Första barnet - Vilken barnvagn & babyskydd ska man välja i denna djungel?

Permalänk
Medlem

Välkommen till djungeln med barnprylar. Som många sagt innan är det nog bra att vara lite reaktiv och köpa det man verkligen känner man har behov av istället för att försöka komma på allt som kan tänkas behövas innan, då blir det massor av saker som används väldigt lite eller inte alls.

Håller också med om begagnat, vi köpte en tre år gammal Teutonia Cosmo som vi sen använde till alla tre barn och det gick utmärkt (otroligt bra vagn, men verkar inte säljas längre). Vi körde med mjuklift i början som var väldigt lätt att ta ur och lägga i vagnen - viktigt så barnet inte vaknar om det är krångligt.

En sak som jag inte tror någon nämnt om vagnar är att tänka på solskydd när man tittar på vagnar. Rätt jobbigt att barnet vaknar för att solen lyser mitt i ansiktet PRECIS efter man spenderat 30 min på att få hen att somna.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en begagnad Britax Smile 2 (travel-paketet) för 2500 kr.

Kikade faktiskt lite på Emmaljunga-vagnarna först, men insåg sedan att det inte finns någon som helst anledning att köpa en så pass dyr vagn för att använda under en så pass kort tid.

Grabben är två år nu och det var länge sedan han senast använde vagnen. Han vill alltid gå själv nu. Och ska vi gå längre, eller snabbare än vad han kan gå själv så använder vi en lite nättare "sulky" nu istället. Den tar inte upp någon plats i bilen heller.

Permalänk

Vi köpte först en begagnad men väldigt fin Emmajunga Super Viking. Vi har säkert haft 6 punkteringar och reklamationsärenden för hur handtaget slitits ut utan framgång. Emmajunga har ingen som helst supportorganisation mot slutkund, ingenstans att vända sig till utom på deras Facebooksida som är översvämmad av klagomål och de svarar inte på sina kunders meddelanden där heller.
Sedan köpte vi en begagnad Bugaboo Donkey när andra ungen kom, den är inte alls lika skön att köra som Emmajungan men vi har inte haft några problem alls med den.
Mitt tips är helt enkelt att skippa Emmajunga och satsa på en annan fabrikat som känns bra att köra och som är smidig. Bugaboo Donkey med väskan vid sidan är i bredaste laget när man vill navigera mellan stolar i butiker och restauranger tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tror alla här skriver om vagnar bara.
Men vill så ett slag för bärsele också.

Så sjuk mycket smidigare än en klumpig barnvagn.
Man tar sig fram lättare i nästan alla terräng.
Den är helt underbar att packa in i bilen tar ingen plats alls och på vintern slipper man all fukt/grus och skit från däcken på barnvagnen.

Visst barnvagn är smidig ibland den med men underskatta inte en bärsele.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören:
Begagnad kvalitetsvagn.
NYTT bra babyskydd/barnstol (gärna med Isofix bas, grymt smidigt att bara klicka i och ur babyskyddet/stolen).
Köp en bra bärsele eller lär er använda bärsjal och börja vänja barnet tidigt vid selen.

Har provat säkert 4 olika (har många bilar…) barnstolar och de som fungerat bäst är BeSafes varianter, de flerstavig lite billigare stolar är rackliga, krångliga att sätta rätt och med sämre passform.

Vagn köpte vi Emmaljungas Super Nitro till första barnet och som har fått följa med till syskonet. Det är dock en klumpig och stor vagn men stabil och barnet kan absolut sova i den.
Rekommenderar den dock inte om man inte har en minibuss eller gammal 945a som bil.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett såna priser....ändå köpte jag min senaste vagn 2017. Vilken uppgång, värre än grafikkort. Men fyra hjul o luft i dom. Och en duovagn (ligg med separat sittdel) är vad jag rekomenderar. 5 av mina 6 har haft det så ett misstag har jag gjort och aldrig mer . Utan lufthjul vid lera/ skogsmark eller snö och man sitter fast.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja de är jättekul!
Vi vill ju gärna ha bra förvaring och den ska vara smidig, de ska vara lätt o sätta ett babyskydd på o lätt att fälla ihop, de är verkligen en djungel detta haha, men alla här är supergrymma, ja vet inte men ja är o har alltid varit skeptisk till begagnatmarknaden när de kommer till sådant med tyger osv, men de kanske bara är jag.

Det är SJUKT sällan man monterar Babyskydd på vagnen. Vi gjorde det _aldrig_. Jag tror inte du kommer göra det heller. Köp lätt babyskydd som är lätt att bära från Taxi till Hemmets Dörr när ni kommer hem från BB. Det är tillfället då ungen sitter längst i det.

Efter 6 mån kommer ni byta ut liggdel mot sittdel - Babyskydd är aktuellt de otroligt få gånger ni kommer åka bil med bäbisen, sen lyfter man ur ungen ur babyskyddet (Det är en bilbarnstol för bäbisar) och lägger den i liggvagnen.

Alla vagnar är säkra. Alla bäbyskydd är säkra. Alla bilbarnstolar är säkra.

Skrivet av sINsen:

Klart man kan spara några lappar, men å andra sidan så kanske man inte får de man vill ha då :/

Det är det här som är svårt att förklara för någon när man har dumstolle-syndromet som blivande förälder. Det är därför de kan ta 15 000 för en ny vagn.

Men.

Det enda du möjligen kan vilja "ha" är de rent praktiska detaljerna, alltså rätt storlek för ändamålet, allt annat är bara skit och pjosk. Det är en låda med fyra hjul (med luft i) som ska knuffas runt 2 gånger om dagen i ett halvår, sen betydligt mer sällan. Det är inte raketforskning.

Jag hade nog inte heller hajjat när jag var inne i ska_bli_pappa_dimman, trodde massa dumheter var viktigt. Det är de inte.

Om du nu inte vill köpa beggat av anledningar, köp i alla fall billigt.

Riktigt kul hur typ alla flerbarnsföräldrar tycker man ska köpa begagnat för att det är slöseri.

Lika kul hur alla förstagångsföräldrar tycker man ska köpa nytt hehe. Man är en sån härlig sucker

(Min fru köpte nyss ett par vinterskor till vår 2 åring som kommer användas i 3 månader, för 870 kronor. Hon vill att hon ska ha bra skor så hon inte fryser när hon plågas av det karga klimatet i Stockholms innerstad)

Permalänk
Medlem

Vi har kört på Britax Go Next för vagnen och den duger fortfarande nu när ungen snart fyller två. Den har liggdel och en fällbart sittdel och går utmärkt att kombinera med Britax Römer (babyskydd). Väldigt lämpligt då den går att flytta mellan bilen och vagnen.

Dessa kostar givetvis en slant, men det är väl det man har mor/far-föräldrar till? 😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Tjo!

Vi har haft tre olika vagnar. Mest nöjd med Bugaboo'n. Får ni en till sen så är ju donkeyn väldigt bra.

Luftdäcken pajade rätt ofta. Se till att ha de andra.

Visa signatur

word

Permalänk
Relik 📜

Köpte en begagnad Donkey till första ungen. Vi blev tredje ägaren av den, tre barn tidigare hade suttit i samma vagn. Den rullar fortfarande, och har därmed överlevt vår andra unge också - totalt fem barn. Den är sliten och har börjat gå sönder på märkliga ställen - typ däcken, inte slangarna i hjulen - men fungerar helt klart fortfarande utmärkt.

Vill med det som andra slå ett slag för begagnat. Kosmetiska skador åt sidan, vagnar är dyrt och de fungerar oftast mycket längre än man kan tro. Och ungen bryr sig inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Vi fick en komplett Britax Römer Smile 3 med babyskydd och allt av mina föräldrar när vi skulle få vår dotter, supernöjda med vagnen och babyskyddet! Sen har jag även kompletterat med en Hamax Outback One för att kunna gå i lite tuffare terräng, springa och cykla med.

När dottern började bli rätt tung att hantera i ett babyskydd hade min far väldigt påpassligt köpt en DUALFIX M i-SIZE som är så fantastiskt smidig. Så skönt att inte behöva bryta ryggen när man ska stoppa in henne i bilen!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag vill bara säga att jag läser allt och är jättetacksam för alla era inputs! Fortsätt med tips o råd

Köp begagnat babyskydd!
Man använder det i max 8 månader, så kollar du Facebook Marketplace eller liknande finns det i mängder.
Alla babyskydd är testade och har stränga regler och därför alla lika säkra. Det som skiljer kan vara ergonomi i handtaget eller midig användning av klickdel till bilen. (köp till en klickdel, den är guld värd)

Efter babyskydd kommer bakåtvänd bilbarnstol, här rekommenderar jag en som kan svänga runt, tex Britax Swingfix. Smidigt så in i helvete! Det går att använda från födsel, men jag rekommenderar ändå babyskydd i början då de sover 16 timmar i dygnet och ska med överallt.

Barmvagn: Återigen, börja med begagnat. En Emmaljunga Viking eller liknande är ett säkert kort. Det kvittar egentligen vad ni köper, den kommer snart bytas ändå. Alla mammor har en sjuk dille på barnvagnar. Vi har nog haft 20 olika vagnar, och som mest 5 stycken samtidigt.
Jag rekommenderar även en mindre vagn att alltid ha i bilen. Gärna en som man sätter babyskyddet i. Senare en Babyjogger, de är smidiga att fälla ihop.

Mvh en fyrabarnsfar

Permalänk
Sötast

Om det finns något i världen man kan tjäna pengar på så är det föräldrar då logik oftast lämnar hjärnan när det kommer till sina barn, speciellt de allra minsta.

Ens barn kommer aldrig märka skillnad på en begagnad vagn för 700:- eller en ny för 14.000:- och ändå så är det varannan familj, oavsett om de har råd eller ej som skall köpa de absolut dyraste grejerna för barnen.

En liten gullig fåtöl? Men 8000kr är inte dyrt för denna lilla kudden på 20x20cm?

Jag la lite extra pengar på bilsätena, för krocksäkerhetens skull. Då värt att tänka att jag fortfarande bara betalde 1/6 av vad de dyra går på. Trots det hade de samma rating.

Dyrt är inte lika med bra. Det är lika med lättlurat.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vill man spara en peng, så helt klart begagnat. Man kan spara in mycket pengar på det.

Annars skulle jag vilja påstå att det bästa är att köpa två vagnar istället för en kombi. En när barnet inte sitter upp och en sittvagn som man kan fälla/luta när barnet ska sova. Kombivagnarna är oftast dyra, otympliga och fungerar relativt uselt som sittvagnar (vilket är det man kommer använda den mest som).
För babyskydd är det väl mest isofix som är bekvämt så länge bilen har det.
Vi hörs när det är dax för bakåtvänd bilstol, då börjar nästa marknadsundersökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är en låda med fyra hjul (med luft i) som ska knuffas runt 2 gånger om dagen i ett halvår, sen betydligt mer sällan. Det är inte raketforskning.

Jag hade nog inte heller hajjat när jag var inne i ska_bli_pappa_dimman, trodde massa dumheter var viktigt. Det är de inte.

Riktigt kul hur typ alla flerbarnsföräldrar tycker man ska köpa begagnat för att det är slöseri.

Lika kul hur alla förstagångsföräldrar tycker man ska köpa nytt hehe. Man är en sån härlig sucker

+1, väl sammanfattat! ...som förvaringsutrymme, trodde vi oxå var viktigt inför första barnet, i slutändan räcker skötväskan mer än väl, det som vi släpade runt på var 2-3 blöjor, wet-wipes, en vällingflaska och extra tröja/byxa till barnet. ...men det var viktigt med förvaaaaring (inte).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Köp begagnat babyskydd!
Man använder det i max 8 månader, så kollar du Facebook Marketplace eller liknande finns det i mängder.
Alla babyskydd är testade och har stränga regler och därför alla lika säkra. Det som skiljer kan vara ergonomi i handtaget eller midig användning av klickdel till bilen. (köp till en klickdel, den är guld värd)

