HDD till mediaserver?

Permalänk
Medlem

HDD till mediaserver?

Hej, tittar på en 4TB hårddisk att sätta i Plex-burken. Ska främst lagra och spela 4K filmer i original-storlek, så bitrate är från min erfarenhet runt 50 upp till 90 Mbps, men Blu-ray specen går ju upp till 144 Mbps så det vore ju bra om disken klarar av det i sekventiell läsning

Sen vill jag att den ska vara tyst, framförallt i idle. Det är min vanliga desktop som agerar Plex-server, och den både jobbar och spelar jag på. Så när det inte streamas vill jag inte ha en massa gnisslade, knorrande och snurrande från hårddisken (Sitter bara en massa SSD:er i datorn i övrigt).

Vad ska jag titta på? Vad rekommenderar ni?

Är en NAS-disk ett bra val när den körs ensam och inte i någon RAID? Är SMR en riktig nackdel i en mediaserver? Duger en 5400 rpm disk för de läshastigheterna? Duger kanske till och med en 2.5"-disk, de brukar ju vara tystare? Vilka brukar vara tystast av WD, Seagate, Toshiba etc.?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

SSD är snabbare och tystare, rekommenderar det isf. En 7200 WD Black eller liknande om du vill ha mekanisk kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

SSD är snabbare och tystare, rekommenderar det isf. En 7200 WD Black eller liknande om du vill ha mekanisk kanske?

Jo, men 4 TB SSD är onödigt dyrt, när hastigheten egentligen inte behövs. Jag har redan ett gäng SSD:er I burken för andra ändamål

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gått på nån av dessa WD red/blue/green.

Kör dessa i min NAS och är kalas nöjd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alla mekaniska diskar klarar dessa hastigheter med råge, läshastighet ligger på över 100MBps, dvs 1000Mbps. Räknar Du med flera samtidiga användare?

Har gradvis gått över från WD (red) till Toshiba (N300) som är snabbare, speciellt efter debaclet med SMR samt WDs prissättning.

Men N300 låter definitivt mer (så länge de används) så om Du är i datorns närhet är det kanske inte så bra, då är WD Red mycket bättre. Green serien var det längesedan jag använde då de inte var lämpliga för NAS.

Permalänk
Medlem

@aliassund: Tack! Det kändes betryggande. Jag måste ha läst fel för jag har tänkt att många diskar bara når typ 100-150 Mbps, men om det är MBps så är det ju hur lugnt som helst Då ska jag bara ha en tyst disk då, kikar närmare på WD Red

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@aliassund: Tack! Det kändes betryggande. Jag måste ha läst fel för jag har tänkt att många diskar bara når typ 100-150 Mbps, men om det är MBps så är det ju hur lugnt som helst Då ska jag bara ha en tyst disk då, kikar närmare på WD Red

En sak till, dagens WD Red har väl SMR? Min server kör FreeBSD med ZFS filsystem, ingen bra kombination med SMR. Men antar att Din desktop är Windows och att det då inte är ett problem.

WD red med CMR (WD40EFRX) finns fortfarande men är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

En sak till, dagens WD Red har väl SMR? Min server kör FreeBSD med ZFS filsystem, ingen bra kombination med SMR. Men antar att Din desktop är Windows och att det då inte är ett problem.

WD red med CMR (WD40EFRX) finns fortfarande men är dyra.

WD släppte en ny serie förra året kallad "Red Plus", där enbart CMR-diskar ingår.
WD40EFRX är utgången (därav det höga priset) och har ersatts av WD40EFZX.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Ingen aning om SMR är något jag behöver oroa mig över. Någon som kan vägleda? Som jag förstått det är det fullkomligt skräp vid tunga skrivningar, men vid mestadels läsningar i en mediaserver? (Ja, jag kör Windows och Plex)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om du bara tänker köra en disk kommer du nog inte märka någon skillnad direkt, ska du däremot köra någon form av RAID/ZFS så bör du undvika dem.
Om det bara skiljer någon hundralapp mellan SMR-disken och dess CMR-motsvarighet, som det gör mellan t.ex. WD40EFAX och WD40EFZX, hade jag valt CMR-disken ändå ifall du skulle få för dig att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hej, tittar på en 4TB hårddisk att sätta i Plex-burken. Ska främst lagra och spela 4K filmer i original-storlek, så bitrate är från min erfarenhet runt 50 upp till 90 Mbps, men Blu-ray specen går ju upp till 144 Mbps så det vore ju bra om disken klarar av det i sekventiell läsning

Sen vill jag att den ska vara tyst, framförallt i idle. Det är min vanliga desktop som agerar Plex-server, och den både jobbar och spelar jag på. Så när det inte streamas vill jag inte ha en massa gnisslade, knorrande och snurrande från hårddisken (Sitter bara en massa SSD:er i datorn i övrigt).

Vad ska jag titta på? Vad rekommenderar ni?

Är en NAS-disk ett bra val när den körs ensam och inte i någon RAID? Är SMR en riktig nackdel i en mediaserver? Duger en 5400 rpm disk för de läshastigheterna? Duger kanske till och med en 2.5"-disk, de brukar ju vara tystare? Vilka brukar vara tystast av WD, Seagate, Toshiba etc.?

I princp alla moderna HDD:s klarar detta sekventiellt (förutsatt att det inte är väldigt fragmenterat).
Inte säkert du kan varva ned en NAS disk när du inte använder den, så vill du ha tystast möjligt så kan du bli besviken. Min 3TB WD-red ville inte det så skaffade en 4TB Toshiba X300 som var mycket tystare även när den snurrar.
Bortsett från det har jag inte stött på nåt problem ned att köra NAS-diskar ensamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

I princp alla moderna HDD:s klarar detta sekventiellt (förutsatt att det inte är väldigt fragmenterat).
Inte säkert du kan varva ned en NAS disk när du inte använder den, så vill du ha tystast möjligt så kan du bli besviken. Min 3TB WD-red ville inte det så skaffade en 4TB Toshiba X300 som var mycket tystare även när den snurrar.
Bortsett från det har jag inte stött på nåt problem ned att köra NAS-diskar ensamma.

I min XigmaNAS-baserade server finns det många inställningar för att styra detta. Menar Du att det inte går i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

I min XigmaNAS-baserade server finns det många inställningar för att styra detta. Menar Du att det inte går i Windows?

Nu körde jag linux, det gick utmärkt skicka kommandot med hdparm att spinna ned, men den gjorde inte det. Efter lite googlande kom jag fram till att andra hade samma problem. Disken satt som sekundär-disk så inga accesser från OS såvida man ville jobba mot den.

https://www.reddit.com/r/HomeServer/comments/8z06ta/wd_red_sh...

Kan såklart inte 100% utesluta att det är en bugg/inkompatibilitet, men Toshiban var både större o tystare så WD-disken fick återgå till att bli reservdisk ifall nån av de andra i servern skulle ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ingen aning om SMR är något jag behöver oroa mig över. Någon som kan vägleda? Som jag förstått det är det fullkomligt skräp vid tunga skrivningar, men vid mestadels läsningar i en mediaserver? (Ja, jag kör Windows och Plex)

SMR och stora mediafiler på NTFS-filsystem brukar inte ge några bekymmer, men se till att kunna pausa överföringen om det är stora mängder på en gång (dvs. över 30 GB i ett svep och använd _inte_ windows egna file-explorer och flytta/kopiera mappar mellan enheter, du kan inte pausa när överföringen väl är igångsatt) om det skulle börja gå trögt (låg hastighet trots 100% disklast) och ge disken 20 minuters paus innan du fortsätter för att den skall hinna städa upp sin PMR-cache och få full fart igen.

SMR och i kombination med NTFS som filsystem är ett rejält bekymmer om du kopierar mestadels småfiler typ hela C: i ett svep med "Program File", "program Files(x86)" och "program Data" som i ett mogen och välanvänd win10 med många uppdateringar bakom sig som kan vara flera hundra tusen småfiler, 0-bytesfiler och hårda länkar och alla små uppdateringar i $MFT på nästan samma ställe hela tiden fyller upp SMR-disken inbyggda CMR/PMR-cache då den inte vill/kan uppdatera en hel 32-64 MB SMR-stripe för var uppdatering av en sektor eller två - problemet är att det aldrig tar slut och disken PMR/CMR-cache blir full...

SMR diskar som säljs idag kan inte städa i PMR-cache och hantera läs och filskrivning parallellt då det är för lite RAM på diskkontrollern för jobbet (normalt används diskens-RAM för läs och skriv-cache till största delen och först när disken inte accessas med data och alla cache är tomma så börja den processa data från PMR/CMR efter 1-2 sekunders inaktivitet på disken och börja uppdatera 30-64 MB SMR-stripes, - men skriv och läs har alltid företräde så SMR-hanteringen kastas även det är mitt i uppdateringen... vilket gör att för tät intervall med läs och skrivning i regelbunden form kan helt sabotera PMR/CMR-synkningen tills det är så fullt att det börja nödstäda och man kan få de >8 sekunder innan disken svarar (och det räcker för att ZFS skall sparka ut disken) och det går jättetrögt...

I Linux-kärnan börja man vara ganska långt gången med zoned för SMR-stripe som helt och hållet hanteras av OS och dess filsystem istället för internt på diskkontrollern (främst att stöd implementerats direkt i BTRFS bara sista året även om det också finns en md-layer sedan tidigare för zoned disk då de skrevs av disktillverkarna (främst av HGST själva för att få ut dessa diskar mot molnlagringsföretagen) - men det är speciella HD-drivers för molnlagringsservrar och inget som kan köpas över disk idag då de är idag helt oanvändbara för att boota eller köra windows på.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för genomgången. Kanske ska hålla mig ifrån SMR då, det blir ändå runt 60-70 GB åt gången när man rippar en UHD Blu-ray vilket är det jag tänkt lägga på disken. Och framförallt när jag när jag först vill föra över befintligt bibliotek från min gamla disk

Det lutar mer och mer åt en WD Red Plus 4 TB. Folk verkar generellt tycka 5400 rpm Reds är tysta, den är CMR och den är billig. Alternativt en Seagate Ironwolf 4 TB på 5900 rpm som är marginellt billigare, men de ser jag blandade omdömen om när det gäller ljudnivån

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Starric:

@xxargs: Tack för genomgången. Kanske ska hålla mig ifrån SMR då, det blir ändå runt 60-70 GB åt gången när man rippar en UHD Blu-ray vilket är det jag tänkt lägga på disken. Och framförallt när jag när jag först vill föra över befintligt bibliotek från min gamla disk

Det lutar mer och mer åt en WD Red Plus 4 TB. Folk verkar generellt tycka 5400 rpm Reds är tysta, den är CMR och den är billig. Alternativt en Seagate Ironwolf 4 TB på 5900 rpm som är marginellt billigare, men de ser jag blandade omdömen om när det gäller ljudnivån

Vill du ha mindre rassel, rekommenderar jag Primocache.
Där kan du avsätta en del av arbetsminnet som cache mot hårddisken, men viktigare är att du kan använda en SSD som level 2 hårddiskcache.
Jag använder det själv och är helnöjd, en licens kostar 30$.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vill du ha mindre rassel, rekommenderar jag Primocache.
Där kan du avsätta en del av arbetsminnet som cache mot hårddisken, men viktigare är att du kan använda en SSD som level 2 hårddiskcache.
Jag använder det själv och är helnöjd, en licens kostar 30$.

Behövs det till en mediadisk? Jag kommer alltså skriva stora filer åt gången (Bluray-rippar på upp 50-150GB), och sedan läsa dem sporadiskt men sekventiellt, och väldigt sällan samma data flera gånger på kort tid. Hur ska det gå att cache'a effektivt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Starric:

Behövs det till en mediadisk? Jag kommer alltså skriva stora filer åt gången (Bluray-rippar på upp 50-150GB), och sedan läsa dem sporadiskt men sekventiellt, och väldigt sällan samma data flera gånger på kort tid. Hur ska det gå att cache'a effektivt?

Nej när du nu nämner det, i ditt fall gör det nog inte stor nytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Starric:

@xxargs: Tack för genomgången. Kanske ska hålla mig ifrån SMR då, det blir ändå runt 60-70 GB åt gången när man rippar en UHD Blu-ray vilket är det jag tänkt lägga på disken. Och framförallt när jag när jag först vill föra över befintligt bibliotek från min gamla disk

Det lutar mer och mer åt en WD Red Plus 4 TB. Folk verkar generellt tycka 5400 rpm Reds är tysta, den är CMR och den är billig. Alternativt en Seagate Ironwolf 4 TB på 5900 rpm som är marginellt billigare, men de ser jag blandade omdömen om när det gäller ljudnivån

Kör en större kopiering (1,3 TB, stora filer DVD-Iso) mellan två SMR diskar just nu, Seagate Barracuda.
Den som jag kopierar till är nyformaterad, använder Windows Filecopy, som @xxargs tidigare varnade för.
Nu ligger hastigheten på ca 30 MB/s!
Det är disken som jag skriver till som har problem inte den jag läser från.
Så ja, SMR-diskar har definitivt vissa nackdelar.
Seagate Ironwolf kostar ca 100 kr mer än Barracuda, 1100 kr vs 1000 kr, helt klart värt de extra pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan inte WD purple vara bra med? Gjord för att skrivas på konstant, och att vara tyst och hållbar?
Men proffsen kanske vet bättre? Finns det nackdelar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kan inte WD purple vara bra med? Gjord för att skrivas på konstant, och att vara tyst och hållbar?
Men proffsen kanske vet bättre? Finns det nackdelar kanske?

