Google egenutvecklade systemkrets Tensor gör debut i Pixel 6

Permalänk
Melding Plague

Google egenutvecklade systemkrets Tensor gör debut i Pixel 6

I höst släpps Googles Pixel 6-telefon och med den gör Google Tensor debut. Tensor ska accelerera AI och maskininlärning med fokus på bildbearbetning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När jag såg nyheten om Pixel 6 så tänkte jag direkt att det här är nog telefonen som jag ska köpa. Men det verkar gå rykten om att den inte kommer säljas i Sverige (?)

Tråkigt isf, för bortsett från iPhone så finns det inte många andra telefoner att köpa. Alla asiatiska telefoner går fetbort, förutom Sonys. Tyvärr ligger Sony alltid efter i utvecklingen och når inte riktigt fram, så den går också bort.

Hur är det med tidigare generationer Pixel? Finns det någon som lyckats få tag på en sån, isf hur?

Permalänk
Medlem

Intressant väg att ge en förhandstitt på lanseringen av nya Pixel. Är personligen något sugen på Pixel 6 Pro som en uppgradering från OnePlus 7 Pro.

Material You ihop med egenutvecklad hårdvara kanske är det mest intressanta som hänt inom mobilvärlden rätt länge.

Man får väl hoppas att de lanserar telefonen i Sverige denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

När jag såg nyheten om Pixel 6 så tänkte jag direkt att det här är nog telefonen som jag ska köpa. Men det verkar gå rykten om att den inte kommer säljas i Sverige (?)

Tråkigt isf, för bortsett från iPhone så finns det inte många andra telefoner att köpa. Alla asiatiska telefoner går fetbort, förutom Sonys. Tyvärr ligger Sony alltid efter i utvecklingen och når inte riktigt fram, så den går också bort.

Hur är det med tidigare generationer Pixel? Finns det någon som lyckats få tag på en sån, isf hur?

Ja det är rätt tråkigt att Google väljer bort den nordiska marknaden för sina telefoner. Information om Pixel 6 har ju dykt upp bl.a. på Google Store DE, men inte Google Store SE.

Swedroid brukar lägga upp trådar om hur man importerar Google Pixel telefoner från bl.a. Tyskland och Frankrike. Se t.ex. Pixel 5 köptråden för information om hur man kan handla från Google Store DE, Mediamarkt.de och Fnac.com:
https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-5-i...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

När jag såg nyheten om Pixel 6 så tänkte jag direkt att det här är nog telefonen som jag ska köpa. Men det verkar gå rykten om att den inte kommer säljas i Sverige (?)

Tråkigt isf, för bortsett från iPhone så finns det inte många andra telefoner att köpa. Alla asiatiska telefoner går fetbort, förutom Sonys. Tyvärr ligger Sony alltid efter i utvecklingen och når inte riktigt fram, så den går också bort.

Hur är det med tidigare generationer Pixel? Finns det någon som lyckats få tag på en sån, isf hur?

Har en Pixel 4a som jag köpte från Fnac i Frankrike. Fungerade toppen att importera.

https://www.fnac.com/

Kommer bli intressant och se vad det blir av detta, kommer nog inte att uppgradera detta år utan nästa. Då kanske barnsjukdomar mm är ordnade till 7an (om det skulle finnas några). Däremot tror jag att jag kommer att vänta på A varianterna ändå då jag helst betalar under 5000 kr för en telefon.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha, har Nvidia redan köpt ARM i smyg och börjat pusha ut Tensor i mobiler

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lätt den snyggaste Pixeln hittills, Nexus serien inräknad.
Lite retrovibbar på nåt sätt med baksidan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min Pixel 5... Om jag byter till hösten blir det såklart till Pixel 6.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaha, har Nvidia redan köpt ARM i smyg och börjat pusha ut Tensor i mobiler

Ja, hur många Tensor-kärnor får den?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av m4gnify:

Ja, hur många Tensor-kärnor får den?

Fler än 0 iaf kan man ju anta

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

När jag såg nyheten om Pixel 6 så tänkte jag direkt att det här är nog telefonen som jag ska köpa. Men det verkar gå rykten om att den inte kommer säljas i Sverige (?)

Tråkigt isf, för bortsett från iPhone så finns det inte många andra telefoner att köpa. Alla asiatiska telefoner går fetbort, förutom Sonys. Tyvärr ligger Sony alltid efter i utvecklingen och når inte riktigt fram, så den går också bort.

Hur är det med tidigare generationer Pixel? Finns det någon som lyckats få tag på en sån, isf hur?

Jag har Pixel 4 XL och tidigare Pixel XL.
Pixel-telefoner har aldrig sålts officiellt i Sverige tyvärr. Men det är inte svårt att importera från Tyskland t.ex
Jag köpte min nuvarande Pixel 4 XL via brittiska Amazon och fick en Nest Hub på köpet.
Svenska återförsäljare brukar gråimportera lite senare också.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att Tensor bygger på Googles Coral möjligen? Det är ju deras AI-chip man kan köpa.

(TPU = Tensor processing unit)

"What is the (Coral) Edge TPU's processing speed?

An individual Edge TPU can perform 4 trillion (fixed-point) operations per second (4 TOPS), using only 2 watts of power—in other words, you get 2 TOPS per watt."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvirrande att använda ordet "Tensor" för olika saker som inte är relaterade till varandra. Tensor har ju blivit mer eller mindre synonymt med AI-processor/executor. Passar inte till att namnge en hel SoC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

När jag såg nyheten om Pixel 6 så tänkte jag direkt att det här är nog telefonen som jag ska köpa. Men det verkar gå rykten om att den inte kommer säljas i Sverige (?)

Tråkigt isf, för bortsett från iPhone så finns det inte många andra telefoner att köpa. Alla asiatiska telefoner går fetbort, förutom Sonys. Tyvärr ligger Sony alltid efter i utvecklingen och når inte riktigt fram, så den går också bort.

Hur är det med tidigare generationer Pixel? Finns det någon som lyckats få tag på en sån, isf hur?

man får gråimportera, finns sidor typ fnac.com o liknande... finns en stor tråd om detta på swedroid bl a .. räkna inte med att pixel 6 lär säljas i sverige.. får liten marknad väl. men tycker den är väldigt ful speciellt baksidan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte ett dugg förvirrande att använda ordet "Tensor" för olika saker som inte är relaterade till varandra. Tensor har ju blivit mer eller mindre synonymt med AI-processor/executor. Passar inte till att namnge en hel SoC.

Ja det har verkligen blivit ett buzzword för många saker AI. Förmodligen härstammar mycket av det från Google's Tensorflow. Och dom har nog i sin tur plockat upp det från någon teknisk rapport. Dock är det ganska missvisande att använda "tensor" i den bemärkelsen som det görs inom AI (dom operationer som görs med "tensorer" uppfyller inte tensoralgebra om jag inte är helt ute och cyklar), så det hela är en fail från början till slut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tensor

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av yonaz333:

Jag har Pixel 4 XL och tidigare Pixel XL.
Pixel-telefoner har aldrig sålts officiellt i Sverige tyvärr. Men det är inte svårt att importera från Tyskland t.ex
Jag köpte min nuvarande Pixel 4 XL via brittiska Amazon och fick en Nest Hub på köpet.
Svenska återförsäljare brukar gråimportera lite senare också.

Om jag inte minns fel köpte jag min Pixel XL via Webhallen, men det var nog säkert ett år efter lansering så det brukar ju ta lite tid. Extremt trist att de gång på gång väljer bort svenska marknaden, är otroligt sugen på Pixel 6. Kommer nog ev. faktiskt importera den här gången beroende på var priset landar och övriga specar. Saknar fortfarande min Pixel XL, kanske den telefon jag varit mest nöjd med av alla jag ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

När jag såg nyheten om Pixel 6 så tänkte jag direkt att det här är nog telefonen som jag ska köpa. Men det verkar gå rykten om att den inte kommer säljas i Sverige (?)

