Permalänk
Medlem

Drönare under 250 gram

Hej!
Jag undrar. Om man köper dji mini 2 som väger 249 gram. Behöver jag ett drönakort eller gå någon utbildning? Eller kan jag bara skriva mitt telefonnummer etc på drönaren och så kan jag bara tuta och köra inom synhåll och max 120 m upp. Eller vad är reglerna. Länka helst inte till transportstyrelsens hemsida för jag förstår typ inte vad dem menar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tillverkaren av din tilltänkta drönare täcker reglerna nu i övergångsperioden: https://djistockholm.se/nyheter/flyger-jag-verkligen-lagligt

"Under övergångsperioden gäller följande:
Under 250 gram (A0/A1): Flygning över människor tillåtet men inte över folksamlingar."

Du måste ändå ha ett drönarkort. Såna här saker tas upp under utbildningen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Transportstyrelsen har en guide som du kan använda också. Typ som en lathund.
https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Tillverkaren av din tilltänkta drönare täcker reglerna nu i övergångsperioden: https://djistockholm.se/nyheter/flyger-jag-verkligen-lagligt

"Under övergångsperioden gäller följande:
Under 250 gram (A0/A1): Flygning över människor tillåtet men inte över folksamlingar."

Du måste ändå ha ett drönarkort. Såna här saker tas upp under utbildningen.

Nej, man behöver inte ha drönarkort. Däremot "måste" man vara registrerad operatör...

...men ingen kollar det ändå. Men vill man följa reglerna så är det det som gäller.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon134512:

Nej, man behöver inte ha drönarkort. Däremot "måste" man vara registrerad operatör...

...men ingen kollar det ändå. Men vill man följa reglerna så är det det som gäller.

Tolkar jag fel då?

Citat:

Det allra första du måste göra är att registrera dig som operatör på transportstyrelsen.se så att du kan börja med certifiering och få tillgång till kurser och prov för att få ett kompetensbevis för A1 / A3 / A2 (Open kategori). I denna kategori hittar du våra drönare för hobbyanvändning som Mini 2, Air 2 och Mavic 2.

TS ville ju köpa en Mini 2, så därför skrev jag som jag skrev

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte Drönarkartan på Luftfartsverket, finns en hel del områden man ej får flyga inom eller där det råder restriktioner vad gäller flyghöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Glöm inte Drönarkartan på Luftfartsverket, finns en hel del områden man ej får flyga inom eller där det råder restriktioner vad gäller flyghöjd.

https://dronechart.lfv.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Tolkar jag fel då?

TS ville ju köpa en Mini 2, så därför skrev jag som jag skrev

Ja, det är skillnad på drönarkort och registrerad operatör. Reglerna har gjorts otroligt snåriga och ibland skriver de på ett sätt som gör att det ser ut som att det behövs. Följer man guiden som länkades ovan dock så ska det komma fram till att man just bara behöver registrad operatör (om man flyger inom synhåll). Under 250g räcker det med endast registrerad operatör, om man ska flyga tyngre så krävs både och.

Men som sagt, det är så gott som ingen som ser till att reglerna efterföljs. Dock är det såklart viktigt att man följer alla regler om man ska ladda upp bilder.. Och då kommer en drös med till regler om spridningstillstånd från lantmäteriet som ska efterföljas också. Myndigheterna vill kort och gott att man inte ska flyga drönare känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Photolle:

Hej!
Jag undrar. Om man köper dji mini 2 som väger 249 gram. Behöver jag ett drönakort eller gå någon utbildning? Eller kan jag bara skriva mitt telefonnummer etc på drönaren och så kan jag bara tuta och köra inom synhåll och max 120 m upp. Eller vad är reglerna. Länka helst inte till transportstyrelsens hemsida för jag förstår typ inte vad dem menar.

På Mini 2 krävs det bara att du registrerar dig som operatör på trafikverkets hemsida samt att ditt operatörs id ska finnas på drönaren. Detta pågrund av att den har en sensor (kamera). Hade den vägt under 250 samt inte haft någon kamera hade inget behövts.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt

Tack för alla svar.
Så om jag förstår det rätt så måste jag registrera mig som operatör och sedan sätta operatörs id på drönaren. Sedan kan jag flyga inom områden man får flyga och inom synhåll. Men får man inte lägga upp materialet på youtube sedan eller är det regler om sådant också

Permalänk
Inaktiv

Nej du får inte lägga upp vad som helst utan spridningstillstånd då det är olagligt. Sen finns det undantag från spridningstillståndet, de är väldigt specifika och även det kan man läsa om här.

https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/

"För att du inte av misstag ska sprida material så som bilder eller filmer med känslig information behöver du söka spridningstillstånd hos oss."

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon134512:

Nej du får inte lägga upp vad som helst utan spridningstillstånd då det är olagligt. Sen finns det undantag från spridningstillståndet, de är väldigt specifika och även det kan man läsa om här.

https://www.lantmateriet.se/sv/webb/spridningstillstand/

"För att du inte av misstag ska sprida material så som bilder eller filmer med känslig information behöver du söka spridningstillstånd hos oss."

Jag citerar dig så att du kan flika in med info, eftersom du verkar insatt

När man lägger upp på youtube och man får adsense, blir det inte helt plötsligt kommersiellt då? Eller är det bara om man har registrerat företag? Minns att matgeek gjorde en hel video om sina drönar-shots där han tar upp att han måste ansöka om tillstånd och sånt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Jag citerar dig så att du kan flika in med info, eftersom du verkar insatt

När man lägger upp på youtube och man får adsense, blir det inte helt plötsligt kommersiellt då? Eller är det bara om man har registrerat företag? Minns att matgeek gjorde en hel video om sina drönar-shots där han tar upp att han måste ansöka om tillstånd och sånt.

För företag gäller andra regler, tror inte det har med adsense att göra utan snarare att YouTubers har registrerade bolag som drönaren står på (eller om de hyr in externa aktörer). Men han kan givetvis ha filmat själv och fått spridningstillstånd med. YouTubers gör nog både och (sen är jag övertygad om att många av dom gör fel också). Jag vill minnas att företag kan få någon form av permanent spridningstillstånd. Men reglerna ändras ständigt så det kan mycket väl vara så att det inte gäller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Photolle:

Hej!
Jag undrar. Om man köper dji mini 2 som väger 249 gram. Behöver jag ett drönakort eller gå någon utbildning? Eller kan jag bara skriva mitt telefonnummer etc på drönaren och så kan jag bara tuta och köra inom synhåll och max 120 m upp. Eller vad är reglerna. Länka helst inte till transportstyrelsens hemsida för jag förstår typ inte vad dem menar.

Följ den här guiden så får du svar på dina frågor:

https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För företag gäller andra regler, tror inte det har med adsense att göra utan snarare att YouTubers har registrerade bolag som drönaren står på (eller om de hyr in externa aktörer). Men han kan givetvis ha filmat själv och fått spridningstillstånd med. YouTubers gör nog både och (sen är jag övertygad om att många av dom gör fel också). Jag vill minnas att företag kan få någon form av permanent spridningstillstånd. Men reglerna ändras ständigt så det kan mycket väl vara så att det inte gäller längre.

Det är samma regler för både företag och privatpersoner att söka spridningstillsånd. Du tänker säkert på självgranskningsrätt, men möjligheten till det försvann 2016 i samband med att LM tog över från försvarsmakten.

Permalänk

Drönarkortet är skitsvårt och innehåller frågor på nivån.
Om man är alkoholpåverkad hur påverkar det ens flygning.
1: Alkohol har ingen påverkan.
2: Efter alkoholintag får man bättre koncentration, reaktionsförmåga och flyger bättre
3: Man flyger sämre efter alkoholintag

Man har endast 24h på sig att skriva provet och man får ha öppet en sökbar pdf fil samtidigt. Där man bara kan söka på ordet alkohol och direkt komma till sidan där de beskriver hur det påverkar.

