Fredagsfokus 23: Linux på skrivbordet – och på SweClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Skummt jag har inte haft nått problem alls med ljudet i linux på väldigt många år nu, pulseaudio gör det enkelt, och snart pipewire gör det ännu enklare. Jo gpu avkodning av video är tyvärr ännu ett problem för nvidia användare, men funkar bra med intel och amd. Det kan vara problem för en laptop, på desktop är det inga problem dock, även utan gpu avkodning så tar en 4k youtube video 5% cpu för mig på min desktop dator i firefox så det är inte direkt ett problem.

Kan du köra Pulseaudiio med hög sampling och låg latens!? Går det ens att ha en ordentlig EQ utan enorm latens? Jag har då inte lyckats, medan Windows kan växla sampling rate utan degradering av ljudkvalitet och det finns EQ's som inte ger märkbar latens.
Pipewire är i beta-stadiet. Kanske har det framtida potential. Fast, Windows har redan en riktigt jäkla bra att audio-stack. Den har varit grym sedan Vista, och förbättrats därefter. Windows är lossless mellan olika samplingsfrekvenser och har låg latens.

Permalänk
Medlem

Jag började med Linux för 20 år sedan. Det var RedHat och man fick installera det från flera disketter... 2007 ville jag ha en filserver hemma för att streama filmer och musik, så det blev SuSe utan GUI, bara kommandotolken. Den datorn hade jag använt i 8 år innan jag uppgraderade till min nuvarande. Jag hade också använt Mint innan jag bytte till Ubuntu.

Mint är absolut värt att börja med - enkelt och stabilt, fungerar nästan out of the box. Visa hur man installerar/väljer Nvidia drivrutiner. Det kan också bli jobbigt om man har något gammalt eller udda trådlöst nätverkskort. Hur installerar man Chrome? Det är väl det många gör på sina datorer - surfar. Hur är det med Internetbank, tillgång till Skatteverket, Kivra, Youtube, Spootify och sådant? (Just det, precis som med Windows).

Visa LibreOffice. Jag har rekommenderat det till folk med Windows och många har tackat för att slippa betala Office-licenser. LibreOffice Writer. GIMP kan kanske också vara lite intressant, inte riktigt Adobe Photoshop, men man lär sig och de flesta behöver inte använda de mest avancerade funktionerna varken på Windows eller Linux.

Mint/Ubuntu har en viss fördel eftersom många andra verktyg, särskilt något proprietärt, oftast utgår ifrån Ubuntu och testas på Ubuntu först. Det är ganska lätt att hitta hjälp om man googlar på engelska "click to minimize windows".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så varför tror du Linux inte har större marknadsandel idag än vi har?

Finns flera anledningar.

1. Gammal vana att köra Windows, vill inte lära sig nytt.
2. Windows levereras med nästan alla datorer som säljs, varför anstränga sig att byta ?
3. Vissa applikationer saknas (utöver spel), och folk orkar inte kolla efter alternativ, du vet alla som bildbehandlar bara måste köra Photoshop.
4. Microsoft har ju i princip haft monopol på desktopsidan i många år, så det är inte enkelt att ändra.

Installerade Linux på min totalt dator inkompetenta mammas laptop för 7-8 år sedan, och hon klarar sig alldeles utmärkt, surf, office, kamerabilder och vad hon nu gör. Har varit befriad från supportärenden efter det.
Bytte från Windows, och hon märker inte mycket skillnad mot Linux med KDE, Firefox i startmenyn ser precis likadan ut. Fördelen var väl att hon kunde inte Windows heller, så det blev liksom minimal skillnad för henne.
Skulle tro att användargruppen som liknar min mamma är mycket större än hardcore gamers, så det finns en del potential där.

Permalänk
Inaktiv

@UndaC
Jag föreslår att den av er som har minst erfarenhet av Linux gör en installation, på så vis blir det ur en novis synvinkel.
Men jag förstår ju att ni förbereder en hel del innan ni kör videon, men låt den med minst erfarenhet inte förbereda sig på själva installationen o hur det fungerar.
Men för att det ska vara rättvist, så bör ju den som installerar ändå ha koll på partitioner och hur man gör en windows installation... För det är som ni sa i videon.. De som aldrig gör egna installationer, de går ju bara till butiken o köper en dator med förinstallerat system.

Fördelen med Linux som nämnts tidigare i tråden är just äldre hårdvara som inte klarar win11 kraven.. det är de som inte har råd, eller inte vill köpa ny hårdvara linux är lämpligt till.

Sedan ska man alltid ha i åtanke.... Linux är inte till för alla...
Är man fast i microsofts ekosystem med spel som bara funkar på windows.. eller adobe produkter som kräver installation som inte går att köras via webb.. eller specifikt MSoffice om man måste ha det installerat och inte vill/kan nyttja webbversionen... osv med andra MS-only körbara.. Wine går att lösa en del med, men det kan vara meckigt för en nybörjare.

Dualboot är alltid en möjlighet för de som enbart använder MS-only produkter någon gång ibland, men vill ha ett surfalternativ och daglig aktivitets alternativ med Linux

Sedan detta med distros... Linux är linux och distributioner har ingen större betydelse egentligen när man börjar få kläm på det.
Jag kör Debian buster xfce på denna datorn, men utseendemässigt o funktionsmässigt ser det ut som en hybrid av linuxmint med kde, gnome och xfce desktop
Det är bara en betydande skillnad på rötterna som alla distros utvecklats ifrån..
Så ska man distrohoppa för att få lite smak på de olika rötterna så ska man ju välja distros som är ganska nära roten... så det inte är gaffel på gaffel på gaffel------------> på gaffel. Sedan när man börjar få koll på saker och får en god känsla för en distro.. då kan man utveckla sig genom att gå närmre roten när så lite som möjligt är moddat där man själv då kan skapa sin egna "version".
Debian går att få att se ut som artch, arch går att få att se ut som debian osv.. det går att trolla med utseenden osv... bara att det blir apt eller yum så det blir lite avigt...

xfce är en light miljö som lämpar sig bra för lite svagare maskiner.. gnome o kde är mer användarvänligt med mer GUI's out of the box

Distros att föreslå har redan nämnts.. Men linuxmint cinnamon är allmänt känt globalt att vara ett bra förstasteg in i linux från windows... Sedan har jag något vagt minne att pop OS är ett bra förstasteg in från MacOS
Sedan när det kommer till hårdvara så får man ju ha i åtanke... hur ny hårdvara har jag och hur ny är kerneln på distron jag tänker installera.. Arch ligger i framkant, men är ingen bra nybörjardistro..

Det är mitt lilla bidrag på förslag och åsikt.. Jag är nybörjare själv inom linux med bara 3år användning men jag kör linux som dagligt OS sedan hösten 2019
Det svåra steget var att... sluta tänk windows, när man felsöker och ska lösa saker osv.

Men skojigt att ni tar upp Linux lite mer

Edit.
Det kan vara bra att visa hur man skapar en bootbar usb sticka oxå, som nämnts tidigare här i tråden.
Mitt förslag på verktyg är Rufus https://rufus.ie/sv/ är ett bra verktyg, den finns som portabel att ladda ner, så det inte kräver en installation.
Ska man distrohoppa som en liten vilde så föreslår jag Ventoy https://www.ventoy.net/en/doc_start.html
Då kan man bara kopiera in alla ISO's så slipper man "bränna" usb minnet varje gång... Jag har en extern hårddisk med Ventoy och ca.40st ISO filer på med allt från rescue, Linux distros, windows versioner.. allt i en bootmeny
Men rufus är smidigt verktyg om man bara ska skapa en sticka..

Permalänk

Tusen, tusen Tack! Har saknat Linux på SweC i fredagspanelen.
Jag gick över från Windows till Linux förra sommaren som mitt primära OS och nu så här ett år senare så ser jag ingen anledning alls att gå tillbaka till Windows, och jag använder Linux (KUbuntu) som en vardaglig användare. Att byta från Windows till Linux är samma som med allt annat man är van vid, man gör efterforskningar och lär sig vad man är intresserad av. Stora fördelen med Linux är att man enkelt kan köra den distributionen (distro) man vill via en USB sticka och då grunden är samma i distros så är det inte alltför stora skillnader på hur de fungerar så jag skulle starkt rekommendera att köra via USB för de som vill testa. När det kommer till vilket skrivbordsmiljö man vill ha så är bara prova, finns mängder och man kan oftast byta skrivbordsmiljö om man vill utan att ominstallera hela sitt OS så möjligheterna med Linux är stora. Visst så finns det vissa problem med att köra en Linux distor också så som EA's anti-cheat i ex. Battlefield och Amazons New World där du blir bannad när du loggar in på spelet för att deras anti-cheat tolkar WINE (Wine is not an emeulator) som fusk. Finns fler saker som kan bråka lite men inte något jag kommer på just nu och det finns otroligt mycket som är helt fantastiskt med Linux. Så igen, prova att köra valfri Distro via en USB sticka, lek med det, ha skoj, var nyfiken och pilla runt.

