Kommentera fritt på alla webbsidor ?

Permalänk
Medlem

Kommentera fritt på alla webbsidor ?

--
Ibland vill man kommentera något som man läser på en webbsida
och ibland saknas debattsida eller så blir inlägget borttaget.
Så jag googlade på kommentera fritt på alla webbsidor och hittade en webbläsare som tillåter detta
som heter dissenter.
https://dissenter.com/

Den är visserligen skapad av fanatiskt religiösa i USA tydligen,
men det är ändå gött att kunna skriva av sig samt faktiskt få läsa vad folk tycker utan censur.
Jag kan förstå att den blivit blockerad av typ alla stora aktörer då den har trissat igång terror och mord
så man hoppas ju att man kan lägga in någon AI som varnar för extremt material på något vettigt vis.

Det går även att installera den som ett tillägg i vissa webbläsare.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=-4HuK5ANM-o

Själv använder jag webbläsaren
men om någon provar tillägget i en browser vill jag gärna ha en kommentar om hur den funkar.

MagI
----

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Keeper of the Bamse

Detta är då bara ett lager ovanpå där man kan diskutera med andra personer som använder dissenter.

Att den är blockad är inte så konstigt. Privata företag får göra vad de vill.

Google har bannat tillägget från Chrome
Mozilla har också förbjudit den

M.a.o så är användarna så helt uppåt väggarna galna att de måste skapa en egen webbläsare för att deras åsikter är för extrema för twitter, nyhetssidor, facebook, mfl.

Det finns yttrandefrihet, sen finns det Gab (som skapat dissenter) som är ett alt-höger-community fyllt till bredden med QAnon, antivaxxers, vitmaktmuppar och annat slödder.

Använd inte den här skiten är du snäll, du kommer fastna i den berömda åsiktskorridoren, och är du också ung och lättpåverkad så kan det sluta illa.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Mänskligheten är inte mogen att få uttrycka sig fritt på nätet helt anonymt och med minimal risk för konsekvenser. Det bevisas gång på gång i dåligt modererade kommentarsfält oavsett vart de är.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Att kalla saker censur till höger och vänster kan ju knappast vara friskt för samhället

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Att kommentera på en webbsida är inte en rättighet, och bör inte vara det. Har själv inget kommentarsfält på min egen hemsida.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Skriv på din egen hemsida under lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor eller ansök om utgivningsbevis. Ska du skriva anonymt behöver du göra det under någon annans utgivningsbevis och den som står som ansvarig utgivare kan bli dömd för det du skriver.

Det hela är ett icke-problem om man inte sitter och hänger ut privatpersoner. Ingen annan än du kommer moderera din egna sida och du kan fritt skriva det som inte platsar på andra ställen så länge du är någorlunda vettig.

Permalänk
Medlem

--
Inte fler som tycker det är vettigt att ohämmat kunna kommentera/skriva på alla webbsidor?

Om någon provar tillägget
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=-4HuK5ANM-o
på Google Chrome eller annan browser så skriv gärna hur den funkar.

.
.
.

PS: Absolut trist att det är ena riktiga gökar som tagit fram detta,
men med tiden borde väl något vettigt alternativ utvecklas,
som med AI iaf rödmarkerar inlägg som är extrema.
Innan dess så....., lite kul är det att faktiskt kunna läsa vad folk ohämmat faktiskt tycker.

MagI
---

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Avstängd

Varför skulle detta vara intressant? Ohämmat prat har en tendens att vara i behov av hämning. Och i grunden känns det som en väldigt självcentrerad sak: mina åsikter om mjölkpriset och hur finnar och islamister tar våra jobb och fruar är så viktiga och storslagna att alla måste höra dem!

Permalänk
Medlem

Tror inte du förstod de inlägg du fått som svar.

Antingen har en hemsida ett utgivningsbevis och ansvarig utgivare eller så är det något som faller under lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det senare betyder att ett sådant tillägg måste modereras för att vara laglig och inte själva bli dömda för diverse brott. Utländska motsvarigheter finns till dessa lagar. Finns inget på internet som hindrar dig att begå brott på egna webbsidor, så ska du vara obehindrad och vill slåss med rätten ska du göra det från din egna hemsida. Det är helt felvänt att förvänta sig att få begå brott på andras webbsidor där dessa kan dömas till ansvar eller medhjälp. Det är också deras fulla rätt att få moderera bort sådant som de inte tycker hör hemma på sina sidor, hur lagligt och icke-hatiskt de än må vara.

Permalänk
Medlem

Är väl precis som med allt annat på internet?
Även om 82.9% av internet skulle bestå av artiga och snälla människor så blir det ju ändå 99% kaos av dom återstående rövhattarna som skriker och vrålar.

