Windows 365 får pris och specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Windows 365 får pris och specifikationer

Företag kan nu hyra sin egen molndator med Windows 10 från cirka 300 kronor per användare och månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycket att det kändes dyrt? För visso riktat emot företag så kanske inte är så dyrt ändå! 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

För företag är det säkert ingen stor kostnad.
Intressant koncept från MS hursom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

För företag är det säkert ingen stor kostnad.
Intressant koncept från MS hursom.

Det här är Inge nytt och har funnits länge.
Tex VMware har samma lösning dvs antingen access till din vdi genom HTML5 (browser) eller genom deras Horizon klient.

Priset är eitktigt billigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Bara jag som tycket att det kändes dyrt? För visso riktat emot företag så kanske inte är så dyrt ändå! 🤷‍♂️

Jo, och det är ju för vårt företag en lysande överraskning. Vi kan i princip dubbla priserna och ändå vara billigare

Permalänk

Exakt samma går redan att göra idag från just Microsoft genom Azure. Detta är dock färdig paketerat och bara klicka på beställ och allt är klart. Grundproblemet är att kostanden för en tekniker är runt 1000kr/h, så om en tekniker får pilla i 3h för att få ordning allt så motsvarar detta 10månader. Om jag ej missminner mig så kostar vm lika mycket hos Microsoft, så det finns inga penar att tjäna på att köra den varianten hos dem, det enda är att man får mer kontroll.

Skrivet av RVX:

För företag är det säkert ingen stor kostnad.
Intressant koncept från MS hursom.

Många bäckar må.. Det är 300kr per användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det här är Inge nytt och har funnits länge.
Tex VMware har samma lösning dvs antingen access till din vdi genom HTML5 (browser) eller genom deras Horizon klient.

Priset är eitktigt billigt.

Ah ok, kände inte till att detta redan fanns.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man behöver alltså en dator för att komma åt datorn
Vilken funktion fyller då denna lösning?

Att komma åt sin arbetsdator från var man än är löser man ju med VPN och då är det en fysisk dator som företaget har bättre kontroll över än en virtuell maskin som kontrolleras av MS.
Det är ju inte heller någon super dator precis så jag kan inte se vilken fördel det skulle vara, men jag har säkert missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många bäckar må.. Det är 300kr per användare.

Jo såg den detaljen. Får man avväga om det är värt det på större företag med många användare eller ej. Då springer ju kostnaden snabbt iväg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Man behöver alltså en dator för att komma åt datorn
Vilken funktion fyller då denna lösning?

Att komma åt sin arbetsdator från var man än är löser man ju med VPN och då är det en fysisk dator som företaget har bättre kontroll över än en virtuell maskin som kontrolleras av MS.
Det är ju inte heller någon super dator precis så jag kan inte se vilken fördel det skulle vara, men jag har säkert missat något.

Man behöver en terminal av något slag. Denna kan vara en vanlig pc, mac, linux, mobiltelefon & surfplatta.
Användning av en dator i molnet finns miljontals anledningar till, vanligast är såklart server. Men det kan endast vara så att man ha ett litet företag med en dyr programvara som typ Autocad som kostar runt 50 000kr/året. Genom att lägga den på en vm som alla kommer åt, så kan folk dela denna dator lokalt.
Alla företag är inte så stora så man har egna vmare exsi miljöer och absolut inte så stora så de har flera isolerade så de även kan släppa in kunder på dem.
-Alla dessa säkerhetshål i Intel, Amd och andra processorer som ständigt rapporteras gör att det inte är helt säkert att låta andra köra vm på samma hypervisor.

Permalänk
Medlem

Microsoft halts Windows 365 trials after running out of servers :]

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-hal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man behöver alltså en dator för att komma åt datorn
Vilken funktion fyller då denna lösning?

Att komma åt sin arbetsdator från var man än är löser man ju med VPN och då är det en fysisk dator som företaget har bättre kontroll över än en virtuell maskin som kontrolleras av MS.
Det är ju inte heller någon super dator precis så jag kan inte se vilken fördel det skulle vara, men jag har säkert missat något.

Allt du behöver är en webläsare för att komma åt den. Dvs du kan nå den från PCn, telefonen, paddan etc.
Det finns flera stora användingsområden för företag och organisationer kring detta men självklart finns det också
företag som de inte ger mening för. Men tanken här är inte att de ska vara en lösning för alla utan för de som har behovet.

Jag har flera kunder jag arbetar med som kommer se närmare på detta eller redan har investerat i Microsofts Azure Virtual Desktop.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Avstängd

3090 + 5900x/i9 + 1 TB NVME + 1000 MBIT i i sådana fall, annars får det vara!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det här är ju sånt som skulle kunna ersätta min jobblaptop.
Redan på tiden med Lumia 950xl så köpte jag den officiella dockan till mobilen och kopplade in skärm,tgb samt mus och använde mobilen som en tunn klient.