Tråkigt isf, för bortsett från iPhone så finns det inte många andra telefoner att köpa. Alla asiatiska telefoner går fetbort, förutom Sonys. Tyvärr ligger Sony alltid efter i utvecklingen och når inte riktigt fram, så den går också bort.

Hur är det med tidigare generationer Pixel? Finns det någon som lyckats få tag på en sån, isf hur?

Har väl varit så med alla pixel, förmodligen något juridiskt som är bökigt och kanske inte värt helt enkelt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fler än 0 iaf kan man ju anta

Ska man vara petnoga lär det vara exakt 0 'Tensor Cores' i Google's SoC. Annars lär Nvidia komma och knacka på hos Google med inte ett litet gäng lagvrängare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående säkerhet påstår de att deras kommande telefoner får flest säkerhetslager av alla telefoner på marknaden.

Låter ju kul för dem som utvecklar custom recovery och custom rom...
Vet inte hur många gånger jag har förlängt livslängden på telefoner, eller räddat data med tredjepartsgrejer

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Det enda jag känner med denna nyhet är att nu kan äntligen din processor spåra dig direkt oavsett vilket os du kör... alltså såklart det är foliehatt på, men de tjänar ju majoriteten av sina pengar på att sälja info om sina användare... jag tycket inte detta låter som en bra grej alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om jag inte minns fel köpte jag min Pixel XL via Webhallen, men det var nog säkert ett år efter lansering så det brukar ju ta lite tid. Extremt trist att de gång på gång väljer bort svenska marknaden, är otroligt sugen på Pixel 6. Kommer nog ev. faktiskt importera den här gången beroende på var priset landar och övriga specar. Saknar fortfarande min Pixel XL, kanske den telefon jag varit mest nöjd med av alla jag ägt.

Stämmer, en vän köpte en Pixel och en Pixel XL (en till han och en till hans pappa) hos Webhallen för ett par år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om jag inte minns fel köpte jag min Pixel XL via Webhallen, men det var nog säkert ett år efter lansering så det brukar ju ta lite tid. Extremt trist att de gång på gång väljer bort svenska marknaden, är otroligt sugen på Pixel 6. Kommer nog ev. faktiskt importera den här gången beroende på var priset landar och övriga specar. Saknar fortfarande min Pixel XL, kanske den telefon jag varit mest nöjd med av alla jag ägt.

Så minns jag det med, första generationen kom hit i samband med att tvåan släpptes på andra ställen eller möjligen strax före detta

Permalänk
Medlem

Har Google möjligen följt Apple i att kunna blockera app-tracking ännu? Jag trodde aldrig att Apple skulle vara den som först står upp för användarnas integritet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Har Google möjligen följt Apple i att kunna blockera app-tracking ännu? Jag trodde aldrig att Apple skulle vara den som först står upp för användarnas integritet.

Kommer i år: https://www.androidpolice.com/2021/07/28/heres-what-the-play-... https://www.androidpolice.com/2021/05/06/google-aims-to-beat-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹

De verkar mer handla om transparens snarare än något som motsvarar Apples opt-in-förfrågning när man startar appar?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De verkar mer handla om transparens snarare än något som motsvarar Apples opt-in-förfrågning när man startar appar?

Ah, right ja. Jag trodde han menade det där som visar vad apparna spårar på Play Store / App Store, alltså så som Apple också kräver på App Store, men ja, det finns ju både detta, alltså på Play Store / App Store och sedan det där opt-in på iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Verkar som rykterna säger att den inte kommer till Sverige. Om man ska tro gsmarena i alla fall.

"while Google hasn't announced the Pixel 6 lineup's pricing yet, the Internet search giant has confirmed the availability of the two phones in eight countries: Australia, Canada, France, Germany, Japan, Taiwan, the UK, and the US."

https://www.gsmarena.com/google_pixel_6_pixel_6_pro_availabil...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag behöver byta ut min telefon och är väldigt intresserad av Pixel 6. Dock behöver jag byta ut min telefon relativt snart, tror ni det finns en chans att Amazon.se tar importerar telefonen så man kan köpa på det sättet?