Permalänk
Medlem

Val mellan 2 vattenkylnings system

Skulle behöva hjälp med köp av vattenkylning, men jag vet inte vilken av dess jag ska välja.
Vilken av dessa är bäst?
https://www.ekwb.com/shop/ek-classic-kit-p360-d-rgb-black-nic...
Vs
https://www.alphacool.com/shop/aios-sets/interne-sets/22290/a...

Permalänk
Medlem

De där två är väldigt lika, hugget som stucket säger jag. Bägge går bra att bygga vidare från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De där två är väldigt lika, hugget som stucket säger jag. Bägge går bra att bygga vidare från.

Tack för svaret.
Det ända jag är lite rädd för är detta test jag hittade av Alphacool kylaren (420mm modellen).
Där förlorar den emot en 360 aio, vilket verkar jättekonstigt.
https://www.tomshardware.com/reviews/alphacool-eissturm-hurri...

Permalänk
Medlem

Jag använder den första du länka ihop med en lätt överklockad 5950x och ligger på 46 grader cpu temp efter ett antal timmars spelande. Jag är riktigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shipoopi:

Jag använder den första du länka ihop med en lätt överklockad 5950x och ligger på 46 grader cpu temp efter ett antal timmars spelande. Jag är riktigt nöjd

Nice, låter det mycket?

Permalänk
Medlem

Tror mer på Alphacool kitet i och med pumpen. Som tycks vara en junior till Laing D5. Bättre specs vad gäller tryck och flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tror mer på Alphacool kitet i och med pumpen. Som tycks vara en junior till Laing D5. Bättre specs vad gäller tryck och flöde.

Tusen tack, jag kan inget om sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Tack för svaret.
Det ända jag är lite rädd för är detta test jag hittade av Alphacool kylaren (420mm modellen).
Där förlorar den emot en 360 aio, vilket verkar jättekonstigt.
https://www.tomshardware.com/reviews/alphacool-eissturm-hurri...

Står ju att dess fläktar snurrade långsamt och 2 graders skillnad. Fläktar gör skillnad, det behöver ju flyttas luft genom radiatorn för att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tror mer på Alphacool kitet i och med pumpen. Som tycks vara en junior till Laing D5. Bättre specs vad gäller tryck och flöde.

Just AC 7**-D5 skulle jag tvärt om undvika till varje pris.

Tittar man på ACs hemsida står det nedanför en mycket märklig varning mot Mayhems vätskor. Bakgrunden är att just ACs 7**-D5 gick sönder i en omfattning som fick människor i vattenkylningscommunityn att reagera, och AC försökte i en forumtråd skylla problemen på användandet Mayhems kylvätskor.
En representant från Mayhem gav sig in i tråden och förklarade att även om pastell- och showvätskor visserligen kan innebära problem med utfällning och igengeggade system vid långtidsanvändning var huvudproblemet med just den här serien pumpar att AC hade snålat med den keramiska lagerkula som pumpcentrifugen vilar på.

AC gick efter detta full retard, spårade ur i tråden, vägrade ta ansvar för sin produkt, vägrade åtgärda sina pumpar, hanterade reklamationer illa och driver sedan dess någon sorts ensidigt krig mot Mayhem. Som är branchens största OEM och tillverkar i princip alla vätskor som går att köpa, även om det står EK på etiketten.

Jag vet inte om de fixat just den pumpmodellen sedan dess, men jag skulle som sagt undvika dessa. AC 6** ska enligt forumuppgifterrykten inte ha samma problem. Jag använder en VPP655PWN som varit i kontinuerlig drift 24/7 utan problem sedan många år.

Jag tycker bättre om BeQuiet-fläktarna från AC än Vardar-fläktarna från EK. Vardar låter mer irriterande på samma varvtal - i alla fall de ex jag försökt använda. RGBn är dock helt makalöst bra.

