Dator kraschar/återställer om jag slår på en lampa från samma grenuttag

Permalänk

Dator kraschar/återställer om jag slår på en lampa från samma grenuttag

Har byggt ihop en dator till brorsan med främst begagnade delar. Datorn, skärmen, samt en vanlig skrivbordslampa är kopplade till samma grenuttag. Tänder man lampan så kraschar datorn. Och med "kraschar" så menar jag att datorn i princip återställer sig. Fläktarna varvar upp (såsom sker när man startar datorn) och operativsystemet lägger av. LEDer lyser fortfarande men mjukvaran dör. Får trycka reset-knappen för att datorn ska posta.

Har även provat utan lampa men drar man ut strömkabeln för skärmen så kraschar datorn också.

Har gjort nedanstående felsökning utan resultat:

- Provat med ett annat nätaggregat som har lite högre effekt.
- Provat med ett annat grenuttag, ett annat vägguttag, samt ett annat hus.
- Provat med en annan skärm.
- Har uppdaterat BIOS till senaste versionen.

Just nu så lutar jag mot att det kan vara moderkortet (som är en av de begagnade delarna) men jag ville höra här först innan jag går vidare.

Komponenter:
Moderkort: Asus B450 E-Gaming
Processor: Ryzen 5 3600
RAM: Corsair Dominator Platinum 16 GB 3000 MHz
Nätaggregat: Seasonic FOCUS GX 650W (NYTT)
Grafikkort: AMD Radeon Vega 56

Inget är överklockat

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Är de en sån där lampa som de tar typ 10 sekunder för innan den tänts fullständigt? Har samma lampa testats i ett annat hus också?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Har byggt ihop en dator till brorsan med främst begagnade delar. Datorn, skärmen, samt en vanlig skrivbordslampa är kopplade till samma grenuttag. Tänder man lampan så kraschar datorn. Och med "kraschar" så menar jag att datorn i princip återställer sig. Fläktarna varvar upp (såsom sker när man startar datorn) och operativsystemet lägger av. LEDer lyser fortfarande men mjukvaran dör. Får trycka reset-knappen för att datorn ska posta.

Har även provat utan lampa men drar man ut strömkabeln för skärmen så kraschar datorn också.

Har gjort nedanstående felsökning utan resultat:

- Provat med ett annat nätaggregat som har lite högre effekt.
- Provat med ett annat grenuttag, ett annat vägguttag, samt ett annat hus.
- Provat med en annan skärm.
- Har uppdaterat BIOS till senaste versionen.

Just nu så lutar jag mot att det kan vara moderkortet (som är en av de begagnade delarna) men jag ville höra här först innan jag går vidare.

Komponenter:
Moderkort: Asus B450 E-Gaming
Processor: Ryzen 5 3600
RAM: Corsair Dominator Platinum 16 GB 3000 MHz
Nätaggregat: Seasonic FOCUS GX 650W (NYTT)
Grafikkort: AMD Radeon Vega 56

Inget är överklockat

Testa byt plats på RAM och kolla så batteriet på moderkortet inte glappar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

DP-kabel mellen skärm och dator?

Provat med en annan DP-kabel eller en ännu bättre, en HDMI-kabel?

Bara för att nätagget är nytt så betyder det inte automatiskt att det är felfritt.

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag varit med om det så har elen varit felaktigt dragen i kåken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En tanke som precis slog mig, men som var orsaken till att jag började "titta bort" från elen i hushållet som den huvudsakliga faktorn, men precis fick mig att fundera:

Skrivet av Hockey Stick:

Har gjort nedanstående felsökning utan resultat:

- Provat med ett annat nätaggregat som har lite högre effekt.
- Provat med ett annat grenuttag, ett annat vägguttag, samt ett annat hus.
- Provat med en annan skärm.
- Har uppdaterat BIOS till senaste versionen.

Är detta "ett annat hus" en annan fastighet med en helt separat elcentral som inte på något sätt är påverkad av elcentralen i ditt hushåll eller är det "ett annat hus på gården" som potentiellt är anslut till samma elcentral.

Permalänk
Rekordmedlem

Endera är det nått som fortplantas via elnätet eller så är det nån luftburen störning, är datorns skärmning (plåtlådan) ok och är kablagen ok, har du provat utan att ha kablar inkopplade i datorn ? Är datorn ansluten till ett skyddsjordat uttag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu kan det möjligtvis vara löst. Tack för alla tips! Det pekar just nu på att det är apparatkabeln till nätaggregatet som spökar.

Brorsan bor i en gammal kåk så jag trodde först att det kunde vara dåligt elkablage i väggarna. Då fenomenet fortsatte även i min egen bostad så kunde jag mer eller mindre utesluta den faktorn då jag inte har sådant problem med min egen dator.

När jag testade med ett annat nätaggregat så provade jag aldrig med en annan apparatkabel. Därav upptäckte jag inte felet tidigare :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hockey Stick:

Nu kan det möjligtvis vara löst. Tack för alla tips! Det pekar just nu på att det är apparatkabeln till nätaggregatet som spökar.

Brorsan bor i en gammal kåk så jag trodde först att det kunde vara dåligt elkablage i väggarna. Då fenomenet fortsatte även i min egen bostad så kunde jag mer eller mindre utesluta den faktorn då jag inte har sådant problem med min egen dator.

När jag testade med ett annat nätaggregat så provade jag aldrig med en annan apparatkabel. Därav upptäckte jag inte felet tidigare :/

Om den glappar så klipp bort kontakterna i båda ändar och lämna den på återvinningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.