WD Purple är anpassade för CCTV/Övervakningskameror. WD Red är anpassade för NAS och bör funka bra i en mediaserver.

Permalänk
Medlem

Yup det vet jag om WD Purple, ok, även WD red har en anpassning. ok.
Läste nånstans när jag letade HDD till övervakning att en del gillade purple pga tystheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kan inte WD purple vara bra med? Gjord för att skrivas på konstant, och att vara tyst och hållbar?
Men proffsen kanske vet bättre? Finns det nackdelar kanske?

Som jag förstått det så är Purples firmware anpassat för att det konstant ska skrivas oavsett vad som dyker upp. Så vid sektorfel eller andra fel så mer eller mindre skiter den i det, för en trasig bildruta pga bitfel här eller där är inte hela världen när du sparar timtals med video från övervakningskameror. Däremot är ju bitfel något man verkligen inte vill ha när det gäller data i övrigt. Nu kanske mediafiler gränsar till övervakningsfilm, men jag vill i alla fall inte ha några bitfel som leder till försämrad bildkvalitet på mina UHD Bluray-rippar

Nu blev det oavsett en WD Red Plus på 5400 rpm för min del, och den är tillfredsställande tyst, framförallt vid läsning men skrivning låter inte så mycket heller. Den knorrade och hackade rätt rejält när jag både läste och skrev samtidigt, men det hör ju inte till det normala för mig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Som jag förstått det så är Purples firmware anpassat för att det konstant ska skrivas oavsett vad som dyker upp. Så vid sektorfel eller andra fel så mer eller mindre skiter den i det, för en trasig bildruta pga bitfel här eller där är inte hela världen när du sparar timtals med video från övervakningskameror. Däremot är ju bitfel något man verkligen inte vill ha när det gäller data i övrigt. Nu kanske mediafiler gränsar till övervakningsfilm, men jag vill i alla fall inte ha några bitfel som leder till försämrad bildkvalitet på mina UHD Bluray-rippar

Nu blev det oavsett en WD Red Plus på 5400 rpm för min del, och den är tillfredsställande tyst, framförallt vid läsning men skrivning låter inte så mycket heller. Den knorrade och hackade rätt rejält när jag både läste och skrev samtidigt, men det hör ju inte till det normala för mig

Japp ok.
En grej med som kanske alla såklart tänker på är en liten mjuk matta eller frigolit typ under sin NAs så försvinner massa mer ljud med. Blir nästan helt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Japp ok.
En grej med som kanske alla såklart tänker på är en liten mjuk matta eller frigolit typ under sin NAs så försvinner massa mer ljud med. Blir nästan helt tyst.

Jo så är det ju, men...

Skrivet av Starric:

Det är min vanliga desktop som agerar Plex-server

Har man en separat NAS är det ju dessutom lättare att ställa den längre ifrån arbetsplatsen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jo så är det ju, men...

Har man en separat NAS är det ju dessutom lättare att ställa den längre ifrån arbetsplatsen

Ah sorry

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Starric:

Som jag förstått det så är Purples firmware anpassat för att det konstant ska skrivas oavsett vad som dyker upp. Så vid sektorfel eller andra fel så mer eller mindre skiter den i det, för en trasig bildruta pga bitfel här eller där är inte hela världen när du sparar timtals med video från övervakningskameror. Däremot är ju bitfel något man verkligen inte vill ha när det gäller data i övrigt. Nu kanske mediafiler gränsar till övervakningsfilm, men jag vill i alla fall inte ha några bitfel som leder till försämrad bildkvalitet på mina UHD Bluray-rippar

Nu blev det oavsett en WD Red Plus på 5400 rpm för min del, och den är tillfredsställande tyst, framförallt vid läsning men skrivning låter inte så mycket heller. Den knorrade och hackade rätt rejält när jag både läste och skrev samtidigt, men det hör ju inte till det normala för mig

Tror att du gjorde ett bra val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |