Sony bekräftar detaljer om nästa Playstation VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Så 21:a maj 2019?

Quest (1) uppfyllde redan alla de kriterierna för två år sedan.

Så att det passar PS5?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är bekräftat sedan tidigare att det tyvärr rör sig om en trådad variant, rätt säker på att de sagt USB Type-C tidigare. Med Wifi6 så är bör det ju finnas lite bättre möjlighet att strömma innehåll på något vis, jag hoppas verkligen att så är fallet. När man väl kört trådlöst är det även i mitt tycke svårt att gå tillbaka till trådat, så det blir intressant att se.

Man får hoppas på att allt inte avslöjats, alt att det kommer nån form av trådlöst anslutning senare.
En USB-C kabel är endå ganska lätt, om dom gör en liknande Officiella Oculus-link, en fiberkabel men som sagt, man har vant sig utan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så att det passar PS5?

Nej men trådlös och utan behov av dator/konsol om man så vill.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är bekräftat sedan tidigare att det tyvärr rör sig om en trådad variant, rätt säker på att de sagt USB Type-C tidigare. Med Wifi6 så är bör det ju finnas lite bättre möjlighet att strömma innehåll på något vis, jag hoppas verkligen att så är fallet. När man väl kört trådlöst är det även i mitt tycke svårt att gå tillbaka till trådat, så det blir intressant att se.

Vi vill inte ha WiFi5 eller 6. Vi vill ha 802.11ay. Använder 60GHz bandet, har tillräcklig bandbredd för att slippa kompressionstegen vilket ökar både bildkvalitet och undviker latensproblem. Att det inte tränger igenom betongväggar är inget problem för VR-bruk, närmast en kvalitet eftersom man också sidsteppar risk för störningar.

Det som saknas är någon som beställer ett sju-(åtta-)siffrigt antal kretsar. Ryktena sa att det skulle bli Apple, men den hårdvaran skrinlades enligt ryktena av Jony Ive själv, så man kanske kan hoppas på Sony.

Permalänk
Medlem

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Både och men de spel jag oftast kör är stående. Kan med nöd och näppe få ihop cirka 2x2 meter där jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Beror på spelet. Flygspel, Moss, I Expect You To Die och liknande sitter jag för. Spel så som Half Life Alyx, Skyrim eller Beat Saber står jag. Det går givetvis att stå för alla upplevelser om man skulle vilja det och det går antagligen att sitta i fler spel än jag gör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Står och spelar och kan röra mig rätt fritt på ca 4*3.5 m2.
Förutom i spel som ovan nämnt där man lika gärna kan sitta ner.
Men med det sagt, dom flesta spel går att spela sittandes men imo förstör stor del av inlevelsen.
Ta några steg, kunna huka och sträcka på sig mm är en del av inlevelsen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så att det passar PS5?

Det passar så bra med PS5 att du inte ens behöver en PS5

Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Praktiskt taget alltid stående. Yta är lite av ett problem i nuvarande lägenhet, men man klarar sig på förvånansvärt lite. När man börjar bli lite mera van så har jag märkt att man går rätt lite, utan istället blir det viktigare med utrymme för armar och för att huka sig. Oftast spelar jag i vardagsrummet där jag har ca 3x3,5m utrymme, men det funkar också i nödfall i sovrummet med ca 1,5x2m, eftersom det finns extra utrymme i armhöjd (över sängen).

Men det finns nog också spel som lämpar sig mycket väl sittande. Det är då främst spel där du också är stationär i spelet, som t.ex. flygspel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Till minst 95% stående och rörlig på den yta jag har tillgänglig. Spel som Pavlov VR skulle tappa enormt mycket av att sitta eller inte kunna röra på sig fullt ut.

Kommer bli mer Flight Simulator 2020 framöver förhoppningsvis och då kommer tiden sittandes att öka.

Trådlöst ja tack. Men gärna med möjlighet med trådat. Vilket just Quest och Quest 2 stödjer. Har själv Quest och inväntar något att uppgradera till. Inget trådlöst, inget köp för min del.

Permalänk
Medlem

Tack för svar
Hur gör ni som står för att inte riva ned allt i ert rum, dra i sladdarna och slå näven i tv/vägg eller annat? 🤣

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för svar
Hur gör ni som står för att inte riva ned allt i ert rum, dra i sladdarna och slå näven i tv/vägg eller annat? 🤣

Det tar Oculus Guardian hand om

https://www.youtube.com/watch?v=zh5ldprM5Mg

Så när du går nära gränsen på ditt utmärkta område så kommer ett rutnät upp som varnar dig om att t.ex. en vägg är nära.

Sen så kör jag alltid trådlöst, så inga sladdar att oroa sig över. Blir batteriet tomt så har jag fäst ett battery pack bak på headsetet som jag kopplar in.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är väl ändå att ta i. Även fastän grafikkortspriserna är uppemot väggen knasiga så får du en väldigt, väldigt kapabel VR-dator för ca 11-12 tusen.

Ett exempel:

Själv tycker jag att PSVR2 (PS5 VR?) är otroligt viktig. Utan Playstation finns risken att Oculus/Facebook får en för stark position på marknaden, och jag vill verkligen inte att VR ska bli synonymt med Oculus. Det skulle leda till att de prioriterar ner öppna PCVR till förmån för en closed garden med Quest. Quest är fantastisk, men funkar bara så länge PCVR lever och mår bra.

Med en ny PSVR så kan utvecklare rikta in sig på både PSVR och PCVR samtidigt, med möjlighet att göra mer krävande spel än vad Quest klarar av.

Om PSVR2 blir trådlöst så kanske det blir ett köp i något skede. Men jag kan nog tyvärr inte gå tillbaka till att använda kabel...

Skrivet av Fearnox:

"De nämnde däremot inget om huruvida nästa generation blir bakåtkompatibel med tidigare VR-titlar."

De nämnde inget om bakåtkompabilitet, fast enligt PSVR without Parole så skulle de satsa hårt på remasters.
Det utesluter dock inte bakåtkompabilitet.
https://youtu.be/GH90xf_v4Ag?t=4586

Värt att tillägga också är att PSVR spelen kommer har 90-120Hz/FPS

https://www.youtube.com/watch?v=GH90xf_v4Ag&t=1535s

PSVR 2(eller nästa Index) blir också min första VR satsning, ifall man inte räknar med Oculus DK2.
Riktigt hypad för detta, jag kommer dock att förboka så fort som det går, har lite stress över att butikerna ska smyga ut möjligheten till förbokning och att jag kommer skulle missa förhandsbokningen
Datorhårdvara och PS5 releasen har satt sina spår

Jag tror nog att det kan komma lite ifrån att VR inte är i rampljuset så ofta, de senaste sakerna som synts i mainstream är väl Alyx, Quest 2 och Index typ, framöver så är det ju PSVR2.
Vilket blir nästa storspel för VR som skapar väldigt hög hype nivå för mainstream?

Jag säger inte att det inte finns bra och intressant VR, men det har inte haft så mycket mainstream appeal än.
Jag känner i alla fall få som har koll på VR, resten kan nog kanske nämna max 2 spel som finns för VR.

Jag tror dock att Quest breddar ut detta och att Sony har stora möjligheter till att ta det till nästa nivå med PSVR2.
Min bild av det hela är också att VR inte varit tillräckligt bra än, när det blir tillräckligt bekvämt och det finns mer spel som inte är begränsade upplevelser så kommer det nog ske en explosionsartad utveckling, jag tror att PSVR2 är tillräckligt bra för detta och att smidigheten med NVME diskar kommer hjälpa mycket för komfort och inlevelse

Nja, 15k räcker nog rätt långt.
Då tänker jag i och för sig på när grafikkorten finns tillgängliga till MSRP, ligger ett RTX3070 på 10k så lär det nog bli svårt med 15k...

Men jag tror ändå att PS5 kommer kunna erbjuda bra VR, det sura är ju att man missar bland annat modstöd och att vissa titlar är låsta till vissa butiker.
Hoppas att någon lyckas lösa så att headsetet även fungerar till PC, skulle vara riktigt trevligt ifall det räckte med att köpa ett headset för Oculus, Steam och PSVR.
Nu är ju inte det riktigt samma sak, men Steam fick ju stöd för Dualsense, PSVR känns ju lite långt borta, men inte omöjligt. ¨
Antar att PSVR kommer använda USB-C porten, så man bör ju kunna koppla in den i alla fall och ingen har nämnt något om DRM chip i hårdvaran eller något liknande än.

Skrivet av CubaCola:

Vilka spel pratar vi om då?

Min VR dator är en i5 9600k med rtx2070 och quest 2 via wifi 5.

Och med tanke på att 2070 är något snabbare än 1080, så skulle jag säga att half life alyx går att spela utmärkt på ett 1070 eller bättre med tanke på att jag spelar med nästan allt på max i spelet.

Fast med dagens gpu-priser kanske vi pratar om 20000kr om det var det du menade.

edit: när jag räknar ihop kvitton så har min intel-dator kostat mig 12000kr, + 3700 för headsetet då . Köpt allt nytt.

Japp, jag borde nog skrivit 15000kr. Men jämförelsen är ju mot typ 4500-6000kr för en PS5, så ganska stor skillnad ändå. Det var den poängen jag ville göra, förlåt för överdriften

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för svar
Hur gör ni som står för att inte riva ned allt i ert rum, dra i sladdarna och slå näven i tv/vägg eller annat? 🤣

Att slå i grejer är inget problem, alla VR system har varningar när man är nära kanten av spelutrymmet och jag har ganska mycket plats. Sladden är bra mycket jobbigare och leder till att jag brukar stå ganska still, vilket är orsaken till varför jag vill ha ett trådlöst headset.

Så inga incidenter händer, men jag hade rört mig mer om jag slapp sladden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Att slå i grejer är inget problem, alla VR system har varningar när man är nära kanten av spelutrymmet och jag har ganska mycket plats. Sladden är bra mycket jobbigare och leder till att jag brukar stå ganska still, vilket är orsaken till varför jag vill ha ett trådlöst headset.

Så inga incidenter händer, men jag hade rört mig mer om jag slapp sladden.

Vet inte hur många ggr jag klev på sladden så headsetet åkte av, otroligt att det fortfarande fungerar och inte glappar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vet inte hur många ggr jag klev på sladden så headsetet åkte av, otroligt att det fortfarande fungerar och inte glappar.

Jag kör fortfarande på denna principen:

#18416525

Vilket hjälper då gummibanden slits sönder när jag trampar på sladden istället för att sladden drar på headsetet. För övrigt en tråd och lösning som jag rekommenderar till alla med trådat VR-headset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Att slå i grejer är inget problem, alla VR system har varningar när man är nära kanten av spelutrymmet och jag har ganska mycket plats. Sladden är bra mycket jobbigare och leder till att jag brukar stå ganska still, vilket är orsaken till varför jag vill ha ett trådlöst headset.

Så inga incidenter händer, men jag hade rört mig mer om jag slapp sladden.

Enorm skillnad hur jag använder min Quest mot min gamla Rift. Behöver alltid ha koll på vart sladden är och om man börjat vira in sig. Tar bort inlevelsen helt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enorm skillnad hur jag använder min Quest mot min gamla Rift. Behöver alltid ha koll på vart sladden är och om man börjat vira in sig. Tar bort inlevelsen helt för mig.

Jag ser fram emot att kunna spela Budget Cuts när jag väl blir sladdlös. Det gick inte att krypa runt på marken med Reverbs tjocka kabel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag kör fortfarande på denna principen:

#18416525

Vilket hjälper då gummibanden slits sönder när jag trampar på sladden istället för att sladden drar på headsetet. För övrigt en tråd och lösning som jag rekommenderar till alla med trådat VR-headset.

Ja ingen dum ide, men nu kör jag Quest och inte kört med kabel på, vet inte när sist
Det var min Lenovo Explorer, det headsetet är väldigt lätt och bara 4m sladd så kändes ständigt "ivägen eller förkort", fick sig några flygturer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur gör ni som står för att inte riva ned allt i ert rum, dra i sladdarna och slå näven i tv/vägg eller annat? 🤣

Förutom det inbyggda varningssystemet så har jag en träningmatta jag står på, så jag känner med fötterna ifall jag går för långt åt något håll.

