Köpa från Aliexpress idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad är det ni köper som gör att ni måste välja just aliexpress? Finns det inga bättre miljövänligare alternativ?

Vad menar du miljövänligare alternativ? De flesta grejerna kommer från Kina, det du skrev det där meddelandet på är också skickat från Kina. Det är inte som att de bara skickar en tom container med endast deras grejer i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad menar du miljövänligare alternativ? De flesta grejerna kommer från Kina, det du skrev det där meddelandet på är också skickat från Kina. Det är inte som att de bara skickar en tom container med endast deras grejer i.

Nej men alla enstaka försändelser skickas med flyg istället för att det köps in pallvis via t ex Svenska återförsäljare.

Sen finns det en hel del annat som talar emot det så sjukt mycket. https://www.svt.se/opinion/asikter-om-natshopping-fran-kina

Det här är gammal skåpmat och borde typ läras ut i skolan så folk kan lägga ner att handla kassa mobilskal från shady pop-up-handlare på ali/wish.

Permalänk
Medlem

Näthandla från Kina

Handla inte nätvaror från Kina. Punkt.

Permalänk
Medlem

Hur är det att handla från Aliexpress i dagsläget? Jag löste någonstans att Aliexpress hade ett avtal med postnord om att betala in moms direkt vid köpet så att kunden slipper betala postnord 75:- för besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Hur är det att handla från Aliexpress i dagsläget? Jag löste någonstans att Aliexpress hade ett avtal med postnord om att betala in moms direkt vid köpet så att kunden slipper betala postnord 75:- för besväret.

Jag fick då betala moms hos Ali OCH postnords moms/tull-avgift... Verkar inte fungera så bra än så länge.

Permalänk
Skrivet av zybear:

Jag fick då betala moms hos Ali OCH postnords moms/tull-avgift... Verkar inte fungera så bra än så länge.

När var detta? Efter 1:a juli så betalar man ju VAT redan vid köp på många hemsidor (inkl. Aliexpress om man bor i EU). Så länge säljaren inkluderar giltigt IOSS nummer på paketet ska man inte behöva betala något till postnord. Detta gäller inte bara Aliexpress, utan samtliga köp utanför EU.

Permalänk
Medlem

Betalade svensk moms på Aliexpress när jag beställde för ett par veckor sedan och fick hem paketet med Postnord häromdagen utan extra kostnader. Så för mig funkade det som tänkt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

När var detta? Efter 1:a juli så betalar man ju VAT redan vid köp på många hemsidor (inkl. Aliexpress om man bor i EU). Så länge säljaren inkluderar giltigt IOSS nummer på paketet ska man inte behöva betala något till postnord. Detta gäller inte bara Aliexpress, utan samtliga köp utanför EU.

" Order time: 03:49 Jul. 09 2021

Product Amount SEK 84.88

Shipping Cost SEK 81.25

Tax SEK 41.51

Total Amount SEK 207.64"

Permalänk
Medlem

Beställde min elscooter i våras, slutet av Mars rättare sagt. Och som anlände i början av April, var inga extra avgifter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

När var detta? Efter 1:a juli så betalar man ju VAT redan vid köp på många hemsidor (inkl. Aliexpress om man bor i EU). Så länge säljaren inkluderar giltigt IOSS nummer på paketet ska man inte behöva betala något till postnord. Detta gäller inte bara Aliexpress, utan samtliga köp utanför EU.

Problemet är nog att säljarna inte alltid känner till det där med IOSS så här i början och att det tar lite tid för dem att lära sig. Gissningsvis funkar det bättre om några månader när säljarna vant sig vid proceduren. Å andra sidan infördes IOSS i Storbritannien redan den 1 januari i år, så säljarna borde ha viss vana av att skicka saker dit och nu är det ju bara samma procedur som även införs i EU.

Permalänk
Medlem

Vad är minsta värdet på paketet för att man ska betala tull?
Jag beställde reservdelar som kostade runt 40-50 kronor. Paketet verka ha fastnat i tullen om jag har förstått Aliexpress' spårningssida

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Skrivet av deques:

Vad är minsta värdet på paketet för att man ska betala tull?

1600 kr.

Skrivet av deques:

Jag beställde reservdelar som kostade runt 40-50 kronor. Paketet verka ha fastnat i tullen om jag har förstått Aliexpress' spårningssida

Då ska du inte betala någon tull, bara moms. Om du beställde den 1 juli eller senare ska Aliexpress ha betalat in momsen direkt så att det inte blir något att betala senare förutsatt att avsändaren fyllt i allt rätt, men om du beställlt före den 1 juli får du betala moms plus Postnords avgift på 75 kr. Om du beställt elektronik måste elektroniken uppfylla EU:s säkerhetskrav för att föras in i Sverige och Tullverket ska stoppa försändelser om det är oklart om säkerhetskraven är uppfyllda, men det är nog ovanligt att så verkligen sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

1600 kr.Då ska du inte betala någon tull, bara moms. Om du beställde den 1 juli eller senare ska Aliexpress ha betalat in momsen direkt så att det inte blir något att betala senare förutsatt att avsändaren fyllt i allt rätt, men om du beställlt före den 1 juli får du betala moms plus Postnords avgift på 75 kr. Om du beställt elektronik måste elektroniken uppfylla EU:s säkerhetskrav för att föras in i Sverige och Tullverket ska stoppa försändelser om det är oklart om säkerhetskraven är uppfyllda, men det är nog ovanligt att så verkligen sker.

Men Postnords avgifter gäller väl fortlöpande?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deques:

Vad är minsta värdet på paketet för att man ska betala tull?
Jag beställde reservdelar som kostade runt 40-50 kronor. Paketet verka ha fastnat i tullen om jag har förstått Aliexpress' spårningssida

Det är sällan tull på varor, i alla fall de som jag beställer. Elektronik från Kina har tex ingen tull.
Däremot är du tvungen att betala svensk moms. Det är därför paketet fastnar i tullen. Det är just denna biten som nu ska flyta smidigare. Om ett vara du beställt på AliExpress fastnar i tullen och du får betala avgift plus moms så bör detta ersättas av AliExpress eller säljaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

1600 kr.Då ska du inte betala någon tull, bara moms. Om du beställde den 1 juli eller senare ska Aliexpress ha betalat in momsen direkt så att det inte blir något att betala senare förutsatt att avsändaren fyllt i allt rätt, men om du beställlt före den 1 juli får du betala moms plus Postnords avgift på 75 kr. Om du beställt elektronik måste elektroniken uppfylla EU:s säkerhetskrav för att föras in i Sverige och Tullverket ska stoppa försändelser om det är oklart om säkerhetskraven är uppfyllda, men det är nog ovanligt att så verkligen sker.

Ok, jag fick mail från Aliexpress om att PostNord har mottagit paketet och dom sköter nu leveransen. Det är beställd efter 1 juli, och det är ingen elektronik, utan en reservdel till en handkontroll. Det är gummiplattor till knapparna jag beställde. Dom klassas väl inte som elektronik?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deques:

Ok, jag fick mail från Aliexpress om att PostNord har mottagit paketet och dom sköter nu leveransen. Det är beställd efter 1 juli, och det är ingen elektronik, utan en reservdel till en handkontroll. Det är gummiplattor till knapparna jag beställde. Dom klassas väl inte som elektronik?

Innan skrev du att paketet fastnat i tullen, nu skriver du att det överlämnats till tullen.

Jag tror att även om alla papper är i ordning så behöver PostNord köra igenom sin tullprocess, dvs paketet hamnar i kö för att kontrolleras innan det släpps igenom. Man kan gissa att detta kommer att försvinna när man ser att processen med att de utländska säljarna betalar moms.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Innan skrev du att paketet fastnat i tullen, nu skriver du att det överlämnats till tullen.

Jag tror att även om alla papper är i ordning så behöver PostNord köra igenom sin tullprocess, dvs paketet hamnar i kö för att kontrolleras innan det släpps igenom. Man kan gissa att detta kommer att försvinna när man ser att processen med att de utländska säljarna betalar moms.

När jag skrev första inlägget så tittade jag på Aliexpress egna spårningssida att den har kommit till SE Customs, vilket jag gissar är tullen. På natten samma dag fick jag mail från aliexpress att paketet är överlämnat lokala postkontoret. Jag har inte sagt något om att den överlämnats till tullen, eller så har jag nog uttryckt mig fel.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Beställde en pryl från Banggood för ett tag sen för 150kr och när alla avgifter var betalda så var vi uppe i 400kr... kunde lika gärna köpt det i Sverige.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, första beställningen efter 1 Juli rakt ner i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Beställde en pryl från Banggood för ett tag sen för 150kr och när alla avgifter var betalda så var vi uppe i 400kr... kunde lika gärna köpt det i Sverige.

Hur kunde det bli så mycket? Borde väl inte kosta mer än 105 kr i extra (75 Postmordavgift+30 kr moms).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Beställde en pryl från Banggood för ett tag sen för 150kr och när alla avgifter var betalda så var vi uppe i 400kr... kunde lika gärna köpt det i Sverige.

Märkligt. Beställt fem gånger från Banggood och har aldrig behövt betala några avgifter när paketet kommit till Sverige.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Billigt är billigt

Skrivet av Scarabeo:

Märkligt. Beställt fem gånger från Banggood och har aldrig behövt betala några avgifter när paketet kommit till Sverige.

Men, att handla på nätet har sina risker. Oftast är det dålig kvalitet och därför ett lägre pris. Sedan får man inte alltid det man köpt utan en "liknande" vara.

Ordval
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bafatt:

Men, att handla på nätet har sina risker. Oftast är det dålig kvalitet och därför ett lägre pris. Sedan får man inte alltid det man köpt utan en "liknande" vara.

