Permalänk

Hög temp på min cpu

Hej! Köpte nyligen en ny pc från elgiganten.

Länk till datorn: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag har inte hunnit spela o testa så mycket men har redan märkt att jag tycker att min cpu blir väldigt varm.
Räcker att jag spelar i 10-15 minuter så kan min cpu gå över 85 grader och detta tycker inte jag känns rätt. Jag vet att det bästa hade vart o byggt datorn själv o inte köpt en färdig men nu blev det såhär. Tror ni jag behöver vara orolig över att bränna min cpu om jag fortsätter spela på datorn eller ska jag behöva byta ut kylning i datorn redan?

Permalänk
Medlem

85 är inga bekymmer, Datorn bör dessutom stänga av sig om CPUn blir för varm

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

85 är inga bekymmer, Datorn bör dessutom stänga av sig om CPUn blir för varm

Jaha, bara läst lite på olika forum och flertalet har skrivit att man verkligen inte borde gå över 85 grader på sin CPU. När borde man bli bekymrad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plankanlol:

Jaha, bara läst lite på olika forum och flertalet har skrivit att man verkligen inte borde gå över 85 grader på sin CPU. När borde man bli bekymrad?

90-95+ konstant, Om den spikar upp dit är inga jätte bekymmer men med en färdigbyggd dator så är 85 inga bekymmer.
Står inte heller vad det är för kylare i datorn men gissar på så billig som möjligt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Går inte förvänta sig mycket bättre från OEM, de har dåliga kylare och det är inte den svalaste CPU:n på marknaden.

Men som andra säger, helt säkert att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plankanlol:

Hej! Köpte nyligen en ny pc från elgiganten.

Länk till datorn: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag har inte hunnit spela o testa så mycket men har redan märkt att jag tycker att min cpu blir väldigt varm.
Räcker att jag spelar i 10-15 minuter så kan min cpu gå över 85 grader och detta tycker inte jag känns rätt. Jag vet att det bästa hade vart o byggt datorn själv o inte köpt en färdig men nu blev det såhär. Tror ni jag behöver vara orolig över att bränna min cpu om jag fortsätter spela på datorn eller ska jag behöva byta ut kylning i datorn redan?

Hejsan. 85 grader är inte optimalt men det är inget att oroa sig för heller. Inte om det är det varmaste den blir vid tung last.
Hur låter den när den är så varm?

Kan du göra mig en tjänst?
Kan du öppna lådan och ta en bild på kylaren och en tydlig bild på specifikationerna på ditt nättagg?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan. 85 grader är inte optimalt men det är inget att oroa sig för heller. Inte om det är det varmaste den blir vid tung last.
Hur låter den när den är så varm?

Kan du göra mig en tjänst?
Kan du öppna lådan och ta en bild på kylaren och en tydlig bild på specifikationerna på ditt nättagg?

Den låter inte så mycket när den är varm. Tycker det är konstigt. Haft datorn avstängd i flera timmar, sätter mig o surfar på internet i 10 minuter och CPUn ligger på 73 grader???

https://imgur.com/a/ZmFnNuG Försökte få tydlig bild till dig c:

Permalänk

Har testat några olika program för att kolla tempen på nu. HWMonitor, CoreTemp och OMEN gaming hub och får liknande temp på alla.

Är det konstigt att jag bara ser GPU fläkten på HWMonitor? Vet att på min senaste dator kunde jag se flera fläktar där även cpu fläkten.

Permalänk
Medlem

Hur är tempsen om du lämnar borta sidan av chassit? Vet inte hur det ser ut med insug på den där datorn.

Annars så ja, den där kylaren är ganska underdimensionerad för en 11700k. Trist att de snålar men å andra sidan så funkar det utan att datorn kraschar så ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Den där kylaren är ren skit.

Denna är mycket bättre för en billig peng.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det där är väl kylaren som ingår med CPU:n?
Den är inget vidare. Men de temperaturer du beskriver är inte farliga för systemet. Kanske skulle du få ut lite mer boost och prestanda av en mer effektiv kylare, men det vettefan om det är värt pengarna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

byter du kylare så sänker du den med 10 grader.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT