Vill kunna ladda dator med powerbank

Permalänk
Medlem

Vill kunna ladda dator med powerbank

Ska börjar studera och behöver en bärbar dator. Jag skulle vilja ha en dator som jag kan ladda via en powerbank så att jag slipper leta efter ett uttag mitt under en undervisning och undrar om det är något speciellt en dator behöver för det ska funka.

Är det en speciell version av USB som behövs? Jag såg en dator (som jag nu har tappat bort) som specifik skrev att den klarar av att ladda via en powerbank.

Vad ska jag leta efter?

Permalänk
Medlem

Kolla efter USB-C PD (Power Delivery) för både dator och power bank. Kolla också att power banken kan ge så hög laddningseffekt som datorn behöver för att laddas medan den används.

Jag har just fått hem en Zendure SuperTank, stor och ganska dyr men har rejäl kapacitet (27000 mAh, den största som är tillåten på flyg) och kan ladda med 100 W. Kanske lite overkill för din del - skaffar du en strömsnålare laptop kanske det räcker med 45-65 W och 10000-15000 mAh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Kolla efter USB-C PD (Power Delivery) för både dator och power bank. Kolla också att power banken kan ge så hög laddningseffekt som datorn behöver för att laddas medan den används.

Jag har just fått hem en Zendure SuperTank, stor och ganska dyr men har rejäl kapacitet (27000 mAh, den största som är tillåten på flyg) och kan ladda med 100 W. Kanske lite overkill för din del - skaffar du en strömsnålare laptop kanske det räcker med 45-65 W och 10000-15000 mAh.

Tack för svaret! Då vet jag vad jag ska leta efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på om du ska leta efter en laptop med ett batteri som håller i en dag då, under lätt förbrukning? Det är ju inte på något sätt omöjligt idag med sådana batteritider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du har inte funderat på om du ska leta efter en laptop med ett batteri som håller i en dag då, under lätt förbrukning? Det är ju inte på något sätt omöjligt idag med sådana batteritider.

Jag tänker spendera max 6000kr på en laptop. Finns det en dator som klarar en hel dag för den prisklassen?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju helt och hållet på vad du gör med datorn, och vad du menar med "en hel dag".

Det går säkert att köpa en laptop för 6000 kr som kan sitta med skärmen igång idle i Windows cirka 8 timmar och så, men det går ju ner så fort du börjar göra något tungt på laptopen. Så utan att veta vad du tänker göra med datorn är det nästan omöjligt att svara på frågan.

Offrar du en del prestanda och börjar titta på Chromebooks så blir det ju ännu enklare att hitta datorer i den prisklassen med lång batteritid. Jag vet inte vad du behöver din laptop till och om en lågpresterande Chromebook räcker. Du får fylla på. Här finns en artikel om Chromebooks med lång batteritid: https://www.laptopmag.com/best-picks/chromebooks-with-the-lon...

Samtidigt så är ju en Powerbank som du beskriver inte gratis heller, och du bör ju väga med den i totalkostnaden.

Mitt stalltips är dock, att om du vet att du har bra nät där du ska ha din undervisning, har en snabb dator redan som är stationär, och behöver göra tunga grejer, så kan du ju faktiskt fjärransluta till din hemdator och göra de tunga grejerna där. Det kommer vara snabbare och inte dra ur din laptops batteri.

Permalänk
Medlem

Blir nog enklare att hjälpa till om man vet vilka applikationer du har tänkt ha igång.

Du kommer få ha en jävlig stor powerbank om du ska jobba hela dagen med laptopen, 6k är också väldigt lågt för att få någon laptop med både bra prestanda och batteritid.

Låter som du kanske också ska köra remote med utbildningarna, video/ljud över nätet kommer dra ner batteritiden rejält.

Permalänk
Medlem

Beroende vad du ska göra kanske en platta är mycket lämpligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ska börjar studera och behöver en bärbar dator. Jag skulle vilja ha en dator som jag kan ladda via en powerbank så att jag slipper leta efter ett uttag mitt under en undervisning och undrar om det är något speciellt en dator behöver för det ska funka.

Är det en speciell version av USB som behövs? Jag såg en dator (som jag nu har tappat bort) som specifik skrev att den klarar av att ladda via en powerbank.

Vad ska jag leta efter?

Här har du en dator med riktigt bra batteritid om du är villig att lägga 7000:-

https://www.elfynd.se/lenovo-yoga-slim-7-14-barbar-dator-gra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Ska börjar studera och behöver en bärbar dator. Jag skulle vilja ha en dator som jag kan ladda via en powerbank så att jag slipper leta efter ett uttag mitt under en undervisning och undrar om det är något speciellt en dator behöver för det ska funka.

Är det en speciell version av USB som behövs? Jag såg en dator (som jag nu har tappat bort) som specifik skrev att den klarar av att ladda via en powerbank.

Vad ska jag leta efter?

Om du köper en dator med bra batteritid så räcker nog det. Det är oftast inte så att strömmen helt plötsligt bara tar slut. Ta chansen att ladda när du kan bara så kommer det att klara sig.

Även om det stämmer att du vill hitta en dator som kan ta ström via USB så vet jag inte vilken powerbank du behöver till det. Datorn kommer kräva att den kan leverera 19V och ett par ampere, dvs långt mer än de flesta powerbanks brukar klara av.

Ett exempel:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
12h batteritid, så klart mindre om du låter den göra ansträngande uppgifter. Kan laddas med USB-C om du nu vill hålla den möjligheten öppen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ska bara göra enkla saker som gör anteckningar och surfa. Ni kommer med bra argument, måste fundera hur jag ska göra.

Jag vill ha något billigt pga av att det är enklare saker men vill inte betala för billigt så att det brakar ihop efter 6 månader.