Google lanserar batteridriven kamera och dörrklocka

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar batteridriven kamera och dörrklocka

Google gör ett första försök med batteridrivna enheter för att göra Nest-serien mer flexibel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inför den stundande debatten kring övervakning.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj.. vill du verkligen ge Google den informationen, också??

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Tänk på att följa allt detta om ni vill sätta upp kameror. Det blir svårt att använda Ring i Sverige lagligt.

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/om-du-vill-ka...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Tänk på att följa allt detta om ni vill sätta upp kameror. Det blir svårt att använda Ring i Sverige lagligt.

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/om-du-vill-ka...

Läs på om fri bevisprövning. Intressant ämne!
Oavsett olagligt så får du använda material om tex ett brott har varit på sin plats.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Snusfri

En Next Doorbeel skulle vara bra för päronen, men priset är på tok för högt, 995:- hade varit ok, men 2199:-...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en Android och Google wifi så the all mighty Google vet nog det mesta om mig redan men känner mig inte bekväm med att köpa kameror från dom. Nej det går inte.

Permalänk
Medlem

Vore ju bättre om de kunde lösa integrationen av Nest-produkterna som saknats i flera år.

Jag har en Nest Protect (smart brandvarnare) men den pratar inte med min Google Home-assistent alls.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Vore ju bättre om de kunde lösa integrationen av Nest-produkterna som saknats i flera år.

Jag har en Nest Protect (smart brandvarnare) men den pratar inte med min Google Home-assistent alls.

"God morgon, det är 14 grader och molnigt, du har tid hos tandläkaren kl. 14:00 och det brinner fortfarande inte i köket."

Permalänk
Medlem

Klarar den verkligen bara ner till -20 så blir den ju värdelös uppe i skogarna på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Klarar den verkligen bara ner till -20 så blir den ju värdelös uppe i skogarna på vintern.

Är nog svårt att komma runt det problemet då det sannolikt är batteriet som sätter gränsen.
Det är inte många batterityper som är pigga vid -20 men litiumbatterier tar extra mycket stryk.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tänk på att följa allt detta om ni vill sätta upp kameror. Det blir svårt att använda Ring i Sverige lagligt.

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/om-du-vill-ka...

Har täckt in tomten rätt bra men framsidan är omöjlig utan att få med en del av gatan.
Landade i en lösning med kamera inne i hallen istället vilket egentligen redan är för sent om det skulle bli inbrott den vägen.
Hoppas på att just öppenheten mot grannskapet avskräcker tjuvarna den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatomten:

Oavsett olagligt så får du använda material om tex ett brott har varit på sin plats.

...speciellt om brottet har varit olaglig kameraövervakning via dörrklockan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, blir nog att beställa ett par. Har tyvärr behov för det pga av vandalisering från uttråkade ungdomar med svinrika föräldrar som aldrig fått några konsekvenser. Har en kablad Nest Cam ovanför huvudentrén som fungerar perfekt, men en batteridriven en kan man ju placera lite var som helst.

Skrivet av CubaCola:

...speciellt om brottet har varit olaglig kameraövervakning via dörrklockan

Misstänker att om din dåligt placerade kamera hjälper till med att lösa ett mord, grov misshandel, eller våldtäkt, så ser polisen mellan fingrarna, eller åklagaren väljer att inte slösa tid på det.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Oj oj oj.. vill du verkligen ge Google den informationen, också??

Google får gärna spana på skurkar på min tomt, kanske kan de visa riktade annonser för försvarsadvokater, eller kanske blocket om de får tag på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Google får gärna spana på skurkar på min tomt, kanske kan de visa riktade annonser för försvarsadvokater, eller kanske blocket om de får tag på något.

Eller så hackas din kamera av skurkarna och sen får du inbrott precis när du inte är hemma? 🤯

Permalänk
Medlem

BoringClockers.com snart.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Eller så hackas din kamera av skurkarna och sen får du inbrott precis när du inte är hemma? 🤯

Tror inte riktigt inbrottstjuvar som åker runt i svenska villakvarter är så sofistikerade.

Permalänk
Medlem

Priset för dorbell är ju helt off, hälften max...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt har koll på ifall man får slänga upp en dörrklocka med kamera i en lägenhetskorridor?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

1090kr, är det exakt likadan kamera då, förutom att den är med sladd? Dvs den går att ha utomhus?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

-20 grader Celsius? undrar vad den har för batterier då vanliga alkaliska börjar få problem under 5 grader men den kanske har laddbart litiumbatteri.
Batteridrivna utomhuskameror är jag skeptisk till då det under en kall vinter kan krävas ett värmeelement inbyggt i kameran vilket kraftigt ökar förbrukningen.
Detta är en inomhuskamera som under vissa omständigheter även går att tillfälligt använda utomhus.

Om däremot en extern strömförsörjning ansluts så kan det bli skillnad men är lite skeptisk till kontakteringen men har inte sett hela kontaktstycket.
https://store.google.com/product/nest_cam_weatherproof_cable

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Tänk på att följa allt detta om ni vill sätta upp kameror. Det blir svårt att använda Ring i Sverige lagligt.

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/om-du-vill-ka...

Jag tror att de flesta använder kameror för att avskräcka eller för att samla bevis om någon obehörig inkräktar på ens egendom. Och jag tror att många, inklusive jag själv, skiter fullständigt i om kameran är laglig eller inte om man fått inbrott. Det kan hända att någon kamera jag har filmar lite utanför min tomt. Polisen kan ju börja med att klara upp ett par villainbrott utan kameror först så kan vi diskutera lagligheten i mina kameror sen.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Någon som faktiskt har koll på ifall man får slänga upp en dörrklocka med kamera i en lägenhetskorridor?

Det beror på massa olika saker. Men om du inte spelar in någonting alls utan bara använder den för att se vem som står utanför så blir det mycket enklare för dig juridiskt.

Det beror också på om du filmar alla som går förbi eller om du filmar bara de som ringer på.

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Väldigt intressant, blir nog att beställa ett par. Har tyvärr behov för det pga av vandalisering från uttråkade ungdomar med svinrika föräldrar som aldrig fått några konsekvenser. Har en kablad Nest Cam ovanför huvudentrén som fungerar perfekt, men en batteridriven en kan man ju placera lite var som helst.

Misstänker att om din dåligt placerade kamera hjälper till med att lösa ett mord, grov misshandel, eller våldtäkt, så ser polisen mellan fingrarna, eller åklagaren väljer att inte slösa tid på det.

Man vill ju tro det men svenskt rättssystem upphör aldrig att förvåna. Minns du han som tröttnade på dieselstölder, lurpassade och grep tjuven? Gjorde allt rätt och ringde polisen. Men man får inte envarsgripa någon för dieselstöld tydligen. Åtalad för olaga frihetsberövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det beror på massa olika saker. Men om du inte spelar in någonting alls utan bara använder den för att se vem som står utanför så blir det mycket enklare för dig juridiskt.

Det beror också på om du filmar alla som går förbi eller om du filmar bara de som ringer på.

Min uppfattning här är att man får fråga sin hyresvärd eller bostadsrättförening. Gissar på att använda den så att den enbart visar bild när någon ringer på är lättare att argumentera med när man ska fråga om lov i alla fall.

Jag flyttar till en bostadsrätt om en månad och planerar att köpa nya dörrklockan, förutsatt att min bostadsrättförening ger mig tummen upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det beror på massa olika saker. Men om du inte spelar in någonting alls utan bara använder den för att se vem som står utanför så blir det mycket enklare för dig juridiskt.

Det beror också på om du filmar alla som går förbi eller om du filmar bara de som ringer på.

Precis så jag har läst på nätet också. Men det hade varit trevligt om man kunde läsa någonstans att "så här är det". Men sådan info får man ju nästan aldrig.

Skrivet av nilsson:

Min uppfattning här är att man får fråga sin hyresvärd eller bostadsrättförening. Gissar på att använda den så att den enbart visar bild när någon ringer på är lättare att argumentera med när man ska fråga om lov i alla fall.

Jag flyttar till en bostadsrätt om en månad och planerar att köpa nya dörrklockan, förutsatt att min bostadsrättförening ger mig tummen upp.

Vad jag har läst lite så bör det inte vara så att man måste ha godkännande bara man inte har den på att spela in allt. Utan som @kaffeofikaelika skrev så ska man ha den inställd på bara vid knapptryck. Läste någonstans att det fick bara vara på i 30 sekunder också, men det vet jag inte om det gäller eller ej.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Står det vad batteritiden på den rackaren är?

Permalänk
Medlem

Kan man digitalt "blocka" kamerans synfält för att inte få med allmän väg utanför huset?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1