Noooo! Du har ingen aning om vad det där begagnade varit med om och de ska kasseras efter en krock, precis som cykelhjälmar. Skulle du köpa en begagnad cykelhjälm också? Nä, vissa saker köper man aldrig begagnat!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Noooo! Du har ingen aning om vad det där begagnade varit med om och de ska kasseras efter en krock, precis som cykelhjälmar. Skulle du köpa en begagnad cykelhjälm också? Nä, vissa saker köper man aldrig begagnat!

Instämmer med Mindfighter! Om det är något ni bör köpa nytt så är det babyskyddet.

Det finns också tjänster där man kan hyra babyskydd om man inte kan/vill pytsa ut hela kostnaden på en gång.

Permalänk
Medlem

Ser att du bor i VGR, så hyr ett babyskydd av NTF. Kostar några hundra kronor och duger alldeles utmärkt. Vi har gjort det för båda våra barn. Man lämnar tillbaka det när barnet är nio månader. Så kan du lägga mer krut på barnstolen istället.

Barnvagn är svårt att rekommendera imho. Gå till en stor butik och testkör. När du hittat något du gillar kan du antingen köpa en ny alternativt förra årets modell på Blocket.

Permalänk
Medlem

Nu har du redan fått massor av bra tips och råd. Men jag bidrar gärna med lite mer! Är det här barnvagnsclockers nu? Babyclockers?

Jag har två barn, nu 4 och 1 år gamla. Har haft 6-7 olika vagnar och lika många babyskydd och bilstolar. Jag gör en liten favoritlista för olika kategorier. Rankingen baseras på hur praktisk vi tycker att det varit och hur bra och bekvämt det varit för barnet. Alla sakerna är väl så säkra som de blir, då sådana tester har legat till grund vid inköp.

Vi har generellt använt barnvagn upp till ca 1.5 års ålder. Sedan bytt till sulky. Vi har föredragit solida plastjul framför luft.

Barnvagn:
1. Britax Smile (Prisvärd, rymlig, praktisk)
2. Bugaboo Donkey (Praktisk, bekväm)
3. Joolz Day (Smidig, lättkörd)

Sulky
1. Babyjogger citi mini gt (Bra förvaring, lättkörd, smidig, snygg, bekväm)
2. Babyjogger citi mini gt (Bra förvaring, lättkörd, smidig, snygg, bekväm)
3. Babyjogger citi mini gt (Bra förvaring, lättkörd, smidig, snygg, bekväm)

Babyskydd
1. BeSafe Izi go X1 (Smidigt, prisvärt, bekvämt)
2. Joolz Maxi-Cosi (Smidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Noooo! Du har ingen aning om vad det där begagnade varit med om och de ska kasseras efter en krock, precis som cykelhjälmar. Skulle du köpa en begagnad cykelhjälm också? Nä, vissa saker köper man aldrig begagnat!

Och vad gjorde du med ditt babyskydd när du var färdig? Kasserade den?

Skrivet av Ischy:

Instämmer med Mindfighter! Om det är något ni bör köpa nytt så är det babyskyddet.

Det finns också tjänster där man kan hyra babyskydd om man inte kan/vill pytsa ut hela kostnaden på en gång.

Så man ska inte köpa ett begagnat babyskydd men man kan hyra ett? Smart.

Permalänk
Medlem

Åk och testa barnvagnar. Samt prata och fråga folk i din närhet om tips. Kanske kan provköra någon bekants, grannes, jobbarkompis osv i det vardagliga för att se vad som passar er. Någon här uppe skrev att det bara är en låda med fyra hjul, ingen raketforskning. Men då kan man ju säga detsamma om en bil då. Tycker det ändå är viktigt att man väljer en vagn som känns rätt för en.

