelettet blir starkare vilket minskar risken för frakturer.
Musklerna blir starkare och fungerar bättre vilket minskar risken för skador och att ramla, särskilt om man börjar bli lite äldre.
Sedan är det ju roligt med fysisk aktivitet, iaf efter ett tag när man börjat vänja sig och hittat något som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Håller med om hjärnstark som några nämnt ovan.

Andra saker som är bra med fysisk aktivitet är:
Skelettet blir starkare vilket minskar risken för frakturer.
Musklerna blir starkare och fungerar bättre vilket minskar risken för skador och att ramla, särskilt om man börjar bli lite äldre.
Sedan är det ju roligt med fysisk aktivitet, iaf efter ett tag när man börjat vänja sig och hittat något som passar.

Sant. Jag har även hittat från samma författare:
- Hälsa på recept ( https://www.adlibris.com/se/bok/halsa-pa-recept-trana-smartar... )
- Skärmhjärnan ( https://www.adlibris.com/se/bok/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-... )

Vad sägs om dessa två? Är Hälsa på recept en slags nyare utgåva för den verkar också ta upp just effekter av fysisk aktivitet.

Det finns dock en sak som jag stör mig på i boken (hälsa på recept) vilket uppdagades i en recension ( https://thewinningedge.se/bokrecension-halsa-pa-recept-trana-... ): den ger helt inkorrekta, icke-evidensbaserade råd om viktnedgång och fettförbränning. Boken verkar påstå att punktförbränning fungerar (dvs., när du kan träna en muskel för att bränna närliggande fett) vilket är helt inkorrekt.

Hursomhelst så hoppas jag på att deras evidensbasering om effekterna av fysisk aktivitet dock är rigorös och inte egentligen kontroversiellt inom det medicinska området där de kanske försökt lyfta fram det lite mer "populärvetenskapligt" (vilket jag var ute efter i början).

Hursomhelst hursomhelst så har jag beställt båda böcker (Hjärnstark + Hälsa på recept) så har jag något att gotta ned mig i. Var ett bra tag sedan jag läste svenskskriven facklitteratur så att säga! Jag oroar mig smått om att enstaka studier övergeneraliseras och att böckerna verkar vara för "lättlästa" (köpte ej lättlästa versionen dock) istället för att faktiskt gräva lite mer i mekanismerna bakom "varför fysisk aktivitet är bra för hjärnan och resten kroppen".

Tack för tipsen återigen allesammans!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sant. Jag har även hittat från samma författare:
- Hälsa på recept ( https://www.adlibris.com/se/bok/halsa-pa-recept-trana-smartar... )
- Skärmhjärnan ( https://www.adlibris.com/se/bok/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-... )

Vad sägs om dessa två? Är Hälsa på recept en slags nyare utgåva för den verkar också ta upp just effekter av fysisk aktivitet.

Det finns dock en sak som jag stör mig på i boken (hälsa på recept) vilket uppdagades i en recension ( https://thewinningedge.se/bokrecension-halsa-pa-recept-trana-... ): den ger helt inkorrekta, icke-evidensbaserade råd om viktnedgång och fettförbränning. Boken verkar påstå att punktförbränning fungerar (dvs., när du kan träna en muskel för att bränna närliggande fett) vilket är helt inkorrekt.

Hursomhelst så hoppas jag på att deras evidensbasering om effekterna av fysisk aktivitet dock är rigorös och inte egentligen kontroversiellt inom det medicinska området där de kanske försökt lyfta fram det lite mer "populärvetenskapligt" (vilket jag var ute efter i början).

Hursomhelst hursomhelst så har jag beställt båda böcker (Hjärnstark + Hälsa på recept) så har jag något att gotta ned mig i. Var ett bra tag sedan jag läste svenskskriven facklitteratur så att säga! Jag oroar mig smått om att enstaka studier övergeneraliseras och att böckerna verkar vara för "lättlästa" (köpte ej lättlästa versionen dock) istället för att faktiskt gräva lite mer i mekanismerna bakom "varför fysisk aktivitet är bra för hjärnan och resten kroppen".

Tack för tipsen återigen allesammans!:)

Jag har inte läst boken (hälsa på recept) själv, men när man läser recensionen så verkar det som att man i boken använt begreppet punktförbänning fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har börjat motionera mer regelbundet (promenerar cirka 7-12 km nästan varje dag) med utgångspunkten att, "Att vara fysiskt inaktivt är skadligt fysiologiskt talat".

Exempelvis så är fysiskt inaktivitet ohälsosamt pga. av:
- sämre blodcirkulation vilket i sin tur kan leda till blodproppar, cell- och/eller vävnadsdöd pga. ingen syretillförsel dit, skador i hjärnan pga. långvarig syrebrist där(?);

- svagare muskler, leder och skelett pga. fysisk inaktivitet gör att dystrofi och katabolism får fortskrida medan anabolismen ej stimuleras tillräckligt för att motverka det;

- lägre metabolisk aktivitet/kaloriförbrukning vilket sin tur kombinerat med kaloriöverskott kan leda till övervikt, fetma, och andra sjukdomar förknippade med de två sistnämnnda;

- allmänt psykologiskt sämre välbefinnande pga. bristande stimulering av utsöndringen av dopamin, serotonin, endorfiner oftast förknippade med långvarig fysisk aktivitet;

Det är alltså rätt lätt att se hur brist på fysisk inaktivitet är skadligt för en. MEN! Det är inte min fråga.

Jag vill vända på det hela och ställa en liknande fråga om de fysiologiska processerna som äger rum i kroppen vilket i sin tur då leder till den simpla slutsatsen att, "Fysisk aktivitet är hälsosamt".

Vad är det egentligen mer som pågår i kroppen under tillräcklig regelbunden mängd av fysisk aktivitet förutom ökad blodcirkulation, stimulering av anabolism, och utsöndringar av diverse signalsubstanser?

Finns det något mer gynnsamt med ökad blodcirkulation?
Hjälper det till att "städa undan" inuti blodådrorna och på så vis minska risken för blodproppar?
Hjälper det till med näringstransporten till cellerna vilket i sin tur minskar risken för cellrelaterade problem?`
Stimulerar ökad blodcirkulation massa andra processer i kropp och knopp som i sin tur via diverse fysiologiska processer leder till minskad risk för diverse sjukdomar och problem samtidigt det stimulerar utsöndringen av signalsubstanser vanligen förknippade med subjektivt välbefinnande?

Jag tycker det är riktigt intressant, till en viss detaljnivå, förstå VARFÖR saker och ting fungerar som de gör utan att överdriva genom att försöka hoppa ned till gennivå eller molekylärnivå och försöka lista ut vilken syreatom som gör att jag mår bra. Sånt är överdrivet.

Så... VARFÖR är fysisk aktivitet "hälsosamt" för oss människor?!

300 000 år av evolution har inte tagit höjd för det relativt stillasittande liv vi skaffat oss de senaste 100 åren.