Permalänk
Medlem

Jag är en utav dom som köpte PSVR direkt när det släpptes, och då vart det för att jag fick PS4 pro + PSVR headset + lite spel & kontroller för lika mycket som Occulus headsetet kostade till datorn på den tiden.(specsen var inte så stor skillnad på då)
Jag har även nu införskaffat en HTC Vive Cosmos Elite till datorn som har en RTX 3070 som gpu.
Samt skaffade även en Playseat med ratt, pedaler & växelspak mm bara för någon vecka sedan som funkar till både PS5 & PC(Dirt Rally & GT sport är roliga!!)

OM någon frågar nu angående VR så är min starka rekommendation att skaffa en PS5 och vänta på PSVR 2, utav främst dessa orsaker:
Mycket enklare att sätta upp, enklare att hitta spel och installera dom samt även spela dom.
Sony har verkligen jobbat med att göra VR layouten användarvänligt.
PSVR har endast några kontroller som bas att välja mellan, och man ser att dom verkligen försöker göra sitt bästa med dom nya kontrollerna till PSVR 2, medans kontrollerna till VR på pc är det en jungel med..

PSVR har varit absolut enklast att köra med, till denna grad att 10 -åringen hemma kan dra igång & spela med sina vänner utan några som helst bekymmer, medans skulle han köra genom Steam VR, så skulle jag bli nedringd konstant för hjälp om han ville spela och jag ej var hemma..

Setupen jag kör med för det mesta för PSVR är helt enkelt att flytta på soffbordet & lägga dit en köksstol, så man spelar sittande för att inte råka ramla in i tvn eller barskåpet mm.. Funkat hur bra som helst i 4-5 år nu.

Men kan på rak hand säga att kommer förboka PSVR 2 direkt det går!!

Enda orsaken jag skulle rekommendera VR på datorn över PSVR är ju för hard-core sim fantasten(racing eller flyg) +för personer som vill så att säga spela mera "vuxen"-spel/filmer...

Här är en stökig bild jag tog nu på playseaten i vardagsrummet som är sjukt rolig med PSVR, även om upplösningen är från 2016..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Beror på vilket spela jag spelar men främst så sitter jag ned, mer rörelse kommer när jag skaffar full body tracking. Har 5x5 meter att röra mig på.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vet inte hur många ggr jag klev på sladden så headsetet åkte av, otroligt att det fortfarande fungerar och inte glappar.

Skrivet av johanandersson:

Jag kör fortfarande på denna principen:

#18416525

Vilket hjälper då gummibanden slits sönder när jag trampar på sladden istället för att sladden drar på headsetet. För övrigt en tråd och lösning som jag rekommenderar till alla med trådat VR-headset.

Jag gör på det här sättet, funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har VR, hur spelar ni?
Sitter ni eller har ni en yta ni rör er på? Detta nämns sällan.

Jag skulle säga att det är ytterst individuellt och beror på fler faktorer än vad man kanske tänker på.

Föst och främst beror det så klart på vilka slags spel man spelar i huvudsak.
Vissa blir lätt yrsliga ytav vr med, så risken finns ju att trilla omkring med, även for dom som inte blir yrsliga pga kablage..(orsak varför vissa drar vr kablage I taket just för att inte ha kablar på golven man kan snubbla på)

Sedan så är det ju beroende på vart i hemmet man har sin vr setup, och hur mycket ömtåligt man har omkring. Måste ju tänka på vilka som spelar med. Ett ung tonåring som ramlar in i barskåpet/75tums tvn kan skada sig ordentligt om skiten skulle ramla på dom.. sedan gäller det att ha bra hemförsäkring om man ändå ska ha stående i närheten utav ömtåliga grejer och det är fler än en själv som kör 🤣

Men sittande på en fast stol(inga hjul) ca 2-3m från vardagsrum tvn med ca 1m rörlighet för händerna funkar kanon, och inlevelsen blir ändå i en helt annan dimension än vilken tv/datorskärm som helst kan erbjuda!
Kolla bara hemma och kolla om du får plats med en sådan setup om du flyttar på soffbordet och det är klart.
Ingen större risk med kablage och lätt att ta undan när den ej används.

Men viktigast utav allt är att testa vr själv först, för många som inte klarar utav vr, även som van gamer..
Prova ca 15 min först, för dom flesta blir lite yrsliga i början och svettas. Men det släpper för dom flesta efter att ha vant sig, men inte för alla..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090