Det viktiga är ju att försöka tänk ut hur ens vardag kommer se ut. Och vad för krav man kan tänkas ha.
Förr oss har en stor och rymlig Emmaljunga med stora luftdäck varit perfekt. Vi är en familj som ofta är ute och rör på oss, på utflykter osv. Så mycket förvaring i vagnen har varit guld värt.

För andra som inte är ute så mycket på promenader i natur, utflykter osv kanske en smidigare stadsvagn med små plastdäck och lite förvaring passar perfekt. Allt beror ju på hur man bor och hur ens vardag ser ut.

Men jag skulle fortfarande kolla med bekanta osv och åka och testa vagnar. De flesta svaren du får om du t ex frågar här är ju från män som kört vagnen 10% av tiden och tycker det är skitsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Och vad gjorde du med ditt babyskydd när du var färdig? Kasserade den?

Självklart, åkte till återvinning efter det använts till våra två barn.

Det är väl försäkringsbolag som hyr ut? Utgår ifrån att de hanterar det seriöst, d.v.s. återvinner när de får tillbaka det, men någon som hyrt kan väl berätta här om de fått ett begagnat från sitt försäkringsbolag?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag och min sambo blev föräldrar i slutet av maj och vi har det här paketet, chassi, liggdel, sittdel och babyskydd inkl bas
https://www.babyworld.se/article/britax-smile-3-duovagn-baby-...

Vi har ju egentligen inget att jämföra med men vi är väldigt nöjda med dessa produkter, speciellt smidigt med basen till bilen och att babyskyddet går att sätta direkt på chassit.

Vi köpte exakt samma paket helnöjda så här långt!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

....

Men var noga med just babyskydd till bilen (om ni har en och tänker använda). De ska vara max 5 (7?) år gamla för att vara ok enligt försäkringar och sånt. Så det kan vara värt att investera i just sådan säkerhet med fräsha grejer. Vi behöll basen men bytte babyskydd för att vara på säkra sidan

Stämmer det verkligen att det påverkar försäkringen?
Jag har sett att man uppger 5-7 år livslängd för babyskydd på många ställen.
NTF skriver exempelvis att livslängden på en bilbarnstol är ca 10 år och att babyskydd (pga att de lyft i och ur mycket) kan ha kortare livslängd https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/godkannande-och-liv...

Skrivet av Ischy:

Instämmer med Mindfighter! Om det är något ni bör köpa nytt så är det babyskyddet.

Det finns också tjänster där man kan hyra babyskydd om man inte kan/vill pytsa ut hela kostnaden på en gång.

Skrivet av oatp1b1:

Ser att du bor i VGR, så hyr ett babyskydd av NTF. Kostar några hundra kronor och duger alldeles utmärkt. Vi har gjort det för båda våra barn. Man lämnar tillbaka det när barnet är nio månader. Så kan du lägga mer krut på barnstolen istället.

Barnvagn är svårt att rekommendera imho. Gå till en stor butik och testkör. När du hittat något du gillar kan du antingen köpa en ny alternativt förra årets modell på Blocket.

Vi hyrde babyskyddet för första barnet från NTF men måste säga att de man kunde hyra var sjukt slitna.
Tror inte de kontrolleras på något sätt heller när de lämnas tillbaka (mer än att de är tvättade), det var en secondhand-butik som höll i uthyrningen och kunskapsnivån kändes inte så hög.

För andra barnet köpte vi ett begagnat babyskydd med bas, för en hundralapp mindre än vi betalade för att hyra (som kostade 500+300kr). "Okrockat" enligt säljare och det är utvändigt i mycket finare skick än det vi hyrde.

Köpa ett helt nytt ger väl lite mer "peace of mind" och man får ett bra för runt 2500 kr med bas.
I efterhand hade jag hellre köpt ett nytt, använt til båda barnen och sen sålt det till någon 4-5 år senare

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Likt många har sagt tidigare - köp begagnat. Nya barngrejer är så fruktansvärt dyra om man ser till hur länge de används. Kolla Blocket och Facebook Marketplace, det kryllar av barngrejer som ofta är i väldigt bra skick då de endast används ett par månader.

