Google vill erbjuda Stadias infrastruktur till andra aktörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Väldigt många antaganden där, jag har spelat fortnite i max 5 minuter och spelar väldigt lite FPS-spel.
Google vet jag inte var jag ska börja men att dem är ett monstermegaföretag som missbrukar sin makt konsekvent, stör iaf mig.
Hellre en CD än molnet. Att äga spelet betyder att man kan sälja det vidare utan tredje part.

Om jag inte äger maskinen kan jag ju ösa in mynt i arkadhallen, det blir en väldigt dyr hobby.

Om man måste ha en massa saker för att kunna spela spelet så kan man vare sig spela när man vill eller var man vill. Internet finns inte överallt även om du säkert skulle önska det, än mindre orkar man släpa runt en kontroll och ett konto överallt, lycka till att spela när du simmar i en sjö att släpa runt en monitor är inte lätt det heller.
Du måste sedan förlita dig på att kabeln/Wi-Fi fungerar där du är, sedan att internetoperatören inte pillrar med något, att alla mellanhandsservrar håller sig uppe samt att Google håller sina servrar uppe och att dem inte hittar på en massa extra betalväggar, samt att dem inte slutar tillhandahålla tjänsten.
Strömmen kan såklart gå, men det kan den alltid om man håller på med elektronik, det går inte komma ifrån, men att blint förlita sig på internetuppkoppling överallt fungerar nog bara innanför stockholms tullar, där går ju iofs strömmen oftare istället.

Jag är inte internetknarkare som dig, behöver inte senaste uppdateringarna omgående.

Många "om och utifall att". Faktum är att Stadia fungerar riktigt bra! Jag har själv spelat hundratals timmar i spel som RDR2 och CP2077. Det bara funkar och har gjort det sedan start, för 1,5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Många "om och utifall att". Faktum är att Stadia fungerar riktigt bra! Jag har själv spelat hundratals timmar i spel som RDR2 och CP2077. Det bara funkar och har gjort det sedan start, för 1,5 år sedan.

Ja RDR2 & CP77 fungerar säkert okej på stadia, problemet är att stadia kräver att man har saker som inte behövs för att spela själva spelet i de här fallen "singel player RPG" bland annat internetuppkoppling. Det är lika konsumentfientligt som att bunta ihop grafikkort med nätaggregat vid försäljning.
Skillnaden är att Stadia inte ens säljer det man måste ha, så man behöver multipla avtal med olika aktörer bara för att spela ett spel. Det finns helt enkelt för många saker som kan gå fel och även när det inte går fel, så är det en väldigt begränsad nisch av spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag testade Stadia idag för första gången. Jag signa upp på deras gratismånad för pro. Det var en del spel man fick med att testa men inga direkt större titlar utan mer en hög med mindre titlar. Iaf testade jag Ys VIII: Lacrimosa of Dana och där var jag imponerad för där märkte jag inte av att jag lirade via molnet annat än att ljudet knastrade till ibland men spelmekaniskt fungerade det utmärkt utan någon märkbar fördröjning. Därefter testade jag Destiny 2 och där var det horribelt för där märktes fördröjningen kraftigt och det värsta var att fördröjningen varierade över tid så även om hjärnan vänjde sig vid en viss fördröjningen och anpassade sig så kunde det rätt som det vara ändras rejält och till ospelbar fördröjning när det inte gick att sikta alls.

Så här vore det ju rätt trist om man går och köper ett spel för 6-800kr som är låst till stadia och sedan är det "ospelbart" sett till fördröjning och sådant. Förhoppningsvis har de någon returpolicy.

Sedan har jag inte en aning om hur jag kommer åter gratisvarianten av Stadia. Jag laddade ner Stadia appen till mobilen och enda sättet att komma in i appen var genom att starta en prenumeration av deras pro tjänst som kostar pengar.

Jag testade även att lira ett spel ifrån mobilen med touchkontroll men där upplevde jag större fördröjning än ifrån laptopen.

Testet har utförts av en lågbudget laptop samtidigt som jag streamade. Jag använde en xbox one kontroll för styrning. Anslutning var via wifi och internethastigheten är 250mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja RDR2 & CP77 fungerar säkert okej på stadia, problemet är att stadia kräver att man har saker som inte behövs för att spela själva spelet i de här fallen "singel player RPG" bland annat internetuppkoppling. Det är lika konsumentfientligt som att bunta ihop grafikkort med nätaggregat vid försäljning.
Skillnaden är att Stadia inte ens säljer det man måste ha, så man behöver multipla avtal med olika aktörer bara för att spela ett spel. Det finns helt enkelt för många saker som kan gå fel och även när det inte går fel, så är det en väldigt begränsad nisch av spel.

Jo, det är klart att internet krävs. Själv har jag haft fiber sedan 2009, då 100Mbit, idag 500 Mbit.

Skrivet av Elektron:

Jag testade Stadia idag för första gången. Jag signa upp på deras gratismånad för pro. Det var en del spel man fick med att testa men inga direkt större titlar utan mer en hög med mindre titlar. Iaf testade jag Ys VIII: Lacrimosa of Dana och där var jag imponerad för där märkte jag inte av att jag lirade via molnet annat än att ljudet knastrade till ibland men spelmekaniskt fungerade det utmärkt utan någon märkbar fördröjning. Därefter testade jag Destiny 2 och där var det horribelt för där märktes fördröjningen kraftigt och det värsta var att fördröjningen varierade över tid så även om hjärnan vänjde sig vid en viss fördröjningen och anpassade sig så kunde det rätt som det vara ändras rejält och till ospelbar fördröjning när det inte gick att sikta alls.

Så här vore det ju rätt trist om man går och köper ett spel för 6-800kr som är låst till stadia och sedan är det "ospelbart" sett till fördröjning och sådant. Förhoppningsvis har de någon returpolicy.

Sedan har jag inte en aning om hur jag kommer åter gratisvarianten av Stadia. Jag laddade ner Stadia appen till mobilen och enda sättet att komma in i appen var genom att starta en prenumeration av deras pro tjänst som kostar pengar.

Jag testade även att lira ett spel ifrån mobilen med touchkontroll men där upplevde jag större fördröjning än ifrån laptopen.

Testet har utförts av en lågbudget laptop samtidigt som jag streamade. Jag använde en xbox one kontroll för styrning. Anslutning var via wifi och internethastigheten är 250mbit/s.

Tror returpolicyn är att du får returnera spelet om du har spelat mindre än 2 timmar och inom 14 dagar. Så det går att prova och sedan returnera ett spel.

Permalänk
Medlem

Är det en slump att detta kommer så tätt inpå att Netflix säger de ska börja streama spel?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Inte negativt inställd, spelströmning som produkt/tjänst är en smart idé då det sänker tröskeln rejält för de som inte har pengar att köpa egen hårdvara. Håller dock med andra om att Google inte har ett bra track record med sina många initiativ som de lagt ned, vissa av dem som varit bra och fungerat väl, har helt enkelt svårt att se Google utveckla en sådan tjänst.

Kan tycka att man borde satsa på exklusiva multiplayer titlar med potential för stor spelarbas, gärna spel som inte lider av input lag.

Det kommer finnas ännu mindre anledning att köpa hårdvara om tjänster som Stadia får en bred användning. Då kommer inköp av datorkomponenter minska och speciellt grafikkort. Kommer helt enkelt bli en nischad marknad för sådant.