Permalänk
Medlem

----
Har upptäckt att man inte behöver ladda ner någon dissenter browser
eller installera någon dissenter extension i browser eller logga in alls.

Man går bara till denna webbsidan

https://trends.gab.com/

och skriver in webbsidan man vill kommentera på.
Där ser man alla kommentarer och kan kommentera,
utan att behöva logga in någonstans.

MagI
-----

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Avstängd

Hur Man Håller En Monolog - 5 HP

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Inte direkt mycket kommentarer.....

Flashback har 12 kommentarer sedan 2 år tillbaka.
https://trends.gab.com/item/6109b59a270df207ddc9dfa1

Regeringen.se 5 st
https://trends.gab.com/item/6109b618270df207ddc9e219

socialdemokraterna.se 1 st
https://trends.gab.com/item/6109b662270df207ddc9e39d

osv osv

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Magi55:

men det är ändå gött att kunna skriva av sig samt faktiskt få läsa vad folk tycker utan censur.

Skrivet av Magi55:

lite kul är det att faktiskt kunna läsa vad folk ohämmat faktiskt tycker.

Ha gärna i åtanke att kommentatorerna i det aktuella forumet kanske inte är särskilt representativa för "folk" i allmänhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Magi55:

Inte direkt mycket kommentarer.....

Flashback har 12 kommentarer sedan 2 år tillbaka.
https://trends.gab.com/item/6109b59a270df207ddc9dfa1

Regeringen.se 5 st
https://trends.gab.com/item/6109b618270df207ddc9e219

socialdemokraterna.se 1 st
https://trends.gab.com/item/6109b662270df207ddc9e39d

osv osv

Har du ens läst kommentarerna? Här är en kommentar på REGERINGEN.SE, alltså ingen artikel, utan på själva huvudsidan:

Det är alltså såna här knäppgökar med "honkler"-avatarer som bara kastar ogrundade länkar och ordsallad på en vägg och hoppas på att det fastnar.

Dissenter är som att jag och en kompis skulle sitta i en discord och läsa aftonbladet-artiklar högt åt varandra och sen sitter vi och pratar om hur mycket vi håller med varandra hur vi hatar folk för var de kommer ifrån, sexuella läggningar, religion osv.

Du måste väl vid det här laget insé hur jäkla ruttet detta är?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

---
Tror censuren får folk att gå med i grupper på darknet odyl som kan göra detta värre.
Bättre att ha en plattform där folk kan skriva som de vill.
Med tiden måste man ju kunna utveckla en AI som kan rödmarkera inlägg som olämpliga osv osv.
Eller som kan markera inlägg för vad de är.
Politiska, högerextrema, rasistiska osv osv så att folk kan skriva som de vill men att det finns ett system som med tiden kan utvecklas att markera inlägg för vad de är.
Tror detta är en utvecklingsfas.

MagI
----

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Vi matas med bajs vart man än vänder näsan på nätet. Jag tycker det verkar vara positivt att kunna bajsa tillbaka oavsett vad konsekvenserna av detta blir.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

---
Tror censuren får folk att gå med i grupper på darknet odyl som kan göra detta värre.
Bättre att ha en plattform där folk kan skriva som de vill.
Med tiden måste man ju kunna utveckla en AI som kan rödmarkera inlägg som olämpliga osv osv.
Eller som kan markera inlägg för vad de är.
Politiska, högerextrema, rasistiska osv osv så att folk kan skriva som de vill men att det finns ett system som med tiden kan utvecklas att markera inlägg för vad de är.
Tror detta är en utvecklingsfas.

MagI
----

Vad är det för censur du pratar om?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för censur du pratar om?

Det vet nog ingen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för censur du pratar om?

Jag tror att det rör sig om en censur som människor på vänsterflanken aldrig drabbas av och därför inte ser något problem med, eller ens vill kännas vid skulle förekomma och därför spelar ned problematiken av dess existens. Det är en intressant företeelse. Ett tecken på att censur förekommer är det faktum att vissa på ena sidan stängslet känner av den samtidigt som dom på motsatt sida av stängslet menar på att den inte existerar. Eller menar på att det rör sig om något annat än censur etc. Samma typ av diskussioner ser man nästan dagligt förekommande lite varstans nu för tiden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror att det rör sit om en censur som människor på vänsterflanken aldrig drabbas av och därför inte ser något problem med, eller ens vill kännas vid skulle förekomma och därför spelar ned problematiken av dess existens.

