Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du ha en så lätt och lättrullande cykel om du vill träna ? Det är lite underligt hur en del resonerar angående sånt för åker man dagligen på nått lite tyngre så flyger man fram när man byter till nått lättare, ungefär som effekten när man kan växla kläder från nått som täcker knäna till nått som låter en böja på benen utan extra belastning.

Jag har också funderat i de tankarna. Jag cyklar för motionen. Men dels vill man ju komma längre på "en tank" och sedan är det mycket roligare när det går fort. Även om man får motion oavsett vilken cykel man har.

Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga kära SweCyklers: vad har jag gjort för fel med mina senaste cyklar? Jag brukar inte göra några trix med dem, och jag "hetsväxlar" inte upp och ned. Och ändå har jag alltid efter en längre period för alla cyklar fått problem med kedjan som hackar på kuggarna (när man trampar i uppförsbackar).

Är det verkligen att jag varit för dålig med regelbunden inoljning av kedjan eller har jag alltid köpt skräpcyklar? Jag hade exempelvis en blå cykel från Elgiganten 16 år sedan (när det var "Cykel på köpet"-kampanj med Dogge Dolito i reklamen ) som började fela med liknande efter ett tag.

En annan cykel minns jag att hela kedjan gick av när jag skulle trampa fort över ett övergångsställe för jag hade stannat helt för att vänta på fordon passera och sedan trampar jag igång rejält och kedjan brister så jag fick promenera hem med cykeln.

Mina cyklar jag ägt har gått på cirka 5000-6000 kr per styck och har oftast varit i 26" eller 28". Den jag har nu är 26" vilket är ett misstag då jag trodde att det var största storleken. Har ägt ett par damcyklar som har 28" vilket verkar vara rätt storlek på hjulen.

Och uppföljningsfråga om det är oljan: går det att möjligen rädda en sliten cykelkedja med hjälp av rätt olja så att den slutar "hacka" på kuggarna när man trampar mot motstånd? (t.ex. uppförsbackar)

Snabb fråga oxå om bromsklossar: kan man skruva åt den där metallvajern vid däcket nära damasken för att göra så att bromsklossen tar igen mot bromsen? Har nämligen riktigt svag frambroms (tar väldigt lite trots helt intryckt), så jag tänker mig förbrukad bromskloss men inte helt kanske?

Jag om ursäkt på förväg att jag är så förbaskad lat med underhåll av cyklar!

Handlar om underhåll. Förebyggande smörjing av främst kedjan. Sedan kan det vara kedjespännaren som rostat fast och behöver smörjas. Gör också stor skillnad på om den står under tak eller ute.

Permalänk
Lego Master

Jag har sen nåt år tillbaka min första cykel i vuxen ålder, och har nu stött på mitt första praktiska problem.
Den har punka (eller snarare, ena ventilen är paj och läcker som ett såll), och jag måste alltså byta slang. Fair enough, inga större konstigheter rent praktiskt.

Problemet jag stöter på är att Biltema har slut på min specifika slangdimension (26x2.1 (vad i helvete nu det står för)).
Så, vad kan jag göra med det? Kan jag ta en annan 26"-slang och hoppas på det bästa? Behöver jag byta däck med? Eller blir det hela jäkla hjulet? Hur funkar däckdimensioner för cyklar?

Cykeln i sig var inte speciellt dyr och jag är sjukt osugen på att gå till nån proffsverkstad för att få en slangjävel för 40 spänn bytt för flera hundra.

Permalänk
Testpilot

en

Skrivet av Shudnawz:

Jag har sen nåt år tillbaka min första cykel i vuxen ålder, och har nu stött på mitt första praktiska problem.
Den har punka (eller snarare, ena ventilen är paj och läcker som ett såll), och jag måste alltså byta slang. Fair enough, inga större konstigheter rent praktiskt.

Problemet jag stöter på är att Biltema har slut på min specifika slangdimension (26x2.1 (vad i helvete nu det står för)).
Så, vad kan jag göra med det? Kan jag ta en annan 26"-slang och hoppas på det bästa? Behöver jag byta däck med? Eller blir det hela jäkla hjulet? Hur funkar däckdimensioner för cyklar?

Cykeln i sig var inte speciellt dyr och jag är sjukt osugen på att gå till nån proffsverkstad för att få en slangjävel för 40 spänn bytt för flera hundra.

en annan slang går bra. Viktigaste är första siffran

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WaspCustoms:

enen annan slang går bra. Viktigaste är första siffran

Okej. Men ska jag sikta på nåt som är så nära 2.1 som möjligt? Jag gissar att det har nåt med hur tjock själva slangen är, och att sätta i slimdäck från en tävlingshoj lär ju inte funka speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det enklast är ju att byta ventil, finns hos Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/cykeltillbehor/...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Okej. Men ska jag sikta på nåt som är så nära 2.1 som möjligt? Jag gissar att det har nåt med hur tjock själva slangen är, och att sätta i slimdäck från en tävlingshoj lär ju inte funka speciellt bra.

Tar du en slang som är för påtagligt mindre däck så kommer butylen att töja sig och vara lite känsligare. Det bör du dock inte se som någon dealbreaker, går att köra slang åt vardera håll.

Biltema har ju t ex 26 x 2.1"-slangar, de är ju exakt samma grej. Kostar femtiolappen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Nått som om möjligt är ännu vettigare är att sluta använda tummått på allt som har med att köpa däck och slang att göra för de är tämligen "flytande".
Det finns millimetermått som är entydiga och de gör det betydligt enklare att välja rätt än tumsystemen som är ett rent träsk designat för att förvilla då måtten inte baseras på fälgens diameter utan däckets, ett bredare däck kan alltså ibland få till synes större diameter-mått än ett smalare fastän de ska monteras på samma fälg
Tumsystemet stinker alltså extra mycket när det används för cykeldäcksdimensioner.

Troligen står det ett millimetermått på dina däck medans du kanske har ett intervall angivet i tum...
26" hjul innebär en fälgdiameter nånstans mellan 559-599mm, en slang kan kanske passa om man väljer fel men att välja fel däckdiameter kommer inte att gå bra. "Vanliga MTB storleken" har en fälgdiameter på 584 eller 559 mm, det är ett mycket mer konkret angivet mått än 26" som beroende på däcktyp inte alls behöver innebära att det passar på en fälg med 584mm i diameter...
Jag hatar måttangivelser i tum speciellt när det komemr till däck för det blir ganska lätt fel.
Tex så har en 29" MTB samma fälgdiameter som en 28" och en 27,5" och en 26" har för det mesta samma diameter medans 27" däck passar på en större fälgdiameter än 27,5" däck.
Som sagt, systemet med tummått är verkligen genomruttet så använd millimetermåtten i stället.

Edit, jag förvillar mig själv med alla tummått på däcken, de är nått så fruktansvärt ologiska och det är säkert nått mer fel i texten som har med tum att göra, använd i stället ETRTO måtten som anges i millimeter och där det finns en logik bakom dem och inte bara en massa ologiska tumstorlekar.