Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du ha en så lätt och lättrullande cykel om du vill träna ? Det är lite underligt hur en del resonerar angående sånt för åker man dagligen på nått lite tyngre så flyger man fram när man byter till nått lättare, ungefär som effekten när man kan växla kläder från nått som täcker knäna till nått som låter en böja på benen utan extra belastning.

Jag har också funderat i de tankarna. Jag cyklar för motionen. Men dels vill man ju komma längre på "en tank" och sedan är det mycket roligare när det går fort. Även om man får motion oavsett vilken cykel man har.

Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga kära SweCyklers: vad har jag gjort för fel med mina senaste cyklar? Jag brukar inte göra några trix med dem, och jag "hetsväxlar" inte upp och ned. Och ändå har jag alltid efter en längre period för alla cyklar fått problem med kedjan som hackar på kuggarna (när man trampar i uppförsbackar).

Är det verkligen att jag varit för dålig med regelbunden inoljning av kedjan eller har jag alltid köpt skräpcyklar? Jag hade exempelvis en blå cykel från Elgiganten 16 år sedan (när det var "Cykel på köpet"-kampanj med Dogge Dolito i reklamen ) som började fela med liknande efter ett tag.

En annan cykel minns jag att hela kedjan gick av när jag skulle trampa fort över ett övergångsställe för jag hade stannat helt för att vänta på fordon passera och sedan trampar jag igång rejält och kedjan brister så jag fick promenera hem med cykeln.

Mina cyklar jag ägt har gått på cirka 5000-6000 kr per styck och har oftast varit i 26" eller 28". Den jag har nu är 26" vilket är ett misstag då jag trodde att det var största storleken. Har ägt ett par damcyklar som har 28" vilket verkar vara rätt storlek på hjulen.

Och uppföljningsfråga om det är oljan: går det att möjligen rädda en sliten cykelkedja med hjälp av rätt olja så att den slutar "hacka" på kuggarna när man trampar mot motstånd? (t.ex. uppförsbackar)

Snabb fråga oxå om bromsklossar: kan man skruva åt den där metallvajern vid däcket nära damasken för att göra så att bromsklossen tar igen mot bromsen? Har nämligen riktigt svag frambroms (tar väldigt lite trots helt intryckt), så jag tänker mig förbrukad bromskloss men inte helt kanske?

Jag om ursäkt på förväg att jag är så förbaskad lat med underhåll av cyklar!

Handlar om underhåll. Förebyggande smörjing av främst kedjan. Sedan kan det vara kedjespännaren som rostat fast och behöver smörjas. Gör också stor skillnad på om den står under tak eller ute.

Permalänk
Lego Master

Jag har sen nåt år tillbaka min första cykel i vuxen ålder, och har nu stött på mitt första praktiska problem.
Den har punka (eller snarare, ena ventilen är paj och läcker som ett såll), och jag måste alltså byta slang. Fair enough, inga större konstigheter rent praktiskt.

Problemet jag stöter på är att Biltema har slut på min specifika slangdimension (26x2.1 (vad i helvete nu det står för)).
Så, vad kan jag göra med det? Kan jag ta en annan 26"-slang och hoppas på det bästa? Behöver jag byta däck med? Eller blir det hela jäkla hjulet? Hur funkar däckdimensioner för cyklar?

Cykeln i sig var inte speciellt dyr och jag är sjukt osugen på att gå till nån proffsverkstad för att få en slangjävel för 40 spänn bytt för flera hundra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

en

Skrivet av Shudnawz:

Jag har sen nåt år tillbaka min första cykel i vuxen ålder, och har nu stött på mitt första praktiska problem.
Den har punka (eller snarare, ena ventilen är paj och läcker som ett såll), och jag måste alltså byta slang. Fair enough, inga större konstigheter rent praktiskt.

Problemet jag stöter på är att Biltema har slut på min specifika slangdimension (26x2.1 (vad i helvete nu det står för)).
Så, vad kan jag göra med det? Kan jag ta en annan 26"-slang och hoppas på det bästa? Behöver jag byta däck med? Eller blir det hela jäkla hjulet? Hur funkar däckdimensioner för cyklar?

