Playstation 5 testat med Samsung 980 Pro

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 testat med Samsung 980 Pro

Sony släppte nyligen en betaversion av den inbyggda mjukvaran som tillåter utökning av lagringsutrymmet genom konsolens M.2-plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

13,37 😎 - Testa med den snabbaste m.2 nvme enheten nu också, WD Black SN850.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad der är som är testat? Jag hittar ingen enhet på testsiffrorna. Mb/s? s? Etc.?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande. Nu behöver jag bara ett PS5 till min SSD.

Lite mer på det seriösa inslaget så är det välkommet med att kunna expandera lagringen i PS5. Hoppas fler modeller kan konstateras att fungera inom kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lite synd att 1TB av den disken kostar över 2000kr.

Speciellt när spel som Black Ops Cold War tar upp 200GB av disken

Hade varit kul att se hur snabb den långsammaste disken som stöds ger för resultat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Får man fråga vad der är som är testat? Jag hittar ingen enhet på testsiffrorna. Mb/s? s? Etc.?

Skulle gissa på laddningstid. Men håller med att det är lite otydligt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Får man fråga vad der är som är testat? Jag hittar ingen enhet på testsiffrorna. Mb/s? s? Etc.?

"Time to game" i sekunder. Antar att de är tiden de tar att starta ett spel, vet dock inte om de är tills man är in game eller bara tills de laddat in och startat igång spelet.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

13,37 😎 - Testa med den snabbaste m.2 nvme enheten nu också, WD Black SN850.

Blir nog typ ingen skillnad

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

13,37 😎 - Testa med den snabbaste m.2 nvme enheten nu också, WD Black SN850.

hehe, undrar hur denna hade presterat, sägs vara den snabbaste disken, har en liggandes, hmm...

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08VF99PV8/ref=mp_s_a_1_3?dchil...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Med tanke på det blygsamma interna minnet så känns det som att man bör ha minst en 2tb ssd. speciellt med tanke på att när moderna spel kommer ut så kommer det nog ta flera hundra gb styck.
Kul att det verkar fungera bra utan större variationer i hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

När ska nån testa med lite enklare diskar och se hur den reagerar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av _niko_:

När ska nån testa med lite enklare diskar och se hur den reagerar.

Stoppar man in en SSD som inte når upp till kraven så får man bara ett meddelande att man minsann får ta o skaffa sig en disk som fyller kraven.

Just 980 Pro på 250 GB blir en ganska bra representation av en lite långsammare enhet men som fortfarande är kompatibel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

När ska nån testa med lite enklare diskar och se hur den reagerar.

Fungerar det att stoppa i vilken som helst? Eller kollar mjukvaran att det är en vitlistad modell?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av arowe17:

Fungerar det att stoppa i vilken som helst? Eller kollar mjukvaran att det är en vitlistad modell?

Den verkar mäta läshastighet och uppnår man inte 5500+ Så blir man tillsagd att stoppa in en enhet som uppnår minimikraven.
Troligen kollar den ju också om det ens upprättas en pcie gen 4-länk också innan den ens mäter prestandan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Undrar hur utrymmet används: dvs. ser det ut som en partition och kan ett spel delas upp mellan diskarna.

Trevlig nyhet oavsett.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Det känns sjukt att man ska behöva så extrem snabb ssd bara för spel. Jag hade föredragit en varning där ps5an säger, denna ssd uppfyller ej systemkrave, men du får spela ändå om du vill men spelet kan hacka. Och troligen kommer typ 0% av alla spel ej lagga på en vanlig nvme ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns sjukt att man ska behöva så extrem snabb ssd bara för spel. Jag hade föredragit en varning där ps5an säger, denna ssd uppfyller ej systemkrave, men du får spela ändå om du vill men spelet kan hacka. Och troligen kommer typ 0% av alla spel ej lagga på en vanlig nvme ssd.

Många påstår att spel som Ratchet och clank skulle frysa när man hoppar in i nya världar genom portalerna om man har för långsam SSD.
Men det är så klart gissningar.
Tror också att just Ratchet spelet är det enda PS5 spelet som kräver snabb SSD.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Undrar hur utrymmet används: dvs. ser det ut som en partition och kan ett spel delas upp mellan diskarna.

Trevlig nyhet oavsett.

Det syns om en egen enhet så spel kan inte spanna över mer än en volym så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns sjukt att man ska behöva så extrem snabb ssd bara för spel. Jag hade föredragit en varning där ps5an säger, denna ssd uppfyller ej systemkrave, men du får spela ändå om du vill men spelet kan hacka. Och troligen kommer typ 0% av alla spel ej lagga på en vanlig nvme ssd.