Jag har alltid fått det jag beställt iallafall. Däremot skulle jag nog inte våga köpa något för t.ex. 20 000 från Kina om något skulle strula. Sist köpte jag en mobil därifrån för ca 1200 som skulle kostat 2000 här i Sverige.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

1600 kr.Då ska du inte betala någon tull, bara moms. Om du beställde den 1 juli eller senare ska Aliexpress ha betalat in momsen direkt så att det inte blir något att betala senare förutsatt att avsändaren fyllt i allt rätt, men om du beställlt före den 1 juli får du betala moms plus Postnords avgift på 75 kr. Om du beställt elektronik måste elektroniken uppfylla EU:s säkerhetskrav för att föras in i Sverige och Tullverket ska stoppa försändelser om det är oklart om säkerhetskraven är uppfyllda, men det är nog ovanligt att så verkligen sker.

Jag behöver förtydligande på det här med Postnords avgift på 75 kr. Behöver man betala avgiften om man beställt efter 1 juli eller inte? För jag beställde från aliexpress 11 juli. VAT fick jag betala som var 25% av värdet när jag beställde. Idag fick jag ett brev från PostNord där jag får betala 76 kr, där 1 krona var moms

Ska jag behöva betala 76 kr trots att jag beställde efter 1 juli?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Skrivet av deques:

Jag behöver förtydligande på det här med Postnords avgift på 75 kr. Behöver man betala avgiften om man beställt efter 1 juli eller inte? För jag beställde från aliexpress 11 juli. VAT fick jag betala som var 25% av värdet när jag beställde. Idag fick jag ett brev från PostNord där jag får betala 76 kr, där 1 krona var moms

Ska jag behöva betala 76 kr trots att jag beställde efter 1 juli?

Avsändaren ska fylla i blanketten på rätt sätt så att Postnord ser att momsen är betald. Om avsändaren fyller i blanketten på rätt sätt, ska du inte behöva betala 76 kronor till Postnord. I och med att du fått en uppmaning att betala 76 kronor låter det som att avsändaren inte fyllt i blanketten på rätt sätt. Kolla med Postnord om det går att lösa på något sätt.

Jag misstänker att det framför allt i början är en del säljare som inte vet hur blanketten ska fyllas i och att det därför blir fel ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har en annan fundering beträffande Aliexpress och liknande sidor: var finns det idag störst potential att spara gentemot västerländska aktörer, kanske även utveckla en verksamhet?

Jag upplever att väldigt mycket elektronik kostar nästan lika mycket, och ibland lite mer än Amazon eller svenska sidor, vare sig det är ett väletablerat märke som Xiaomi, ett halvt väletablerat märke som Anker eller även väldigt okända märken som skulle lika gärna kunna vara white labels. Jag baserar det på en del jämförelser av bl.a. usb hubbar, docking stationer, elscootrar, och mobila skrivare på de vanligaste "Kina-sidorna" som Aliexpress, Banggood, Dhgate, etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deques:

Jag behöver förtydligande på det här med Postnords avgift på 75 kr. Behöver man betala avgiften om man beställt efter 1 juli eller inte? För jag beställde från aliexpress 11 juli. VAT fick jag betala som var 25% av värdet när jag beställde. Idag fick jag ett brev från PostNord där jag får betala 76 kr, där 1 krona var moms

Ska jag behöva betala 76 kr trots att jag beställde efter 1 juli?

Betalade du moms till AliExpress så får du höra av dig till dem och fråga varför de inte deklarerat det på rätt sätt till Postnord. Har säljaren tagit ut moms så har Postnord inget jobb att göra och ska då inte heller ta ut någon avgift.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Betalade du moms till AliExpress så får du höra av dig till dem och fråga varför de inte deklarerat det på rätt sätt till Postnord. Har säljaren tagit ut moms så har Postnord inget jobb att göra och ska då inte heller ta ut någon avgift.

Så här ser paketet ut. Vet inte exakt hur en deklaration ser ut. Men det är väl värdet som ska stå på lappen? Dock har dom nedvärderat paketets värde av någon anledning.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Fortsätter diskussionen från förra tråden här.

Skrivet av anon910:

Numera är Aliexpress en såkallad One Stop Shop och moms tas ut vid köptillfället, det gäller dok att varan är rätt deklarerad. Jag har själv inte råkat ut för att jag måste betala moms + postnords avgift på 75kr sedan 1juli, och det har landat ca 25paket i brevlådan än så länge.

Vad gör man om man trots allt behöver betala moms och avgift? Ska man betala snällt eller kontakta Aliexpress?
Jag vill beställa lite saker för några tusenlappar. Blir jobbigt om jag behöver momsa igen på grejorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xSean145:

Fortsätter diskussionen från förra tråden här.

Vad gör man om man trots allt behöver betala moms och avgift? Ska man betala snällt eller kontakta Aliexpress?
Jag vill beställa lite saker för några tusenlappar. Blir jobbigt om jag behöver momsa igen på grejorna.

Har du betalat moms till AliExpress men krävs på den igen så får du kräva tillbaka momsen från Ali. De har en bra claims department som jag använt vid något tillfälle. Långsam men det blir rätt. I slutändan är det nog säljaren som åker på kostnaden, inte Ali själva.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!