Vilken bil/budget rekommenderar ni för mina önskemål?

Permalänk
Medlem

Vilken bil/budget rekommenderar ni för mina önskemål?

Jag kommer få en liten hundvalp om några månader, och även om jag inte vill så bör jag köpa en bil, närmare bestämt en kombi. Jag hade en BMW E90 för några år sedan, som jag ÄLSKADE, trots alla fel den hade ;). Den här gången dock vill jag inte ha en BMW eller en Audi, utan jag vill ha något som är pålitligt, men som gärna får vara lite roligt också.

Några krav:
-Kombi, måste gå in en stor hundbur (schäfer)
-Pålitlig
-Desto billigare i drift (bensin, skatt, service, försäkring osv) desto bättre.
-Dragkrok
-Gärna fyrhjulsdrift

Vad tror ni man kan behöva lägga för pengar för att få ovan, med betoning på pålitlig och ändå hyffsat rolig bil? Varje gång jag kikar blocket så snöar jag in mig på en V60 från 2012 ungefär, men kan inget om volvos, och den är realistiskt för dyr (110-130k).

Det kan bli att jag säljer bilen efter ca 18månader*, så om den kan hålla priset ganska bra under den tiden vore det ett plus.

Anledningen till att jag inte sätter en budget och letar sen efter passande bilar är för jag är mer nyfiken på vad för slags prisklass ovan gäller. Jag har 0 intresse av att köpa en bil som konstant kommer gå sönder tex, så då lägger jag hellre lite extra.

*Ska bli fodervärd åt försvarsmakten, så efter 12-18 månader gör man ett test för att se om hunden lämpar sig, och om den inte gör det kan man få behålla den.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har själv en Subaru outback med h6 motorn, riktigt rolig bil.
Har en stor schäfer 35-40kg sitter hyfsat bra lite lite mer takhöjd hade inte skadat. Min bil har öppningsbart glastak vilket tar bort lite höjd i bagaget.

Värt att nämna är att den motorn är inte jättebillig i drift. Driftsäker men 1,3L/mil i stan och 0,8 på landsväg

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var på väg att ge standardsvaret Subaru Outback... för det är en vettig bil.

Inte världens snålaste bil men relativt okomplicerad och driftsäker. Gott om utrymmen, förhållandevis smidig för sin storlek och oväntat kul att köra i förhållande till vad det är för bil.

Välj årsmodell efter budget. Vill man vara säker på att inte få några problem så är det bensinare med manuell växellåda som gäller. Skulle hålla mig borta från dieselmodellerna, de har inte världens bästa rykte kring sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har själv en Subaru outback med h6 motorn, riktigt rolig bil.
Har en stor schäfer 35-40kg sitter hyfsat bra lite lite mer takhöjd hade inte skadat. Min bil har öppningsbart glastak vilket tar bort lite höjd i bagaget.

Värt att nämna är att den motorn är inte jättebillig i drift. Driftsäker men 1,3L/mil i stan och 0,8 på landsväg

Skrivet av OSkar000:

Jag var på väg att ge standardsvaret Subaru Outback... för det är en vettig bil.

Inte världens snålaste bil men relativt okomplicerad och driftsäker. Gott om utrymmen, förhållandevis smidig för sin storlek och oväntat kul att köra i förhållande till vad det är för bil.

Välj årsmodell efter budget. Vill man vara säker på att inte få några problem så är det bensinare med manuell växellåda som gäller. Skulle hålla mig borta från dieselmodellerna, de har inte världens bästa rykte kring sig.

Tack för svar! Har lite mer att kika på nu. Är Outback och Legacy samma sak?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerkanftw:

Tack för svar! Har lite mer att kika på nu. Är Outback och Legacy samma sak?

Mer eller mindre samma bil beroende på vilken generation. Men i grunden är det samma bil där Outbacken är något högre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Mer eller mindre samma bil beroende på vilken generation. Men i grunden är det samma bil där Outbacken är något högre.

Grundkonceptet är ungefär som V70 AWD mot XC70 eller en vanlig Audi med quattro mot Audi Allroad. Senare har de ju blandat in Levorg i modellsoppan förutom Legacy. Från början hette den högre modellen Legacy Outback, men sedan började de kalla den för bara Outback.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Grundkonceptet är ungefär som V70 AWD mot XC70 eller en vanlig Audi med quattro mot Audi Allroad. Senare har de ju blandat in Levorg i modellsoppan förutom Legacy. Från början hette den högre modellen Legacy Outback, men sedan började de kalla den för bara Outback.

Jo, det är ju i grunden samma bil men senare generationer ser ut att ha större skillnader än de första.

Levorg ersatte Legacy när den kom ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Tack för svar! Har lite mer att kika på nu. Är Outback och Legacy samma sak?

Som tidigare svarat så är det samma sak. Skillnaden är höjd och däckstorlek iaf på min generation.
Om jag inte kommer ihåg helt fel på 2003-2009 så skulle man undvika 2,5L bensinmotorn medan både 2,0an och 3,0an går bra.
Lika så var väl inte dieslarna de bästa, men jag har lite dålig koll så du får försöka googla på de olika motoralternativen.
År 2005 så köpte Toyota upp Subaru så kan inte tänka mig att kvalitén har sjunkit sedan dess, det är vad jag vet egna motorer ännu oxå ty Subaru använder Boxer till skillnad från Toyota.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jo, det är ju i grunden samma bil men senare generationer ser ut att ha större skillnader än de första.

Levorg ersatte Legacy när den kom ut.

Det beror väl lite på vad man menar. Enligt uppgift tänkte de först inte ens ta in Levorg, men det som hänt är väl att det inte finns någon kombiversion av Legacy längre (förutom "vildmarksversionen" Outback). I Nordamerika finns fortfarande Legacy, men det är bara en sedan. Och sedaner säljer inte vidare värst i Europa och än sämre i Sverige. Renault har t ex en sedanversion av Talisman, men besvärar sig inte med att ta in den till Sverige. Sedan tycker jag att det är synd, för förutom den praktiska aspekten tycker jag att sedaner är trevligare att åka runt i. Har man hund med någon storlek att tala om är det dock inte så praktiskt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror väl lite på vad man menar. Enligt uppgift tänkte de först inte ens ta in Levorg, men det som hänt är väl att det inte finns någon kombiversion av Legacy längre (förutom "vildmarksversionen" Outback). I Nordamerika finns fortfarande Legacy, men det är bara en sedan. Och sedaner säljer inte vidare värst i Europa och än sämre i Sverige. Renault har t ex en sedanversion av Talisman, men besvärar sig inte med att ta in den till Sverige. Sedan tycker jag att det är synd, för förutom den praktiska aspekten tycker jag att sedaner är trevligare att åka runt i. Har man hund med någon storlek att tala om är det dock inte så praktiskt...

Logiken bakom vilka modeller som säljs var är inte helt enkel eller logisk hos Subaru. Tyvärr är de ett ganska litet märke i Europa och det begränsar utbudet till storsäljarna. Synd är det, för det är trevliga bilar. Hade gärna sett att nya Outbacken fick turbo-motorn som bara säljs i USA här också...

Här i trakterna kryllar det av dem, både nya och äldre. Men då har vi också en ganska stor Subaru-säljare i närheten också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

År 2005 så köpte Toyota upp Subaru så kan inte tänka mig att kvalitén har sjunkit sedan dess, det är vad jag vet egna motorer ännu oxå ty Subaru använder Boxer till skillnad från Toyota.

Nja, Toyota äger nu 20 % av Subaru (moderföretaget till bildivisionen, tidigarare namn Fuji Heavy Industries), men de har ju ett samarbete och Toyota är största ägaren. Jag vet inte om det gjorts någon karta över detta på senare tid, men det finns rejält med korsägande, sambarbeten o dyl i bilbranschen. Det som hände 2005 var att Toyota köpte de aktier GM hade i Fuji Heavy Industries, vilket gav dem 8,7 %.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips är att inte köpa en för billig bil, det får man betala tillbaka i servicekostnad.

Men en Volvo V70? Finns en anledning att den är så vanlig.

Permalänk
Medlem

En VW passat diesel är rätt trevligt, kör själv en 2008 men den modellen är väldigt rostbenägen, skulle själv köpt en lite nyare, modellen som kom 2011, priserna börjar väl runt 50k för en med fyrhjulsdrift.

jag har också en surbaru legacy som de andra pratar om och det är en kanon bil men en helt annan bränsle ekonomi. ca 0.6 vs 1L/mil.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

En VW passat diesel är rätt trevligt, kör själv en 2008 men den modellen är väldigt rostbenägen, skulle själv köpt en lite nyare, modellen som kom 2011, priserna börjar väl runt 50k för en med fyrhjulsdrift.

jag har också en surbaru legacy som de andra pratar om och det är en kanon bil men en helt annan bränsle ekonomi. ca 0.6 vs 1L/mil.

En passat är högt upp på listan just nu. Farsan är inne på sin andra och de känns som bra bilar.

Är det någon som har koll på hur V60s är med större hundar (schäfrar som sagt), blir det för trångt eller går det? Blir nog stängsel istället för bur, för att få lite mer på höjden i så fall. Alltid gillat V60s och det finns väldigt många att välja på, så om det går hade det varit toppen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har själv en Subaru outback med h6 motorn, riktigt rolig bil.
Har en stor schäfer 35-40kg sitter hyfsat bra lite lite mer takhöjd hade inte skadat. Min bil har öppningsbart glastak vilket tar bort lite höjd i bagaget.

Värt att nämna är att den motorn är inte jättebillig i drift. Driftsäker men 1,3L/mil i stan och 0,8 på landsväg

Skrivet av OSkar000:

Jag var på väg att ge standardsvaret Subaru Outback... för det är en vettig bil.

Inte världens snålaste bil men relativt okomplicerad och driftsäker. Gott om utrymmen, förhållandevis smidig för sin storlek och oväntat kul att köra i förhållande till vad det är för bil.

Välj årsmodell efter budget. Vill man vara säker på att inte få några problem så är det bensinare med manuell växellåda som gäller. Skulle hålla mig borta från dieselmodellerna, de har inte världens bästa rykte kring sig.

Drar upp det här igen, hoppas det går bra. Har hittat en Outback som ser väldigt fin ut. 2010, H6 3.6, automat, bensin, 11k mil.

Håller på och googlar men tycker det är svårt att hitta info om rätt modell och motor. Vet ni om dessa är bra eller om man ska hålla sig undan just dessa? Något stort servicejobb tex som kommer efter 11k mil?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerkanftw:

Drar upp det här igen, hoppas det går bra. Har hittat en Outback som ser väldigt fin ut. 2010, H6 3.6, automat, bensin, 11k mil.

Håller på och googlar men tycker det är svårt att hitta info om rätt modell och motor. Vet ni om dessa är bra eller om man ska hålla sig undan just dessa? Något stort servicejobb tex som kommer efter 11k mil?

Om vi tittar på samma annons så ser den onekligen fin ut... men ljus inredning är ett stort nej för min del. Lite i dyraste laget för en så gammal bil, räkna med att den kan vara svårsåld om du inte ska ha den länge.

Få mil på många år kan alltid vara ett frågetecken... å andra sidan har våran 2016 bara passerat 3500 mil men det beror mest på att jag jobbar hemifrån mycket och det inte blir många mil på ett år.

Skulle tro att en del större jobb kan dyka upp ändå men då pga ålder och inte på milen. Kamrem och liknande brukar ofta vara 5-8-10 år eller 12-15-18k mil.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om vi tittar på samma annons så ser den onekligen fin ut... men ljus inredning är ett stort nej för min del. Lite i dyraste laget för en så gammal bil, räkna med att den kan vara svårsåld om du inte ska ha den länge.

Få mil på många år kan alltid vara ett frågetecken... å andra sidan har våran 2016 bara passerat 3500 mil men det beror mest på att jag jobbar hemifrån mycket och det inte blir många mil på ett år.

Skulle tro att en del större jobb kan dyka upp ändå men då pga ålder och inte på milen. Kamrem och liknande brukar ofta vara 5-8-10 år eller 12-15-18k mil.

Jo jag är inte ett jättestort fan av inredningen heller, men det är inte en dealbreaker.

Trodde denna hade kamkedja? Pratade med bilhandlaren som sålde den, och anledningen till att tidigare ägare sålde den var för att de behövde en 7-sitsig bil (om man ska tro på det).

Funderar också på att ringa en subaru-verkstad här i stan och höra med dem om de känner till några vanliga problem osv.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jo jag är inte ett jättestort fan av inredningen heller, men det är inte en dealbreaker.

Trodde denna hade kamkedja? Pratade med bilhandlaren som sålde den, och anledningen till att tidigare ägare sålde den var för att de behövde en 7-sitsig bil (om man ska tro på det).

Funderar också på att ringa en subaru-verkstad här i stan och höra med dem om de känner till några vanliga problem osv.

H6 motorn har kamkedja. Min har gått 23800 mil och så vitt jag vet är den praktiskt taget oskruvad. Tar lite olja men inget i jämförelse med valfri VAG, har troligen någon spridare som inte sluter riktigt tätt vilket visar sig genom att den går lite oroligt i samband med kallstart, men den startar bra och går bra efter någon minut så inget jag ids bry mig om.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Kanske kan en Volvo V50 vara rätt för dig, de är lite billigare än V60:n men i mina ögon sett en helt ok bil med bra utrymme i bakluckan då den inte är sluttande på samma sätt som många nyare bilar. Är kanske ingen superrolig bil men när jag hade en så dög den mer än väl. Går att hitta fyrhjulsdrivna D5:or har jag för mig så får du bra drag och lite roligare.
Dieselvärmare är ett måste om du nu bor där det står att du bor. Så skönt att bara kunna ställa in och bilen är riktigt göttigt varm när man hoppar in i den. Jag anser att dieselvärmare är ett måste även när man bor i mellansverige som jag gör.

Tyvärr utan dieselvärmare då det var en T5:a.
https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/volvo_v50_t5_awd_a...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10