Sony har säkrat kretsar till Playstation 5 för resten av året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS4 pro släpptes 3 år efter PS4 och One X släpptes 4 år efter One.
Man får nog räkna med revisioner framöver, där de kanske drar mindre ström och liknande.

Det beror väl mycket också på hur utvecklingen av komponenter kommer se ut framöver, hur mycket extra prestanda finns till vettigt pris om 3 år?

Teknik liknande DLSS och bättre prestanda för Raytracing är väl något som ganska är mer gångbart om 3-4 år.

Ja om de nya grafikkorten kommer sluka 500w lär PS5 se lika medioker ut som basversionen av PS4 gjorde bara något år efter release. Kanske lite bättre vad gäller cpu-prestanda förvisso men ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja om de nya grafikkorten kommer sluka 500w lär PS5 se lika medioker ut som basversionen av PS4 gjorde bara något år efter release. Kanske lite bättre vad gäller cpu-prestanda förvisso men ändå.

PS5 är en mycket mer välbalanserad maskin, så att jämföra den med PS4 är lite extremt, kan jag tycka.
Ifall 500W korten blir verklighet så lär ju dessa inte heller bli billiga, det är väl knappast mellanklass korten som kommer få den prestandan?

Sen så är ju PC miljön ganska tråkig med eftersom att grunden i spelmotorerna är byggda för typ 6 år gamla datorer, det man får utöver det är oftast grafiskt krimskrams så att kraven ska kunna skalas ner till potatis nivå för att vara kompatibel med en bredare marknad.
Konsolerna kommer i alla fall kunna släppa spel med högre grundkrav än PC typ 2023.

Jag tror i alla fall inte att det kommer bli på samma nivå som med PS4 framöver, NVME och processorn kommer kunna göra stor skillnad när det kommer till prestanda över generationen som kontrast jämfört med tidigare system.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Men du fick en ny handkontroll utan problem?

Det är väl samma spakar i Xbox konsolerna, har även läst att Xbox Elite använder samma, även fast att den är dyrare.

De ville ta in den för att bekräfta felet så jag fick ingen ny över disk, vilket ju var lite irriterande då båda mina kontroller hade samma problem.
Så för att slippa vara utan fick jag byta dem i två omgångar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror inte att det kommit en ny iteration av handkontrollen.
Tre stycken sedan launch här... tröttsamt.

Skrivet av Fearnox:

Vad för problem?
Har spelat igenom Days gone, South Park FBH, Uncharted:LL, Nier:automata, Thimbleweed park, RE2:R, Star wars: FO utan att upptäcka något, har jag haft tur?

Skrivet av UndaC:

Att analoga spakarna börjar drifta. Så det är ej mjukvaruberoende.

Skrivet av Mono:

Hm, antar att jag haft tur. Har två handkontroller sedan release och inga problem alls och har mycket mer än 300 timmar spelade. Samma för polaren som köpte samtidigt, inga problem.

Känns som att Switch har mycket mer problem med sina Joycons, eller?

Jag fick ju tag på min rätt sent så då var problemet känt och direkt installerades en uppdatering för kontrollen.
Så jag har faktiskt inte märkt nån drift, men tycker att känsligheten är rätt dålig på de analoga spakarna.
Det går väl i princip att köra ett mjukvarufilter för att få bort driften och tror nästan det är vad de har gjort.
https://www.altchar.com/game-news/dualsense-drifting-issue-ma...
Däremot har X knappen fastnat en gång.

Man vill ju inte köpa en ny kontroll än om det är nån uppdatering på gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De ville ta in den för att bekräfta felet så jag fick ingen ny över disk, vilket ju var lite irriterande då båda mina kontroller hade samma problem.
Så för att slippa vara utan fick jag byta dem i två omgångar.

Det låter ju lite surt, lite jobbigt också att båda krånglade samtidigt.

Hur är det med garantin, har du kollat upp det?
Tänkte hur många år man har i Sverige, det känns ju lite ohållbart ifall det bara gäller 1 år, men vi har väl typ 3 år i Sverige?

700Kr om året i 7 år blir ju rätt mycket pengar annars😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Stort Sony fan och ägt varenda konsol (vissa fall flertal av en konsolvariant), men tycker PS5 lanseringen är ett skämt och nog värre än vad PS3 var ursprunglingen på sin tid. Finns ju inga som helst "exklusiva" spel att spela förutom Ratchet & Clank? I stort sett alla spel de lovade skulle lanseras på PS5 har ju blivit sjukt försenade.