Jag har ingen erfarenhet av EKs CPU-block, men däremot två system med AC XPX som jag tycker sätter igen lite väl fort. Även en Eisbaer pump-block-res-combo, med samma/liknande coldplate vad jag kan se, satte igen nästan helt inom något åt trots förfyllt "underhållsfritt" AIO-paket.

EK har mycket snyggare reservoar än AC. De synliga gängorna på AC-reservoaren kommer dra ner vätska i sig och ge ett lite "kladdigt" intryck. Syns tydligt på bilden från Tomshardware. Det är också nästan omöjligt att få de två rören att sitta rakt (eller lika snett...) i AC-reservoaren, vilket också syns på ACs produktbild. Dock behöver man normal bara använda det ena. Den mycket större volymen är en fördel AC, om det inte skapar platsproblem i chassiet.
EKs är vibrationsdämpad vilket ACs saknar, men å andra sidan är DDC-pumpen inte lika tyst och vibrationsfri som D5. (Jag använder själv exakt den AC-modell av reservoar som medföljer, men med en annan D5-pump.)

EK har nättare, snyggare och enligt min mening bättre fittings med invändig insex för åtdragning i stället för ACs två avfasningar för fast nyckel, men snabbkopplingen som medföljer AC-kitet kan vara praktisk. Om än ful. Jag använder sådana i hemmaservern där vattensystemet ändå inte syns, och det är ibland praktiskt att kunna byta och lägga till delar utan att tömma hela loopen.

Av de två kiten skulle jag nog allt sammantaget välja EK, om priserna är någorlunda likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Nice, låter det mycket?

Hörs knappt att den är igång
Kör fläktarna med corsair commander pro på runt 950 rpm.
Pumpen är helt tyst.
Kan skicka film när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

Just AC 7**-D5 skulle jag tvärt om undvika till varje pris.

Tittar man på ACs hemsida står det nedanför en mycket märklig varning mot Mayhems vätskor. Bakgrunden är att just ACs 7**-D5 gick sönder i en omfattning som fick människor i vattenkylningscommunityn att reagera, och AC försökte i en forumtråd skylla problemen på användandet Mayhems kylvätskor.
En representant från Mayhem gav sig in i tråden och förklarade att även om pastell- och showvätskor visserligen kan innebära problem med utfällning och igengeggade system vid långtidsanvändning var huvudproblemet med just den här serien pumpar att AC hade snålat med den keramiska lagerkula som pumpcentrifugen vilar på.

AC gick efter detta full retard, spårade ur i tråden, vägrade ta ansvar för sin produkt, vägrade åtgärda sina pumpar, hanterade reklamationer illa och driver sedan dess någon sorts ensidigt krig mot Mayhem. Som är branchens största OEM och tillverkar i princip alla vätskor som går att köpa, även om det står EK på etiketten.

Jag vet inte om de fixat just den pumpmodellen sedan dess, men jag skulle som sagt undvika dessa. AC 6** ska enligt forumuppgifterrykten inte ha samma problem. Jag använder en VPP655PWN som varit i kontinuerlig drift 24/7 utan problem sedan många år.

Jag tycker bättre om BeQuiet-fläktarna från AC än Vardar-fläktarna från EK. Vardar låter mer irriterande på samma varvtal - i alla fall de ex jag försökt använda. RGBn är dock helt makalöst bra.

Jag har ingen erfarenhet av EKs CPU-block, men däremot två system med AC XPX som jag tycker sätter igen lite väl fort. Även en Eisbaer pump-block-res-combo, med samma/liknande coldplate vad jag kan se, satte igen nästan helt inom något åt trots förfyllt "underhållsfritt" AIO-paket.

EK har mycket snyggare reservoar än AC. De synliga gängorna på AC-reservoaren kommer dra ner vätska i sig och ge ett lite "kladdigt" intryck. Syns tydligt på bilden från Tomshardware. Det är också nästan omöjligt att få de två rören att sitta rakt (eller lika snett...) i AC-reservoaren, vilket också syns på ACs produktbild. Dock behöver man normal bara använda det ena. Den mycket större volymen är en fördel AC, om det inte skapar platsproblem i chassiet.
EKs är vibrationsdämpad vilket ACs saknar, men å andra sidan är DDC-pumpen inte lika tyst och vibrationsfri som D5. (Jag använder själv exakt den AC-modell av reservoar som medföljer, men med en annan D5-pump.)

EK har nättare, snyggare och enligt min mening bättre fittings med invändig insex för åtdragning i stället för ACs två avfasningar för fast nyckel, men snabbkopplingen som medföljer AC-kitet kan vara praktisk. Om än ful. Jag använder sådana i hemmaservern där vattensystemet ändå inte syns, och det är ibland praktiskt att kunna byta och lägga till delar utan att tömma hela loopen.

Av de två kiten skulle jag nog allt sammantaget välja EK, om priserna är någorlunda likvärdiga.

Okej, den resan har jag inte läst något om. Efter mitt egna tycke och smak... så räcker det med batteri-/destillerat vatten och något algdödande medel. Så ser det väl inte den där saken som ett jätteproblem. Säger nu OEM-tillverkaren att den här gunkan ej bör användas med våran pump så, får man väl befinna sig i att följa det då om man vill upprätthålla garanti och funktion.

Men det är ju värt och kolla upp det där iaf. Om man nu satsar på en sådan.

EKs kit innehåller inte en DDC. Kitets pump+res https://www.ekwb.com/shop/ek-classic-pump-reservoir-160-spc-p... vs DDC https://www.ekwb.com/shop/ek-loop-ddc-4-2-pwm-motor

VP655 är en/bör vara en omklistrad Laing D5. Den pumpen håller en helt annan kaliber och har ett lite högre pris. Min Laing D5 är kring 12år gammal vid det här laget och gått 24/7 mer eller mindre under steg 4 i olika loopar.

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla

@Shipoopi det skulle vara kul att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Okej, den resan har jag inte läst något om. Efter mitt egna tycke och smak... så räcker det med batteri-/destillerat vatten och något algdödande medel. Så ser det väl inte den där saken som ett jätteproblem. Säger nu OEM-tillverkaren att den här gunkan ej bör användas med våran pump så, får man väl befinna sig i att följa det då om man vill upprätthålla garanti och funktion.

Jag kanske var otydlig, men problemet handlade aldrig om vätskan, utan pumpen. Det är ett konstruktionsfel på pumpen. Ett som AC försökte dumpa ansvaret och kostnaden för på en tredje part (Mayhem) när reklamationerna började hagla, blev synade och fick härdsmälta. Lagret är alltså dåligt, oavsett använd vätska. AC lägger därefter en passivaggressiv och vilseledande nonsensetext i alla sina produkttester där de poängterar att Mayhem, helt riktigt, inte tar över ACs garantiåtaganden och ansvaret för ACs eventurella konstruktionsfel bara för att man använder ACs produkter med Mayhems vätskor. Som konsument förväntas man då tvivla på företaget/produkterna de baktalar för att slippa hedra sina garantiåtaganden. Det är naturligtvis helt befängt, men tydligen tycker AC att det verkar vara en rimlig strategi.

Skrivet av GooGeL:

EKs kit innehåller inte en DDC.

Ojdå, väl fångat!
I så fall drar jag nog tillbaka min rekommendation. Då skulle jag nog chansat på AC-kitet, och mentalt budgeterat för ett eventuellt pumpbyte.

Frågan är om det inte är bättre att lägga ett par hundra till och plocka ihop lösa delar själv... Kanske prisjaga och kompromissa lite för att få ner kostnaden om det är tight. De saker jag köpt av Bykski har faktiskt imponerat, men leveranstiden från AliExpress är inte särskilt rolig. Om man kan tänka sig B-stock har Aquatuning så gott som ständigt block, radiatorer och annat till närmast vrakpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

Jag kanske var otydlig, men problemet handlade aldrig om vätskan, utan pumpen. Det är ett konstruktionsfel på pumpen. Ett som AC försökte dumpa ansvaret och kostnaden för på en tredje part (Mayhem) när reklamationerna började hagla, blev synade och fick härdsmälta. Lagret är alltså dåligt, oavsett använd vätska. AC lägger därefter en passivaggressiv och vilseledande nonsensetext i alla sina produkttester där de poängterar att Mayhem, helt riktigt, inte tar över ACs garantiåtaganden och ansvaret för ACs eventurella konstruktionsfel bara för att man använder ACs produkter med Mayhems vätskor. Som konsument förväntas man då tvivla på företaget/produkterna de baktalar för att slippa hedra sina garantiåtaganden. Det är naturligtvis helt befängt, men tydligen tycker AC att det verkar vara en rimlig strategi.
Ojdå, väl fångat!
I så fall drar jag nog tillbaka min rekommendation. Då skulle jag nog chansat på AC-kitet, och mentalt budgeterat för ett eventuellt pumpbyte.

Frågan är om det inte är bättre att lägga ett par hundra till och plocka ihop lösa delar själv... Kanske prisjaga och kompromissa lite för att få ner kostnaden om det är tight. De saker jag köpt av Bykski har faktiskt imponerat, men leveranstiden från AliExpress är inte särskilt rolig. Om man kan tänka sig B-stock har Aquatuning så gott som ständigt block, radiatorer och annat till närmast vrakpriser.

Uppskattar verkligen all info.
Jag försökte kolla om det gick att sätta ihop ett komplett paket här https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/
Men på steg 5 gick det inte gå vidare.
Om någon har lust att sätta ihop ett bra paket för runt 3-4k?

Permalänk
Medlem

Eisblock XPX är väl ett bättre vattenblock enligt de tester jag läst. Därför äger jag själv ett sådant. Resten är väl rätt godtyckligt. Helt klart skulle jag rekommendera ett 140 mm-system framför ett 120 mm, om plats finns.

Edit: nevermind det var ju 120 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Eisblock XPX är väl ett bättre vattenblock enligt de tester jag läst. Därför äger jag själv ett sådant. Resten är väl rätt godtyckligt. Helt klart skulle jag rekommendera ett 140 mm-system framför ett 120 mm, om plats finns.

Finns inte tyvärr plats.
fractal design define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Finns inte tyvärr plats.
fractal design define s

Sorry, läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

Jag kanske var otydlig, men problemet handlade aldrig om vätskan, utan pumpen. Det är ett konstruktionsfel på pumpen. Ett som AC försökte dumpa ansvaret och kostnaden för på en tredje part (Mayhem) när reklamationerna började hagla, blev synade och fick härdsmälta. Lagret är alltså dåligt, oavsett använd vätska. AC lägger därefter en passivaggressiv och vilseledande nonsensetext i alla sina produkttester där de poängterar att Mayhem, helt riktigt, inte tar över ACs garantiåtaganden och ansvaret för ACs eventurella konstruktionsfel bara för att man använder ACs produkter med Mayhems vätskor. Som konsument förväntas man då tvivla på företaget/produkterna de baktalar för att slippa hedra sina garantiåtaganden. Det är naturligtvis helt befängt, men tydligen tycker AC att det verkar vara en rimlig strategi.
Ojdå, väl fångat!
I så fall drar jag nog tillbaka min rekommendation. Då skulle jag nog chansat på AC-kitet, och mentalt budgeterat för ett eventuellt pumpbyte.

Frågan är om det inte är bättre att lägga ett par hundra till och plocka ihop lösa delar själv... Kanske prisjaga och kompromissa lite för att få ner kostnaden om det är tight. De saker jag köpt av Bykski har faktiskt imponerat, men leveranstiden från AliExpress är inte särskilt rolig. Om man kan tänka sig B-stock har Aquatuning så gott som ständigt block, radiatorer och annat till närmast vrakpriser.

V3 av sagda VP755 tycks vara rejält mycket bättre än föregående versioner. Vad jag kan lusläsa lite snabbt. Bra heads up annars att det är en 60/50 pump. Skulle själv givetvis aldrig rekommendera den ovan en riktig Laing D5, oavsett prisskillnaden. Aldrig i livet o/

Taget från Aquatuning... som har en notis kring Mayhem produkterna. (Alphacool är inte fullt ensam och dissa Mayhem)

https://www.aquatuning.no/vannkjoeling/kjoelevaeske/coloring-...

Warning: Following manufacturers will refuse the warranty for your products if they are beeing operated with the fluids of Mayhems: Alphacool, Koolance, Phobya and Aqua Computer.

Notice:
Attention: The manufacturer Mayhems advises that Mayhems fluids, especially the Aurora line of products, have been manufactured and distributed solely for show and modding purposes. These should not be utilized in the system for more than 14 days.

We would also like to advise that Mayhems fluids can damage water cooling products, and using Mayhems fluids can thereby void the warranties offered by the following manufacturers: Koolance, Phobya, Alphacool, Aqua Computer, Watercool.

Damages such as: clogging, corrosion of aluminium radiators, deterioration of glued containers, etc., are a consequence of the use of Mayhems, but will not be reimbursed by Mayhems. Use is therefore at one’s own risk.

Dold text

Jag tycker också du borde ordna ihop ett eget kit. EK är ju ett bra märke t ex. Tänkte själv handla ett block (Heatkiller IV Pro) och ev. också en ny lite tjockare 360 radde av Watercool. https://watercool.de/en/ -- Om jag nu byter upp mitt system till AM4.

Ägt ett par heltäckande GPU block från Watercool som funkade fint i flera år. Föredrar helst av nån anledning "solida" koppar/nickelblock.

I helhet så kika lite på priset och tänk för dig själv om det är det här du vill ha. En bra pump från början kommer skapa flöde i många byggen och system. Radiator behöver inte vara det allra dyraste, tjockleken bör dock vara som de där två kitens radiatorer. Skillnaden blir inte så stora mellan märkena iaf. Lite krimskrams funktioner kan skilja dom åt dock.

Efter pump, block och radiator så är det ju slang och slangkopplingar kvar. Samt eventuellt en separat reservoar/pumpreservoar(dvs pumpen sitter fast i reservoaren). Ett hus till pumpen kommer nog behövas om du endast köper pumpen ren med impellern blottad och vill ha en skild reservoar.

Batterivatten från OKQ8 eller t ex Mekonomen. Just nu kör jag en dutt glykol i mitt vatten då jag inte har något annat hemma.

Oftast är det fläktar och slangkopplingarna som blir huvudbry dyra i det hela. Tycker jag. Speciellt om man vill svälla sin låda med specialvinklar och grejer. Kan vara värt och kika efter beggade delar för och komma lös lite billigare. Pumpen som är hjärtat, där vete tusan om jag hade handlat beggat.

Ingen behöver ha gjort fel eller nå med sina.. kanske(!). Köper jag en ny så vet jag iaf helhjärtat att den aldrig torrkörts m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Taget från Aquatuning... som har en notis kring Mayhem produkterna. (Alphacool är inte fullt ensam och dissa Mayhem)

Phobya, Aquatuning, Mastercleer och Alphacool (och säkert ännu fler...) tecknas/ägs/styrs av samma tyska gäng. Numera två personer, Rudnicki och Draht. Det är också samma text.

Skrivet av asus574:

Uppskattar verkligen all info.
Jag försökte kolla om det gick att sätta ihop ett komplett paket här https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/
Men på steg 5 gick det inte gå vidare.
Om någon har lust att sätta ihop ett bra paket för runt 3-4k?

Jag håller både med Elfsberg om att ett 140 mm-system vore att föredra, och GooGeL om att det är klart värt att se pumpen som en investering, om man har möjlighet att lägga lite mer pengar. Pump, reservoar, radiatorer och fitings kommer man ju behålla, medan block och slangar sannolikt kommer bytas vid uppgradering av datorn.
Däremot är det som GooGeL mycket riktigt påpekar lätt att kronorna rinner iväg när man ska ha många fitings och fläktar. Man kan spara många kronor på fitings om man kan tänka sig kompromissa med utseendet och köra barbs med buntband eller klämmor i stället för kompressionsfitings.

Om jag hittat rätt stöder ditt chassi en 420-rad av standardtjocklek (<30 mm) i toppen? I så fall skulle jag alla gånger prioritera det över en tjockare 360 i fronten.

Tjocklek spelar, beroende på märke, mycket mindre roll för kylförmågan än man kan tro. Oftast har de tjockare radiatorerna glesare mellan flänsarna för att inte luftmotståndet ska dra iväg, vilket äter upp mycket av den kylförmåga som tjockleken borde ge. Det är i princip alltid bättre att ha mer yta än tjockare rad. En 420-rad har 36% mer yta än en 360, eller alltså ungefär lika mycket som en 480-rad. Lite, lite mer till och med. En liggande, takmonterad radiator är också lättare att lufta.

En tänkbar kundvagn hade kunnat se ut så här:
https://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/key/cb633837ea54b...
Lägg till eventuella vinklar, eller köp dessa i butik efter behov.

Någonting jag nästan ser som ett krav, om ditt moderkort stöder det, är en vattentemperatursensor. Att kunna binda fläktkurvan till vattentemperaturen - och det är ju vattnet fläktarna ska kyla - innebär att man slipper att fläktarna varvar upp bara för att komponenterna tillfälligtvis blir varma. Vattnet i en loop bär så mycket värme att man kan ligga på hög belastning rätt länge innan vattnet värmts upp och fläktarna har någonting att jobba med. Dessutom vill man att fläktarna ska fortsätta kyla tills vattentemperaturen gått ner, även om belastningen lättar en stund och själva processorn går ner i temperatur.
Det finns lite olika modeller. Jag har en sån här i gamingdatorn, i en av de annars oanvända öppningarna i reservoarens bas. Den bakre, för min del, så den syns inte ens. Det finns också varianter som man sätter mellan en komponent och en fiting.

Någonting annat jag saknar i kiten, och som ofta glöms bort, är någon typ av drain port. Förr eller senare kommer du behöva tömma systemet. Bygg in någon form av lösning för det redan från början, så spar du många framtida svordomar. Sätt en T-koppling så lågt som möjligt i loopen, med en kulventil i en slangstump på "benet" av T:et.
Jag tycker också att om man ska köra en öppen loop så bör man förr eller senare nyttja möjligheten att vattenkyla grafikkortet!

---

Sen kan man som sagt spara ordentligt med pengar på första loopen genom att köpa Barrow eller Bykski via AliExpress. Om man inte har något emot någon veckas leveranstid. Var dock aktsam på att moms och PostNords rövaravgift tillkommer.
Exempel:
https://www.aliexpress.com/item/33004329921.html?spm=a2g0o.st...
https://www.aliexpress.com/item/1005001308771456.html?spm=a2g...
https://www.aliexpress.com/item/1005002863533791.html?spm=a2g...
https://www.aliexpress.com/item/33006668948.html?spm=a2g0o.st...
https://www.aliexpress.com/item/4000623455846.html?spm=a2g0o....
Jag har handlat mycket av just denna handlare. Det har fungerat bra, och det jag handlat har överraskat positivt. (Jag har dock inte använt specifikt någon av de länkade produkterna förutom barbsen, vilka är utmärkta.)

Permalänk
Medlem

Inet säljer färdiga kit också. Så slipper du beställa från utlandet. Jag har dock beställt direkt frånEK och det har aldrig varit några problem. Fick till och med ett "press-kit" eller liknande en gång, för det tog lite för lång tid.

Personligen föredrar jag EK över dom andra på marknaden, speciellt för jag tycker deras prylar är snyggare.

Tänk på hur mycket plats det kommer ta upp i chassit. Jag har define s2 och jag använder EK's slim variant av radiatorn, för att få plats. Det skulle eventuellt fungera med PE modellen som är 38mm, det verkar vara den som följer med alla kit.

Om du får plats med en PE radiator, så skulle jag rekommendera detta kit. Dels för utseendet. Men det är deras senaste Quantum serie man får. Och det är en riktigt bra pump/res kombo med en D5 pump. Jag vet att pump/res kombon är bra, för jag äger den själv. Det är dock dyrare än dina 3-4 tusen du frågade efter.
EDIT:
Här har du med lösa delar. Tänk på att blocket är till en AMD cpu nu, men Intel blocket kostar lika mycket. Man kan spara ett par hundra med ett EK-Velocity block. Bara att tänka på om du ska ha AMD eller Intel. Detta kit är även med en Slim radiator. Och det räcker gått och väl till att kyla en cpu kan jag säga. Fläktar tog jag inte med några nu, antingen har du det redan eller så får du välja dom du vill ha.

Och detta är såklart bara ett alternativ från Inet, det går säkerligen att hitta billigare på andra sidor om man letar. Men det där är allt du "behöver". Skulle dock rekommendera att man även köper en dränerings anslutning för att lättare kunna tömma systemet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/B5DsAIpALm3N6E9Jiu5-Y5WE0Jw/vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

Phobya, Aquatuning, Mastercleer och Alphacool (och säkert ännu fler...) tecknas/ägs/styrs av samma tyska gäng. Numera två personer, Rudnicki och Draht. Det är också samma text.

Jag håller både med Elfsberg om att ett 140 mm-system vore att föredra, och GooGeL om att det är klart värt att se pumpen som en investering, om man har möjlighet att lägga lite mer pengar. Pump, reservoar, radiatorer och fitings kommer man ju behålla, medan block och slangar sannolikt kommer bytas vid uppgradering av datorn.
Däremot är det som GooGeL mycket riktigt påpekar lätt att kronorna rinner iväg när man ska ha många fitings och fläktar. Man kan spara många kronor på fitings om man kan tänka sig kompromissa med utseendet och köra barbs med buntband eller klämmor i stället för kompressionsfitings.

Om jag hittat rätt stöder ditt chassi en 420-rad av standardtjocklek (<30 mm) i toppen? I så fall skulle jag alla gånger prioritera det över en tjockare 360 i fronten.

Tjocklek spelar, beroende på märke, mycket mindre roll för kylförmågan än man kan tro. Oftast har de tjockare radiatorerna glesare mellan flänsarna för att inte luftmotståndet ska dra iväg, vilket äter upp mycket av den kylförmåga som tjockleken borde ge. Det är i princip alltid bättre att ha mer yta än tjockare rad. En 420-rad har 36% mer yta än en 360, eller alltså ungefär lika mycket som en 480-rad. Lite, lite mer till och med. En liggande, takmonterad radiator är också lättare att lufta.

En tänkbar kundvagn hade kunnat se ut så här:
https://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/key/cb633837ea54b...
Lägg till eventuella vinklar, eller köp dessa i butik efter behov.

Någonting jag nästan ser som ett krav, om ditt moderkort stöder det, är en vattentemperatursensor. Att kunna binda fläktkurvan till vattentemperaturen - och det är ju vattnet fläktarna ska kyla - innebär att man slipper att fläktarna varvar upp bara för att komponenterna tillfälligtvis blir varma. Vattnet i en loop bär så mycket värme att man kan ligga på hög belastning rätt länge innan vattnet värmts upp och fläktarna har någonting att jobba med. Dessutom vill man att fläktarna ska fortsätta kyla tills vattentemperaturen gått ner, även om belastningen lättar en stund och själva processorn går ner i temperatur.
Det finns lite olika modeller. Jag har en sån här i gamingdatorn, i en av de annars oanvända öppningarna i reservoarens bas. Den bakre, för min del, så den syns inte ens. Det finns också varianter som man sätter mellan en komponent och en fiting.

Någonting annat jag saknar i kiten, och som ofta glöms bort, är någon typ av drain port. Förr eller senare kommer du behöva tömma systemet. Bygg in någon form av lösning för det redan från början, så spar du många framtida svordomar. Sätt en T-koppling så lågt som möjligt i loopen, med en kulventil i en slangstump på "benet" av T:et.
Jag tycker också att om man ska köra en öppen loop så bör man förr eller senare nyttja möjligheten att vattenkyla grafikkortet!

---

Sen kan man som sagt spara ordentligt med pengar på första loopen genom att köpa Barrow eller Bykski via AliExpress. Om man inte har något emot någon veckas leveranstid. Var dock aktsam på att moms och PostNords rövaravgift tillkommer.
Exempel:
https://www.aliexpress.com/item/33004329921.html?spm=a2g0o.st...
https://www.aliexpress.com/item/1005001308771456.html?spm=a2g...
https://www.aliexpress.com/item/1005002863533791.html?spm=a2g...
https://www.aliexpress.com/item/33006668948.html?spm=a2g0o.st...
https://www.aliexpress.com/item/4000623455846.html?spm=a2g0o....
Jag har handlat mycket av just denna handlare. Det har fungerat bra, och det jag handlat har överraskat positivt. (Jag har dock inte använt specifikt någon av de länkade produkterna förutom barbsen, vilka är utmärkta.)

Delarna ifån aquatuning.se är allt jag behöver?
Stämmer ang chassi max 55mm 420mm så det borde bli radiator 29mm plus 25mm fläkt :).
Jag har redan en massa noctua nf-a14 fläktar, duger dom?

Tack för alla tips och infon

Permalänk
Medlem

De fläktarna duger utmärkt.

Varukorgen är allt som strikt taget behövs för att få ihop en loop, men det finns som sagt ett par saker som det vore bra att komplettera med.
Eventuellt skulle en crossflowradiator kunna ge snyggare dragning om man offrar den bakre fläktplatsen, men det måste mätas noga först, för att veta om den kommer få plats...

Sen, ännu en gång, kolla deras B-stock. Ett XPX inklusive två fasta fitings för 176 kr är väldigt attraktivt, även om monteringsmateriel och skruvar tillkommer. Du sparar över 300 kr bara där.
Överväg två separata 280 radiatorer - en i toppen och en i fronten. Förutom ytterligare 33% bättre kylning så sparar det dessutom några hundralappar. Dock till priset av lite stökigare slangdragning och luftning, samt åter ett behov av de två fitings som blocket ovan sparade in. Även här behöver skruvar köpas till, men köp då billiga M3 på ClasOhlson.
Fundera på om du ska nöja dig med en DDC-pump-res-combo i stället för D5. Även det sparar ett par hundra. Speciellt om klarar dig med lågeffektsmodellen DDC-310 för 520 kr, vilket du säkert kan om du inte ska köra mer än ett till två block i en okomplicerad loop. Saknar också skruvar. Jag hade nog ändå valt D5, men det är värt en tanke.

Och prisjämför. Inet är något billigare på både pumpalternativ (VPP655) och vätska, och har gratis frakt för sweclockare. Se upp så att du inte förlorar den fria frakten på Aquatuning bara.

Permalänk
Medlem

Jag öppnade sidan på datorn och tyvärr kommer jag inte få in en 420mm (eller 280mm) radiator i top.
Det kommer ta i moderkortet.
Så det får bli en 360mm.
Men ett problem är att det kommer bli mycket "gap" brevid.

Något tips vad jag kan göra åt det?
Kanske köpa denna ljuddämpning, och fylla i på sidorna?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billj...

Permalänk
Medlem

En bildgoogling ger flera system med 420 rads i Define S. Moderkort är ju i standardstorlekar. Var exakt skulle ditt moderkort blockera?

Så här kan det se ut: https://linustechtips.com/topic/590691-radiator-clearance-in-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

En bildgoogling ger flera system med 420 rads i Define S. Moderkort är ju i standardstorlekar. Var exakt skulle ditt moderkort blockera?

Så här kan det se ut: https://linustechtips.com/topic/590691-radiator-clearance-in-...