Quizresultat i juli 2021

Permalänk
Melding Plague

Quizresultat i juli 2021

I juli satte vi era kunskaper om Windows, handhållen hårdvara och teknikpionjärer. Dessutom fick ni identifiera felaktiga svar och kretskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvånad över att inte alla slutför sina quiz, är folk så stressade nuförtiden att de inte hinner? Jag kör alltid igenom hela quizet även om det inte alltid går så bra. Jag är en av dom som fick låga poäng på gissa kretskortet t ex.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag blir lite förvånad över att inte alla slutför sina quiz, är folk så stressade nuförtiden att de inte hinner? Jag kör alltid igenom hela quizet även om det inte alltid går så bra. Jag är en av dom som fick låga poäng på gissa kretskortet t ex.

Kan bara tala för mig själv, men om det gått för dåligt i quizet så stannar jag på sista frågan och slutför inte.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av exroz:

Kan bara tala för mig själv, men om det gått för dåligt i quizet så stannar jag på sista frågan och slutför inte.

Varför ?!

Dålig förlorare eller vad är grejen?
Låt det rinna av dig... man kan inte göra mer än sitt bästa!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför ?!

Dålig förlorare eller vad är grejen?
Låt det rinna av dig... man kan inte göra mer än sitt bästa!

Nä.

Vill inte skicka in ett dåligt resultat. Borde kunna bättre.

Permalänk
Medlem

” Vilken MP3-spelare var först att utrustas med en hårddisk?”

Hur många trodde det var ipod?? 🤔

Permalänk
Medlem

Trevligt med uppföljning.

Men hur många procent som som svarat alla rätt på alla frågor på en quiz borde väl också vara med.

Hoppas det går att komplettera!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

” Vilken MP3-spelare var först att utrustas med en hårddisk?”

Hur många trodde det var ipod?? 🤔

🙋🏻‍♀️

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sAAb:

Trevligt med uppföljning.

Men hur många procent som som svarat alla rätt på alla frågor på en quiz borde väl också vara med.

Hoppas det går att komplettera!

Quiz

Antal

Alla rätt

Andel

Vem var först?

7 447

13

0,17%

Windows-kuriosa

7 625

21

0,28%

Finn felet

6 724

18

0,27%

Handhållen hårdvara

4 101

16

0,39%

Identifiera kretskortet

6 055

23

0,38%

kastar in det här, jag tänkte först ha med det men tyckte det blev lite långa tabeller så jag ville först se vad allmänna responsen på sammanfattningen var innan jag breddade ut den allt för mycket.
Tyckte mest det blev lite redundant så det skalade hand i hand med snittpoängen

Jag tror också vi skulle behöva ta bort ca 3-5 personer från "Alla rätt" kolumnen där då det är uppenbart att vi har en klick, om än väldigt liten, som går in för att hamna överst genom att göra quizet utloggad för att öva för att sedan logga in och bränna av det på ~30 sekunder med alla rätt när de är inloggade.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av PlogarN97:

” Vilken MP3-spelare var först att utrustas med en hårddisk?”

Hur många trodde det var ipod?? 🤔

Jag trodde det 😂👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag blir lite förvånad över att inte alla slutför sina quiz, är folk så stressade nuförtiden att de inte hinner? Jag kör alltid igenom hela quizet även om det inte alltid går så bra. Jag är en av dom som fick låga poäng på gissa kretskortet t ex.

Har hänt att jag startat om quizet om jag klickar fel på en fråga där jag faktiskt vet svaret. Kanske reggas som ej slutfört? Att däremot gå tillbaka och göra om efter att ha fått reda på rätt svar klassar jag som fusk.

Märkligt ändå hur pass ofta man gör en annan sak fysiskt än man tänkte mentalt. Muskleminne månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror också vi skulle behöva ta bort ca 3-5 personer från "Alla rätt" kolumnen där då det är uppenbart att vi har en klick, om än väldigt liten, som går in för att hamna överst genom att göra quizet utloggad för att öva för att sedan logga in och bränna av det på ~30 sekunder med alla rätt när de är inloggade.

Haha jag gillar ändå denna! Tänk att det finns folk som tror att deras anseende påverkas om de inte presterar tillräckligt bra på ett Quiz på SweClockers hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag blir lite förvånad över att inte alla slutför sina quiz, är folk så stressade nuförtiden att de inte hinner? Jag kör alltid igenom hela quizet även om det inte alltid går så bra. Jag är en av dom som fick låga poäng på gissa kretskortet t ex.

Varför skulle det bero på just stress? Själv avbryter jag quiz när jag helt enkelt inte tycker att de är roliga att göra, oavsett om det går bra eller dåligt. Ett quiz utan vinster gör man väl just för att man någonstans tycker att det är underhållande, inte för att man har bråttom någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

” Vilken MP3-spelare var först att utrustas med en hårddisk?”

Hur många trodde det var ipod?? 🤔

Då måste ni vara unga. Creative Nomad Jukebox ville jag väldigt gärna ha när den kom, stor som en CD "freestyle" typ fast mycket tjockare och tyngre, och plats för nästan hela musiksamlingen. När Ipod kom var den förstås bättre på nästan alla vis, utom förstås kravet på Firewire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror också vi skulle behöva ta bort ca 3-5 personer från "Alla rätt" kolumnen där då det är uppenbart att vi har en klick, om än väldigt liten, som går in för att hamna överst genom att göra quizet utloggad för att öva för att sedan logga in och bränna av det på ~30 sekunder med alla rätt när de är inloggade.

Väldigt kul att du avslöjar den skaran och att deras 30sek prestige just gick till golvet. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Verkar finnas många dåliga förlorare här 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Quiz

Antal

Alla rätt

Andel

Vem var först?

7 447

13

0,17%

Windows-kuriosa

7 625

21

0,28%

Finn felet

6 724

18

0,27%

Handhållen hårdvara

4 101

16

0,39%

Identifiera kretskortet

6 055

23

0,38%

kastar in det här, jag tänkte först ha med det men tyckte det blev lite långa tabeller så jag ville först se vad allmänna responsen på sammanfattningen var innan jag breddade ut den allt för mycket.
Tyckte mest det blev lite redundant så det skalade hand i hand med snittpoängen

Jag tror också vi skulle behöva ta bort ca 3-5 personer från "Alla rätt" kolumnen där då det är uppenbart att vi har en klick, om än väldigt liten, som går in för att hamna överst genom att göra quizet utloggad för att öva för att sedan logga in och bränna av det på ~30 sekunder med alla rätt när de är inloggade.

Inte sällan brukar jag göra testet flera gånger (repetition är kunskapens moder), särskilt om det var ett test med intressant fakta. Men jag gissar på att bara det första försöket räknas?

Är ju inloggad vid samtliga försök givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då måste ni vara unga. Creative Nomad Jukebox ville jag väldigt gärna ha när den kom, stor som en CD "freestyle" typ fast mycket tjockare och tyngre, och plats för nästan hela musiksamlingen. När Ipod kom var den förstås bättre på nästan alla vis, utom förstås kravet på Firewire.

Ja jo, jag frågar då jag är förvånad.

Givetvis vet jag att det inte är ipod. Jag svarade rätt på jukebox

Men det är väl en allmän kunskap att Apple sällan är först med något. Däremot så lyckas de ju göra en bra produkt med goda avvägningar.

Men blev förvånad om det är många som svarat ipod. Liksom räcker att ha apple som svarsalternativen och man bör veta att de troligen inte är först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag blir lite förvånad över att inte alla slutför sina quiz, är folk så stressade nuförtiden att de inte hinner? Jag kör alltid igenom hela quizet även om det inte alltid går så bra. Jag är en av dom som fick låga poäng på gissa kretskortet t ex.

Ja, jag känner också att jag måste slutföra uppgiften. Oavsett hur bra eller dåligt det går. Det tar ofta lång tid också för jag sitter länge och tänker och försöker gräva i minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m3tr0:

Ja, jag känner också att jag måste slutföra uppgiften. Oavsett hur bra eller dåligt det går. Det tar ofta lång tid också för jag sitter länge och tänker och försöker gräva i minnet.

Personligen misstänker jag fusk om det tar mer än ett par minuter eller så, lite beroende på komplexiteten förstås.

Dock gör jag inte sällan misstag för att jag är för snabb och inte läser igenom alternativen ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då måste ni vara unga. Creative Nomad Jukebox ville jag väldigt gärna ha när den kom, stor som en CD "freestyle" typ fast mycket tjockare och tyngre, och plats för nästan hela musiksamlingen. När Ipod kom var den förstås bättre på nästan alla vis, utom förstås kravet på Firewire.

Man måste väl inte ung för det? Jag köpte, med min första riktiga lön, min (den?) första portabla MP3-spelaren (Creative Diamond Rio), när jag var 18 år 1998 på Teknikmagasinet vid Sergels Torg, men inte fan visste jag att det var Nomad Jukeboxen som var först med hårddisk 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyraal:

Man måste väl inte ung för det? Jag köpte, med min första riktiga lön, min (den?) första portabla MP3-spelaren (Creative Diamond Rio), när jag var 18 år 1998 på Teknikmagasinet vid Sergels Torg, men inte fan visste jag att det var Nomad Jukeboxen som var först med hårddisk 😄

Jag hade också en sån! Var nog 14-15 när jag köpte den. 32 MB räckte inte så jäkla långt alltså...
Och överföring via parallellporten. Vilka grejer!

Fick också fel på den frågan. Var tveksam till att det var iPod men jag visste inte svaret, så jag körde på den jag kände till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag hade också en sån! Var nog 14-15 när jag köpte den. 32 MB räckte inte så jäkla långt alltså...
Och överföring via parallellporten. Vilka grejer!

Fick också fel på den frågan. Var tveksam till att det var iPod men jag visste inte svaret, så jag körde på den jag kände till.

Mm, den var riktigt sunkig, men jäkla så cool den var ändå 😆 Bra lät det heller inte för man komprimerade ju filerna så hårt (ibland ner till 32 kbps) att det lät som The Offspring hade konsert i en konservburk!

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Man måste väl inte ung för det? Jag köpte, med min första riktiga lön, min (den?) första portabla MP3-spelaren (Creative Diamond Rio), när jag var 18 år 1998 på Teknikmagasinet vid Sergels Torg, men inte fan visste jag att det var Nomad Jukeboxen som var först med hårddisk 😄

Nja, tänkte mer på teknikintresse och en viss ålder borde innebära att man var rätt sugen på den där.

Min kusin fick någon mp3-spelare i julklapp runt 97-98, en trekantig sak med CF-kort och inget inbyggt minne som var tänkt att bäras i ett snöre runt halsen. Det ingick ett kort på 4 MB men han fick också ett 32 MB-kort vid samma tillfälle, så typ en halvtimme musik i knappt acceptabel kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kul med quiz.
Varierande frågor också, alltifrån mer allmänt kända saker till riktiga detaljfrågor.
Nog har man ju rätt bra koll, även om det alltid finns saker som man helt missat och aldrig hört om el faktapunkter man inte direkt noterat. Även lätt hänt att vara lite för snabb med att svara, el anta att frågorna är svårare än de är och därmed inte välja det mest uppenbara alternativet.

Nya områden är inte lätt att komma på, ni har ju täckt rätt mycket redan. Sen finns det väl alltid mer att ta av inom alla områden, även mer specifika delområden som går att gräva djupare inom.

Det vore intressant att kunna plocka ihop egna quiz utifrån frågorna i tidigare quiz, antingen genom att själv välja exakt vilka frågor el slumpat. För att t ex utmana kompisar el kollegor och då inte bara inom ett specifikt quiz.
Skulle gärna plocka ihop något quiz med xx frågor för att se hur mycket folk kan om en massa olika områden.
Bäst vore att kunna generera/plocka ihop ett quiz och få en unik länk man kan skicka ut. Omöjligt är det väl inte att det skulle generera ett ökat intresse för Swec också bland sådana som inte vanligtvis besöker sidan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av snajk:

Då måste ni vara unga. Creative Nomad Jukebox ville jag väldigt gärna ha när den kom, stor som en CD "freestyle" typ fast mycket tjockare och tyngre, och plats för nästan hela musiksamlingen. När Ipod kom var den förstås bättre på nästan alla vis, utom förstås kravet på Firewire.

Jag är inte ung 😂
Ville kanske snarare tro att Apple för en gångs skull kunde vara först med nått.. men... nä. 😂👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Jag är inte ung 😂
Ville kanske snarare tro att Apple för en gångs skull kunde vara först med nått.. men... nä. 😂👍🏼

Det är inte Apples stil, de väntar tills någon har en smart idé som brister i genomförandet eller som marknaden inte är riktigt mogen för, sen tar de tillfället i akt och bygger något polerat i rätt tid.