Det är lika bra att de sätter höga krav från början när de ändå slängt massa pengar på att inkludera den. Idag kanske det är jobbigt men 2026 när den närmar sig slutet av sin cykel så är det förhoppningsvis inga märkvärdiga SSD krav.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Stoppar man in en SSD som inte når upp till kraven så får man bara ett meddelande att man minsann får ta o skaffa sig en disk som fyller kraven.

Just 980 Pro på 250 GB blir en ganska bra representation av en lite långsammare enhet men som fortfarande är kompatibel.

"Please note that because this is a beta, features and specifications described herein may change prior to the official system software release."

och

"You should carefully review drive specifications prior to purchase and contact the vendor or manufacturer if you need further information. SIE cannot guarantee that all M.2 SSD devices meeting the described specifications will work with your console and assumes no responsibility for the selection, performance or use of third-party products.

Not all games are necessarily playable with the exact same performance provided by the PS5 console’s internal Ultra-High Speed SSD, even where the M.2 SSD device’s sequential read speed is faster than 5500MB/s.

If you experience problems while playing a game installed on M.2 SSD storage, move the game to the internal Ultra-High Speed console storage.

Do PS5 consoles support Host Memory Buffer?
No. Additionally, M.2 SSD devices that support HMB (Host Memory Buffer) may see slower-than-expected performance because the PS5 does not support HMB."

Så nej, det räcker inte ens att kolla på specifikationerna här.
Antingen så kollar man på Sonys lista över godkända lagringsenheter eller så kollar man med återförsäljare alternativt tillverkare ifall man vill vara trygg med sitt köp.
Påstår någon av dessa parter att det ska fungera så borde man i alla fall kunna få tillbaka pengarna ifall det blir problem.
Det är alltså dumt att försöka chansa och hoppas på att en disk som ser ut att följa specifikationerna kommer att fungera, även ifall det fungerar att koppla in så kan man få problem med till exempel värme alternativt att spel som släpps senare vill ha mer prestanda och det börjar krångla då istället.

Jag skulle tro att konsolen inte känner av hastigheter eller tillverkare utan bara att det är en PCIe 4 enhet och att det verkar vara rätt protokoll eller liknande, alltså att inte Sony satt någon spärr för modell eller liknande.

Ifall R&C rullar på nu så behöver det inte betyda att spel som kontinuerligt belastar lagringen med till exempel sampler feedback kommer att fungera som de ska, till exempel.

Ville bara poängtera detta då många verkar tro att det bara är att köra på och kanske inte inser att de kan få problem redan nu eller längre fram, speciellt när varken Sony eller tillverkaren påstår att en viss enhet kommer att fungera framöver.
Jag tycker också att ni kanske borde ha med en disclaimer om detta, så som det faktist står på Sonys hemsida ifall man läser lite noggrannare under M.2 installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Många påstår att spel som Ratchet och clank skulle frysa när man hoppar in i nya världar genom portalerna om man har för långsam SSD.
Men det är så klart gissningar.
Tror också att just Ratchet spelet är det enda PS5 spelet som kräver snabb SSD.

Det jag har hört är att man är kvar i "mitten" portalen längre bara.
Egentligen är ju inte portalen något mer än en annan typ av hiss-scen i äldre spel när spelet då laddade in ny data.
Skillnaden är att det går snabbare i Ratchet och clank.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Lite synd att 1TB av den disken kostar över 2000kr.

Speciellt när spel som Black Ops Cold War tar upp 200GB av disken

Hade varit kul att se hur snabb den långsammaste disken som stöds ger för resultat.

Verkligen, kommer personligen inte skaffa mindre än 2 TB. Får hoppas att 2022 eller 2023 bjuder på billigare PCIe 4.0-diskar.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Kul att stödet äntligen är på väg, men själv förstår jag inte varför man ska ha hela biblioteket installerat samtidigt, en handfull spel i taget räcker gott. Så troligtvis är detta inget för mig.

VRR däremot, det får de gärna skynda på med. Men det beror väl kanske om att Sonys egna TVs inte har det ännu, vad jag förstår.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Arzei:

Kul att stödet äntligen är på väg, men själv förstår jag inte varför man ska ha hela biblioteket installerat samtidigt, en handfull spel i taget räcker gott. Så troligtvis är detta inget för mig.

