Rykte: Grafikkortslegendaren 3dfx återuppstår

Permalänk
Medlem

Rykte: Grafikkortslegendaren 3dfx återuppstår

Jag demade 3dfx och Quake engång. Det var skoj att se hakorna när GLquake startade... Önskar RTX hade samma verkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ryzen 3400G kostar 1600 kronor (den presterar ungefär som 1030). Lägg där till att du kan bygga ett kompakare system om grafikkretsen är integrerad i cpun.

Jag har relativt svårt att se hur en separat cpu och gpu skulle bli mer kostnadseffektivt lösning. Men nåja. Jag är inte den som tackar nej om de lyckas, även om jag är skeptisk.

Jovisst, men jag pratade aldrig om budgetdatorer... Det enda jag specifierade var datorer som inte är byggda för gaming.
3400G är väl mest användbar som en väldigt enkel dator för surf, program och lite casual gaming typ.

Jag behövde något vettigt till min supermicro server med 2x 2470V2 - moderkortet har integrerat matrox g200 som inte fungerar bra med någon slags modern skärm. Då jag inte gör något som kräver kraften hos moderna grafikkort så känns det slöseri att köpa ett 2060 eller något som dessutom ska ha PCIe pluggar, just nu kör jag ett 1030 som bara kan köra halva upplösningen på skärmen jag har inkopplad som egentligen vill ha dual link DVI. Jag har ett 290 jag kan slänga i för att driva skärmen men det är för biffigt för att jag ska få plats med de andra sakerna jag just nu har i PCIe slotsen. Finns slimmade kort från till exempel Quadro serien som skulle funka och driva flera skärmar osv men då betalar man ändå för en en del renderingsprestanda som man inte behöver.

Min poäng var att om de inte återupplivas för att konkurrera direkt med nvidia, AMD och Intel så vore det intressant om de lanserar kort som passar för allmänt bruk, kanske något med bra stöd i linux, något som inte är så pass cutting edge att det kostar tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

interesting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Väldigt intressant.

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Hehe, ja då var det väl slut på det roliga verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det senare stycket känns ju rätt onödigt då den inbyggda grafiken i både intels och amds cpus klarar relativt avancerade grafik.

Skrivet av Shiprat:

Onödigt om alla processorer hade integrerad grafik men det är ju rätt långt ifrån verkligheten. Ta i åtanke att det även när man har det så är det verkligen inte är lika smidigt att koppla in flera skärmar som om man hade haft ett dedikerat kort med flera utgångar.

Håller med Shiprat att det saknas billiga "surf" grafikkort. De senaste åren är ju instegskorten så dyra. Förut brukade det ju gå att köpa moderna grafikkort i 400-600 kr klassen.
För oss som låter folk få ärva datorer (eller htpc) så var de ofta väldigt bra kort för alldaglig surf och som hade up-to-date hårdvarustöd för att se på film etc. Känns ju föga meningslöst att slänga in ett utdaterat highend kort som är en strömslukare i en dator som inte används för att spela med.