Snarare den obildade gnällhögern som tror man får säga vad man vill, vart man vill... och får man inte det så är det "censur" Ett riktigt skämt som drar oss i resten av högern ned i smutsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Snarare den obildade gnällhögern som tror man får säga vad man vill, vart man vill... och får man inte det så är det "censur" Ett riktigt skämt som drar oss i resten av högern ned i smutsen.

Så enkelt är det inte. Ser även den typen av resonemang från paragrafryttare som menar på att censur endast är något stater kan ägna sig åt, inte privata företag etc. Det man helt blundar för är ju det faktum att företag kan spela regimer i händerna och tvärtom. Inte minst företag med större inflytande på människor än små sketna stater. Det som bör revideras är den gamla definitonen av censur som inte är applicerbar på det "moderna" samhället. Att avfärda människors upplevelse av kränkningar som "gnäll"...? Kom igen. Bättre kan du... Hoppas jag. Det är lätt att avfärda andra människor som lättkränkta/gnälliga när man själv aldrig riskerar att bli kränkt eftersom man "tycker rätt"?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Många tråkiga åsikter om yttrandefriheten här. Att man kan ogilla vad folk skriver betyder inte att möjligheten att skriva det är dåligt. Att man läser något som anses extremistiskt gör en inte extrem, ibland kan det vara intressant att få veta vad andra tycker och tänker om något. Den legala aspekten vet jag inte mycket om, men ni som oroar er för att man kan fastna i någon ekokammare eller åsiktskorridor, ni sitter redan i en. Vidga era vyer och lyssna på meningsmotståndare, det är er attityd mot dem som leder till polariseringen i samhället.
Jag har pratat med nazister, kommunister, islamister och alla andra knepiga typer jag stött på, och istället för att skrika åt dem har jag upplevt att många blir lugnare bara de upplever att folk inte förtrycker deras åsikter.

Och nej, att låta dem komma till tals innebär inte att låta dem komma till makt. Bygg inga halmgubbar och sluta anklaga folk för att ha allsköns åsikter bara för de ser annorlunda på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

---
Tror censuren får folk att gå med i grupper på darknet odyl som kan göra detta värre.
Bättre att ha en plattform där folk kan skriva som de vill.
Med tiden måste man ju kunna utveckla en AI som kan rödmarkera inlägg som olämpliga osv osv.
Eller som kan markera inlägg för vad de är.
Politiska, högerextrema, rasistiska osv osv så att folk kan skriva som de vill men att det finns ett system som med tiden kan utvecklas att markera inlägg för vad de är.
Tror detta är en utvecklingsfas.

MagI
----

Har du inte läst inläggen i tråden fortfarande?

Du är fri att skriva vad du vill på din egna hemsida och ta de brottsliga och civilrättsliga konsekvenserna av det. Du har ingen rätt att sprida vad du vill på någon annans plattform.

Kanaler för hat har alltid funnits, långt innan internet i form av tidningar, flygblad, böcker och olaglig affischering med mera. Sen bara för att du inte ser allt så betyder det inte att de sitter i hemliga grupper och planerar att mörda dig.

Kan du dessutom filtrera bort allt som du inte håller med om så har du just infört en form av censur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror att det rör sit om en censur som människor på vänsterflanken aldrig drabbas av och därför inte ser något problem med, eller ens vill kännas vid skulle förekomma och därför spelar ned problematiken av dess existens. Det är en intressant företeelse. Ett tecken på att censur förekommer är det faktum att vissa på ena sidan stängslet känner av den samtidigt som dom på motsatt sida av stängslet menar på att den inte existerar. Eller menar på att det rör sig om något annat än censur etc. Samma typ av diskussioner ser man nästan dagligt förekommande lite varstans nu för tiden.

Vad menar du? Moderering sker oavsett vilket politiskt spektra man kan dela in ett inlägg i och oavsett vart plattformen står, dvs alla som är någorlunda aktiva upplever att de får inlägg borttagna, flyttade, redigerade, kommentarsfält stängda och liknande. Alla vill inte läsa 5 inlägg om ditt uppkommande scoutmöte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du? Moderering sker oavsett vilket politiskt spektra man kan dela in ett inlägg i och oavsett vart plattformen står, dvs alla som är någorlunda aktiva upplever att de får inlägg borttagna, flyttade, redigerade, kommentarsfält stängda och liknande. Alla vill inte läsa 5 inlägg om ditt uppkommande scoutmöte.

Det jag menar är precis det jag skrev. Hur moderering sker kan vinklas hur som helst baserat på vilka politiska strömmar de stora nätjättarna anammar.
Om nu "ALT-högern"/"gnällhögern" som någon kallade dem upplever en censur, samtidigt som de på andra sidan det politiska stänglset menar på inte existerar, så är det ett tydligt tecken på att censur faktikskt förekommer. Hade lika många från vänstern klagat över censur så hade det kanske varit ett tecken på att censur inte förkommer. Men det är inget jag sett något av direkt.