VRR däremot, det får de gärna skynda på med. Men det beror väl kanske om att Sonys egna TVs inte har det ännu, vad jag förstår.

Jo väntan på VRR börjar bli lite tramsig.

Kan ju också tycka att de borde ha aktiverat 8K output. Inte för att något spel har stöd för det men smäller man på en stor 8K-logga på sin kartong får man ju lösa det bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Blir kanske en ssd nästa år när fler PS5-spel dyker upp. Ingen panik än så länge har ca 350GB ledigt och en 4TB extern hdd för mina PS4-spel.
8K förstår jag inte varför Sony har på kartongen, kommer ju aldrig hända. VRR tror jag dyker upp samtidigt som på Sonys tvapparater.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mono:

Blir kanske en ssd nästa år när fler PS5-spel dyker upp. Ingen panik än så länge har ca 350GB ledigt och en 4TB extern hdd för mina PS4-spel.
8K förstår jag inte varför Sony har på kartongen, kommer ju aldrig hända. VRR tror jag dyker upp samtidigt som på Sonys tvapparater.

8K är specifikt till för streamingtjänster och de har sagt något i stil med att det kommer att aktiveras när innehåll blir tillgängligt i 8K.
Men om de nu skriver ut det på lådan så borde ju iaf konsolen kunna mata ut det även om det bara är ute i menyerna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Kul att stödet äntligen är på väg, men själv förstår jag inte varför man ska ha hela biblioteket installerat samtidigt, en handfull spel i taget räcker gott. Så troligtvis är detta inget för mig.

VRR däremot, det får de gärna skynda på med. Men det beror väl kanske om att Sonys egna TVs inte har det ännu, vad jag förstår.

Håller med. Bra att det äntligen är på g med stödet, vilket man kan tycka borde varit där dag 1 egentligen. Nu spelar jag dock mest på pc och använder min ps5 för exklusiva spel. Men jag tror jag har 4st installerade spel nu och har fortfarande plats kvar. Så detta är inget jag kommer behöva.

Men som någon skrev, spelar man typ cod, så är ju bara det nästan 200gb stort, då blir det inte så många spel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Håller med. Bra att det äntligen är på g med stödet, vilket man kan tycka borde varit där dag 1 egentligen. Nu spelar jag dock mest på pc och använder min ps5 för exklusiva spel. Men jag tror jag har 4st installerade spel nu och har fortfarande plats kvar. Så detta är inget jag kommer behöva.

Men som någon skrev, spelar man typ cod, så är ju bara det nästan 200gb stort, då blir det inte så många spel.

Att stödet inte fanns är för att det inte fanns någon SSD som var testad, vilket i sin tur beror på att det inte fanns någon som motsvarade den prestandan vid tidpunkten. Dom ville inte ge möjlighet till att visa upp sin konsol med potentiellt horribla laddtider.

Mark Cerny räknade kallt med att det vid 2020's slut skulle finnas M.2 diskar som maxade PCIe 4.0, vilket det vad jag vet fortfarande inte gör (alltså mer än 7GB/s).

https://www.youtube.com/watch?v=ph8LyNIT9sg

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med tanke på det blygsamma interna minnet så känns det som att man bör ha minst en 2tb ssd. speciellt med tanke på att när moderna spel kommer ut så kommer det nog ta flera hundra gb styck.
Kul att det verkar fungera bra utan större variationer i hastighet.

Tveksamt att många spel på PS5 kommer bli så stora att de tar flera hundra GB av det interna lagringsutrymmet när utvecklare väl börjar släppa mer spel som inte behöver gå att köra på PS4 också.

Det finns en hel del knep spelutvecklare använt tidigare just för att den tidigare konsolen hade en långsam mekanisk 5400RPM hårddisk, nya Ratchet&Clank visar att man kan trycka ner filstorlekar ordentligt samtidigt som man gör stora språng grafiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Stoppar man in en SSD som inte når upp till kraven så får man bara ett meddelande att man minsann får ta o skaffa sig en disk som fyller kraven.

Just 980 Pro på 250 GB blir en ganska bra representation av en lite långsammare enhet men som fortfarande är kompatibel.

Jasså... källor?

I’ve tested Corsair’s Force MP600 (2TB) with the PS5, which has lower read speeds (4,950MB/s) than Sony recommends, and a colleague confirmed a Sabrent Rocket (500GB, rated at 5,000MB/s) seems to do just fine as well. It’s very easy to get it all up and running in less than two minutes.

https://www.theverge.com/22599710/ps5-playstation-5-m2-ssd-ex...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb