Bytt kylpasta, datorn vill ändå stänga av sig

Permalänk
Medlem

Bytt kylpasta, datorn vill ändå stänga av sig

Hej!

Min syster fick en äldre HP Elitebook 745 G2 av mig några år tillbaka. En tid tillbaka så fick datorn för sig att bara stänga ner sig efter en stunds användning, typ surf.

Tog hem HWinfo64 för att titta och se om temperaturerna stod rätt. CPU Package var runt 100-109 grader, antog att det är det som blir för varmt. Så läste en guide, öppnade upp datorn och tog bort kylplattan för att ta bort den gamla kylpastan och la dit den nya, mx4.

Byggde ihop och startade upp den, var unga problem. Tyvärr så hjälpte det inte till överhuvudtaget nånting med CPU Package. Datorn fortsätter stänga ner sig efter en stund. Och datorn blir varm på undersidan precis som förut.

Finns nånting att göra eller är det bara att skrota den? Ställer jag ner processorkraften till 60-70% så går det gå ner temperaturen några grader men ligger ändå runt 96-101 grader.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rengjord och fläkten funkar som den ska?
Jag hade probs med min f.d's dator, trots ny kylpasta blev den varm och stängde av sig, ända tills jag böt värmeledande pads: https://www.inet.se/produkt/5321862/aquatuning-thermal-pad-0-...
Efter det stängde den aldrig av sig igen, även om den blev relativt varm.

Personligen anser jag det är lika bra att skrota den

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en HP Pavilion. Det är ett ganska känt problem som HP hade på gamla Laptops. Lödningen till GPU/CPU blev dålig efter ett tag och man fick lämna in den för att få den omlödd.
Har läst att det kan hjälpa att baka moderkortet i ugnen eller köra med värmepistol direkt på chippet. Jag valde dock att kasta min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Rengjord och fläkten funkar som den ska?
Jag hade probs med min f.d's dator, trots ny kylpasta blev den varm och stängde av sig, ända tills jag böt värmeledande pads: https://www.inet.se/produkt/5321862/aquatuning-thermal-pad-0-...
Efter det stängde den aldrig av sig igen, även om den blev relativt varm.

Personligen anser jag det är lika bra att skrota den

Både rengjord och fläkten fungerar bra, jag till och med bockade i bioset så att fläkten snurrar konstant med förhoppning att det skulle göra skillnad på temperaturen men till ingen stor skillnad.
Bra tips, sätter man det där på den avlånga kopparmetallen som går mellan kylplattan och fläkten?

Skrivet av xSean145:

Hade samma problem med en HP Pavilion. Det är ett ganska känt problem som HP hade på gamla Laptops. Lödningen till GPU/CPU blev dålig efter ett tag och man fick lämna in den för att få den omlödd.
Har läst att det kan hjälpa att baka moderkortet i ugnen eller köra med värmepistol direkt på chippet. Jag valde dock att kasta min.

Det var mindre kul att läsa om.

Funderar på att köpa det tcntad tipsade om och ge det ett försök. Annars får jag kassera den vilket känns tråkigt när den fungerar ypperlig och är i bra skick överlag. Själva temperaturen på cpun är av bra mått, synd att CPU Package sticker iväg.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@tcntad

Ska man sätta värmeledande pass på den svarta "staven/pinnen" som går till cpukylaren?

https://guide-images.cdn.ifixit.com/igi/yJdRA5ngEYCdbUxF.huge

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bewise:

@tcntad

Ska man sätta värmeledande pass på den svarta "staven/pinnen" som går till cpukylaren?

https://guide-images.cdn.ifixit.com/igi/yJdRA5ngEYCdbUxF.huge

Inte på den men på VRM's (Voltage regulator modules) de kan sitta i närheten av CPU'n, under kylflänsen.
Förutsatt att du har dem där och att du bara kan byta ut de som redan finns.

Hur ser din dator ut på insidan?

Permalänk
Medlem

ingen process som är galen o snurrar 100% hela tiden o drar upp tempen? T.ex. så vet jag att gamla Realtek ljudkort hade svåra problem med vissa win 10 uppdateringar. Då körde deras process 100% konstant

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte på den men på VRM's (Voltage regulator modules) de kan sitta i närheten av CPU'n, under kylflänsen.
Förutsatt att du har dem där och att du bara kan byta ut de som redan finns.

Hur ser din dator ut på insidan?

Okej ska kolla upp det.

Precis som på bilden jag länkade, är samma modell, en HP Elitebook 745 G2.

Skrivet av Tea42BBS:

ingen process som är galen o snurrar 100% hela tiden o drar upp tempen? T.ex. så vet jag att gamla Realtek ljudkort hade svåra problem med vissa win 10 uppdateringar. Då körde deras process 100% konstant

// LZ

Nu har jag bara använt mig av aktivitetshanteraren men av det jag har sett i idle så ligger den mellan 1-5%. Borde väl vara godkänt?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Okej ska kolla upp det.

Precis som på bilden jag länkade, är samma modell, en HP Elitebook 745 G2.

Nu har jag bara använt mig av aktivitetshanteraren men av det jag har sett i idle så ligger den mellan 1-5%. Borde väl vara godkänt?

nä, det låter ju ofarligt!

Hmm, min första data på Softronic var en sån HP - på den gick fläktarna 150% ständigt o den var alltid varm o batteriet alltid slut... vi har bytt till DELL sen dess

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

nä, det låter ju ofarligt!

Hmm, min första data på Softronic var en sån HP - på den gick fläktarna 150% ständigt o den var alltid varm o batteriet alltid slut... vi har bytt till DELL sen dess

// LZ

Skönt!

Tråkigt att höra, den kostade ju inte direkt lite när jag köpte den ny, tycker det borde vara bättre kvalité för företagsdator. Den funkade då väl fram till denna värmegrej började tjorva. Min syster har ju inte direkt hållt på med avancerade saker.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Sötast

Du säger att cpun rapporterar runt 100C
Om du håller handen mot luften som kommer ur datorn, upplever du den som närmre 100C?

På min lenovo jobbdator så hade de inte ens installerat kylpasta från fabrik (no joke!)
Så cpun var skitvarm men luften som kom ur datorn var fisljummen.

Om luften som kommer ur den är sval så lär det vara fel på kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du säger att cpun rapporterar runt 100C
Om du håller handen mot luften som kommer ur datorn, upplever du den som närmre 100C?

På min lenovo jobbdator så hade de inte ens installerat kylpasta från fabrik (no joke!)
Så cpun var skitvarm men luften som kom ur datorn var fisljummen.

Om luften som kommer ur den är sval så lär det vara fel på kylaren.

Jo, CPU Package dvs. Själva cpun ligger på typ 40-50 grader.

Nä inte så att jag bränner mig men den är varm, undersidan är lika varm eller mer.

Haha lät ju sisådär 😅

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte på den men på VRM's (Voltage regulator modules) de kan sitta i närheten av CPU'n, under kylflänsen.
Förutsatt att du har dem där och att du bara kan byta ut de som redan finns.

Hur ser din dator ut på insidan?

Ska öppna upp datorn nog idag, kan ta kort och länka till bilden, se om jag själv ser eller hittar åt dom.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit bilder som förhoppningsvis visar något, om @tcntad eller någon annan ser var VRM är så får ni gärna guida mig, känner mig lite nybörjare fortfarande

http://imgur.com/a/5BR9zWO

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser ut att vara "fyrkanterna" bredvid CPU'n, satt det thermal pads på den eller kylflänsen?
Ser även ut att vara lite väl mycket kylpasta eller på fel ställe iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser ut att vara "fyrkanterna" bredvid CPU'n, satt det thermal pads på den eller kylflänsen?
Ser även ut att vara lite väl mycket kylpasta eller på fel ställe iaf.

Okej ska beställa hem det där du länkade och se om det blir någon skillnad. Nope inga thermal pads.
Jo blir mindre nästa gång, tyckte att jag tog lite men uppenbarligen inte!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Pastan på cpu ser inte bra ut

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bewise:

Okej ska beställa hem det där du länkade och se om det blir någon skillnad. Nope inga thermal pads.
Jo blir mindre nästa gång, tyckte att jag tog lite men uppenbarligen inte!

Du tog lite för mycket, skulle faktiskt kunna vara ett problem om allt smetas utåt sidorna.

Det finns olika tjocklekar och du måste ju ha plats mellan VRM's och kylfläns, om flänsen ens täckte dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du tog lite för mycket, skulle faktiskt kunna vara ett problem om allt smetas utåt sidorna.

Det finns olika tjocklekar och du måste ju ha plats mellan VRM's och kylfläns, om flänsen ens täckte dem.

Kan bara hålla med. Nog för att det såg liknande ut av originalpastan när jag öppnade upp datorn för första gången men ville försöka ha mindre än då.

Flänsen täckte ingen av dom, flänsen täckte bara cpun samt grafikkretsen.

Tänkte att det är väl bara sätta den där padsen på dom fyrkantiga kretsarna som är nära cpun?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bewise:

Kan bara hålla med. Nog för att det såg liknande ut av originalpastan när jag öppnade upp datorn för första gången men ville försöka ha mindre än då.

Flänsen täckte ingen av dom, flänsen täckte bara cpun samt grafikkretsen.

Tänkte att det är väl bara sätta den där padsen på dom fyrkantiga kretsarna som är nära cpun?

Japp, ta bort kylpasta med isopropanol/liknande så både cpu/gpu är helt ren innan du applicerar ny, storlek som riskornet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Japp, ta bort kylpasta med isopropanol/liknande så både cpu/gpu är helt ren innan du applicerar ny, storlek som riskornet.

Ska göra!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Får väl se hur detta slutar, när jag ändå lika väl var igång så la jag på alla fyrkantiga, överkrydd @tcntad?

http://imgur.com/a/eTLKPvX

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara dålig kvalité på värmeledar-röret, att vätskan avdunstat? Vet inte om det finns några trix för att kolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skulle kunna vara dålig kvalité på värmeledar-röret, att vätskan avdunstat? Vet inte om det finns några trix för att kolla det

Hur menar du att vätskan avdunstat?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Skönt!

Tråkigt att höra, den kostade ju inte direkt lite när jag köpte den ny, tycker det borde vara bättre kvalité för företagsdator. Den funkade då väl fram till denna värmegrej började tjorva. Min syster har ju inte direkt hållt på med avancerade saker.

Skrivet av Bewise:

Hur menar du att vätskan avdunstat?

den svarta metallstaven som du kallade den är ett kopparrör som innehåller en skvätt vätska för att avleda värme, om röret läckt kan det va tomt och då fungerar värmetransporten till kylflänsen borta vid fläkten avsevärt mycket sämre.

sen undviker jag HP laptops alltid varit värmeproblem med dem tycker ja sen urminnes tider oavsett hur vek hårdvaran varit...

om du inte har någon kylfläns på värmekuddarna så kommer de inte göra något öht. de blir inte bara magiskt kalla av sig självt så täcks inte komponenterna du satt kuddar på av kylaren så har du nog mer eller mindre bara slösat bort 50:- på värmekudde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du skurit tejpen mellan fläkten och kylflänsen.
Har du monterat ny tejp när du återinstallerat kylflänsen? Tejpen har till funktion att se till att luften paserar genom kylflänsen och inte runt den.

Den bör vara monterad så det blir en kanal mellan fläkt och kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den svarta metallstaven som du kallade den är ett kopparrör som innehåller en skvätt vätska för att avleda värme, om röret läckt kan det va tomt och då fungerar värmetransporten till kylflänsen borta vid fläkten avsevärt mycket sämre.

sen undviker jag HP laptops alltid varit värmeproblem med dem tycker ja sen urminnes tider oavsett hur vek hårdvaran varit...

om du inte har någon kylfläns på värmekuddarna så kommer de inte göra något öht. de blir inte bara magiskt kalla av sig självt så täcks inte komponenterna du satt kuddar på av kylaren så har du nog mer eller mindre bara slösat bort 50:- på värmekudde.

Jag förstår, har inte sett något av den beskrivningen men betyder inte att den är hel för det.

Det suger att höra..

Attans, då var det kört. En lärdom rikare.

Som sagt, själva cpun håller sig i schack, runt 45-55 grader. Det är nånting av dom övriga, som tillhör CPU package, som drar iväg mot 100 och vidare.

Märker av lite bättre temperatur på CPU package, har ändrat Maximalt processortillstånd till 90% och temperaturen håller sig runt 94-96 grader i Idle, förr så stack temperaturen vidare till 105-110 trots att processortillstånd var på 50% och att jag hade ställt in i bios så att fläkten spann på fullt läge. Har nu inställt så att fläkten är i automatisk läge.
Får väl se om det räcker för till att den inte stänger ner sig.

Skrivet av Viita:

Det ser ut som att du skurit tejpen mellan fläkten och kylflänsen.
Har du monterat ny tejp när du återinstallerat kylflänsen? Tejpen har till funktion att se till att luften paserar genom kylflänsen och inte runt den.

Den bör vara monterad så det blir en kanal mellan fläkt och kylfläns.

Jo det stämmer, dumt gjort vid närmare eftertanke. Visserligen verkar det inte haft så stor betydelse eftersom den stängdes ner innan jag skar bort tejpen.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hur menar du att vätskan avdunstat?

Eftersom kopparn inte kan åldras och pastan är bytt och fläkten snurrar i rätt hastighet. Så ser jag det som en möjlighet. Kanske är något mikroskopiskt produktionsfel som visar sig genom att det avdunstar lite hela tiden. Inget du kan fylla på tyvärr.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Eftersom kopparn inte kan åldras och pastan är bytt och fläkten snurrar i rätt hastighet. Så ser jag det som en möjlighet. Kanske är något mikroskopiskt produktionsfel som visar sig genom att det avdunstar lite hela tiden. Inget du kan fylla på tyvärr.

eller att rörer spruckit med en hårspricka kan vara riktigt pissigt att se med blotta ögat.

skulle nog se laptopen som förbrukad över lag då en ny kylanordning troligen kostar nästan lika mycket som datorn är värd alternativt kör med den som den är tills den dör helt och se till att allt kritiskt sparas externt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag förstår, har inte sett något av den beskrivningen men betyder inte att den är hel för det.

Det suger att höra..

Attans, då var det kört. En lärdom rikare.

Som sagt, själva cpun håller sig i schack, runt 45-55 grader. Det är nånting av dom övriga, som tillhör CPU package, som drar iväg mot 100 och vidare.

Märker av lite bättre temperatur på CPU package, har ändrat Maximalt processortillstånd till 90% och temperaturen håller sig runt 94-96 grader i Idle, förr så stack temperaturen vidare till 105-110 trots att processortillstånd var på 50% och att jag hade ställt in i bios så att fläkten spann på fullt läge. Har nu inställt så att fläkten är i automatisk läge.
Får väl se om det räcker för till att den inte stänger ner sig.

Jo det stämmer, dumt gjort vid närmare eftertanke. Visserligen verkar det inte haft så stor betydelse eftersom den stängdes ner innan jag skar bort tejpen.

Med tanke på att endel påpekat att eventuell vätska kan ha dunstat så lägger jag en länk till Gamers Nexus besök på en fabrik tillhörandes Cooler Master där de tillverkar heatpipes. https://www.youtube.com/watch?v=AD-4WKwCAfE

Jag upplever själv att kylningen i min bärbara degraderat med tiden. Det är en i7-4720HQ med GTX960m, en heatpipe för både CPU och GPU.
Nackdelen med en heatpipe för både CPU och GPU är att den ena värmer den andra och om de har olika TDP så kan den ena orsaka att den andra går över gränsen och därmed tvingar datorn att stängas av...
Det är dock svårt att säga om det är kylningen som degraderat eller Windows/program/spel som kräver mer prestanda och därmed värmer upp CPU/GPU lite mer.
Kanske har det bildats ett tunt skickt på kylflänsen bestående av små partiklar som försämrar värmeöverföringen mellan kylflänsen och luften och därmed bidrar till högre temperatur på komponenter.