27GL850 + ps5 4k nedskalat till 1440p, bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

27GL850 + ps5 4k nedskalat till 1440p, bra eller dåligt?

Hejsan!

Det är dags för massa nytt här hemma. Ny skärm och en ps5!
Vart inne på LG CX men efter att ha kört sovrums tvn som main monitor ett bra tag nu så känner jag att 48" blir alldeles för stort med ett 80cm djupt bord. + allt extra krångel just för de inte är en monitor störde mig enormt..

Men nu kommer man till valet av monitor istället där allt känns sämst efter man varit insatt på LG CX. Speciellt betala 10k för en skärm där det känns som massor saknas? Känns orimligt.

Men efter lite googlande så hittade jag LGs 27GL850, väldigt bra pris på den. Dock endast 1440p vilket passar perfekt till datorn men mindre perfekt till ps5. Dock så kan den downscalea 4k signalen till 1440p och vad jag kan läsa så gör den det bra med?
Jag är dock fortfarande otroligt tveksam till detta..

Så är det någon som har liknande skärm till ps5 som kan downscalea till 1440p? Hur bra/dåligt tycker ni?

Själv kört ps4 pro på en 1440p som inte kunde skala till 1440p utan endast ner till 1080p och det såg verkligen inte alls bra ut.

Please help, blir galen på denna djungel av monitorer!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Själv kört ps4 pro på en 1440p som inte kunde skala till 1440p utan endast ner till 1080p och det såg verkligen inte alls bra ut.

Vänd på det: Skärmen du hade har 1440p-upplösning och därför skalar den UPP 1080p till skärmens 1440p

Kör du PS5/4K till 27GL850 gör du tvärtom, du tar en 4K-signal och skalar NED till skärmens 1440p.

UPPskalning är generellt det sämre alternativet. Därför ser 1080p->1440p (faktor 1,333...x) så mycket sämre ut. Du tar en bild med lägre upplösning än panelens egen och kan heller inte matematiskt hantera den skalning på ett bra sätt. Information som inte fanns där från början måste adderas till bilden. Därför är 1080p->1440p alltid något av ett modernt worst case.

Generellt är NEDskalning det mindre problematiska och den nedskalningen 4K->1440p är med faktor 1,5x som är mer gynnsam. Du går från en högre upplösning till en lägre, men slipper addera information. Där handlar det istället om att subtrahera information. Fortfarande en försämring men inte i närheten så besvärligt. 4K->1440p brukar främst ge tydligare aliasing-effekter jämfört med att rendera 1440p native.

Tänk också på att du kan få en vettig 4K/60-skärm för ungefär samma pengar och slipper tänka på PS5-skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vänd på det: Skärmen du hade har 1440p-upplösning och därför skalar den UPP 1080p till skärmens 1440p

Kör du PS5/4K till 27GL850 gör du tvärtom, du tar en 4K-signal och skalar NED till skärmens 1440p.

UPPskalning är generellt det sämre alternativet. Därför ser 1080p->1440p (faktor 1,333...x) så mycket sämre ut. Du tar en bild med lägre upplösning än panelens egen och kan heller inte matematiskt hantera den skalning på ett bra sätt. Information som inte fanns där från början måste adderas till bilden. Därför är 1080p->1440p alltid något av ett modernt worst case.

Generellt är NEDskalning det mindre problematiska och den nedskalningen 4K->1440p är med faktor 1,5x som är mer gynnsam. Du går från en högre upplösning till en lägre, men slipper addera information. Där handlar det istället om att subtrahera information. Fortfarande en försämring men inte i närheten så besvärligt. 4K->1440p brukar främst ge tydligare aliasing-effekter jämfört med att rendera 1440p native.

Tänk också på att du kan få en vettig 4K/60-skärm för ungefär samma pengar och slipper tänka på PS5-skalning.

Alright så om jag tolkar det rätt så skalar det alltså bra? i praktiken iaf? xD
"tydligare aliasing-effekter" Detta tolkar jag som en bra sak eller förstår jag fel då?

Har du lust att rekomendera en 4k/60 skärm? Skulle vara guld isf! På PC spelar jag mer eller mindre endast path of exile så kanske överlever utan 144hz men det är ju klart läskig tanke även om jag kört ett tag på min 60hz sovrums tv ett tag nu för att testa storleken haha.. Konsollen förstår jag får leva med 60hz vare sig 1440p eller 4k så länge jag inte kör 1080p eller hdmi 2.1.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Detta är en trevlig 4k 60hz skärm

Dell S2721QS

Men vore najs om Sony kunde fixa ett officiellt 1440p läge någongång här snart för PS5an.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Detta är en trevlig 4k 60hz skärm

Dell S2721QS

Men vore najs om Sony kunde fixa ett officiellt 1440p läge någongång här snart för PS5an.

Alright ska kolla in den! Hur är inputlagg osv för spelande?