Tror många företag faktiskt skulle kunna ersätta datorer och den administration som medföljer genom att ansluta till en vdi med t.ex. mobilen

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma går redan att göra idag från just Microsoft genom Azure. Detta är dock färdig paketerat och bara klicka på beställ och allt är klart. Grundproblemet är att kostanden för en tekniker är runt 1000kr/h, så om en tekniker får pilla i 3h för att få ordning allt så motsvarar detta 10månader. Om jag ej missminner mig så kostar vm lika mycket hos Microsoft, så det finns inga penar att tjäna på att köra den varianten hos dem, det enda är att man får mer kontroll.

Många bäckar må.. Det är 300kr per användare.

300kr är ingenting, adobe kostar liksom 600.
600kr månaden drar folk in sjukt fort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma går redan att göra idag från just Microsoft genom Azure. Detta är dock färdig paketerat och bara klicka på beställ och allt är klart. Grundproblemet är att kostanden för en tekniker är runt 1000kr/h, så om en tekniker får pilla i 3h för att få ordning allt så motsvarar detta 10månader. Om jag ej missminner mig så kostar vm lika mycket hos Microsoft, så det finns inga penar att tjäna på att köra den varianten hos dem, det enda är att man får mer kontroll.

Många bäckar må.. Det är 300kr per användare.

Azure har en drös olika VM varianter så det kan löna sig beroende på.
Men helt klart, detta är pissigt billigt. Men frågan är vilken CPU den använder. I Azure finns de lite olika cpuer att välja mellan osv

Permalänk
Skrivet av tvelander:

300kr är ingenting, adobe kostar liksom 600.
600kr månaden drar folk in sjukt fort.

Det är ändå många bäckar små. Det finns en drös såna hära kostnader som i Microsoftvärlden ofta kallas för Cals. Och man ska ha en user cal per användare i sql osv. Kostnaden med alla licenser per användare skenar snabbt iväg när det är så många licenser man ofta ska ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S0Me0n3:

Allt du behöver är en webläsare för att komma åt den. Dvs du kan nå den från PCn, telefonen, paddan etc.
Det finns flera stora användingsområden för företag och organisationer kring detta men självklart finns det också
företag som de inte ger mening för. Men tanken här är inte att de ska vara en lösning för alla utan för de som har behovet.

Jag har flera kunder jag arbetar med som kommer se närmare på detta eller redan har investerat i Microsofts Azure Virtual Desktop.

Innan WVD (de du kallar Microsoft Azure virtual Desktop) fanns / finns det terminal server (kom ca 2008) / Remote Desktop server (nyare ord bara kom typ 2012-2016)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ändå många bäckar små. Det finns en drös såna hära kostnader som i Microsoftvärlden ofta kallas för Cals. Och man ska ha en user cal per användare i sql osv. Kostnaden med alla licenser per användare skenar snabbt iväg när det är så många licenser man ofta ska ha.

Jo jag vet vi har flera men 300kr i månaden är kaffepengar vs vad vissa program kostar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Bara jag som tycket att det kändes dyrt? För visso riktat emot företag så kanske inte är så dyrt ändå! 🤷‍♂️

Bara företag som får signa upp sig för detta för tillfället och ja, det är billigt. Fortfarande är personalkostnaden den stora kostnaden 300kr får du inte ens en timme för av en löneslav och en sådan arbetar 176h/månad om denne är anställd på 40h/vecka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

11k för 3år av bas grejen och 14k för standard. Är väl vad en billigare företagsdator kostar, och de har man också i typ 3 år innan de byts.
Kanske borde varit för 8 gig ram och 4 cores...MEN. Sen tillkommer det andra kostnader i IT och sånt som man kanske slipper med Windows 365. Så finns ju definitivt en marknad tror jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén även om jag själv inte skulle vilja vara en användare Använder en liknande tjänst på jobbet

Dock är priset alldeles för högt. 300kr per år är väl mer realistiskt. Man behöver fortfarande något för att komma åt datorn också.

Sen kommer väl aspekten in att deras molndatorer ska funka väldigt problemfritt, det är ju också värt något.
Men den stora vinsten är för miljön.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Bildexpert

Kan man som företagare nyttja tjänsten på ett effektivt sätt så är den väldigt billig. Hur många som sen vill låsa större delar av sin verksamhet till en enskild lösning, som kräver att MS håller det hela igång, är en annan sak.

Men priset är det absolut inget fel på.

Permalänk
Medlem

För prestandan man får så är det svindyrt.

Hade det inkluderat någon fetare version av O365 och Azure AD premiumtjänster så skulle det vara vettigt, verkar inte som det.

Då hamnar man istället på 1000+ SEK ex moms per användare, vilket är helt orimligt.

Miljövänligt är väl bra, men blir som tåg vs bil/flyg, är det hälften så dyrt så är det inte svårt att se varför folk väljer miljöbovarna.

Skrivet av infigo:

11k för 3år av bas grejen och 14k för standard. Är väl vad en billigare företagsdator kostar, och de har man också i typ 3 år innan de byts.
Kanske borde varit för 8 gig ram och 4 cores...MEN. Sen tillkommer det andra kostnader i IT och sånt som man kanske slipper med Windows 365. Så finns ju definitivt en marknad tror jag.

Vi köper in våra standardlaptops med 4 kärnor, 8 trådar och 16GB RAM för ca 10k ex moms, Bas/Standard är ungefär 30-50% av prestandan så inte ens i närheten...

Detta är inget som automagiskt tar bort behov för IT-support heller, kanske till och med blir ännu mer jobb för dem.

Permalänk
Medlem

Kan inte företag bara köpa en licens som vanliga människor?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag gillar idén även om jag själv inte skulle vilja vara en användare Använder en liknande tjänst på jobbet

Dock är priset alldeles för högt. 300kr per år är väl mer realistiskt. Man behöver fortfarande något för att komma åt datorn också.

Sen kommer väl aspekten in att deras molndatorer ska funka väldigt problemfritt, det är ju också värt något.
Men den stora vinsten är för miljön.

300kr/år är helt orealistiskt med tanke på vad drift och licenser kostar.
Jag kan se företag använda detta och spara pengar på det beroende på vilken konfiguration de väljer till olika användare. Vi har administratörer (tänk excel och outlook) som sitter på samma maskiner som utvecklare för det är lättare för kundens ITavdelning att administrera färre antal konfigurationer även om det initiala priset är högre. Länekostnaden för driften är def INTE försumbar i förhållande till inköpspriset under maskinens livslängd.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt att sjukt smidigt få tillgång till en dator från vart som helst. Tror det här kommer att slå bra!
Att drifthålla en liknande lösning för ett företag kan kosta rätt mycket.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

På mitt förra jobb (~1600-2200 anställda) så kostade en stationär Dell ~5000-6000kr. En laptop kanske ~7000kr. Inga monstermaskiner, men avsevärt fler cores och mer minne än w365 erbjuder för 300kr/mån/anv.
Till en början hade man återanskaffning efter 3år, men det förlängdes till 5år.

Räknar man med 5år så kostade det alltså mellan 84kr och 100kr per månad, per användare för en stationär eller 117kr/mån/anv för en laptop.
Med MS Volume License utan subscription är där $148USD som engångskostnad, per enhet. Utslaget på 5år, även fast det är en engångskostnad så blir det 22kr/mån/enhet.

I mina ögon är 300kr/mån/anv sjukt dyrt. Men så kostar hårdvaran under också. Undrar om de reserverar hela cores eller om det är delat mellan användare. Med tanke på att trialns servrar tog slut känns det som att de reserverar cores åt en. Vilket iofs är bra, men lägger en rätt stor kostnad på att köpa in servrar.

Att jämföra med kostnaden av Adobe Shitty Cloud är lite äpplen och päron. Du behöver fortfarande båda till att göra en fruktsallad. Kostnaden för Adobe tillkommer hur du än gör om du behöver programmet. Nu är ju frågan också om deras mjukvarulicens gäller per användare eller per dator. Då blir det lite skillnad. Men hur kul är det att sitta 10pers och vänta på sin tur att använda Adobe?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad är det för folk i den här tråden egentligen? 300kr mån dyrt? En seniorutvecklare kostar en miljon om året bara i lönekostnader. Det här är ju försvinnande lite pengar i sammanhanget.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man behöver en terminal av något slag. Denna kan vara en vanlig pc, mac, linux, mobiltelefon & surfplatta.
Användning av en dator i molnet finns miljontals anledningar till, vanligast är såklart server. Men det kan endast vara så att man ha ett litet företag med en dyr programvara som typ Autocad som kostar runt 50 000kr/året. Genom att lägga den på en vm som alla kommer åt, så kan folk dela denna dator lokalt.
Alla företag är inte så stora så man har egna vmare exsi miljöer och absolut inte så stora så de har flera isolerade så de även kan släppa in kunder på dem.
-Alla dessa säkerhetshål i Intel, Amd och andra processorer som ständigt rapporteras gör att det inte är helt säkert att låta andra köra vm på samma hypervisor.

Tyvärr brukar många aktörer ha en klausul not just användandet av sin mjukvara i virtuell miljö