Bygga dator utan grafikkort (musikproduktion)

Permalänk
Medlem

Bygga dator utan grafikkort (musikproduktion)

Hej! Min bonusson har nu tjatat ett tag om en gamingdator och jag tänkte ge honom min, och då behöver ju jag köpa en ny..

Jag tänkte ge mig på att bygga en utan grafikkort och tänkte fråga om er åsikt (och om alla delar funkar tillsammans), här är min kundvagn: Kundvagn

Är alla komponenter kompatibla? Jag har skärmar, tangentbord, mus, chassi. Jag är medveten om att grafikprestandan kommer att bli lidande men jag spelar bara LOL, CS:GO och andra mindre krävande spel.

Edit: Jag har tidigare byggt flertalet datorer men det var ett tag sedan nu.

Edit 2: Jag hittade denna här på sweclockers "deals"-tråd och detta kanske skulle vara något?

Länkfix, laptop
Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga till att rubriken tyder på en dator utan grafikkort, vilket iaf jag tolkar som en headless server.
Men du verkar vilja ha kvar grafikkortet, fast innbyggd variant.

Frågan är igentligen om denna laptop kan spela CS: Go?
Svar ja, men osäker på vilken upplösning samt andra inställningar som påverkar fps.
Sen har alla olika krav på spel...
Allt över 30fps duger? Eller allt under 60 fps suger?

Om du inte är kräsen kommer det fungera, annars kanske du behöver göra lite googlande på de inbyggda grafikkorten tillsammans med det du vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Tänkte bara lägga till att rubriken tyder på en dator utan grafikkort, vilket iaf jag tolkar som en headless server.
Men du verkar vilja ha kvar grafikkortet, fast innbyggd variant.

Frågan är igentligen om denna laptop kan spela CS: Go?
Svar ja, men osäker på vilken upplösning samt andra inställningar som påverkar fps.
Sen har alla olika krav på spel...
Allt över 30fps duger? Eller allt under 60 fps suger?

Om du inte är kräsen kommer det fungera, annars kanske du behöver göra lite googlande på de inbyggda grafikkorten tillsammans med det du vill spela.

Ja precis, jag menar såklart utan dedikerat grafikkort.

Jag är inte så värst kräsen och kommer använda datorn till musikproduktion först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svammy:

Hej! Min bonusson har nu tjatat ett tag om en gamingdator och jag tänkte ge honom min, och då behöver ju jag köpa en ny..

Jag tänkte ge mig på att bygga en utan grafikkort och tänkte fråga om er åsikt (och om alla delar funkar tillsammans), här är min kundvagn: Kundvagn

Är alla komponenter kompatibla? Jag har skärmar, tangentbord, mus, chassi. Jag är medveten om att grafikprestandan kommer att bli lidande men jag spelar bara LOL, CS:GO och andra mindre krävande spel.

Edit: Jag har tidigare byggt flertalet datorer men det var ett tag sedan nu.

Edit 2: Jag hittade denna här på sweclockers "deals"-tråd och detta kanske skulle vara något?

Bygg runt en 5700G istället Släpps 5 Augusti, dvs nu på torsdag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bygg runt en 5700G istället Släpps 5 Augusti, dvs nu på torsdag.

Tack för tipset! Har kollat upp den och det ser lovande ut.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara avråda från musikproduktion på laptop, i varje fall om du tänker använda mikrofon mm.
Du kommer i princip aldrig få bort fläktljudet ur ljudet om du inte kör långa kablar och springer mellan record-knappen och mikrofonen.

Jag kör en del laptop ute på större gig och då fungerar det iom. att fläktljudet dränks av allt annat brus, men i en studio/hemmastudio miljö skulle jag säga att du kommer störa dig på det.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Tänkte bara avråda från musikproduktion på laptop, i varje fall om du tänker använda mikrofon mm.
Du kommer i princip aldrig få bort fläktljudet ur ljudet om du inte kör långa kablar och springer mellan record-knappen och mikrofonen.

Jag kör en del laptop ute på större gig och då fungerar det iom. att fläktljudet dränks av allt annat brus, men i en studio/hemmastudio miljö skulle jag säga att du kommer störa dig på det.

Detta är nog ett icke-problem för mig, jag har ganska långa kablar och inga problem med att flytta mig mellan record-knappen och mikrofonen. Men bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svammy:

Hej! Min bonusson har nu tjatat ett tag om en gamingdator och jag tänkte ge honom min, och då behöver ju jag köpa en ny..

Jag tänkte ge mig på att bygga en utan grafikkort och tänkte fråga om er åsikt (och om alla delar funkar tillsammans), här är min kundvagn: Kundvagn

Är alla komponenter kompatibla? Jag har skärmar, tangentbord, mus, chassi. Jag är medveten om att grafikprestandan kommer att bli lidande men jag spelar bara LOL, CS:GO och andra mindre krävande spel.

Edit: Jag har tidigare byggt flertalet datorer men det var ett tag sedan nu.

Edit 2: Jag hittade denna här på sweclockers "deals"-tråd och detta kanske skulle vara något?

Vet inte hur seriös musikproduktionen är Men om du kör några VST:Er som strömmar data från en disk, så vill du minst ha en disk till som du spelar in till. Har ingen erfarenhet av att spela in strömmande ljud till extern disk - borde ju funka med dagens pryttlar!

CPU:mässigt så känns laptopen helt fine, så länge du inte ska köra massor av effekter. Men reverb o kompressor etc kommer inte vara några problem

mvh Lazze

Permalänk
Rekordmedlem

Själv väntar jag med spänning på AMDs nya APUer som strax kommer att lanseras, som det redan tipsats om, de lär ha den överlägset bästa integrerade grafiken av allt som går att köpa när de släpps och har man ingen jättepanik bär man nog invänta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Vet inte hur seriös musikproduktionen är Men om du kör några VST:Er som strömmar data från en disk, så vill du minst ha en disk till som du spelar in till. Har ingen erfarenhet av att spela in strömmande ljud till extern disk - borde ju funka med dagens pryttlar!

CPU:mässigt så känns laptopen helt fine, så länge du inte ska köra massor av effekter. Men reverb o kompressor etc kommer inte vara några problem

mvh Lazze

Tack för tipsen! Går ju att trycka in en mekanisk HDD i den stationära som komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Själv väntar jag med spänning på AMDs nya APUer som strax kommer att lanseras, som det redan tipsats om, de lär ha den överlägset bästa integrerade grafiken av allt som går att köpa när de släpps och har man ingen jättepanik bär man nog invänta dem.

Får se om de tar slut direkt eller om jag hinner norpa en!