Storbritannien överväger blockera Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien överväger blockera Nvidias förvärv av ARM

Brittiska ministern Oliver Dowden ska snart besluta om nästa steg och enligt källor ser det inte ut att bli till Nvidias fördel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad synd om det inte blir ett uppköpt, kunde ha blivit något stort av det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad synd om det inte blir ett uppköpt, kunde ha blivit något stort av det.

Jupp! Det skulle ju liksom kunna bana vägen för ett nytt stort monopol likt det Intel har haft i årtionden… Där ett företag styr och tar ut omotiverat mycket betalt – för att de har en dominerande ställning på marknaden. Enormt tråkigt! För Nvidia.

Permalänk
Medlem

De kan ju försöka, ingen kan stoppa det gröna laget! Ingen!

Permalänk

Hoppas det blir stoppat!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad synd om det inte blir ett uppköpt, kunde ha blivit något stort av det.

Avveckling av allt som gör ARM till ARM...

Vill Nvidia designa egna processorer så kan de. Vill de licensiera ut sina gpuer till andra så kan de. Att döda ut konkurrerande teknik hos ett bolag som också har andra marknader som inte konkurrera direkt med Nvidia blir bara resursslöseri.

Permalänk
Medlem

Blir nog stopp på detta sen säljs det till ett kinesiskt bolag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fikabulle:

Jupp! Det skulle ju liksom kunna bana vägen för ett nytt stort monopol likt det Intel har haft i årtionden… Där ett företag styr och tar ut omotiverat mycket betalt – för att de har en dominerande ställning på marknaden. Enormt tråkigt! För Nvidia.

Du vet ju inte om det blir så, om Nvidia hade fått köpa så kanske vi skulle få se ARM med bra GPU till PC.

Varför så mycket hat på Nvidia för?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Delade tankar här. Som investerare räknade jag med att köpet stoppades från början. NVDA är en sexig aktie men övervärderad om köpet misslyckas. Antingen pga att Britterna inte vill släppa på ARM, eller något konkurrensverk som säger nej. Underskatta inte brittisk nationalism, hur frånkopplad från verkligheten den än må vara emellanåt.

Vill samtidigt både se Nvidia visa vad de går för men samtidigt inte, deras historik pekar på att de är svåra att samarbeta med.

Ser gärna ett Europeiskt ägandeskap, USA behöver inte äga varenda ISA. Och nej till Kina. Någon form av delat ägande där de som utvecklar ARM processorer själva ingår tilltalar mig annars mycket.

Spännande!

Permalänk
Medlem

Bra om det stoppas, vi behöver snarare fler aktörer än färre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazk0:

Blir nog stopp på detta sen säljs det till ett kinesiskt bolag.

Jo för det kommer ju britterna att godkänna, för att inte tala om USA…

Det är faktiskt riktigt svårt att hitta en köpare till ARM, åtminstone om man håller sig till teknikbranschen. De flesta kommer att stöta på problem med myndigheterna. Det jag kan se är ett stort bolag som idag inte har något med mobiler att göra, men varför skulle de ge sig in i den branschen nu?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jo för det kommer ju britterna att godkänna, för att inte tala om USA…

Det är faktiskt riktigt svårt att hitta en köpare till ARM, åtminstone om man håller sig till teknikbranschen. De flesta kommer att stöta på problem med myndigheterna. Det jag kan se är ett stort bolag som idag inte har något med mobiler att göra, men varför skulle de ge sig in i den branschen nu?

De hade ingen enskild ägare tidigare och planen är ju snarare att börsintroducera bolaget igen.

Kapital är inte så lätt att flytta i Kina så deras ägarandel i ett publikt bolag skulle bli mycket litet. Det är stora fonder och investeringsfirmor som skulle vara bland de största ägarna om de skulle börsintroduceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazk0:

Blir nog stopp på detta sen säljs det till ett kinesiskt bolag.

China now owns £143 billions in UK assets, from nuclear power to pubs and schools

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/china-now-own...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

China now owns £143 billions in UK assets, from nuclear power to pubs and schools

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/china-now-own...

Blir nog inte så svårt för Kina att hosta upp lite pengar om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Varför tilläts ARM att säljas överhuvudtaget av brittiska myndigheter från början om det nu är ett sådant viktigt bolag? Tror helt ärligt att få enskilda bolag skulle kunna bli en bättre ägare av ARM än Nvidia, så det enda alternativet nu är nog att flera bolag går in och köper gemensamt. Alternativet om ingen köper är nog att ARM stagnerar och slutligen försvinner och något annat tar över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av monoleg:

Blir nog inte så svårt för Kina att hosta upp lite pengar om det skulle behövas.

Att muta myndigheterna med då, eller?
Om det är något problematiskt med uppköpet så skulle de ju blockera det, precis som det ryktas att de gör med NVIDIAs uppköp nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker det mest intressanta är hur storbritannien har möjlighet att stoppa försäljning av ett japanskägt bolag.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du vet ju inte om det blir så, om Nvidia hade fått köpa så kanske vi skulle få se ARM med bra GPU till PC.

Varför så mycket hat på Nvidia för?

Framgår det inte av inlägget du besvarade; monopol och höga priser?
Tror du inte själv att alla företag har som främsta målsättning att ta marknadsandelar, maximera avkastningen och låsa till sig så många konkurrenshämmande patent som möjligt för att säkerställa ett positivt kassaflöde direkt från konsumenternas fickor till några få magnater? När dessa globala inrättningar äger allt, äger dom dig. Vi behöver nog snarare bryta upp fler företag (och förändra patentregelverket och homogenisera dessa globalt) inte konsolidera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du vet ju inte om det blir så, om Nvidia hade fått köpa så kanske vi skulle få se ARM med bra GPU till PC.

Varför så mycket hat på Nvidia för?

Det är inget som stoppar Nvidia som en licenstagare från att göra exakt detta. Det som Nvidia vill betala miljarder för är möjligheten att stoppa andra aktörer från att konkurrera med dem genom ARM.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att muta myndigheterna med då, eller?
Om det är något problematiskt med uppköpet så skulle de ju blockera det, precis som det ryktas att de gör med NVIDIAs uppköp nu.

Frågan handlade inte om Kina fick köpa el inte, pratade om den ekonomiska biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du vet ju inte om det blir så, om Nvidia hade fått köpa så kanske vi skulle få se ARM med bra GPU till PC.

Varför så mycket hat på Nvidia för?

Det finns inget som stoppar Nvidia (eller någon annan) från att göra en PC med ARM. De behöver INTE äga ARM för detta men äger de ARM kan de försvåra för ANDRA att göra liknande.

Just nu utvecklar Nvidia "Grace". Den innehåller ARM Neoverse CPU kärnor från ARM samt deras egen NVLink teknik. Detta kan de göra utan att äga hela ARM....

Permalänk
Medlem

Det är aldrig bra när företag blir för stora oavsett vad det leder till. Hoppas att ARM förblir självständigt eller köps/slås ihop med ett mindre företag på ett gynnsamt sätt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se vad ARM inte skulle kunna göra själv men skulle kunna göra med en gigant som ägare, så 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är inget som stoppar Nvidia som en licenstagare från att göra exakt detta. Det som Nvidia vill betala miljarder för är möjligheten att stoppa andra aktörer från att konkurrera med dem genom ARM.

Lär väl bli ett FRAND/anti-trust fall så det ryker om det om Nvidia börjar pilla på ARM på det sättet. Kommer vara så mycket kontrakt och legaldjungel kring detta köp att nvidia högst troligen kommer vara extremt begränsade i hur dom hanterar ARM, speciellt när det kommer till hur det påverkar konkurrenter/nuvarande kunder. ARM har väl i princip blivit så centralt att man i princip inte ens kan ha fri prissättning?

ARM har så otroligt mycket mer värde än att bara sabba för konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Varför tilläts ARM att säljas överhuvudtaget av brittiska myndigheter från början om det nu är ett sådant viktigt bolag? Tror helt ärligt att få enskilda bolag skulle kunna bli en bättre ägare av ARM än Nvidia, så det enda alternativet nu är nog att flera bolag går in och köper gemensamt. Alternativet om ingen köper är nog att ARM stagnerar och slutligen försvinner och något annat tar över.

Problemet är att det stagnerat under en enskild ägare (Softbank) och klarade sig bättre fristående utan någon majoritetsägare.

Alternativet är att börsintroducera bolaget igen och låta det arbeta med sina kunder istället för att skrämma bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Lär väl bli ett FRAND/anti-trust fall så det ryker om det om Nvidia börjar pilla på ARM på det sättet. Kommer vara så mycket kontrakt och legaldjungel kring detta köp att nvidia högst troligen kommer vara extremt begränsade i hur dom hanterar ARM, speciellt när det kommer till hur det påverkar konkurrenter/nuvarande kunder. ARM har väl i princip blivit så centralt att man i princip inte ens kan ha fri prissättning?

ARM har så otroligt mycket mer värde än att bara sabba för konkurrenter.

Antingen får de köpa ARM och då upphör ARM att existera som bolag och uppgår helt i Nvidia eller så köper de inte ARM. Nvidia vill inte äga ett fristående företag, de vill ta över försäljningsnätverket och sälja sin egna produkter via ARMs säljare och göra ARMs CPU IP till sitt egna. Det Nvidia planerar är en fusion, det är enbart med detta myndigheterna kan jobba. Nvidia skulle få en stor fördel mot konkurrenterna som licensierar ARM då de inte skulle betala något för ARMs IP-licenser själva.

Permalänk
Medlem

Skulle detta även stoppa Nvidia att köpa så många aktier, i en möjlig börsnotering, att de blir majoritets ägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tycker det mest intressanta är hur storbritannien har möjlighet att stoppa försäljning av ett japanskägt bolag.

Notera att USA, Japan eller EU inte heller godkänt det.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Delade tankar här. Som investerare räknade jag med att köpet stoppades från början. NVDA är en sexig aktie men övervärderad om köpet misslyckas. Antingen pga att Britterna inte vill släppa på ARM, eller något konkurrensverk som säger nej. Underskatta inte brittisk nationalism, hur frånkopplad från verkligheten den än må vara emellanåt.

Vill samtidigt både se Nvidia visa vad de går för men samtidigt inte, deras historik pekar på att de är svåra att samarbeta med.

Ser gärna ett Europeiskt ägandeskap, USA behöver inte äga varenda ISA. Och nej till Kina. Någon form av delat ägande där de som utvecklar ARM processorer själva ingår tilltalar mig annars mycket.

Spännande!

Jag är själv investerare. Men jag håller inte med dig att aktien är övervärderad. Nvidia kommer verkligen växa oavsett om ARM-köpet går igenom eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Notera att USA, Japan eller EU inte heller godkänt det.

Eller Kina för den delen