Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Hur skulle de veta om du testat kortet eller ej?

Det spelar ingen roll om kortet fungerar eller ej, det har utsatts för fysisk åverkan och är inte längre i samma skick som kortet var i när det skickades till köparen.

Vill Tradera, ARN eller motsvarande veta om det bara är frågan om kosmetisk skada kan de instruera säljaren att testa kortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kimdahlvid:

Bara jag som ryser lite av kommentaren "annars blir det jävligt dyrt för dig." och hon nu får tillbaka ett skadat grafikkort?

Man kan ju nästan börja fundera på om köparen gjort det här med mening, man hoppas ju inte det..

Har funderat på liknande saker. Köparen returnerade kortet med anledning att saker fattades, inte att det var trasigt.

Köparen köper in begagnade kort och lurar andra köpare att dessa är nya från fabrik och "funktionstestade" eller hur det nu var. Om kortet skickas tillbaks, med blandannat böjda flänsar och anledning till att köpet skulle avbrytas inte var pga kortets skick så är det ganska uppenbart för mig att köparen kan ha avsiktligt förstört kortet.

Alla som köpt ett grafikkort senaste 10-åren iallafall nytt vet hur väl skyddade dessa är. Skulle skadan ha uppstått vid frakt så kommer uppenbara skador synas på grafikkortskartongens innanmäte, utsida och emballage.

Skulle verkligen inte koppla in kortet ifall den förstör datorn den ansluts i. Kortet bör undersökas och kasseras av lämplig tekniker om den visar sig vara defekt. Och det är något Tradera får ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Bara jag som ryser lite av kommentaren "annars blir det jävligt dyrt för dig." och hon nu får tillbaka ett skadat grafikkort?

Man kan ju nästan börja fundera på om köparen gjort det här med mening, man hoppas ju inte det..

Skall man spekulera så tappade köparen kanske kortet när han/hon/den/det tog ut det och kom då på en random ursäkt till att skicka tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Näe, har inte testat det. Tänker de är dumt gör då hänvisar dom väl att jag förstört de. De kommer dom nog ändå göra. Att ja skickade det defekt

Köparen skrev väl att det enda felet var att en påse och vad-det-nu-var-mer saknades? I så fall har du svart på vitt att kortet inte var defekt.

Skrivet av anon5930:

Skulle verkligen inte koppla in kortet ifall den förstör datorn den ansluts i. Kortet bör undersökas och kasseras av lämplig tekniker om den visar sig vara defekt. Och det är något Tradera får ta i.

Om ARN kommer fram till att Traderas faktura är felaktig betyder det att kortet tillhör någon annan. Därför bör inte säljaren kassera kortet, i den händelse att ägaren gör anspråk på kortet. Kortet kanske även kan användas som bevismaterial om det går till domstol. Det är bättre att spara kortet i det skick det var i när det kom i retur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

Köparen skrev väl att det enda felet var att en påse och vad-det-nu-var-mer saknades? I så fall har du svart på vitt att kortet inte var defekt.Om ARN kommer fram till att Traderas faktura är felaktig betyder det att kortet tillhör någon annan. Därför bör inte säljaren kassera kortet, i den händelse att ägaren gör anspråk på kortet. Kortet kanske även kan användas som bevismaterial om det går till domstol. Det är bättre att spara kortet i det skick det var i när det kom i retur.

Nej precis, TS ska inte göra något med kortet tills det hela är utrett. Varken använda eller göra något som helst med den. Sedan upp till Tradera att kassera vid behov, om den skulle vara i ett sådant skick att den inte går att använda.

Permalänk
Medlem

Köparen har dessutom behållit ytterligare en displayport plomb för sig själv. Det hade jag f*n inte accepterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Nu är det dags för dig att ge tillbaka med samma mynt! Om köparen lyckades häva köpet för att ett portskydd saknades och att det inte var original antistatpåsen då måste ju Tradera gå på din linje, att kortet inte har återlämnats i samma skick som när köparen fick det. Vore intressant att höra Traderas ställningstagande, för med deras logik så borde fakturan makuleras.

Angående att kylflänsen är "skadad", många grafikkort kommer med "skadade" kylflänsar direkt från fabrik, så utan bilder på just ditt grafikkort så är det omöjligt för oss att avgöra om det är köparen som orsakat skadan.

Hur som helst, det här är inget annat än en bedragare, om det varit så viktigt med rätt portskydd och antistatpåse så hade köparen sätt till att allt kom tillbaka i samma skick.

Tack än en gång att du delar med dig av din upplevelse.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Nu är det dags för dig att ge tillbaka med samma mynt! Om köparen lyckades häva köpet för att ett portskydd saknades och att det inte var original antistatpåsen då måste ju Tradera gå på din linje, att kortet inte har återlämnats i samma skick som när köparen fick det. Vore intressant att höra Traderas ställningstagande, för med deras logik så borde fakturan makuleras.

