ADHD-spärren till polisyrket tas bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Så personer som Petter, Bill Gates, Dan Akroyd, Elon Musk, Albert Eistein, Bingo Rimér, Blondinbella, Michael Phelps och många många fler ska inte få en chans att prövas om de är lämpliga för utbildningen eller ej utan bara stämplas olämpliga?

Humant.

Ja.
Humant mot dom som står i den mottagande delen av deras yrkesutövning.
Att rabbla upp kändisar med diagnoser har väl ingen bäring här? Skulle Blondinbella automatiskt vara mer lämpad än någon anonym diagnostiserad person bara för att hon är Blondinbella?
Det handlar inte om personer, det handlar om att generellt sänka krav för vissa kritiska yrken.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är ju inte så svårt om man gör utvärderingar på händelser och även psykologiska tester efter exempelvis skjutning (vilket bör ske).

Jag ser iaf snarare att man om något minskar riskerna när man är mer medveten om diagnoser och hanterar dem framför "du hade inte diagnosen på papper när du sökte och vi kör att om du har den får du inte jobba" det blir ju en don't ask don't tell för personer då som kanske har ökad risk.

Jo, men du måste ju testa hela yrkesgruppen i så fall, för att få fram rätt data, inte bara de fall som bubblar upp.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kundun:

Ja.
Humant mot dom som står i den mottagande delen av deras yrkesutövning.
Att rabbla upp kändisar med diagnoser har väl ingen bäring här? Skulle Blondinbella automatiskt vara mer lämpad än någon anonym diagnostiserad person bara för att hon är Blondinbella?
Det handlar inte om personer, det handlar om att generellt sänka krav för vissa kritiska yrken.

Jag tror du missuppfattar, poängen är varför de inte skulle få lov att prövas som all andra, inte att de automatiskt är mer lämpliga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det var ett svar på någon som drog en hel grupp med en diagnos över en kam baserat på att den jobba med någon som hade diagnosen och sedan gjorde påståendet att jag då troligen inte hade erfarenhet pga att den hade en annan upplevelse än jag.

Nej folk är inte som du ser dem enbart, den filosofiska diskussionen om individuella verklighetsuppfattningar ser jag som poänglös.

Jag attackera inte, jag höll inte med och att jag drar någon random upplevelse från mitt liv har ju inte mer vikt än personens egna på vilken den bygger sin uppfattning, därav poängterar mitt inlägg just problemet med att utgå från att ens egna upplevelser är representerade för alla.

Fast om individuella verklighetsuppfattningar är poänglösa, blir då inte diskussion i sig helt poänglöst?

Vad jag menade var bara att oavsett den information man tar del av kan man själv välja hur man formulerar sitt svar.
Man får använda sarkasm om man vill men då får man också vara medveten om att det kan uppfattas av andra som spydighet och en form av attack.
Så det beror kanske mer på hur man vill fortsätta diskussionen. Vill man få personen att ändra sin åsikt kanske det inte är det bästa valet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Klart det är. När hörde du senast om att man skärpte kraven för tjänster som är samhällskritiska?
Ok att man reviderar kraven för antagning, men de senaste 20 åren har man alltid reviderat ner dom, aldrig upp. Och det hade förvånat mig om man anpassade utbildningen för att ta hänsyn och testa dom nya rekryter med ev diagnos, för att säkerställa att dom fortfarande är fullt kapabla i sin yrkesroll.

Jag är inte tillräckligt insatt i de regelverk som finns och funnits för antagningen till polisutbildningen för att uttala mig om hur kraven förändrats, således vet jag inte om det du säger stämmer.

Dock kan jag säga såhär. Att man inte skärper kraven är definitivt inte samma sak som att man sänker dem. Sedan, återigen, att man gör denna anpassning är inte nödvändigtvis en sänkning av kraven. Man tar bort ett hinder för prövning av en grupp människor som eventuellt klarar kraven Oavsett vilken diagnos man har så är man inte sin diagnos.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

I yrken som är till större delen fysiska är detta rimligt, polisyrket är inte primärt idag fysiskt. Mångfald i poliskåren har visat sig mer värt än enbart muskler, det betyder inte att rå styrka ibland är behövligt så när grupper har olika förutsättningar och man vill ha delar får alla så är olika krav logiskt.
Det är ju samma att man försöker få in mer folk med varierande bakgrund för att kåren ska vara mer identifierande med alla grupper och inte bara vita män.

