Intel spenderar upp till 1 biljon kronor på kretstillverkning i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Håller med till viss grad och förstår skillnaden, men frågan är hur länge Taiwan kan fortsätta vara självständigt... Vi ser ju vad som händer i Hong Kong.

Fast Hong Kong var aldrig självständigt, helt 2 olika geopolitiska situationer. Hong Kong var leasat av Storbritannien på ett 99 års kontrakt som tog slut 1997. Så de tillhör defakto Kina.

Dock lovade Kina att implementera ett 2 systems styre under en 50 års period, så de fortfartande kan ha en demokrati i Hong Kong.
Det är ju där Kina trampat in lite under de senaste decenniet.

Taiwan har en mer brokig historia, om vi bortser ifrån kolinial makterna, och startar ifrån slutet av 1600 talet så erövrades Taiwan av Kina och blev en del av Qing imperiet, i slutet av 1800 talet, så erövrades de av Japan, och var japanskt fram till slutet av andra världskriget. 1947 upprättade de en egen regering och grundlag (som då aldrig erkänts av Kina). Taiwan var i princip en höger diktatur framtill början av 1980 talet där de började demokratiseras. Och under 2000 talet så har de strävat efter en officiell självständighet för Taiwan från Kina, därav de politiska och geopolitiska spänningarna vi har idag.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag föredrar den korta skalan, det är trots allt tydligare än att ha -iljon/-jard par.

Föredrar också punkter framför komman vid decimaltal. Det blir tydligare vid flera nummer.

1.2, 3.4, 5.6 vs 1,2, 3,4, 5,6

Jag föredrar den långa skalan då en kommer längre med färre. Men jag kan köpa att det mest är en smaksak så jag skulle lätt kunna offra det jag föredrar för en standard.

Det där med komma och punkt vad gäller siffror är ett gissel!

1,000,000.67541243 vs 1.000.000,67541243 så tycker jag nog att det första känns mer naturligt och ser bättre ut.

Att enbart ha mellanslag som separator för att göra det mer lättläst är lite problematiskt då det funkar olika bra beroende på typsnitt, handskrift osv.

1 000 000.67541243 ser bra och tydligt ut i den här teckenstorleken och det här typsnittet på min skärm, men så är det ju inte alltid.

EDIT: Fast, om en inte ser mellanslaget så blir det bara lite mer svårläst, om en ser fel på ett komma och en punkt så får det mycket större konsekvenser.

Jag ändrar mig, punkt eller komma som avdelare med syfte att bara förtydliga bör absolut inte användas. Enbart mellanslag. Om en använder punkt eller komma så ska det ha en faktisk innebörd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Det är extremt logiskt att mäta saker i fot, tum och andra kroppsdelar som folk alltid har till hands och är ungefär lika stora på alla. Nuförtiden är det få som kan mäta något över huvud taget utan hjälpmedel.

Inte för att man brukar behöva mäta något när man sitter i en skrivbordsstol...

Roligt nog så satt jag i min skrivbordsstol och fingrade på en meterstock precis när jag läste ditt inlägg.

Min högerfot är cirka 275 mm lång förresten. Ganska rejäl skillnad mot en fot på 304,8 mm.

För att ha en fot som faktiskt är en fot lång så ska du ha en storstorlek på typ 47½. Hur många har så stora fötter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, men att få jänkarna att acceptera metersystemet, celsius, den långa skalan osv. är nog inte det lättaste.

Och att få resten av världen att anamma det amerikanska systemen känns inte riktigt rimligt.

Så, det kommer nog vara som det är åtminstone över en överskådlig framtid.

Alla länder som använder imperialistiska måttenheter använder redan det metriska systemet, förutom att dem antagligen inte vet om det.
En fot definieras som exakt 0.3048 meter, dvs utgår enheterna från metriska enheter fast man omvandlar det...(Vilket vidare visar hur otroligt korkat det är)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Roligt nog så satt jag i min skrivbordsstol och fingrade på en meterstock precis när jag läste ditt inlägg.

Min högerfot är cirka 275 mm lång förresten. Ganska rejäl skillnad mot en fot på 304,8 mm.

För att ha en fot som faktiskt är en fot lång så ska du ha en storstorlek på typ 47½. Hur många har så stora fötter?

Hört talas om skor?

Du kan ju även använda armen som är 2 fot lång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Hört talas om skor?

Du kan ju även använda armen som är 2 fot lång.

Ja, jag har hört talas om skor. Jag nämnde t.o.m. skostorlekar i mitt inlägg du citerar, men alltså enheten heter ju inte "sko" utan just "fot".

Känns också sjukt jobbigt att använda armen för att mäta något. Mycket enklare att använda en meterstock bara. Liksom tänk dig att stå där som ett fån på en fot med skon i ena handen och hoppa runt på en fot för att mäta något när man kan kan ta fram en meterstock, ett rullmåttband, laseravståndsmätare, eller vafan som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, jag har hört talas om skor. Jag nämnde t.o.m. skostorlekar i mitt inlägg du citerar, men alltså enheten heter ju inte "sko" utan just "fot".

Känns också sjukt jobbigt att använda armen för att mäta något. Mycket enklare att använda en meterstock bara. Liksom tänk dig att stå där som ett fån på en fot med skon i ena handen och hoppa runt på en fot för att mäta något när man kan kan ta fram en meterstock, ett rullmåttband, laseravståndsmätare, eller vafan som helst.

Sjukt jobbigt är det att leta fram verktyg när man kan mäta det direkt enkelt och snabbt. Tror du man hoppar runt på en fot med skon i ena handen så vill jag inte veta hur du använder meterstockar och dina andra grejjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Sjukt jobbigt är det att leta fram verktyg när man kan mäta det direkt enkelt och snabbt. Tror du man hoppar runt på en fot med skon i ena handen så vill jag inte veta hur du använder meterstockar och dina andra grejjor.

Fast det är ju inga som helst problem att mäta saker mha. kroppen även med SI-enheter på samma sätt som med tum/fot/yards. Det handlar ju bara om lathet och avsaknad av intresse att folk inte lär sig bara.
Jag vet hur mycket jag behöver sträcka min hand för att få ganska exakt 20cm mellan tummen och pekfingret, jag vet hur långt steg jag behöver ta för att få ganska exakt 1m, jag vet att om jag sträcker ut mina armar o lägger till ~8cm så får jag 2m osvosv.. Sen blir måtten givetvis inte på millimeterprecision, men det blir det ju inte direkt med tummar och fötter heller. Grejen är att de allra flesta människor idag inte har någon direkt användning för det, så de skiter i det.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hört talas om skor?

Du kan ju även använda armen som är 2 fot lång.

Eller så tar man fram picken och mäter med, troligtvis den kroppsdel som är mest noggrant uppmätt....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Jo, men att få jänkarna att acceptera metersystemet, celsius, den långa skalan osv. är nog inte det lättaste.

Och att få resten av världen att anamma det amerikanska systemen känns inte riktigt rimligt.

Så, det kommer nog vara som det är åtminstone över en överskådlig framtid.

Jag var med och implementerade Elfas onlinegarderobsplaneringsverktyg när det begav sig och i en amerikansk browser var det ju i deras mätsystem och i en europeisk vårat. Det roliga var ju att vi fick lägga in en parameter åt amerikanska arkitekter så de kunde använda vårat system för det var tydligen omöjligt att arbeta på riktigt i deras mätsystem enligt dem 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är extremt logiskt att mäta saker i fot, tum och andra kroppsdelar som folk alltid har till hands och är ungefär lika stora på alla. Nuförtiden är det få som kan mäta något över huvud taget utan hjälpmedel.

Inte för att man brukar behöva mäta något när man sitter i en skrivbordsstol...

Men på verkstan blir det problem med occ https://www.youtube.com/watch?v=pikrntjcbyw&t=3s&ab_channel=S...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweezy:

Fast det är ju inga som helst problem att mäta saker mha. kroppen även med SI-enheter på samma sätt som med tum/fot/yards. Det handlar ju bara om lathet och avsaknad av intresse att folk inte lär sig bara.
Jag vet hur mycket jag behöver sträcka min hand för att få ganska exakt 20cm mellan tummen och pekfingret, jag vet hur långt steg jag behöver ta för att få ganska exakt 1m, jag vet att om jag sträcker ut mina armar o lägger till ~8cm så får jag 2m osvosv.. Sen blir måtten givetvis inte på millimeterprecision, men det blir det ju inte direkt med tummar och fötter heller. Grejen är att de allra flesta människor idag inte har någon direkt användning för det, så de skiter i det.

Från vänster axel ut till spetsen på fingrarna om man sträcker ut höger arm rakt åt höger blir ganska exakt en meter. Användbart om jag har en nätverkskabel som jag behöver veta vilken back den ska ligga i, typ, fast inte mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hahaha

Men skämt åsido så kommer du inte undan utan att kunna räkna oavsett vad du mäter med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Fast det är ju inga som helst problem att mäta saker mha. kroppen även med SI-enheter på samma sätt som med tum/fot/yards. Det handlar ju bara om lathet och avsaknad av intresse att folk inte lär sig bara.
Jag vet hur mycket jag behöver sträcka min hand för att få ganska exakt 20cm mellan tummen och pekfingret, jag vet hur långt steg jag behöver ta för att få ganska exakt 1m, jag vet att om jag sträcker ut mina armar o lägger till ~8cm så får jag 2m osvosv.. Sen blir måtten givetvis inte på millimeterprecision, men det blir det ju inte direkt med tummar och fötter heller. Grejen är att de allra flesta människor idag inte har någon direkt användning för det, så de skiter i det.

Givetvis. Jag kommenterade bara om att måtten tum, fot, aln osv. är väldigt logiska till skillnad från "kalsonger per timme" som någon liknade det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är extremt logiskt att mäta saker i fot, tum och andra kroppsdelar som folk alltid har till hands och är ungefär lika stora på alla. Nuförtiden är det få som kan mäta något över huvud taget utan hjälpmedel.

Inte för att man brukar behöva mäta något när man sitter i en skrivbordsstol...

Hade fot hetat nåt annat, hade du tyckt att det var svårt att mäta med det utan hjälpmedel? Om en meter hette "navelhöjd", blir det mer logiskt då?

Få har så stora fötter att man kan använda dem till fot, så namnet gör det bara mer ologiskt. Men om du mäter vad en meter är på *din* kropp, så kan du ju plötsligt mäta i meter.

Permalänk
Medlem

00.58 när man borde sova, då läser man igenom kommentarerna till den här nyheten, och hjärnan exploderar. Orken till diskussioner 😂

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850