Intel spenderar upp till 1 biljon kronor på kretstillverkning i USA

Permalänk
Melding Plague

Intel spenderar upp till 1 biljon kronor på kretstillverkning i USA

VD Pat Gelsinger berättar om storslagna planer för en omfattande produktionsanläggning i USA, och liknar detta vid bygget av en liten stad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Biljon > Billion
Skillnad på en faktor tusen... varför ska det vara så dumt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Biljon > Billion
Skillnad på en faktor tusen... varför ska det vara så dumt...

Wikipedia har lite historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Biljon > Billion
Skillnad på en faktor tusen... varför ska det vara så dumt...

Fast 100 miljarder $ är väl 1 biljon SEK (ish)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Wikipedia har lite historik.

Jo jag vet, men det är fortfarande dumt. Även om vårt system är kanske mer korrekt eller något så borde man kanske standardisera när språken använder samma ord för olika saker. Väldigt ofta det blir fel förståelse och långt från alla är insatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fast 100 miljarder $ är väl 1 biljon SEK (ish)?

100 billions USD = 865 712 000 000 SEK

Ganska nära iaf

Personligen tyckte jag väl man avrundade lite väl mycket i rubriken, men den lockar eller låter säkert bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag vet, men det är fortfarande dumt. Även om vårt system är kanske mer korrekt eller något så borde man kanske standardisera när språken använder samma ord för olika saker. Väldigt ofta det blir fel förståelse och långt från alla är insatta

Jo, men att få jänkarna att acceptera metersystemet, celsius, den långa skalan osv. är nog inte det lättaste.

Och att få resten av världen att anamma det amerikanska systemen känns inte riktigt rimligt.

Så, det kommer nog vara som det är åtminstone över en överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

100 billions USD = 865 712 000 000 SEK

Ganska nära iaf

Personligen tyckte jag väl man avrundade lite väl mycket i rubriken, men den lockar eller låter säkert bättre

Fast, det står ju "där prislappen för projektet spänner mellan 60 och 120 miljarder USD", och 120 miljarder dollar är närmare 1039 miljarder SEK, så "upp till 1 biljon kronor" är inte dåligt avrundat alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, men att få jänkarna att acceptera metersystemet, celsius, den långa skalan osv. är nog inte det lättaste.

Och att få resten av världen att anamma det amerikanska systemen känns inte riktigt rimligt.

Så, det kommer nog vara som det är åtminstone över en överskådlig framtid.

Jag föredrar den korta skalan, det är trots allt tydligare än att ha -iljon/-jard par.

Föredrar också punkter framför komman vid decimaltal. Det blir tydligare vid flera nummer.

1.2, 3.4, 5.6 vs 1,2, 3,4, 5,6

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Föredrar också punkter framför komman vid decimaltal. Det blir tydligare vid flera nummer.

1.2, 3.4, 5.6 vs 1,2, 3,4, 5,6

I sådana lägen är det också tillåtet att använda semikolon istället för komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

I sådana lägen är det också tillåtet att använda semikolon istället för komma.

Eller varför inte mellanslag?

Det störigaste som finns är folk som separerar med komma efter var tredje siffra, det blir helt oläsligt. Punkt och mellanslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Fast, det står ju "där prislappen för projektet spänner mellan 60 och 120 miljarder USD", och 120 miljarder dollar är närmare 1039 miljarder SEK, så "upp till 1 biljon kronor" är inte dåligt avrundat alls

Det framkommer inte hos källan Intervjun med Pat Gelsinger (Transcript), vilket var vad jag läste. Vet inte riktigt vart han fick 60-120 miljarder ifrån om jag ska vara ärlig men jag missade säkert något?

Edit: Enda som sägs är att storleksklassen på investeringen är upp emot 100 billion. Men om man räknar på max antal moduler han teoretiskt nämner till max uppskattat pris 15 billion styck vilket då blir 120 miljarder. Troligen var det det han räknade på då

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Orfi:

Det framkommer inte hos källan Intervjun med Pat Gelsinger (Transcript), vilket var vad jag läste. Vet inte riktigt vart han fick 60-120 miljarder ifrån om jag ska vara ärlig men jag missade säkert något?

Edit: Enda som sägs är att storleksklassen på investeringen är upp emot 100 billion. Men om man räknar på max antal moduler han teoretiskt nämner till max uppskattat pris 15 billion styck vilket då blir 120 miljarder. Troligen var det det han räknade på då

Stämmer bra! Med sex fabriksmoduler om 10 miljarder USD/styck som nedre gräns och åtta moduler för 15 miljarder USD/styck, blir spannet 60–120 miljarder USD Ska se om det går att förtydliga utan att göra texten onödigt knölig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag vet, men det är fortfarande dumt. Även om vårt system är kanske mer korrekt eller något så borde man kanske standardisera när språken använder samma ord för olika saker. Väldigt ofta det blir fel förståelse och långt från alla är insatta

som ton och mil då. Att ha 10km som en mil är ganska korkat.... men sitter det väl i språket så gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, men att få jänkarna att acceptera metersystemet, celsius, den långa skalan osv. är nog inte det lättaste.

Och att få resten av världen att anamma det amerikanska systemen känns inte riktigt rimligt.

Så, det kommer nog vara som det är åtminstone över en överskådlig framtid.