Angående att kylflänsen är "skadad", många grafikkort kommer med "skadade" kylflänsar direkt från fabrik, så utan bilder på just ditt grafikkort så är det omöjligt för oss att avgöra om det är köparen som orsakat skadan.

Hur som helst, det här är inget annat än en bedragare, om det varit så viktigt med rätt portskydd och antistatpåse så hade köparen sätt till att allt kom tillbaka i samma skick.

Tack än en gång att du delar med dig av din upplevelse.

Har bild på grafikkortet från innan och efter. Det var inte skadat när de skickades, hade de varit det så hade han nog inte startat tvisten pga antistatpåsen och portskydden.

Har mailat tradera då antingen köparen eller tradera får stå för kostnaden. Jag tänker inte göra de men som vanligt inget svar.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Köparen har dessutom behållit ytterligare en displayport plomb för sig själv. Det hade jag f*n inte accepterat.

Eller hur 😂😂

Permalänk
Medlem

vilken soppa detta är.. hoppas du vinner denna tvist... jäkla rötägg den där köparen vilken människa alltså suck...

tycker kortet ska gå tillbaka till köparen och du ska få dina pengar tillbaka så får han göra vad han vill med det....

Permalänk
Medlem

Trodde inte det fanns sådana här människor. Borde finnas en nationell/internationell lista där säljare och köpare kan ge sina omdöme om respektive och således kan kan kolla upp registret före sälj/köp. Naturligtvis på BankID nivå(eller motsvarande) för att försvåra för folk som vill kringgå.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Visa bilden på före och efter ?

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur
Permalänk

Jag fick aldrig något svar. Så under helgen mailade jag både dispyt och cc:ade traderas VD.
Fick svar från vdn igår att han skulle be någon kika på de, idag fick jag svar från dispyt på min bestridan att de tog bort 2500kr från fakturan för skadan …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag fick aldrig något svar. Så under helgen mailade jag både dispyt och cc:ade traderas VD.
Fick svar från vdn igår att han skulle be någon kika på de, idag fick jag svar från dispyt på min bestridan att de tog bort 2500kr från fakturan för skadan …

Be de dra åt helvete. (Men trevligt man lyckas bättre då). De kan inte påstå att en trasig vara bara är värd mindre. Finns ju ingen garanti att den fungerar alls nu. Och du ska inte ens prova.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag fick aldrig något svar. Så under helgen mailade jag både dispyt och cc:ade traderas VD.
Fick svar från vdn igår att han skulle be någon kika på de, idag fick jag svar från dispyt på min bestridan att de tog bort 2500kr från fakturan för skadan …

Men herregud, det är ju precis som att köpa ett grafikkort i affär, ta en hammare och slå några gånger och sen förvänta sig kunna lämna tillbaks det som nytt. Ingen affär hade gått med på det och det ska du absolut inte heller behöva, man blir ju helt spyfärdig av deras betéende.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag fick aldrig något svar. Så under helgen mailade jag både dispyt och cc:ade traderas VD.
Fick svar från vdn igår att han skulle be någon kika på de, idag fick jag svar från dispyt på min bestridan att de tog bort 2500kr från fakturan för skadan …

Hade själv krävt 5000:- efter att ha testat så att kortet fungerar, sen sålt det igen.

Lär ju betyda att förra köparen förlorar dom också.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

2500 känns väl rätt ok ändå?

Permalänk
Skrivet av cracko:

2500 känns väl rätt ok ändå?

Nja. Jag sålde en vara för 8600, vill inte ha tillbaka den för då hade jag inte sålt den från första början Men nu fick jag det för något helt absurt och då att få betala 6200 cirka och då få tillbaka en trasig produkt? Som jag inte kommer kunna sälja igen i och med att den skickades i en trasig antistatpåse som inte skyddade någonting.
Plus böjda kylarflensar.

Vi har sålt datorn i delar och har nu ingen att provköra kortet i alls. Så då sitter jag med ett trasigt kort som eventuellt inte fungerar och får betala för de.
Inget jag kommer godkänna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nja. Jag sålde en vara för 8600, vill inte ha tillbaka den för då hade jag inte sålt den från första början Men nu fick jag det för något helt absurt och då att få betala 6200 cirka och då få tillbaka en trasig produkt? Som jag inte kommer kunna sälja igen i och med att den skickades i en trasig antistatpåse som inte skyddade någonting.
Plus böjda kylarflensar.

Vi har sålt datorn i delar och har nu ingen att provköra kortet i alls. Så då sitter jag med ett trasigt kort som eventuellt inte fungerar och får betala för de.
Inget jag kommer godkänna

Blodet kokar mer och mer efter varje uppdatering. Hoppas innerligt att det löser sig på något sätt.

Kanske är klokt att skriva ner hela händelseförloppet konkret med önskad lösning och skicka till Tradera? Hade ett smått liknande ärende mot en ÅF för några år sedan där allt blev värre för varje mail man fick. När jag sedan skrev ut allt som hade hänt, inklusive vad ÅF gjort/sagt och vad jag önskade, så blev de helt plötsligt mycket förstående och förlåtande över situationen.

Permalänk
Skrivet av Vemodsvals:

Blodet kokar mer och mer efter varje uppdatering. Hoppas innerligt att det löser sig på något sätt.

Kanske är klokt att skriva ner hela händelseförloppet konkret med önskad lösning och skicka till Tradera? Hade ett smått liknande ärende mot en ÅF för några år sedan där allt blev värre för varje mail man fick. När jag sedan skrev ut allt som hade hänt, inklusive vad ÅF gjort/sagt och vad jag önskade, så blev de helt plötsligt mycket förstående och förlåtande över situationen.

Tack för tipset! De va något liknande jag gjorde under helgen men inte för utförligt. Men får bli ett ännu tydligare Mail!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

2500 känns väl rätt ok ändå?

Är det OK om jag slår sönder din 9000 kr dator och så får du 2500? ;D

Självklart är det inte OK. Inte ens nära OK. 99 % av fakturan struken hade inte heller varit OK.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det OK om jag slår sönder din 9000 kr dator och så får du 2500? ;D

Självklart är det inte OK. Inte ens nära OK. 99 % av fakturan struken hade inte heller varit OK.

Nej men du kan få böja några kylflänsar på mitt grafikkort för 2500.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Nej men du kan få böja några kylflänsar på mitt grafikkort för 2500.

Förstår dock inte varför de skulle vara ok med 2500kr för att få tillbaka ett grafikkort på det viset jag sålde ett helt grafikkort för 8600kr, tillbaka kommer det trasigt även om de säkerligen fungerar med böjda kylflänsar men ursprungsskicket var inte det. Ska jag då betala för att först sälja de sen få ”köpa tillbaka” de i annat skick.

Hade ja fått betalt för att få kylflänsarna böjda så visst men nu kostar de mig i slutändan mycket pengar så nä jag tycker inte de är okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nej men du kan få böja några kylflänsar på mitt grafikkort för 2500.

Först av allt så har hon ju ingen aning om grafikkortet fungerar överhuvudtaget längre och sen tycker jag det är lite drygt att förmoda att någon annan hade velat gå med på en sådan deal så jag tycker inte du bidrar med mycket genom att skriva såna kommentarer.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Nej för i helvete han kommer inte åka hem till dig för ett grafikkort. Min rekommendation är att du skriver till honom att du ser detta som avslutat och att han får släppa det. Sen slutar du svara och blockerar alla sätt han kan kontakta dig på. Kontaktar han dig igen så polisanmäl honom.

Det vore nog närmast unikt att något våld skulle utövas mot en kvinna som i övrigt är helt okänd för mannen efter en affär gällande en sådan summa.

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Nej för i helvete han kommer inte åka hem till dig för ett grafikkort. Min rekommendation är att du skriver till honom att du ser detta som avslutat och att han får släppa det. Sen slutar du svara och blockerar alla sätt han kan kontakta dig på. Kontaktar han dig igen så polisanmäl honom.

Det vore nog närmast unikt att något våld skulle utövas mot en kvinna som i övrigt är helt okänd för mannen efter en affär gällande en sådan summa.

Jag är inte rädd för de längre. han fick ju som han ville!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Nej men du kan få böja några kylflänsar på mitt grafikkort för 2500.

Det är ju inte riktigt samma sak dock? Grafikkortets värde har ju sjunkit med mer än 2500 kr.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag fick aldrig något svar. Så under helgen mailade jag både dispyt och cc:ade traderas VD.
Fick svar från vdn igår att han skulle be någon kika på de, idag fick jag svar från dispyt på min bestridan att de tog bort 2500kr från fakturan för skadan …

Hade du inte anmält händelsen till ARN? Då är det nog bäst att vänta tills du hör något därifrån, men det kan ta flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hade du inte anmält händelsen till ARN? Då är det nog bäst att vänta tills du hör något därifrån, men det kan ta flera månader.

ARN hade jag själv sett som en sista utväg och inget annat.
När man vet att man har rätt så gör man väl vad man kan för att få tradera att inse det också, så man slipper sitta och vänta tills kortet tappat ytterligare några tusingar i värde...