Några (enligt mig) bra källor om Linux. (Det finns massor där ute att läsa om alt. videos. Det är alltid tungt i början när man kollar på något nytt men de lättar med tiden och så finns det mängder med forum, även en sektion här på SweC)
It's Free Open Source
Phoronix
Linux.org

Är långt ifrån en Linux expert men jag är mäkta nöjd med mitt KUbuntu!

Linux är så bra att det till och med går att köra på planeten Mars!

"Why do astronauts use linux?

Because you can't open windows in space."
-- Okänd

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

@UndaC @landmarks

Ville bara försiktigt påpeka att ni hade väldigt olika ljudnivåer i videon. Kanske för att Noelias mikrofon satt längre från munnen, eller bara lite olika inställt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Finns flera anledningar.

1. Gammal vana att köra Windows, vill inte lära sig nytt.
2. Windows levereras med nästan alla datorer som säljs, varför anstränga sig att byta ?
3. Vissa applikationer saknas (utöver spel), och folk orkar inte kolla efter alternativ, du vet alla som bildbehandlar bara måste köra Photoshop.
4. Microsoft har ju i princip haft monopol på desktopsidan i många år, så det är inte enkelt att ändra.

Installerade Linux på min totalt dator inkompetenta mammas laptop för 7-8 år sedan, och hon klarar sig alldeles utmärkt, surf, office, kamerabilder och vad hon nu gör. Har varit befriad från supportärenden efter det.
Bytte från Windows, och hon märker inte mycket skillnad mot Linux med KDE, Firefox i startmenyn ser precis likadan ut. Fördelen var väl att hon kunde inte Windows heller, så det blev liksom minimal skillnad för henne.
Skulle tro att användargruppen som liknar min mamma är mycket större än hardcore gamers, så det finns en del potential där.

Du tror inte användarbasen för Linux skulle bli större om det gick att köra alla trippel-A spel native i Linux?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dockland:

Du tror inte användarbasen för Linux skulle bli större om det gick att köra alla trippel-A spel native i Linux?

Användarbasen skulle garanterat vara större i det läget, hur mycket större om det även gick att köra dessa spel i Windows är svårt att säga!

Lite ironiskt ändå. Linus Torvalds skapade Linux primärt för att ville ha en UNIX på skrivbordet. Idag dominerar Linux i princip alla områden där OS används utom just det dess skapare själv primärt ville ha OSet till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag började med Unix på universitetet, så det blev naturligt att köra linux hemma. Inkörsportar är viktiga. Stabilare, enklare och snabbare än Windows. Men med Windows 10 har Microsoft kommit ikapp linux. Dessutom kan man ju köra typ alla program på Windows, linux eller mac (MS Teams, Firefox, ja sådana program alla använder till vardags). Så operativsystemet spelar mindre roll idag när allt går via webläsare och då finns det inte lika stor anledning att byta OS.

Min senaste PC installerade jag PopOS. Allt funkade utmärkt förutom LED på RAM (Crucial 32 GB 3600CL16). De körde någon slags hysterisk regnbågsdisko. Efter att ha lagt en filt över min nya dator medan jag försökte fixa detta i ett dygn gav jag upp och installerade Windows. Nu kör jag linux dockers i WSL2, funkar bra, så WSL är ytterligare en anledning till att linux inte växer.

Sedan är det många som inte vet att linux existerar. När såg du senast en reklam för Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du tror inte användarbasen för Linux skulle bli större om det gick att köra alla trippel-A spel native i Linux?

Absolut, ju mer som går att köra, dess enklare är det ju att byta.
Min poäng är att man på ett forum som detta måste påpeka att det finns en enorm användarbas i världen som inte spelar spel som man inte skall glömma bort, inte bara när det gäller Linux vara eller icke vara.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

@UndaC @landmarks

Ville bara försiktigt påpeka att ni hade väldigt olika ljudnivåer i videon. Kanske för att Noelias mikrofon satt längre från munnen, eller bara lite olika inställt.

Haha ja det behövs ingen försiktighet där vill jag påstå det blev extremt påtagligt tyvärr.

En mic som levde ett eget liv där, långt ifrån och riktad fel.
Lyckades inte kompensera det med kompressor efteråt heller tyvärr.

Men en läxa inför framtiden

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Absolut, ju mer som går att köra, dess enklare är det ju att byta.
Min poäng är att man på ett forum som detta måste påpeka att det finns en enorm användarbas i världen som inte spelar spel som man inte skall glömma bort, inte bara när det gäller Linux vara eller icke vara.

Då är vi tillbaka i mitt första inlägg.

"Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då är vi tillbaka i mitt första inlägg.

"Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%"

Återigen, hur skulle tillgången på spel påverka dom 100-tals miljoner datorer som det inte spelas på ? Om dom kör Linux eller inte beror på andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Återigen, hur skulle tillgången på spel påverka dom 100-tals miljoner datorer som det inte spelas på ? Om dom kör Linux eller inte beror på andra saker.

Ja, nästan uteslutande så kör de ju det OS som var förinstallerat på datorn när den köptes, vilket är det OS som användaren förväntar sig och är någorlunda van vid.

Där någonstans, så pass otekniskt och tråkigt, är det allra största hindret.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Ja, nästan uteslutande så kör de ju det OS som var förinstallerat på datorn när den köptes, vilket är det OS som användaren förväntar sig och är någorlunda van vid.

Där någonstans, så pass otekniskt och tråkigt, är det allra största hindret.

Hehe japp exakt så. Det var väl grunden till hela videon:

Om installern kräver tre färre klick, desktopupplevelsen är 10% mer intuitiv eller default-repositoryn innehåll ytterligare 1000 mjukvaror - eller om man har 100% spelkompatibilitet. Det är inte där man når en påtaglig marknadsandel.

Steg 1 är ju att man ens vet om att Linux existerar (mer än att man bara hört ordet).
Steg 2 är att man ska uppleva en anledning att vilja byta och att den anledningen är så stark att man vill ta sig an att lära sig ett nytt system.
Vid steg 3 så börjar tekniken, kompatibilitet, enkelhet mm påverka.

Perfektion i steg 3 skulle bara bidra med att öka marknadsandelen med någon enstaka procentenhet. Vilket inte hade haft någon nämnvärt stor påverkan på något alls ur ett större perspektiv.

Det är väl typ elevator-pitch-versionen av videon

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Finns flera anledningar.

1. Gammal vana att köra Windows, vill inte lära sig nytt

Visst är det så, men varför skulle en massa folk vilja lära sig nytt? Vad har Linux för USP för att locka till sig den breda massan?

Citat:

2. Windows levereras med nästan alla datorer som säljs, varför anstränga sig att byta ?

Precis, varför anstränga sig?

Citat:

3. Vissa applikationer saknas (utöver spel), och folk orkar inte kolla efter alternativ, du vet alla som bildbehandlar bara måste köra Photoshop.

Ja, Photoshop är jävligt bra. Det har kommit konkurrrenter på senare tid men ingen är tillräckligt bra för att ta över. Ingen av dessa konkurrenter finns till Linux.

Citat:

4. Microsoft har ju i princip haft monopol på desktopsidan i många år, så det är inte enkelt att ändra.

Nej, Microsoft har haft konkurrens från MacOS och Linux i väldigt många år. De må ha en väldigt stor del av marknaden men det är inte det samma som monopol.

Citat:

Installerade Linux på min totalt dator inkompetenta mammas laptop för 7-8 år sedan, och hon klarar sig alldeles utmärkt, surf, office, kamerabilder och vad hon nu gör. Har varit befriad från supportärenden efter det.
Bytte från Windows, och hon märker inte mycket skillnad mot Linux med KDE, Firefox i startmenyn ser precis likadan ut. Fördelen var väl att hon kunde inte Windows heller, så det blev liksom minimal skillnad för henne.
Skulle tro att användargruppen som liknar min mamma är mycket större än hardcore gamers, så det finns en del potential där.

Det säger inte mer än att för vissa fungerar Linux för basala behov.

På tiden när jag var ett vårtsvinsbarn var farsgubben en guru när det kom till att optimera DOS. Han har fortsatt vara en teknikörd sen dess. För några år sedan bad han mig kolla på hans laptop med Mint.

Jag konstaterade snabbt att den gick som en påse trasiga nötter. Förklarade även för gamle gubben hur det låg till. Eftersom jag vet att han inte behöver vända på kronor och ören uppmanade jag honom att åka in till en Apple Store och klämma på lite MacBooks.

Farsgubben lär aldrig mer ha varken Windows eller Linux på burken. Han är inne på sin andra MacBook nu. Jag har inte behövt vara tech-support sedan han gick över till Mac. Han får dock vara support till morsan som envisas med Windows och Android (morsan är totalt inkompetent vad gäller teknik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag konstaterade snabbt att den gick som en påse trasiga nötter. Förklarade även för gamle gubben hur det låg till. Eftersom jag vet att han inte behöver vända på kronor och ören uppmanade jag honom att åka in till en Apple Store och klämma på lite MacBooks.

Farsgubben lär aldrig mer ha varken Windows eller Linux på burken. Han är inne på sin andra MacBook nu. Jag har inte behövt vara tech-support sedan han gick över till Mac. Han får dock vara support till morsan som envisas med Windows och Android (morsan är totalt inkompetent vad gäller teknik).

Om vi talar om Apples datorer och operativsystem i en post-Mac OS 9 era (Efter Mac OS X 10.3).
Då tycker jag att hårdvaran är det största problemet för mig.

Hade jag haft nästintill obegränsad budget så jag bara kan klicka hem den dyraste Mac Pro och MacBook Pro när jag behöver/vill ha ny dator utan att behöva bry mig om kostnaden så hade jag nog inte haft något problem med Mac.

Men i andra änden så kan de billigaste Macarna sakna funktioner och/eller prestanda som jag kan få på PC i liknande prisklass, eller åtminstone i en prisklass jag är villig att betala.

Det är när man ska börja anpassa och konfigurera, ställa prestanda och funktioner mot pris.
Där har PC (oftast) en rejäl fördel mot Mac.

Hade jag kunnat köpa Mac OS separat för en tusenlapp eller två och köra in det på valfri PC och det bara fungerat utan krångel och utan Hackintosh lösningar.
Då hade jag troligtvis lämnat Windows för länge sedan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Hade jag kunnat köpa Mac OS separat för en tusenlapp eller två och köra in det på valfri PC och det bara fungerat utan krångel och utan Hackintosh lösningar.
Då hade jag troligtvis lämnat Windows för länge sedan.

Hehe roligt att det kan vara så annorlunda.
Jag känner exakt motsatt så att säga.

Hade jag bara kunnat köra Windows på en air m1 så hade jag köpt en direkt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Efter 20 år användande av Debian på desktop så känner jag mig lika ovillig att byta till Windows som Windowsanvändare är till att byta till Linux. så jag känner till känslan.

Undrar lite vad Sweclockers tänker sig vad de vill göra med Linux. Ska ni bara rapportera nyheter eller ska ni gå djupare och göra tester gentemot Windows, göra reportage om att installera Linux eller till och med guider hur man gör saker (skulle avråda från det sistnämnda)?

Ser att en del pratar om att Linux Mint är en bra inkörsport till Linux.Vad är det som gör att just den disten skulle vara bättre än någon annan Debian-baserad dist för nybörjare? Är det progravarubibloteket som är förinställt eller finns det något annat? Själv känner jag ett visst motstånd till distar som bygger på något annat + något annat. Det som jag upplever är mest likt Windows (om det nu måste vara det) är KDE. Så vilken dist som helst med KDE skulle vara en bra inkörsport för noviser.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Efter 20 år användande av Debian på desktop så känner jag mig lika ovillig att byta till Windows som Windowsanvändare är till att byta till Linux. så jag känner till känslan.

Undrar lite vad Sweclockers tänker sig vad de vill göra med Linux. Ska ni bara rapportera nyheter eller ska ni gå djupare och göra tester gentemot Windows, göra reportage om att installera Linux eller till och med guider hur man gör saker (skulle avråda från det sistnämnda)?

Ser att en del pratar om att Linux Mint är en bra inkörsport till Linux.Vad är det som gör att just den disten skulle vara bättre än någon annan Debian-baserad dist för nybörjare? Är det progravarubibloteket som är förinställt eller finns det något annat? Själv känner jag ett visst motstånd till distar som bygger på något annat + något annat. Det som jag upplever är mest likt Windows (om det nu måste vara det) är KDE. Så vilken dist som helst med KDE skulle vara en bra inkörsport för noviser.

Jag förstår dig, jag kör deban oxå sedan april i år, då jag ville komma närmre roten.. steget blev mint18.3 som inkörsport 2018, sedan LMDE3(fast med xfce DE) för att slippa ubuntu influenserna då jag ville närmre roten.. och nu Debian Buster... jag gillar inte heller gaffel på gaffel på gaffel
Att minten är "lite" bättre start, är lite som du säger.. mycket förinstallerat o konfat för att ge lite "windows" känsla/effekter så man inte känner man hamnat hos en alien... utseendet i cinnamon är inte superfrämmande heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite ironiskt ändå. Linus Torvalds skapade Linux primärt för att ville ha en UNIX på skrivbordet. Idag dominerar Linux i princip alla områden där OS används utom just det dess skapare själv primärt ville ha OSet till.

Frågan är hur det hade sett ut, utan macos, vet att jag själv inte såg mig om igen när jag till slut fick unix med en vacker fönsterhanterare i 10.0, antar att många andra gjorde samma sak om man ser på hur populära mac:ar ändå är bland bl.a. utvecklare. (som kanske hade kört linux på desktopen istället om macos inte fanns)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Eazy:

Undrar lite vad Sweclockers tänker sig vad de vill göra med Linux. Ska ni bara rapportera nyheter eller ska ni gå djupare och göra tester gentemot Windows, göra reportage om att installera Linux eller till och med guider hur man gör saker (skulle avråda från det sistnämnda)?

Jag tänker att det är det vi kan lista ut tillsammans.

Många verkar ju vara inne på att starta enkelt:
Typ en video där vi installerar någon användarvänlig distro och kommer igång med att installera och köra några program och spel.

Eftersom ingen av oss är särskilt insatt i ämnet så kommer det ju bli artiklar av utforskande typ.

Nyheter är ju också ganska enkelt att slänga in i mixen. Tex stora kernel-uppdateringar, att vi håller ett öga på wayland. Och skulle det visa sig fungera: distronyheter.

Guider har vi inte direkt kapaciteten att skapa. Annat än de mest basala ”kom igång”-guiderna. Men jag tycker att de hade varit kul, finns säkert många som är nyfikna och som bara behöver en liten knuff för att våga testa.

Även något prestandatest hade ju kunnat vara kul.
Angående prestandatester så kan jag dock redan i förväg säga att vi inte lär väva in testerna i våra vanliga testsviter för grafikkort och processorer. Testprocessen är redan väldigt långdragen så vi har inte utrymme att lägga på mer där. Däremot att göra det som fristående tester funkar ju.

Och testa på lite mjukvara (videoredigering, bildredigering, office osv) på lite ytligare nivå.

Och slänger jag in något rent egoistiskt så vore det ju att testa Linux på M1. Känns som om det inte riktigt är moget för det ännu om man utgår från min kunskapsnivå. Men när det börjar bli lite mer fullfjädrat så skulle det vara kul. (Kanske har kommit längre än när jag kollade sist iofs inser jag samtidigt som jag skriver detta)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jag tog tidig semester i år
Var borta nästan hela juni!

Ah! Då prickade du vädret riktigt bra! Nu har hösten börjat.

Permalänk
Medlem

@undac
Mitt perspektiv som har använt linux (Pop OS) som mitt primär OS sedan något år tillbaka är att

Det är inte motiverat att generellt skriva nyheter om nya distroversioner, enbart om något substantiellt nytt tillkommer så är det en nyhet. Uppdateringar kommer så ofta att det blir menlöst annars. Om något välanvänt program blir portat till linux eller får stöd genom wine etc som office paketet, adobe programmen eller liknande så är det värt en nyhet. Jag tror att bristen på stöd för sådan program är en anledning till att många insatta inte byter eller behöver en parallell windows installation.

Det skulle vara intressant att med någon video där ni installerar 3-4 linux distros från scratch till att ni startar ett spel på steam etc. Rekommendationer är pop os, manjaro, fedora (eller något lämpligt derivat) + kanske någon till.

En annan intressant grej vore att se hur stor del av testsviten som ni kan lyckas köra på linux.

Angående att ingen på redaktionen är väl insatt i linuxvärlden men någon/några av utvecklarna är så kanske de kan konsulta er andra i vissa frågor och kanske kan vara med i någon video eller artikel där de hjälper till att förklara saker eller visa hur något intressant fungerar, tex hur program installeras på olika sätt (pakethanterare, flatpaks, snaps etc).

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe roligt att det kan vara så annorlunda.
Jag känner exakt motsatt så att säga.

Hade jag bara kunnat köra Windows på en air m1 så hade jag köpt en direkt.

När jag skrev "för länge sedan" så menade jag inte förra kvartalet.
Skaffade begagnad PowerMac och iBook och körde OS X 10.4 Tiger.
Nästa PC jag byggde till mig själv, 2007 tror jag det var.

Om jag hade kunnat köpa OS X separat.
Om det fungerar krångelfritt på valfri PC.
Om jag kunnat köra alla spel och program jag vill med alla funktioner i full prestanda.

Då hade jag kanske bytt redan där.

Du har kunnat ha en Mac och kört Windows på den i mer än 10 år om du velat.
Men då hade det inte varit en M1 baserad Mac utan en X86 Mac.
Men för vissa kanske "för länge sedan" var vid frukost ?

Har aldrig gillat Windows registret.
Hur program fyller det med skräp och sen är hälften kvar om man avinstallerar.
Känns som det är feldesignat från början.
Har inte bråkat med det så mycket de senaste åren så kanske blivit bättre.
Eller så har jag bara blivit fegare på vad jag vågar installera.

Men tycker bättre om hur det fungerar i OS X, Linux, BSD, mm.
Att program är baserat på filer istället (även konfiguration) och tar du bort filerna/katalogerna så är det borta.
Dos och Win 3.x var också så.
Men antar att du inte tänkt köra Windows 3.1 / 3.11 på din M1 Mac ?

Sen att Mac OS X har förutom ett relativt användarvänligt GUI så har de en terminal också, som känns mer som en "riktig terminal" jämfört med dos prompt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

När jag skrev "för länge sedan" så menade jag inte förra kvartalet.
Skaffade begagnad PowerMac och iBook och körde OS X 10.4 Tiger.
Nästa PC jag byggde till mig själv, 2007 tror jag det var.

Om jag hade kunnat köpa OS X separat.
Om det fungerar krångelfritt på valfri PC.
Om jag kunnat köra alla spel och program jag vill med alla funktioner i full prestanda.

Då hade jag kanske bytt redan där.

Du har kunnat ha en Mac och kört Windows på den i mer än 10 år om du velat.
Men då hade det inte varit en M1 baserad Mac utan en X86 Mac.
Men för vissa kanske "för länge sedan" var vid frukost ?

Jag tror du kanske läste in mer i mitt svar än vad jag hade för avsikt att förmedla.

Jag tyckte bara det var en rolig observation att vi ville gå i motsatt riktning. Varken mer eller mindre
Jag försökte inte argumentera för att det var en dålig idé att köra macOS på en PC, eller att Windows är bättre än macOS.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vore skoj om redaktionen kunde göra en live video likt Windows 11, där ni installerar tex Linux ubuntu och går igenom lite vad de finns för finesser som ni också var inne på i videon.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du köra Pulseaudiio med hög sampling och låg latens!? Går det ens att ha en ordentlig EQ utan enorm latens? Jag har då inte lyckats, medan Windows kan växla sampling rate utan degradering av ljudkvalitet och det finns EQ's som inte ger märkbar latens.
Pipewire är i beta-stadiet. Kanske har det framtida potential. Fast, Windows har redan en riktigt jäkla bra att audio-stack. Den har varit grym sedan Vista, och förbättrats därefter. Windows är lossless mellan olika samplingsfrekvenser och har låg latens.

Med Pipewire, så kör med EasyEffects (ersättaren) så ska du se på låg latens, går tom utmärkt att DAW'a med den på nu *haleluljah*
Du kan asså köra pipewire-alsa med och mata ut ditt ljudkort till "Pro Audio" i mixern, men om du kör ljudet via GPU till TV, så verkar pipewire-pulse bättre och där har det med förbättrats, (dag & natt till det bättre)

--

Fungerande notes för Manjaro KDE (GNOME gillar inte denna metoden t.ex)

systemctl --user list-unit-files | grep pipewire
sudo pamac remove pulseaudio
sudo pamac install manjaro-pipewire plasma-pa
systemctl --user enable pipewire pipewire-pulse pipewire-media-session
systemctl reboot

--

etc/security/limits.conf

# audio group

@audio - rtprio 95
@audio - memlock unlimited

sudo usermod -a -G audio $USER

sudo groupadd audio

--

och
/proc/sys/vm/swappiness
till 10

Bonus: tom MSFS2020 funkar (med -FastLaunch) bara en sån sak, *igår iaf..
Hoppas det bara är en tidsfråga nu innan EasyCheat etc med är löst nu när Steam släppt sin gizmo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte inte argumentera för att det var en dålig idé att köra macOS på en PC, eller att Windows är bättre än macOS.

Något som är kul med framförallt stationär PC, åtminstone ur ett hobbyist perspektiv, är att det är lite som vuxen Lego*.
Man kan köpa det chassit, nätagget, moderkortet o.s.v. och bygga ihop något efter ens eget tycke och smak.

Det närmaste Apple har är Mac Pro som har ett Tower chassi och bättre möjligheter att uppgradera/byta hårdvara än övriga Mac modeller.
Men med ett grundpris på över 70 000kr som lätt blir över 100kkr om man tittat på konfigurationsalternativen. Kan bli lååångt över 100kkr.
Det är mer än vad min bil och motorcykel är värt tillsammans.
Verkar vara en bra dator.
Men att ha råd med det är en utmaning och att motivera det... kan jag inte göra.

Det är en sak jag gillar med PC, flexibiliteten och uppgraderingsmöjligheter.
Mest flexibilitet i hårdvaruval har man om man bygger något stort.
Men även om man köper något litet som en NUC så kan man åtminstone uppgradera RAM och lagring själv.
Eller som ni skrev om nyligen Framework lanserar modulär bärbar dator.

Annars om det är X86, ARM, RISC-V eller vad spelar väl kanske inte så stor roll i sig.
Om man har den typen av flexibilitet som man har med dagens X86 PC, fast i en annan plattform.
Men att man fortfarande har prestandan och kan köra de saker man vill köra på den.
Då hade jag kunnat tänka mig att bygga en ARM eller RISC-V baserad dator istället.

* = No offence till de som bygger med Lego i vuxen ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Med Pipewire, så kör med EasyEffects (ersättaren) så ska du se på låg latens, går tom utmärkt att DAW'a med den på nu *haleluljah*
Du kan asså köra pipewire-alsa med och mata ut ditt ljudkort till "Pro Audio" i mixern, men om du kör ljudet via GPU till TV, så verkar pipewire-pulse bättre och där har det med förbättrats, (dag & natt till det bättre)

--

Fungerande notes för Manjaro KDE (GNOME gillar inte denna metoden t.ex)

systemctl --user list-unit-files | grep pipewire
sudo pamac remove pulseaudio
sudo pamac install manjaro-pipewire plasma-pa
systemctl --user enable pipewire pipewire-pulse pipewire-media-session
systemctl reboot

--

etc/security/limits.conf

# audio group

@audio - rtprio 95
@audio - memlock unlimited

sudo usermod -a -G audio $USER

sudo groupadd audio

--

och
/proc/sys/vm/swappiness
till 10

Bonus: tom MSFS2020 funkar (med -FastLaunch) bara en sån sak, *igår iaf..
Hoppas det bara är en tidsfråga nu innan EasyCheat etc med är löst nu när Steam släppt sin gizmo.

Haha, fattar inte många ord av det där. En stor anledning till att jag kör Windows. Orkar verkligen inte att mecka, det ska bara funka.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4