Tycker man att detta ovanför låter för komplicerat, välj då en mindre drönare där man slipper ta drönarkortet. Annars se inte detta som en stor parameter, men en liten drönare kan ändå vara rätt val, då de också brukar vara billigare.

*edit*
Att reglerna är flummiga ska ej förväxlas med proverna är lätta. Exakt hur liten drönare man får ha utan drönarkort minns jag ej, men såna dära billiga barn har och de flyger kanske 10m över backen var okej. Min inga konstiga frågor såg jag i mina prov som svaret ej i klartext stod i pdf dokumentet.

Permalänk
Medlem

Bara gör deras snurriga kurs. Jag upptäckte flera inkonsekventa saker i deras utbildning när jag gjorde den i våras. De verkar inte själva veta vad som gäller i många fall.

Gör kursen och flyg med lite vett. Kan exempelvis tycka det är väldigt tramsigt stor radie runt flygplatser som man inte får flyga alls. Om man flyger precis över ett hustak och under trädtopparna vet jag inte riktigt hur man ska krocka med något eller dyka upp på någon radar. Dessutom typ 30 stora måsar som flyger runt omkring på samma höjd.

Sunt förnuft räcker långt.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Bara gör deras snurriga kurs. Jag upptäckte flera inkonsekventa saker i deras utbildning när jag gjorde den i våras. De verkar inte själva veta vad som gäller i många fall.

Gör kursen och flyg med lite vett. Kan exempelvis tycka det är väldigt tramsigt stor radie runt flygplatser som man inte får flyga alls. Om man flyger precis över ett hustak och under trädtopparna vet jag inte riktigt hur man ska krocka med något eller dyka upp på någon radar. Dessutom typ 30 stora måsar som flyger runt omkring på samma höjd.

Sunt förnuft räcker långt.

Ja reglerna är lite flummiga som inom det mesta. Men jag tycker man ej ska förväxla detta med svårt prov.
Angående stor radie utanför flygplats så håller jag med dig till viss del. Jag har själv område som jag skulle filma och det finns självklart inte ett enda flygplan där i närheten av låga höjder som 120m.

Min gissning är att radierna är hårda för att folk bryter emot dem. Får man flyga som vanligt på högst 120m, ja då flyger folk ibland på 500m för att få fina foton. Är området dock en kontrollzon och man högst får flyga 50m, så vill många inte flyga där alls p.g.a. otydligheten och det blir mycket mer försiktighet överlag. Jag själv ger mig inte ens in och kör kontrollzoner, då jag vill slippa folk som kommer och skäller utan att ens veta vad man får respektive inte får.
*edit*
Det finns folk som är emot drönare överlag. Vet de om att det finns en flygplats i närheten så har de ett argument till att få bort drönare, vilka regler med höjder etc som gäller skiter de i, de är ute efter att få bort alla drönare.

Permalänk

Regelmässigt, hur skiljer sig en en DJI mini 2 (249g 10m/s) mot en större drönare, typ Mavic Air (430g 19m/s) eller Mavic Pro (730 g)? Jag tror jag lycktas bena ut vad som gäller under övergången, sen är det knivigare.

Före 1 jan 2023
Mini
Kräver inte körkort (lätt att ta sånt, men om nån annan ska låna den och fota mig så kanske det är fördel?)
Får flygas över människor men inte folksamlingar
Air
Får inte flygas över människor
Kräver körkort A1
Pro
150 m i sida från bostäder osv

Efter 1 jan 2023
Mini
"Begränsad A1". Vad är det?
Air
????
Pro
????

Så, vad gäller i framtiden? Är det jättedumt att köpa något större än Mini just nu? Finns det ens drönare som har den där C-märkningen att köpa?

Bra tråd detta, minst sagt knöligt skrivna regler hos transportstyrelsen.