Som regel håller jag med om att olika krav suger men i vissa lägen är det berättigat enligt mig.

Nu är det väl inte bara vita män som är starka och klarar de fysiska kraven. Det finns säkerligen både utländska män och kvinnor som klarar kraven men att sänka kraven bara för att få in fler kvinnor känns inte helt rätt. Kraven finns där på grund av att det finns en viss fördel att vara fysiskt stark inom detta jobb.

Jag kommer att tänka på den helt underbara sketchen med Killinggänget med Tommy Bodin som ljudtekniker när effektpedalen slaskar. Vi kan ju byta jobb?

https://www.facebook.com/SVTHumor/videos/piloten-har-just-d%C...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror du missuppfattar, poängen är varför de inte skulle få lov att prövas som all andra, inte att de automatiskt är mer lämpliga

Jo, jag förstod. Men andemeningen i att nämna kändisar i denna kontexten är ju att försöka få en bild av att dom på något sätt skulle vara bättre lämpade än random diagnostiserad person på att utföra en yrkesroll, bara för att dom är kändisar. Och att det då skulle vara extra inhumant och ologiskt att exkludera dom.
Vilket är ett tröttsamt och felaktigt argument.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag är inte tillräckligt insatt i de regelverk som finns och funnits för antagningen till polisutbildningen för att uttala mig om hur kraven förändrats, således vet jag inte om det du säger stämmer.

Dock kan jag säga såhär. Att man inte skärper kraven är definitivt inte samma sak som att man sänker dem. Sedan, återigen, att man gör denna anpassning är inte nödvändigtvis en sänkning av kraven. Man tar bort ett hinder för prövning av en grupp människor som eventuellt klarar kraven Oavsett vilken diagnos man har så är man inte sin diagnos.

Absolut, jag håller med.
Jag är inte heller tillräckligt insatt i detaljerna utan utrycker bara min generella åsikt om ämnet.
Man är inte sin diagnos, men den påverkar och formar en varesig man vill eller ej.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kundun:

...det handlar om att generellt sänka krav för vissa kritiska yrken.

Är det verkligen sänkta krav? Kraven är väll de samma i uttagning, träning och gallring.
Handlar väll bara om att fler individer får chansen att testa mot kraven.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är det verkligen sänkta krav? Kraven är väll de samma i uttagning, träning och gallring.
Handlar väll bara om att fler individer får chansen att testa mot kraven.

Precis så är det.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är det verkligen sänkta krav? Kraven är väll de samma i uttagning, träning och gallring.
Handlar väll bara om att fler individer får chansen att testa mot kraven.

På ett sätt är det kanske inte det.
Redan idag slinker det ju igenom personer som senare visar sig vara olämpliga eller tom farliga i sin roll.
Om man ökar urvalet att inkludera tidigare exkluderade 'problem' så finns också risken att fler olämpliga kandidater tar sig vidare.
Jag hade hellre sett att man ökade urvalet genom att göra tjänsten mer attraktiv, och därför kunna behålla dagens krav utan att riskera en ökning i olämpliga personer.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Normal" är en lögn vi berättar för oss själva. Autism, ADHD med mera är egentligen bara funktionsnedsättande när det leder till konflikter med det som anses vara "normalt" hos andra människor på exempelvis arbetsplatser och i relationer. Och alla har just sin särskilda uppfattningar om vad de anser vara "normalt" där man givetvis utgår från sig själv och sin närmaste grupp av familj och vänner som bekräftar den egna uppfattningen.

Skrivet av Herr Kantarell:

Polis med autism eller Aspergers låter inte så lyckat då det ofta handlar om situationer med kommunikation och respons.

Autism är ett spektra där ett av dragen ofta är ett problem att förstå sociala situationer intuitivt. Saknar det medfött om man så vill. Resultatet är den autistiske personen måste aktivt lära sig och analysera och logiskt tolka sociala sammanhang. Vilket är väldigt uttröttande. Men det kan också vara det omvända. Att denne istället blir extra bra på kommunikation och respons eftersom man kan bemöta situationen just logiskt och analytiskt. Agera – snarare än att reagera. Så tittar du på personer som arbetar inom beteendevetenskap, retorik, kroppspråk etc. kan du mycket väl finna personer på autism-spektrat. Vilka når sin expertis tack vare att de finner sig just på spektrat och de möjligheter det öppnar upp.

Skrivet av kundun:

Vad är näst? Blinda stridspiloter?! Psykologer med personlighetsstörningar? Poliser med ADHD? Oh, wait...

Skulle säga att en vanlig orsak till att någon söker sig till psykologyrket är att förstå sin egen "störning" och de problem som kantat deras liv. Vilken kan vara autismspektra som feldiagnosticerats som OCD, bipolär, depression, ångest etc. Just psykologi är ett område som hela tiden utvecklas och kämpar med vanföreställningar. Både publika vanföreställningar men också även internt inom expertisen på området. Vad som var "sanningen" inom detta ämne för 20 år sedan kan idag vara ifrågasatt och omvärderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Normal" är en lögn vi berättar för oss själva. Autism, ADHD med mera är egentligen bara funktionsnedsättande när det leder till konflikter med det som anses vara "normalt" hos andra människor på exempelvis arbetsplatser och i relationer. Och alla har just sin särskilda uppfattningar om vad de anser vara "normalt" där man givetvis utgår från sig själv och sin närmaste grupp av familj och vänner som bekräftar den egna uppfattningen.

Autism är ett spektra där ett av dragen ofta är ett problem att förstå sociala situationer intuitivt. Saknar det medfött om man så vill. Resultatet är den autistiske personen måste aktivt lära sig och analysera och logiskt tolka sociala sammanhang. Vilket är väldigt uttröttande. Men det kan också vara det omvända. Att denne istället blir extra bra på kommunikation och respons eftersom man kan bemöta situationen just logiskt och analytiskt. Agera – snarare än att reagera. Så tittar du på personer som arbetar inom beteendevetenskap, retorik, kroppspråk etc. kan du mycket väl finna personer på autism-spektrat. Vilka når sin expertis tack vare att de finner sig just på spektrat och de möjligheter det öppnar upp.

Skulle säga att en vanlig orsak till att någon söker sig till psykologyrket är att förstå sin egen "störning" och de problem som kantat deras liv. Vilken kan vara autismspektra som feldiagnosticerats som OCD, bipolär, depression, ångest etc. Just psykologi är ett område som hela tiden utvecklas och kämpar med vanföreställningar. Både publika vanföreställningar men också även internt inom expertisen på området. Vad som var "sanningen" inom detta ämne för 20 år sedan kan idag vara ifrågasatt och omvärderat.

Vi är väl alla ganska onormala. Men det som är norm för ett visst yrke behöver respekteras.
Många som jobbar inom någon form av behandling, tex missbruksvård, psykolgi, har en personlig historia bakom sig inom det fältet. Det är både bra och dåligt, förhoppningsvis mest bra då erfarenheten är värdefull. Men jag kan inte se att tex ADHD skulle vara en fördel för att vara polis, generellt sett.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kundun:

Vi är väl alla ganska onormala. Men det som är norm för ett visst yrke behöver respekteras.
Många som jobbar inom någon form av behandling, tex missbruksvård, psykolgi, har en personlig historia bakom sig inom det fältet. Det är både bra och dåligt, förhoppningsvis mest bra då erfarenheten är värdefull. Men jag kan inte se att tex ADHD skulle vara en fördel för att vara polis, generellt sett.

En sundare syn på saken är att du inte är din diagnos. Polisyrket (och alla andra yrken) är redan fyllt med personer som skulle sättas på sjuttioelva diagnoser men ändå är fullt kvalificerade och rent av en expertis. Att man tar bort kraven och istället låter individens förmåga styra är endast en modernisering där man går bort från gamla vanföreställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En sundare syn på saken är att du inte är din diagnos. Polisyrket (och alla andra yrken) är redan fyllt med personer som skulle sättas på sjuttioelva diagnoser men ändå är fullt kvalificerade och rent av en expertis. Att man tar bort kraven och istället låter individens förmåga styra är endast en modernisering där man går bort från gamla vanföreställningar.

Det är ju det som är problemet med det moderna inkluderande samhället, alla ska med oavsett. Man tillåter inte nyanser. Det är alldeles för mycket "If you are not with us, you are against us". Att det redan finns odiagnostiserade poliser är inget argument för att släppa in diagnostiserade.
Världen och människor är inte svart eller vitt. Man behöver inte, och ska inte, inkludera allt och alla överallt villkorslöst. Om man nu har en diagnos som gör en olämplig för en viss roll så kan man väl ha så mycket självförtroende att man accepterar att yrkesutövarna har kommit fram till att man innebär en eventuell risk som är större än värdet av att ens få provas, istället för att yla om kränkthet och exkludering.
Man är inte mindre värd som människa för att man exkluderas från vissa scenarion under vissa förutsättningar. Lär man sig att se och acceptera vilka hinder som man kan ta sig igenom och vilka som är permanemta har man sparat in på mycket tandgnisslande. Därmed inte sagt att man inte kan prova, men om man inte inser att vissa dörrar är och bör vara stängda för en är man kanske mer naiv och narssisistisk än man vill erkänna.

Detta får vara mitt sista inlägg här. Jag kanske ändrar inställning i framtiden, det är ju trots allt bara min åsikt som är formad av mina erfarenheter hittills.
Semper gumby.

Edit: '...yla om kränkthet..' och '...naiv och narsissistisk...' är inte riktade mot någon särskild, speciellt inte mot den jag citerar, utan bara ett generellt utlopp av frustration från min sida.

Disclaimer
Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Normal" är en lögn vi berättar för oss själva. Autism, ADHD med mera är egentligen bara funktionsnedsättande när det leder till konflikter med det som anses vara "normalt" hos andra människor på exempelvis arbetsplatser och i relationer. Och alla har just sin särskilda uppfattningar om vad de anser vara "normalt" där man givetvis utgår från sig själv och sin närmaste grupp av familj och vänner som bekräftar den egna uppfattningen.

Jag håller i mångt och mycket med dig, men det är kanske inte heller så enkelt som att t.ex. ADHD bara skulle vara funktionsnedsättande i relation till neuronormativitet. Det finns verkliga utmaningar också, relaterade till bland annat känslokontroll och impulsivitet som inte bara kan förklaras med olika sätt att fungera.

Min fru har ADHD, och hennes pappa har högst antagligen också odiagnosticerad ADHD. De hamnar väldigt ofta i konflikter, trots att de på många sätt fungerar väldigt likadant. Ofta börjar det med att min svärfar är väldigt impulsiv och hyperfokuserar på en sak, medan något annat behöver göras. Min fru blir frustrerad på det här, eftersom hennes hyperfokus ligger någon annanstans. Båda tar det som att den andra inte har agerat respektfullt, och konflikten är i gång.

Det blir annars lite lätt att svårigheterna med t.ex. ADHD förminskas om man ser det som att det bara handlar om perspektiv, trots att det förstås är välmenat.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sando:

Jag håller i mångt och mycket med dig, men det är kanske inte heller så enkelt som att t.ex. ADHD bara skulle vara funktionsnedsättande i relation till neuronormativitet. Det finns verkliga utmaningar också, relaterade till bland annat känslokontroll och impulsivitet som inte bara kan förklaras med olika sätt att fungera.

Precis så kan det vara. Hur det yttrar sig är olika från person till person. Det är ett spektra.

Det finns gott om exempel på personer som inte alls klassar in på spektrat med liknande problem runt impuls- och känslokontroll. Så det är inte ADHD-diagnosen i sig som gör en olämplig, utan hur det yttrar sig hos individen. Kan en icke-autistisk, icke-adhd person med en diagnos som psykopat eller narcissist bli en lämplig polis? Ja, det beror ju på vilket sätt personen visar sig vara lämplig eller olämplig. Inte att diagnosen automatisk diskvalificerar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kundun:

Det är ju det som är problemet med det moderna inkluderande samhället, alla ska med oavsett. Man tillåter inte nyanser. Det är alldeles för mycket "If you are not with us, you are against us". Att det redan finns odiagnostiserade poliser är inget argument för att släppa in diagnostiserade.
Världen och människor är inte svart eller vitt. Man behöver inte, och ska inte, inkludera allt och alla överallt villkorslöst. Om man nu har en diagnos som gör en olämplig för en viss roll så kan man väl ha så mycket självförtroende att man accepterar att yrkesutövarna har kommit fram till att man innebär en eventuell risk som är större än värdet av att ens få provas, istället för att yla om kränkthet och exkludering.
Man är inte mindre värd som människa för att man exkluderas från vissa scenarion under vissa förutsättningar. Lär man sig att se och acceptera vilka hinder som man kan ta sig igenom och vilka som är permanemta har man sparat in på mycket tandgnisslande. Därmed inte sagt att man inte kan prova, men om man inte inser att vissa dörrar är och bör vara stängda för en är man kanske mer naiv och narssisistisk än man vill erkänna.

Detta får vara mitt sista inlägg här. Jag kanske ändrar inställning i framtiden, det är ju trots allt bara min åsikt som är formad av mina erfarenheter hittills.
Semper gumby.

Edit: '...yla om kränkthet..' och '...naiv och narsissistisk...' är inte riktade mot någon särskild, speciellt inte mot den jag citerar, utan bara ett generellt utlopp av frustration från min sida.

Grejen är bara den att jag kan lova dig att man historiskt har "inkluderat" alla då man inte satte diagnoser på ADHD, autism, you name it.

Hade man ADHD var man bara lat och inget läshuvud, hette det kanske. Men man kunde beroende på personlig lämplighet jobba som t.e.x polis ändå. Var man på autismspektrumet var man bara lite socialt tafatt och introvert, hette det.

Så på gott och ont har vi mer kunskap om hur man underlättar för personer med diverse neuropsykiatriska avvikelser, men de sätts också i onödiga fack oavsett faktisk funktion i samhället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kundun:

Det är ju det som är problemet med det moderna inkluderande samhället, alla ska med oavsett. Man tillåter inte nyanser.

Tvärtom skulle jag säga. Man erkänner nyanser därför att det inte är diagnosstämplen som längre avgör om en person är lämplig eller inte. Man slutar tänka svart eller vitt om personer baserat på godtyckligheter likt diagnoser. Och alla ska inte bli poliser, det är det inget som säger detta. Har man egenskaper som gör en olämplig som polis ska man heller inte bli polis – oavsett vilket diagnos som kan förekomma eller inte.

Det är den automatiska diskvalificeringen som är problemet. Där har vi det svartvita tänkandet. Framför allt i en tid där polis kan var (och måste vara) mycket mer än att man är nästa Kling och Klang. Jag ser då hellre en modern polis specialiserad på IT-brott i form en hyperfokuserad individ på spektrat. Snarare än att Kling skaffar datorkörkort och Klang skolar om sig på signalspaning när ryggen börjar bråka.

Permalänk
Medlem

I framtiden kanske vi har sofistikerade verktyg nog att bestämma vilken roll som är mest lämpad för en person baserat på resultatet av mätningen.
Futurama kommer till minnes (ahh Futurama, det var tider det).

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppe109:

I framtiden kanske vi har sofistikerade verktyg nog att bestämma vilken roll som är mest lämpad för en person baserat på resultatet av mätningen.
Futurama kommer till minnes (ahh Futurama, det var tider det).

Eller Gattaca där du är dina gener. Fast den dystopin blir mer och mer inaktuell ju mer vi lär oss om gener.