Cykeln i sig var inte speciellt dyr och jag är sjukt osugen på att gå till nån proffsverkstad för att få en slangjävel för 40 spänn bytt för flera hundra.

en annan slang går bra. Viktigaste är första siffran

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wasp:

enen annan slang går bra. Viktigaste är första siffran

Okej. Men ska jag sikta på nåt som är så nära 2.1 som möjligt? Jag gissar att det har nåt med hur tjock själva slangen är, och att sätta i slimdäck från en tävlingshoj lär ju inte funka speciellt bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har sen nåt år tillbaka min första cykel i vuxen ålder, och har nu stött på mitt första praktiska problem.
Den har punka (eller snarare, ena ventilen är paj och läcker som ett såll), och jag måste alltså byta slang. Fair enough, inga större konstigheter rent praktiskt.

Problemet jag stöter på är att Biltema har slut på min specifika slangdimension (26x2.1 (vad i helvete nu det står för)).
Så, vad kan jag göra med det? Kan jag ta en annan 26"-slang och hoppas på det bästa? Behöver jag byta däck med? Eller blir det hela jäkla hjulet? Hur funkar däckdimensioner för cyklar?

Cykeln i sig var inte speciellt dyr och jag är sjukt osugen på att gå till nån proffsverkstad för att få en slangjävel för 40 spänn bytt för flera hundra.

Det enklast är ju att byta ventil, finns hos Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/cykeltillbehor/...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Okej. Men ska jag sikta på nåt som är så nära 2.1 som möjligt? Jag gissar att det har nåt med hur tjock själva slangen är, och att sätta i slimdäck från en tävlingshoj lär ju inte funka speciellt bra.

Tar du en slang som är för påtagligt mindre däck så kommer butylen att töja sig och vara lite känsligare. Det bör du dock inte se som någon dealbreaker, går att köra slang åt vardera håll.

Biltema har ju t ex 26 x 2.1"-slangar, de är ju exakt samma grej. Kostar femtiolappen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har sen nåt år tillbaka min första cykel i vuxen ålder, och har nu stött på mitt första praktiska problem.
Den har punka (eller snarare, ena ventilen är paj och läcker som ett såll), och jag måste alltså byta slang. Fair enough, inga större konstigheter rent praktiskt.

Problemet jag stöter på är att Biltema har slut på min specifika slangdimension (26x2.1 (vad i helvete nu det står för)).
Så, vad kan jag göra med det? Kan jag ta en annan 26"-slang och hoppas på det bästa? Behöver jag byta däck med? Eller blir det hela jäkla hjulet? Hur funkar däckdimensioner för cyklar?

Cykeln i sig var inte speciellt dyr och jag är sjukt osugen på att gå till nån proffsverkstad för att få en slangjävel för 40 spänn bytt för flera hundra.

Nått som om möjligt är ännu vettigare är att sluta använda tummått på allt som har med att köpa däck och slang att göra för de är tämligen "flytande".
Det finns millimetermått som är entydiga och de gör det betydligt enklare att välja rätt än tumsystemen som är ett rent träsk designat för att förvilla då måtten inte baseras på fälgens diameter utan däckets, ett bredare däck kan alltså ibland få till synes större diameter-mått än ett smalare fastän de ska monteras på samma fälg
Tumsystemet stinker alltså extra mycket när det används för cykeldäcksdimensioner.

Troligen står det ett millimetermått på dina däck medans du kanske har ett intervall angivet i tum...
26" hjul innebär en fälgdiameter nånstans mellan 559-599mm, en slang kan kanske passa om man väljer fel men att välja fel däckdiameter kommer inte att gå bra. "Vanliga MTB storleken" har en fälgdiameter på 584 eller 559 mm, det är ett mycket mer konkret angivet mått än 26" som beroende på däcktyp inte alls behöver innebära att det passar på en fälg med 584mm i diameter...
Jag hatar måttangivelser i tum speciellt när det komemr till däck för det blir ganska lätt fel.
Tex så har en 29" MTB samma fälgdiameter som en 28" och en 27,5" och en 26" har för det mesta samma diameter medans 27" däck passar på en större fälgdiameter än 27,5" däck.
Som sagt, systemet med tummått är verkligen genomruttet så använd millimetermåtten i stället.