Ja det vore ju rent guld men tvekar på att det kommer öht. Sony gick väll ut med att de inte prioriterar 1440p öht för att de riktar sig mot 1080p-4k kunder då de ansåg att 1440p spelare är alldeles för få? xD Känns ju som en simpel sak att addera liksom.
Xbox har ju endå haft det i 2 generationer nu.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Alright ska kolla in den! Hur är inputlagg osv för spelande?

Finns en detaljerad recension på den här och den får ganska bra betyg i responstid kategorin

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Alright så om jag tolkar det rätt så skalar det alltså bra? i praktiken iaf? xD
"tydligare aliasing-effekter" Detta tolkar jag som en bra sak eller förstår jag fel då?

Negativt: Aliasing är tydligare trappstegseffekter – kanske lite flimrande sådana – runt diagonala linjer vilket kan vara distraherande. Anti-aliasing är den positiva faktorn här. Och den inträffar ofta med 1080p->4K-skalning. Detta plus tätare pixelstruktur gör att 1080p-spelande uppskalat på 4K kan se bättre ut än 1080p native. Men har man en 4K-skärm tycker man 1080p skalat ser ut som shite ändå, eftersom man lätt blir bortskämd med 4K native...

Optimalt är alltid native, men då PS5 inte har 1440p som native missar du det. Skulle 1440p läggas till senare till PS5 kommer 1440p/120 vara möjligt på 27GL850 eftersom det är inom 18 Gbps-bandbredden.

Har du möjlighet kan du jämföra själv med skalning och effekten på aliasing här: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Finns en detaljerad recension på den här och den får ganska bra betyg i responstid kategorin

Alright tackar ska kolla in! Dedär var ju en toppen sida för att kolla skärmar rent generellt ju!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Negativt: Aliasing är tydligare trappstegseffekter – kanske lite flimrande sådana – runt diagonala linjer vilket kan vara distraherande. Anti-aliasing är den positiva faktorn här. Och den inträffar ofta med 1080p->4K-skalning. Detta plus tätare pixelstruktur gör att 1080p-spelande uppskalat på 4K kan se bättre ut än 1080p native. Men har man en 4K-skärm tycker man 1080p skalat ser ut som shite ändå, eftersom man lätt blir bortskämd med 4K native...

Optimalt är alltid native, men då PS5 inte har 1440p som native missar du det. Skulle 1440p läggas till senare till PS5 kommer 1440p/120 vara möjligt på 27GL850 eftersom det är inom 18 Gbps-bandbredden.

Har du möjlighet kan du jämföra själv med skalning och effekten på aliasing här: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Alright då förstår jag! Då hoppar jag nog den skärmen då jag gamear det mesta på konsol numera så blir bilden för den prioriterad över pcn.

Alright, tråkigt att de inte gått ut med att det definitivt kommer 1440p stöd i framtiden, annars hade jag nog slagit till på den skärmen. Såg väldigt bra ut i recensionerna och priset är ju galet bra. Fattar inte varför det ska kosta 10k för att få en okej 120+hz skärm i 4k när bildkvalitén är den samma som på en 4000krs skärm mer eller mindre.

Har en 4k tv om det funkar att testa på? Tror inte jag förstår riktigt vad jag ska kolla på iaf, ser en rörande linje? xD

Det perfekta hade ju varit om man kunde stoppa CX i tvättmaskinen å råka krympa den till 32". Då hade det varit perfekt men antagligen kostat 3x pengarna om man ska utgå för hur monitor marknaden ser ut.. xD

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av of-doom:

Fattar inte varför det ska kosta 10k för att få en okej 120+hz skärm i 4k när bildkvalitén är den samma som på en 4000krs skärm mer eller mindre.

4K/60-paneler och kretsuppsättningar som klarar de nödvändiga 18 Gbps är stapelvaror. Så mainstream det kan bli i datorskärmbranschen. 4K-paneler som klarar 120+ Hz är inte stapelvaror och tillverkas i mycket mindre upplagor. Kretsuppsättningar som hanterar bandbredden som krävs – där 32 Gbps-HBR3-bandbredden hos DP 1.3/1.4 dessutom inte räcker hela vägen – innebär ytterligare ovanligare och dyrbarare komponenter. En dyrare produkt eftersom den svarar mot en litet nischbehov på skärmmarknaden.

På TV-sidan är övergången till 4K/120 och HDMI 2.1-kapacitet något som pågått i flera år. Det snarare normen för en mainstream kvalitetsprodukt. Därför har vi idag situationen där en allround-TV som OLED CX är både billigare, större och ofta bättre än en motsvarande spelskärm. Men antagligen inte lär komma i allt för små storlekar. Eftersom det som gör TV-apparater så populära är alla hundratals miljoner årliga köpare som vill ha en stor TV på väggen.

Permalänk
Medlem

Varför stödjer inte PS5 1440P samtidigt som Xbox Series X gör det, förstått att spelen till dessa konsoller är "fusk 4k", en dynamisk 4k uppskalad från lägre resolution, stämmer ej detta?

Detta är enligt div tester, från digital foundry. (youtube)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kvarnis:

Varför stödjer inte PS5 1440P samtidigt som Xbox Series X gör det, förstått att spelen till dessa konsoller är "fusk 4k", en dynamisk 4k uppskalad från lägre resolution, stämmer ej detta?

PS5 är konsol avsedd för TV-apparater. 1440p är en signal/upplösning som saknar något motsvarande i TV-världen. Den finns inte i HDMI-standarden som en nödvändigt signalformat likt 720p, 1080p etc. Utan "1440p" är omskrivning av 2560x1440-VESA som har sitt ursprung från datorskärmar.

Sony har till exempel ingen utbredd hantering av 1440p-signaler på sina TV-apparater. Matchar man en Sony-TV ned den vita Xbox Series S är det risk att man får hålla sig till 1080p. 1440p är ett format som kommer från PC-världen och för Sony/Playstation har man aldrig betraktat det som en värld som kommer mötas särskilt ofta.

Microsoft har ett annat perspektiv och försöker bredda sin spelplattform till Windows också. Då kommer perspektivet att någon faktiskt kan tänka sig att spela i 1440p på en datorskärm. Men det kan bli lite problematiskt om man sitter med en TV och hoppas på 1440p. Koreanerna har generellt alltid varit bättre på att anamma PC-hantering och signaler från en PC.

Permalänk
Medlem

Just nu tror jag att det står mellan dessa 2, vad tycker ni om dessa? Dell hade inte stör för VRR via HDMI. LGn hade fått bra betyg men hittar inte jätte mycket info om acern?

https://www.inet.se/produkt/2218303/acer-28-nitro-xv280k-4k-f...

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27ul650-w/1...

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vänd på det: Skärmen du hade har 1440p-upplösning och därför skalar den UPP 1080p till skärmens 1440p

Kör du PS5/4K till 27GL850 gör du tvärtom, du tar en 4K-signal och skalar NED till skärmens 1440p.

UPPskalning är generellt det sämre alternativet. Därför ser 1080p->1440p (faktor 1,333...x) så mycket sämre ut. Du tar en bild med lägre upplösning än panelens egen och kan heller inte matematiskt hantera den skalning på ett bra sätt. Information som inte fanns där från början måste adderas till bilden. Därför är 1080p->1440p alltid något av ett modernt worst case.

Generellt är NEDskalning det mindre problematiska och den nedskalningen 4K->1440p är med faktor 1,5x som är mer gynnsam. Du går från en högre upplösning till en lägre, men slipper addera information. Där handlar det istället om att subtrahera information. Fortfarande en försämring men inte i närheten så besvärligt. 4K->1440p brukar främst ge tydligare aliasing-effekter jämfört med att rendera 1440p native.

Tänk också på att du kan få en vettig 4K/60-skärm för ungefär samma pengar och slipper tänka på PS5-skalning.

PS5 har inte stöd för 1440p. Så kör du en PS5 på en 1440p-skärm så blir det likt förbannat 1080p i utsignal uppskalat till 1440p, med skärmen som uppskalare. Det är detta folk blir så less på. Sony får fan ta och fixa detta nu..

PS5-an kommer läsa in skärmen som en 1080p-skärm, och Mata ut i 1080p, sen kommer skärmen skala upp till 1440p.
Vilket gör att det ser skit ut, helt enkelt. Jämfört med om 1440p-stöd funnits (eller om man kör på en 4k, HDMI 2.1-skärm/TV).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vaneriuz:

PS5 har inte stöd för 1440p.

Det är nog inte mig du behöver upplysa om detta.

Annars är förklaring som alltid att "1440p" egentligen inte finns. Det är en omskrivning av 2560x1440-VESA, finns inte med som en standardiserad timing i HDMI-specen och saknar historik och teknisk relevans för TV- och videovärlden. Ur det perspektivet är 1440p en marginell företeelse som kommit på senare tid när man vill ansluta datorskärmar. Aldrig ett problem med anslutning till TV där jag förmodar att Sonys ser merparten av de 10 miljonerna PS5:orn (eller så) faktiskt används mot.

Men Sony har ju uttalat om sig om att det kan ändras: https://www.fz.se/nyhet/284935-playstation-5-kan-fa-stod-for-...

Microsoft har varit lite bättre på förutse detta vilket jag skulle säga på att de försöker göra sina spellösningar mer plattformsoberoende och därför erkänner en bas av spelare med PC-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu har jag fått hem nya skärmen och har en liten fundering, ur boxen kom den med 10bitdjup och 4:2:0. Vilket är väll kasst? Ändrar jag till 4:4:4 så går den ner till 8 bitar? Vad är bäst? Samt ska det vara RGB eller YCbCr?

Det vart denna skärmen förövrigt, chansade då Acer skärmarna rent generellt fått bra betyg i tester men svårt att hitta något om denna..
https://www.inet.se/produkt/2218303/acer-28-nitro-xv280k-4k-f...

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Glöm vad jag skrev, bytte kabel så fick jag 4:4:4 10bitars xD

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!