Var över hos min vän häromdagen som beställt och fått sitt Ps5 pro för ett halvår sedan, han säger själv han är rätt besviken och spelar i stort sett enbart PS4 spel på sin PS5.

Konstigt det här med covid-19 va? Som om inget annat i världen försenats eller försämrats?

Gnäll hjälper inte, däremot tålamod.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Det låter ju lite surt, lite jobbigt också att båda krånglade samtidigt.

Hur är det med garantin, har du kollat upp det?
Tänkte hur många år man har i Sverige, det känns ju lite ohållbart ifall det bara gäller 1 år, men vi har väl typ 3 år i Sverige?

700Kr om året i 7 år blir ju rätt mycket pengar annars😑

1 års garanti. Tre års reklamationsrätt kommer de ju dock inte undan som tur är

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Även fast de osannolikt så hoppas man de överger utvecklingen med att lansera spel för ps4. Känns som att den konsolen verkligen hindrar potentialen, dvs grafiken man kan få ut från ps5.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ryssfemma:

Även fast de osannolikt så hoppas man de överger utvecklingen med att lansera spel för ps4. Känns som att den konsolen verkligen hindrar potentialen, dvs grafiken man kan få ut från ps5.

Sony själva är ju inne på det spåret i alla fall. Medan Microsoft är mer hårdnackade med att allt hela vägen tillbaka till OG Xbone ska ha fortsatt stöd.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Även fast de osannolikt så hoppas man de överger utvecklingen med att lansera spel för ps4. Känns som att den konsolen verkligen hindrar potentialen, dvs grafiken man kan få ut från ps5.

Nja, inte grafiken så mycket som spelmotorn.
Grafik är väl lättare att skala, vilket PC har gjort länge.
Spelmotorn därimot påverkar spelupplevelsen, den går inte att skala utan att ändra upplevelsen av spelet.
AI, antal fiender inom ett visst område, fysik motor, hur snabbt fiender och miljö kan förändras till exempel.

Skrivet av UndaC:

Sony själva är ju inne på det spåret i alla fall. Medan Microsoft är mer hårdnackade med att allt hela vägen tillbaka till OG Xbone ska ha fortsatt stöd.

Sony verkar ju släppt det spåret, typ inget next-gen spel utannonserat nu samt att till exempel Gran Turismo nu också kommer till PS4, även fast att det stod att det skulle bli exklusivt i tidiga trailers.

Jag tror att vi får vänta till 2023 innan de exklusiva spelen kommer på bred front, den höga försäljningshastigheten kommer förhoppningsvis underlätta i alla fall.
Det gör ju också så att mer påkostade spel kan bli exklusiva tidigare.
Jag höftar lite och säger att Returnal och Demon souls inte hade en så extrem budget.
Grundarbetet var ju redan klart för Demon Souls och Returnal räknas väl ändå som AA?

R&C kanske var en ganska smart titel att satsa på ändå, den rikta sig till en målgrupp som är svårare att motivera för uppgradering.
Lite svårt för barn och ungdomar annars att få ens föräldrar att köpa en maskin som spelar samma spel.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

7 till 6 är en "enkel handvändning" så att säga. 7 till 5 har större skillnader men ja till slut är det ju säkert någon förfinad 5-variant som vi kommer att få se i konsolerna när det blir dags för slim eller pro etc.

Borde inte va så svårt att ta ritningen och zooma ut så att det blir mindre.

Men okej så 6nm är mer en förfining av deras 7nm typ som tsmc 14 och 12 och med deras 5nm får man bygga med den tekniken från start.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sony själva är ju inne på det spåret i alla fall. Medan Microsoft är mer hårdnackade med att allt hela vägen tillbaka till OG Xbone ska ha fortsatt stöd.

Får väl hoppas. Har alltid varit stora kliv rent visuellt och fysiskt med spelen man får till PC, när en ny konsolgeneration entrade marknaden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ryssfemma:

Får väl hoppas. Har alltid varit stora kliv rent visuellt och fysiskt med spelen man får till PC, när en ny konsolgeneration entrade marknaden.

jag tror helt klart att det vi kommer att vara mest tacksamma för i och med denna konsolgeneration är Directstorage. Men det kommer väl dröja ett tag innan det märks på riktigt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Så här läser jag denna nyheten: Mer kretsar till Sony = Mindre kretsar till RX 6000
(Nu finns det säkerligen lite mer komplexa anledningar en min mycket förenklade tanke och att jag är helt ointresserad av konsoler)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.