Vi går mot ett allt mer komplext, föränderligt och omväxlande framtid där en och samma person under sitt liv kan spela flera roller i olika sammanhang. Ofta samtidigt. Neurodiversitet (i brist på bättre ord) är en möjlighet i den förändringen. Ingen människa är riktigt den andra lik eller exakt formad för att passa i en exakt mall. Särskilt när mallarna förändras hela tiden. Så hur generna uttrycks och hur nervtrådarna går i hjärnan kommer bara att säga så lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Stavas Impulskontroll… man kan fungera väl i samhället och i de flesta sociala situationer, men frågan är vad som händer när man blir arg/stressade/pressad. Situationer som kan vara svåra att provocera fram under testerna som man som kandidat vet om är ett test (lätt att logiskt sluta sig till då många med högfunktionell aspebergers är intelligenta, men man ’tänder’ snabbare när man blir provocerad känslomässigt)

Då får väl testerna visa det. Det är inte så svårt som du verkar tro att provocera fram detta. Har familj som är poliser, vet väldigt väl hur testerna ser ut och hur hårt de grillas. Autism/ADHD/Aspergers kommer utan tvekan komma fram på dessa tester, speciellt om det finns specifika tester utformade efter dessa tillstånd.

Återigen, ser ingen anledning överhuvudtaget att inte låta dem individuellt testas. Skulle det du skriver stämma för dem, kommer testerna visa det och neka dem inträde till polisskolan. Inte svårare än så.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tror de flesta med ADHD och mildare former av autism saknar diagnos. Vet många som är 30-50 år när de fått sin diagnos.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

En liten brasklapp, jag har faktiskt inte orkat läsa alla svar med tyckande, det här är en fråga som jag har jobbat mycket med och diagnoser som jag har mycket god kunskap och förståelse för. Det blir lite provocerande att läsa de tvärsäkra svaren om "hur det är" från perspektiv ur begränsade egna upplevelser.

Väldigt välkommet, jag hoppas att övriga blåljus tar efter och att militären också förändrar detta.

Jag hoppas också att det leder till att man lägger ännu mer fokus på just bedömningarna av lämplighet och förutsättningar, för det är ju där vi verkligen kan fånga upp olämpliga kandidater eller tvärt om, människor som kanske passar bättre där än någon annanstans i samhället.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

En liten brasklapp, jag har faktiskt inte orkat läsa alla svar med tyckande, det här är en fråga som jag har jobbat mycket med och diagnoser som jag har mycket god kunskap och förståelse för. Det blir lite provocerande att läsa de tvärsäkra svaren om "hur det är" från perspektiv ur begränsade egna upplevelser.

Väldigt välkommet, jag hoppas att övriga blåljus tar efter och att militären också förändrar detta.

Jag hoppas också att det leder till att man lägger ännu mer fokus på just bedömningarna av lämplighet och förutsättningar, för det är ju där vi verkligen kan fånga upp olämpliga kandidater eller tvärt om, människor som kanske passar bättre där än någon annanstans i samhället.

Då är vi två, håller med dig där.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

"Vad kan gå fel"...
Ärligt talat, vad fan är det för fel på dagens samhälle när man inte kan kräva vissa fysiska och psykiska krav på vissa tjänster, utan alla ska med. Är vi så jvla ängsliga att vi hellre accepterar folk i kritiska tjänster som inte till fullo kan utföra sin roll, än att ha hårda krav på fysik och psykisk styrka?
Vad är näst? Blinda stridspiloter?! Psykologer med personlighetsstörningar? Poliser med ADHD? Oh, wait...

Hmm jag är ganska säker på att det är ett krav på att man ska ha minst en personlighetsstörning för att få bli psykolog. Detta baserar jag dock endast på de psykologer jag träffat...

Permalänk
Medlem

Om man redan är polis till yrket och sedan får en Diagnos och behålla jobbet... Varför skall då dessa diagnoser per automatik sållas bort från att bli antagen? Det är inte direkt logiskt att du kan få en diagnos EFTER att du blivit polis och fortsätta som vanligt, men blivit bortsållad per automatik om du hade haft den innan du sökte.

Att göra en individuell bedömning, samt utöka personlig lämpnad för dessa yrken är enbart positivt - diagnos eller ej.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sund hyffsad diskussion tycker jag. Vi har olika åsikter, inget fel med det. Kan helt klart erkänna att jag drog lite för enkelt alla över en "kam" med Aspergers, baserat på min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

.. nvm

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

svensk polis klarar redan inte av brottsligheten i det här landet, hur ska slopa kraven göra att det blir bättre ? alla skurkar skrattar åt svensk polis idag, vi har små skitungar som går o skjuter folk mitt på blanka dagen utan att bry sig.