ADHD-spärren till polisyrket tas bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

svensk polis klarar redan inte av brottsligheten i det här landet, hur ska slopa kraven göra att det blir bättre ? alla skurkar skrattar åt svensk polis idag, vi har små skitungar som går o skjuter folk mitt på blanka dagen utan att bry sig.

Därför vi behöver poliser som har lättare för att agera på första impuls och dra av några skott, dagens poliser är alldeles i för nära kontakt med sina känslor och ska skapa lugn, genom närvaro och annat fluff…

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Man skulle snarare kunna tänka sig att det är du som inte har någon kunskap eller erfarenhet av området då det finns ett stort spektra inom autism.

Skrivet av sINsen:

Tack. Någon som förstår.

Inte för att vara den som är den men när du gör en flashbacktråd likt denna på ett datorforum är det nog åtminstone en mindre portion spekulativa/subjektiva svar du får räkna med.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara Försvarsmakten kvar som har kvar den extremt diskriminerande kravet kvar.

Permalänk
Medlem

Den tas väll inte bort utan blir från fall till fall?
I så fall är titeln missvisande, rätta mig om jag har fel (Positivt i vilket fall som helst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

I så fall är titeln missvisande, rätta mig om jag har fel (Positivt i vilket fall som helst)

Spärren försvinner, men lämplighet testas individuellt, så det stämmer.

Sen måste jag säga att det är några för jävliga fördomar några här inne har, kan nästan tro att de själva har någon diagnos, men vill inte rannsaka sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

"Vad kan gå fel"...
Ärligt talat, vad fan är det för fel på dagens samhälle när man inte kan kräva vissa fysiska och psykiska krav på vissa tjänster, utan alla ska med. Är vi så jvla ängsliga att vi hellre accepterar folk i kritiska tjänster som inte till fullo kan utföra sin roll, än att ha hårda krav på fysik och psykisk styrka?
Vad är näst? Blinda stridspiloter?! Psykologer med personlighetsstörningar? Poliser med ADHD? Oh, wait...

Missförstår du med flit eller vadå? Det är som att du inte kan läsa. Bara för att man lättar på spärren innebär inte att alla med diagnoserna helt plötsligt kommer in. Kraven att bli polis är densamma som innan. Det kan ju lika gärna bli så att ingen med diagnoserna blir antagen också.

Skrivet av flashen:

Nej du har rätt, jag tycker egentligen inte att titeln är missvisande utan det verkar som människor läser texten och sen inte reflekterar ens en hundradels sekund på vad det innebär i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Missförstår du med flit eller vadå? Det är som att du inte kan läsa. Bara för att man lättar på spärren innebär inte att alla med diagnoserna helt plötsligt kommer in. Kraven att bli polis är densamma som innan. Det kan ju lika gärna bli så att ingen med diagnoserna blir antagen också.

Nej du har rätt, jag tycker egentligen inte att titeln är missvisande utan det verkar som människor läser texten och sen inte reflekterar ens en hundradels sekund på vad det innebär i verkligheten.

Precis så jag tänkte också. Jag tror att folk läser texten att Spärren är borttagen, nu får alla med en ADHD diagnos en enkelbiljett in på polishögskolan.

Permalänk
Avstängd

Det borde vara krav på ADHD-diagnos för att få arbeta som polis ute i fält istället.
🔫👮‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nu är det bara Försvarsmakten kvar som har kvar den extremt diskriminerande kravet kvar.

Det gjorde dom först. Pliktverket tog bort spärren först sen polisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

Ja där ser man. De har uppdaterat hemsidan för mönstring nu. Bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

Skrivet av talonmas:

Ja där ser man. De har uppdaterat hemsidan för mönstring nu. Bra!

Kan lägga in en aspekt här. Hade jag fått diagnoserna tidigare i livet och mönstrat under den tid när dessa spärrar fanns hade jag inte fått göra lumpen. När jag tänker tillbaka så vore det rent utav en skymf. Jag har ärligt talat aldrig passat in och trivts så bra som just när jag gjorde lumpen. Jag låg inne som radarobservatör och befann mig, efter gröntjänsten, i ett bergrum största delen av tiden. Jag var nog som klippt och skuren för just det uppdraget.

Med det vill jag säga att det finns plats för alla även i försvarsmakten. Det glädjer mig att man tagit bort dylika spärrar, jag kan bara hoppas på att systemet hittar rätt plats för alla. För min del var det jackpot i det sammanhanget. Mönstringsofficeren tyckte jag skulle bli vaktsoldat vilket hade varit en katastrof, det var tur att jag visste vad jag ville göra redan innan då min äldre bror hade haft samma tjänstgöring och tyckte jag skulle söka det.

Permalänk
Medlem

Den dagen de plockar bort färgseendet så söker jag