Här är några enkla exempel på vad som kan påverka hur du bedöms.
Önskvärd; du gillar prideflaggor, kroppsaktivism, BLM, trollande av alt-högern
Icke önskvärd; du gillar inte prideflaggor, kroppaktivism, BLM, att bli trollad av Cissi Wallin

Så beroende av vem du är, eller vad du tycker, så kommer du bli bedömd för hur modereringen ska ske, om det ska ske någon moderering etc.

Där har du västvärldens värderingar vilka är samma som nätjättarna anammar.

Av det jag själv ser i olika debatter är just att högern upplever censur på nätet rent generellt. Det gäller youtube, facebook, twitter mfl. Men har aldrig hört från någon gnällvänster som skanderar "censur" i sociala medier. Så jag förutsätter att de aldrig utsätts för detta?!

Hängde inte riktigt med på det där om scoutmöten. Du får gärna vara mer specifik.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Magi55:

---
Tror censuren får folk att gå med i grupper på darknet odyl som kan göra detta värre.
Bättre att ha en plattform där folk kan skriva som de vill.
Med tiden måste man ju kunna utveckla en AI som kan rödmarkera inlägg som olämpliga osv osv.
Eller som kan markera inlägg för vad de är.
Politiska, högerextrema, rasistiska osv osv så att folk kan skriva som de vill men att det finns ett system som med tiden kan utvecklas att markera inlägg för vad de är.
Tror detta är en utvecklingsfas.

MagI
----

MEN DET ÄR JU DET SOM TWITTER GÖR! Det är därför dom här jävla mupparna måste skapa sina egna plattformar, för att inlägg just BLIR "rödmarkerade" och folk stängs av.

Sitter du och sprider direkt farlig dynga som extrem främlingsfientlighet eller antivaccinations-trams på facebook blir du avstängd. Systemet du förespråkar funkar ju!

Jag börjar tro att du är troll, för såhär blind kan ju ingen vara.

inb4 hänglås

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade lika många från vänstern klagat över censur så hade det kanske varit ett tecken på att censur inte förkommer. Men det är inget jag sett något av direkt.

Strålande källa!

Permalänk
Medlem

Vänstern kanske bara är bättre på att uttrycka sig i text och tal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det jag menar är precis det jag skrev. Hur moderering sker kan vinklas hur som helst baserat på vilka politiska strömmar de stora nätjättarna anammar.
Om nu "ALT-högern"/"gnällhögern" som någon kallade dem upplever en censur, samtidigt som de på andra sidan det politiska stänglset menar på inte existerar, så är det ett tydligt tecken på att censur faktikskt förekommer. Hade lika många från vänstern klagat över censur så hade det kanske varit ett tecken på att censur inte förkommer. Men det är inget jag sett något av direkt.

Här är några enkla exempel på vad som kan påverka hur du bedöms.
Önskvärd; du gillar prideflaggor, kroppsaktivism, BLM, trollande av alt-högern
Icke önskvärd; du gillar inte prideflaggor, kroppaktivism, BLM, att bli trollad av Cissi Wallin

Så beroende av vem du är, eller vad du tycker, så kommer du bli bedömd för hur modereringen ska ske, om det ska ske någon moderering etc.

Där har du västvärldens värderingar vilka är samma som nätjättarna anammar.

Av det jag själv ser i olika debatter är just att högern upplever censur på nätet rent generellt. Det gäller youtube, facebook, twitter mfl. Men har aldrig hört från någon gnällvänster som skanderar "censur" i sociala medier. Så jag förutsätter att de aldrig utsätts för detta?!

Hängde inte riktigt med på det där om scoutmöten. Du får gärna vara mer specifik.

Tror inte du förstod något av det jag skrivit i tråden du då inte adresserar mitt inlägg alls.

Moderering sker mot alla, har du fastnat i att säga samma sak oavsett hur lite det har med ämnet att göra kommer det bli borttaget alldeles oavsett om du spelar marxist eller Ayn Rand-fan. Tittar du på nätet finns det gott om folk som tycker att det är fel att de inte får skriva vad de vill helt utan att deras åsikter kan tillskrivas politisk extremism, höger-vänsterskala eller politisk korrekthet. Det behövs ingen politisk skala för att rensa bort personangrepp och liknande och de som begår dessa tillhör ingen särskild politisk åskådning.

Det finns inget sätt att kvantifiera "hur många som klagar" och repression kan givetvis ske på både yttervänstern och ytterhögern så det du säger är helt ologiskt.