Mus stutter / lag efter byte av hårdvara

Permalänk
Medlem

Mus stutter / lag efter byte av hårdvara

Tjena har precis installerat nytt Mobo och Cpu ifrån I7 6700K till Ryzen 5600x.(MSI-B550 A Pro)

Rensade hela smöret med nytt os och flashat bios.

Men jag har extrema stutters på musen när jag drar den över skrivbordet, ingame bara generellt så skippar den några frames och ibland en hel chunk. Testat med 3 möss, Logitech G Pro Wireless, G Pro Wireless X Superlight och en Zowie FK1(Trådad).
Testat 2 musmattor.

Testat olika portar på chassit och moderkortet kollat anslutningar och inget ser fel ut. drivrutiner är rätt och ominstallerade, testat blåsa om Os igen. Muspekar alternativ i windows är av bockade av det jag kollat på nätet. Har inte testat bytit tbx till det gamla cpu o mobo.

CPU - 5600x - stock ryzen kylare
GPU - MSI 1080ti
PSU 650 W

Permalänk
Medlem

Vad händer om du avinstallerar alla drivrutiner till ditt moderkort och grafikkort och kör på vad windows installerar default?

Har du provat olika energischeman?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Om du har möjlighet prova ett nyare grafikkort ur nvidias 3000-serie och/eller amds 5000/6000-serie. Annars försök tvinga pcie version till gen 3 samt stäng av de strömsparfunktioner du kan hitta för usb o pcie i bios o Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daiim27:

Tjena har precis installerat nytt Mobo och Cpu ifrån I7 6700K till Ryzen 5600x.(MSI-B550 A Pro)

Rensade hela smöret med nytt os och flashat bios.

Men jag har extrema stutters på musen när jag drar den över skrivbordet, ingame bara generellt så skippar den några frames och ibland en hel chunk. Testat med 3 möss, Logitech G Pro Wireless, G Pro Wireless X Superlight och en Zowie FK1(Trådad).
Testat 2 musmattor.

Testat olika portar på chassit och moderkortet kollat anslutningar och inget ser fel ut. drivrutiner är rätt och ominstallerade, testat blåsa om Os igen. Muspekar alternativ i windows är av bockade av det jag kollat på nätet. Har inte testat bytit tbx till det gamla cpu o mobo.

CPU - 5600x - stock ryzen kylare
GPU - MSI 1080ti
PSU 650 W

Se till att du har senaste BIOS till moderkortet. Du skriver inte vilken usb-port du använder men du kör med usb3-portar till musen så testa en usb2-port.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad händer om du avinstallerar alla drivrutiner till ditt moderkort och grafikkort och kör på vad windows installerar default?

Har du provat olika energischeman?

Har ej testat avinstallera drivrutiner till moderkort men har testat utan drivrutiner till grafikkortet.
Har testat olika energischeman men har problemet kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Se till att du har senaste BIOS till moderkortet. Du skriver inte vilken usb-port du använder men du kör med usb3-portar till musen så testa en usb2-port.

Har det senaste bios på moderkortet. har testat både 3.1 och 2.0. Ingen skillnad om jag kör på framsida chassi eller baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboMast:

Om du har möjlighet prova ett nyare grafikkort ur nvidias 3000-serie och/eller amds 5000/6000-serie. Annars försök tvinga pcie version till gen 3 samt stäng av de strömsparfunktioner du kan hitta för usb o pcie i bios o Windows.

Har tyvärr inte tillgång till nyare kort, men ska testa strömsparfunktionerna du nämnt.

Permalänk
Skrivet av Daiim27:

Har tyvärr inte tillgång till nyare kort, men ska testa strömsparfunktionerna du nämnt.

Värt ett försök. För mig blev bytet från ett nvidia 10xx-kort till ett amd 6xxx-kort ”lösningen”. Hade snarlika frysningar vid liten last på CPU/GPU, i spel försvann det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboMast:

Värt ett försök. För mig blev bytet från ett nvidia 10xx-kort till ett amd 6xxx-kort ”lösningen”. Hade snarlika frysningar vid liten last på CPU/GPU, i spel försvann det.

jadu tycker det låter lite konstigt eftersom att det funkade innan bytet utav cpu och mbo

Permalänk

Japp samma för mig. Kortet följde med div CPU-uppgraderingar.
Det fungerade fint i ett core2quad samt ett ryzen 1xxx-system. Sämre i ett ryzen 3xxx samt ett ryzen 5xxx system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboMast:

Japp samma för mig. Kortet följde med div CPU-uppgraderingar.
Det fungerade fint i ett core2quad samt ett ryzen 1xxx-system. Sämre i ett ryzen 3xxx samt ett ryzen 5xxx system.

Hmm väldigt skumt, hittat en lösning för mina trådlösa möss, kopplat in en cable extender och kör logitech recievern genom den så har jag lagt den längre ifrån chassit(som också blivit bytt)

Permalänk
Medlem

Kör du med en skärm med låg hz? Typ 60 eller 75hz?
Jag har mus-stutters på min 60hz skärm. Men ingenting på min 144hz.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Kör du med en skärm med låg hz? Typ 60 eller 75hz?
Jag har mus-stutters på min 60hz skärm. Men ingenting på min 144hz.

Har stutters på båda skärmarna (60 och 144hz) har testat båda skärmarna och de funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daiim27:

Har stutters på båda skärmarna (60 och 144hz) har testat båda skärmarna och de funkar som det ska.

Har du kollat så att din 144hz skärm verkligen är inställd på 144hz?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Laggar det om du kopplar bort ena skärmen?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Har du kollat så att din 144hz skärm verkligen är inställd på 144hz?

Ja, i windows och i nvidias kontroll panel, gjort UFO test för att kolla Hertz(vet ej hur exakt det är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Laggar det om du kopplar bort ena skärmen?

Yes har testat enskilt med både min 144hz skärm och 60hz.