Mycket i Usa är redan metric men det har dom inte förstått https://www.youtube.com/watch?v=gYa1bvFO0uk&ab_channel=StarTa...

Permalänk
Medlem

Gissar: De kommer antingen bygga den vid Mississippis strand (översvämningar), någonstans i Kalifornien (jordbävningar, bränder), någonstans i 'Tornado Alley' eller någonstans där orkaner går i land i tid och otid. Absolut inte på någon plats där det geologiskt eller meteorologiskt är relativt lugnt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jäkla mycket tyckande om biljoner. På modern svenska är en biljon = 1012, och det är i den bemärkelsen Sweclockers använt ordet. Att använda ordet på något annat sätt på svenska hade varit fel.

Visst, det är inte likadant på engelska (i alla fall inte den mest utbredda varianten att 1 billion = 109), men det hör till normal språkkunskap att känna till. Så man vet att fartmätare heter speedometer och inte "fart meter" till exempel. Ord betyder olika saker på olika språk.

Permalänk
Medlem

Haha
Hela tråden handlar om språkbruk och siffror.
Inget inlägg handlar om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Haha
Hela tråden handlar om språkbruk och siffror.
Inget inlägg handlar om ämnet.

För att bryta den trenden så tycker jag det börjar hända mycket vid spakarna sen Pat Gelsinger tagit rodret hos Intel. Den förra CEO:n tycks ha varit ganska stor katastrof. Nu är det iallafall nån som vet vad som krävs om man ska kunna återta kampen på riktigt, det att han syns i rubrikerna mer än nån annan CEO på hårdvaru marknaden just nu medan den förra var ganska osynlig säger en hel del, Pat verkar speciellt bra att kunna övertyga investerare att skutan kommer att vända efter 10 nm katastrofen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Haha
Hela tråden handlar om språkbruk och siffror.
Inget inlägg handlar om ämnet.

Och du bröt den trenden?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Och du bröt den trenden?

Jag påstod inte att jag var en trendsetter.
Tyckte mest att det var lustigt.
Men det är Söndag kväll nu och när nästa vecka börjar kommer denna tråd snart vara glömd.

För att svara på din fråga:
RPGWiZaRD bröt trenden. Inlägget ovanför ditt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Wikipedia har lite historik.

Invecklat att leva i Kanada och prata stora tal med engelsk/fransktalande. Inte för att de lär tala om sådanna tal vardagligt i någon större mån förstås.

En standardisering på tal hade varit bra. Som tur är har ju den fria världen metersystemet blandannat, kan vi inte samlas under denna? Ofta är det ju samma länder som är avvikande och UK är någonstans mitt i systembyte.

Skrivet av GuessWho:

Haha
Hela tråden handlar om språkbruk och siffror.
Inget inlägg handlar om ämnet.

Sällan Intelnyhetstrådarna leder till någon diskussion då intresset ofta är för lågt för nyheten i sig (announcement på announcment på...) såvida inte någon filar till ett skarpt inlägg som får fart på diskussionen.

Skulle nog gå att göra en mindre novell på alla artiklar där Raja uttalar sig om när Xe släpps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Invecklat att leva i Kanada och prata stora tal med engelsk/fransktalande. Inte för att de lär tala om sådanna tal vardagligt i någon större mån förstås.

Elefanten i rummet är väl att vi envisas med olika språk...
(Inte för att jag är emot detta alltså, men det känns som det stora hindret för kommunikation)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jäkla mycket tyckande om biljoner. På modern svenska är en biljon = 1012, och det är i den bemärkelsen Sweclockers använt ordet. Att använda ordet på något annat sätt på svenska hade varit fel.

Visst, det är inte likadant på engelska (i alla fall inte den mest utbredda varianten att 1 billion = 109), men det hör till normal språkkunskap att känna till. Så man vet att fartmätare heter speedometer och inte "fart meter" till exempel. Ord betyder olika saker på olika språk.

Så när man mäter hastigheten så räknar man i kalsonger per sekund?

När jag tänker efter så låter det troligt i länder där man mäter i fötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Biljon > Billion
Skillnad på en faktor tusen... varför ska det vara så dumt...

Då ska vi inte tänka på ordet triljon > trillion som blir ännu värre och faktiskt används inom makroekonomi.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Bra nyhet! Ju mindre Kina/Taiwan ju bättre i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Så när man mäter hastigheten så räknar man i kalsonger per sekund?

När jag tänker efter så låter det troligt i länder där man mäter i fötter.

Det är extremt logiskt att mäta saker i fot, tum och andra kroppsdelar som folk alltid har till hands och är ungefär lika stora på alla. Nuförtiden är det få som kan mäta något över huvud taget utan hjälpmedel.

Inte för att man brukar behöva mäta något när man sitter i en skrivbordsstol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Bra nyhet! Ju mindre Kina/Taiwan ju bättre i min mening.

Nej, dra inte de två staterna över samma kam, kommunist diktatur gentemot demokrati. Taiwan behöver allt stöd de kan få.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Om sånt här gör att priserna stiger på processorer så kan jag leva med det så länge fabriksarbetarna får schyst lön och bra arbetsvillkor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Nej, dra inte de två staterna över samma kam, kommunist diktatur gentemot demokrati. Taiwan behöver allt stöd de kan få.

Håller med till viss grad och förstår skillnaden, men frågan är hur länge Taiwan kan fortsätta vara självständigt... Vi ser ju vad som händer i Hong Kong.