Edit, jag förvillar mig själv med alla tummått på däcken, de är nått så fruktansvärt ologiska och det är säkert nått mer fel i texten som har med tum att göra, använd i stället ETRTO måtten som anges i millimeter och där det finns en logik bakom dem och inte bara en massa ologiska tumstorlekar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd av mer kunniga cyklister. Jag har en focus mares från 2017 tror jag som har tiagra 4700. Har fungerat mycket fint men så gick kedjan av häromdagen. Första gången på 4 år så det är väl som det är men sen så sket det sig. Jag har aldrig mixtrat med kassetter förut men tänkte att det är lika bra att nya både kedjan och kassetten. I min noobighet så köpte jag en 11-34t istället för en 12-28 som jag skulle haft. Så nu tänker jag fan att det är väl lika bra att uppgradera derauillern istället för att köpa en ny kassett då min 4700 har en kort arm. Kommer ändå kosta mig nästan en helt ny derauiller då den större kassetten bara skulle ligga. Naturligt så kollar jag på en uppgradering. En 105 verkar som ett logiskt steg men av vad jag förstår så är de nya 105 komponenterna 11 speed? Alltså undrar jag om en 11 speed derauiller kommer fungera för mig med min 10 speed kassetten och 10 speed stifters?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Alltså undrar jag om en 11 speed derauiller kommer fungera för mig med min 10 speed kassetten och 10 speed stifters?

Eftersom du har just Tiagra 4700 så kommer det att fungera ja. Det var den sista/senaste 10-delade landsvägsgruppen Shimano släppt och då bytte de av någon anledning vajerration till samma som de 11-delade grupperna. Du kan alltså endast använda växlar för 11-delat eller specifikt Tiagra 4700, ej växlar från andra 10-delade grupper.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Eftersom du har just Tiagra 4700 så kommer det att fungera ja. Det var den sista/senaste 10-delade landsvägsgruppen Shimano släppt och då bytte de av någon anledning vajerration till samma som de 11-delade grupperna. Du kan alltså endast använda växlar för 11-delat eller specifikt Tiagra 4700, ej växlar från andra 10-delade grupper.

Tack! då blir det en R7000

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Breezer Beltway 11+?

Har sneglat på den ett par år för att ha som pendlarhoj året runt med nån mil om dagen ungefär i sträcka på nuvarande jobb. Vet inte riktigt vad den kostar i Sverige men ser att den finns på https://egons.nu/cyklar/standard/beltway-11 så får väl kolla med dom i så fall.

Sugen på just remdrift och interna växlar för att hålla nere på underhållet. Skärmar och dynamolyse, hydrauliska skibromsar m.m. gör att den tickar de flesta boxar jag kommit på är av intresse.

Den finns med Alfine 8 också om det blir för dyrt men 11:n verkar vara trevlig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brent:

Någon som har erfarenhet av Breezer Beltway 11+?

Har sneglat på den ett par år för att ha som pendlarhoj året runt med nån mil om dagen ungefär i sträcka på nuvarande jobb. Vet inte riktigt vad den kostar i Sverige men ser att den finns på https://egons.nu/cyklar/standard/beltway-11 så får väl kolla med dom i så fall.

Sugen på just remdrift och interna växlar för att hålla nere på underhållet. Skärmar och dynamolyse, hydrauliska skibromsar m.m. gör att den tickar de flesta boxar jag kommit på är av intresse.

Den finns med Alfine 8 också om det blir för dyrt men 11:n verkar vara trevlig.

Känner inte till den modellen men angående växlarna så är Alfine 8 inget att välja före Nexus 8, de är så lika att Alfine 8 mest är bortkastade pengar, Alfine 11 är däremot i en annan klass då den går i oljebad likt Rohloffs växlar.
Nu går det nog inte att välja växelserie på en färdig cykel men kan man så är det inte värt att betala extra för Alfine 8.
Det trevligaste "billiga" internväxelnavet vad gäller känsla är nog Sram imotion 9 men det har tyvärr slutat tillverkas.
Är du intresserad av den cykeln så är det nog värt att välja Alfine 11 just för den oljefyllda växellådan och den enklare servicen det innebär för du verkar ju vilja ha lite service.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till den modellen men angående växlarna så är Alfine 8 inget att välja före Nexus 8, de är så lika att Alfine 8 mest är bortkastade pengar, Alfine 11 är däremot i en annan klass då den går i oljebad likt Rohloffs växlar.
Nu går det nog inte att välja växelserie på en färdig cykel men kan man så är det inte värt att betala extra för Alfine 8.
Det trevligaste "billiga" internväxelnavet vad gäller känsla är nog Sram imotion 9 men det har tyvärr slutat tillverkas.
Är du intresserad av den cykeln så är det nog värt att välja Alfine 11 just för den oljefyllda växellådan och den enklare servicen det innebär för du verkar ju vilja ha lite service.

Tack, då jag i regel köper cykel sällan och behåller lång tid är det nog motiverbart med högre pris för bättre grejer.

Du har inte stött på någon annan cykel med liknande spec som Beltway 11? Dvs. remdrift, Alfine 11 och full pendlarutrustning (skärmar, pakethållare, lampor). Jag kikade på en Scott Silence för några år sedan men finns ej kvar. Sen har Alpenchallenge någon men de ser lite för hypade ut för min del, och lockar troligen tjuvar mer än den aningen mer anspråkslösa Beltway.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brent:

Tack, då jag i regel köper cykel sällan och behåller lång tid är det nog motiverbart med högre pris för bättre grejer.

Du har inte stött på någon annan cykel med liknande spec som Beltway 11? Dvs. remdrift, Alfine 11 och full pendlarutrustning (skärmar, pakethållare, lampor). Jag kikade på en Scott Silence för några år sedan men finns ej kvar. Sen har Alpenchallenge någon men de ser lite för hypade ut för min del, och lockar troligen tjuvar mer än den aningen mer anspråkslösa Beltway.

Har inte specifikt letat cyklar sista tiden då jag inte är i köptankar just nu, åtminstone inte för den typen av cykel.
Trek verkar ha 8 växlade.
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/city-cyklar/c/B551/...
Kalkhoff har med Nexus 8
https://www.kalkhoff-bikes.com/en_se/bikes#page=1&pim_product...
Alfine 11 är nog mer vanligt som ett billigt alternativ till Rohlhoff vilket gör att den mest lär finnas på dyrare långfärdscyklar och kanske konkurrerar den även lite med Pinion utrustade cyklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej, har en Nishiki Hybrid av nyare årgång med Presta-ventiler. Jag fick punka. Skulle testa att pumpa upp däcket för att lokalisera skadan, men lyckas inte få in någon luft alls. Inget motstånd i pumpen, så någonstans tar luften smygvägen, kände dock inget vid ventilen och såg ej hålet. Det andra däcket fungerar dock bra att pumpa, så handhavande fel från min sida verkar osannolikt. Jag har ett vagt minne av att jag någonstans läst att det kan vara svårt att pumpa ett helt tomt däck med presta-ventil. Men det kan lika gärna vara något jag inbillat mig. Minns jag rätt eller fel?

felstaving
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeCorbusier:

Hej, har en Nishiki Hybrid av nyare årgång med Presta-ventiler. Jag fick punka. Skulle testa att pumpa upp däcket för att lokalisera skadan, men lyckas inte få in någon luft alls. Inget motstånd i pumpen, så någonstans tar luften smygvägen, kände dock inget vid ventilen och såg ej hålet. Det andra däcket fungerar dock bra att pumpa, så handhavande fel från min sida verkar osannolikt. Jag har ett vagt minne av att jag någonstans läst att det kan vara svårt att pumpa ett helt tomt däck med presta-ventil. Men det kan lika gärna vara något jag inbillat mig. Minns jag rätt eller fel?

Brukar inte vara några problem som beror på ventilen som ger de symptomen, du får väl prova pumpa slangen under vatten och se var det bubblar om du inte ser nått stort hål direkt om du kollar på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blev närmare 40 km blandad körning i dagens underbara väder, lite landsväg, skogsväg och stigar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Insåg att singelklinga kanske inte är optimalt för träning med klubben. 48x11 ger en kadens på 116 vid 57km/h och det var lite svårt att hålla hjulet på framförvarande. I övrigt fungerade det väl rätt bra, men det gäller att man inte har en kassett med för stort omfång, annars blir det rätt stora steg mellan växlarna. På hjulen med slicks kör jag 11-28 vilket är i "vidaste" laget.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@BergEr, @Yaana, @vargeEEEEn & @mrqaffe.

Tack för input angående mitt cykelköp. Min Speedster har nu rullat knappt 50 mil och jag är tror jag köpt rätt cykel.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

@BergEr, @Yaana, @vargeEEEEn & @mrqaffe.

Tack för input angående mitt cykelköp. Min Speedster har nu rullat knappt 50 mil och jag är tror jag köpt rätt cykel.

Bra de.

Apropå årstiden, ljus.
Jag har ett par Snanninga Axendo 60 (batteridrivna) och dynamodrivna Axendo 80

som nog är den hittills bästa batterilampa för vägbruk jag provat. De har också fördelen att de säljer lösa fästen så man lätt kan flytta dem mellan flera cyklar, de gör också bra dynamoframljus men Busch+Muller är nog de som är bäst för dynamo vad gäller ljuset men deras fästen är inte perfekta utan där är Spanninga klart bättre balanserade.

När det gäller bakljus så är Spanninnga Elips i en egen liga vad gäller synbarhet utan att blända och den har en form som gör den lättare att avståndsbedöma än nått annat, den finns dessutom både som dynamo och batteriversion, rekommenderar den starkt till de som vill ha det antagligen bästa bakljuset (och den är inte det dyraste bakljuset) bara otroligt bra. Inga dioder som lyser starkt och ger bländande punkter utan en reflex omsluten av en lysande ring.

B&M har också en konsol så man kan montera den på sadeln utifall man har en naken cykel.

Jag brukar alltid se till att brukscyklarna har en grundbelysning som är dynamodriven så den alltid och ovillkorligen fungerar och så kompletterar jag den ibland med batteriljus.
Men är det någon som vet om det finns nån stvzo klassad riktigt stark batteribelysning ?
Finns det verkligen inga som är riktigt kraftiga men klarar spridningskraven enligt stvzo ? Typ nån som har "obrukbar mtb bländning" men kan bländas av till stvzo spridning när man är på en väg och möter nån ?

https://spanninga.com
https://www.bumm.de/en/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bikester har rätt så bra rea just nu så beställde nya lampor häromdagen; GVolt 70.1 (fram) och "Blaze Rear Light with Brake Light Function". Blev rekommenderad GVolt 70.1 på Happyride.se när jag ställde fråga om lampa där. Rekommendation utifrån StVZO-klassad, sedan ville jag ha en baklampa som lyser till extra vid inbromsning eller när man saktar ned.

https://www.bikester.se/cateye-gvolt-70.1-framljus-1244253_35...
https://www.bikester.se/sigma-sport-blaze-rear-light-with-bra...

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yaana:

Bikester har rätt så bra rea just nu så beställde nya lampor häromdagen; GVolt 70.1 (fram) och "Blaze Rear Light with Brake Light Function". Blev rekommenderad GVolt 70.1 på Happyride.se när jag ställde fråga om lampa där. Rekommendation utifrån StVZO-klassad, sedan ville jag ha en baklampa som lyser till extra vid inbromsning eller när man saktar ned.

https://www.bikester.se/cateye-gvolt-70.1-framljus-1244253_35...
https://www.bikester.se/sigma-sport-blaze-rear-light-with-bra...

Jag tror den framlampan lyser ungefär som Spanninga men det jag söker är nått som lyser bättre men går att blända ner om man är i trafik eller lyser betydligt starkare men ändå ger stvzo spridning.
Det finns ju en del elcykelljus som har avbländning men det är dåligt med modeller som har ett eget batterisystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tips på cykelhjälm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Tips på cykelhjälm?

Den som sitter bra. Tyvärr är det inte roligare än så. Ungefär som att be någon om råd med skor. Det är omöjligt eftersom det är passformen som är en av de viktigaste faktorerna.
Sedan kan man ju ha vissa krav, aero, bra ventilation, visst utseende osv, men det är också väldigt personligt.
Min favorit var en Bontrager Circuit MIPS, men den har blivit ersatt av en annan modell, så nu blev det en MET Manta MIPS istället. Inte alls lika skön, varmare (och svårare att tömma på insekter), men betydligt mer aero. I mitt fall fick jag den till ett väldigt bra pris vilket var det som avgjorde till slut.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Tips på cykelhjälm?

Skaffa flera. Åtminstone ett par stycken är bra, dels är det bra med åtminstone 2 för sommarbruk så man kan tvätta och låta dem torka om de är svettiga och sommarhjälmar är med fördel luftiga.
På vintern är inte värme och svett ett stort problem utan det är en fördel att ha en tätare hjälm som det inte blåser igenom och den bör ju vara lite större så man bekvämt får plats med en hjälmhuva/mössa under när det är lite kallare. Hjälmar är också olika bra att montera ljus på så har man tänkt göra det så bör man kolla om det går bra eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Bra de.

Apropå årstiden, ljus.
Jag har ett par Snanninga Axendo 60 (batteridrivna) och dynamodrivna Axendo 80
https://spanninga.com/wp-content/uploads/2018/06/Axendo-60-usb_main-image_web-awards-5.jpg
som nog är den hittills bästa batterilampa för vägbruk jag provat. De har också fördelen att de säljer lösa fästen så man lätt kan flytta dem mellan flera cyklar, de gör också bra dynamoframljus men Busch+Muller är nog de som är bäst för dynamo vad gäller ljuset men deras fästen är inte perfekta utan där är Spanninga klart bättre balanserade.

När det gäller bakljus så är Spanninnga Elips i en egen liga vad gäller synbarhet utan att blända och den har en form som gör den lättare att avståndsbedöma än nått annat, den finns dessutom både som dynamo och batteriversion, rekommenderar den starkt till de som vill ha det antagligen bästa bakljuset (och den är inte det dyraste bakljuset) bara otroligt bra. Inga dioder som lyser starkt och ger bländande punkter utan en reflex omsluten av en lysande ring. https://spanninga.com/wp-content/uploads/2018/06/Elips_main_image_web-awards.jpg
B&M har också en konsol så man kan montera den på sadeln utifall man har en naken cykel.

Jag brukar alltid se till att brukscyklarna har en grundbelysning som är dynamodriven så den alltid och ovillkorligen fungerar och så kompletterar jag den ibland med batteriljus.
Men är det någon som vet om det finns nån stvzo klassad riktigt stark batteribelysning ?
Finns det verkligen inga som är riktigt kraftiga men klarar spridningskraven enligt stvzo ? Typ nån som har "obrukbar mtb bländning" men kan bländas av till stvzo spridning när man är på en väg och möter nån ?

https://spanninga.com
https://www.bumm.de/en/

Jag kör med två lampor från Kompletts "iiglo" serie:
https://www.komplett.se/product/1152985/hem-hushaall/eltillbe...
https://www.komplett.se/product/1128178/hem-hushaall/eltillbe...

Förra året så rea:ade Komplett dessa under BF så framlampan kostade 300 kr och baklampan kostade 100 kr. Fästet för framlampan är sådär, är stålskruvar så de rostar fort i regnet i Göteborg och större delen av konstruktionen till fästet är i plast så lätt att det bryts sönder om man är oförsiktig.

Båda laddar med micro-USB och framförallt är framlampan med sina 1000 lumen väldigt kapabel.
Planen är att 3D-printa ett fäste till hjälmen och montera en framlampa där med till vinterns mörka månader.

Skrivet av Karazhan:

Tips på cykelhjälm?

Massor!
Jag rekommenderar att du kikar på Folksams cykelhjälmstest.
Två billiga vinnare som jag kan vurma för är:
Stadiums Occano MIPS
Biltema Cykelhjälm MIPS

Båda hamnar i toppkategorin även om det finns bättre hjälmar så är dessa två hjälmarna en mycket bra lägstanivå att lägga sig på. Prislapparna är 500-700 kr för dessa två hjälmar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips för dom som cyklar på vintern och vill hålla huvet varmt? Jag köpte en tun cyckelmössa som ligger under hjälmen men får klåda om jag använder den varje dag till och från jobbet. Har ni tips på någon annan mössa eller överdrag på hjälm som motverkar vinddraget?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laars:

Någon som har något tips för dom som cyklar på vintern och vill hålla huvet varmt? Jag köpte en tun cyckelmössa som ligger under hjälmen men får klåda om jag använder den varje dag till och från jobbet. Har ni tips på någon annan mössa eller överdrag på hjälm som motverkar vinddraget?

Prova nån typ av huva från byggsektorn, det finns många olika typer designade att användas under hjälm och de funkar också för cykelhjälmar.
Och ett regnskydd/reflexöverdrag över hjälmen ger som sagt ett värmetillskott det också även om det inte räcker när det blir kallt om öronen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laars:

Någon som har något tips för dom som cyklar på vintern och vill hålla huvet varmt? Jag köpte en tun cyckelmössa som ligger under hjälmen men får klåda om jag använder den varje dag till och från jobbet. Har ni tips på någon annan mössa eller överdrag på hjälm som motverkar vinddraget?

Två huvor, tvätta dagligen? Eller är det att något skaver?
Jag investerade i kläder så jag kan tvätta efter varje cykeltur som innebär svett.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova nån typ av huva från byggsektorn, det finns många olika typer designade att användas under hjälm och de funkar också för cykelhjälmar.
Och ett regnskydd/reflexöverdrag över hjälmen ger som sagt ett värmetillskott det också även om det inte räcker när det blir kallt om öronen.

Den här 3 olika mössor såg ganska lovande ut (ull andas ju ganska bra):
Länk
Länk
Länk

Edit: Fixat länken nu.

Bara den inte blir för tjock så hjämen inte fyller sin rätta funktion. Men man kan ju testa och se.

Visa signatur

Citera så får du svar :)