Angående vagn: vi köpte en begagnad Britax Smile II med liggdel, sittdel, babyskydd och ISOFIX bas till bilen, med lite extraprylar som läderdetaljer, skötväskor, etc. för 5000 kr. Hittade annonsen via Blocket. Nypris på allt det var vid köpet 12 000+. Självklart kontrollerade vi att babyskyddet var i nyskick, det är annars något som du kan kika på nytt (precis som tidigare har skrivit).

Vi har även köpt det mesta annat begagnat också, bärsele från Baby Björn t.ex. kostar vissa modeller över 2000kr, vi köpte vår begagnad för 600kr (nypris för den modellen 2300kr) och körde den i tvättmaskinen. Även spjälsäng, matstol, etc. är köpt begagnat.

Tror det enda vi köpt nytt är lite Ikea prylar och textilier (lakan, kläder, etc.).

Välkommen till föräldralivet!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Relik 📜

Om babyskydd, hett tips är att kolla med vänner och bekanta också! Där kan man ju (förhoppningsvis) lita på att de inte vanskötts, och många har ett ståendes i något förråd som bara är använt ett par veckor eller månader. Typisk grej man glömmer bort att man sitter på också...

Vårt har gjort rundor till 4-5 personer vid det här laget, de flesta utan egen bil, som lånat det kortare perioder.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag förstår att denna tråden inte följer normen för vad SweC är, men eftersom det finns mycket erfaret folk här på många håll så tänkte jag iallafall ställa frågan.

Jag och min sambo väntar vårat första barn, och är ute i köpa "barnvagn och babyskydd svängen"
Vi har kollat runt lite på olika alternativ, de vi fastnade för var Bugaboo och Emmaljunga.

Vi kollade först på en Emmaljunga NXT90, den kändes bra men ändå lite "ranglig" i vissa avseenden när man rörde på den.
Sedan kollade vi på en Bugaboo Donkey 3 Mono, en vagn där man får en ligg och sittdel samt plats för en väska på sidan.
Denna var lite bredare, men när vi får (vi vill iallafall ha 2 barn) så kan man dra ut vagnen och göra den till dubbelvagn.
Det jag funderar på nu är om det är onödigt att köpa en lite bredare vagn nu för att tänka "framtid" redan nu, eller om man ska sälja en enkelvagn sen och köpa en duo senare? dock fastna vi för bugaboon för förvaringen som var med den.

Några tips på hur man ska tänka, eller erfarenheter?

Sen kommer vi till detta med babyskydd då, (nästa djungel) Alltså, HUR ska man tänka och VAD ska man välja?
det finns en sån uppsjö så hälften vore nog, vi tittade på en BeSafe Izi go modular, den kändes väl bra antar jag.
Men jag tar gärna emot tankar och tips här också!

Vi har en Mercedes CLA 2020 kombi som det ska få plats i också, (vilket inte kommer att bli ett problem i sig)
Men det kan vara värt att nämna tänker jag.

Oerhört tacksam för ALLA tips och tankar kring detta jag/vi kan få

Köp något begagnat, vi köpte någon Bugaboo eller hur det stavas med en hel drös tillbehör (sitt/ligg/sufflett/mugghållare/regnskydd etc.) för 7000 kr. Nypris för allt? Typ 18k.

Babyskydd köpte vi dock nytt med ISO-fix för att enkelt kunna ta ut babyskyddet från bilen och det var värt pengarna. Då kan man plocka ur hela stolen och klicka direkt i vagnen utan att behöva väcka henne

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Självklart, åkte till återvinning efter det använts till våra två barn.

Det är väl försäkringsbolag som hyr ut? Utgår ifrån att de hanterar det seriöst, d.v.s. återvinner när de får tillbaka det, men någon som hyrt kan väl berätta här om de fått ett begagnat från sitt försäkringsbolag?

Har haft två hyr-abonnemang på stolar till våra två barn...aldrig upplevt att man fått en begagnad stol skickad till sig.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

köp beg vagn och köp investor aktier för 10`000kr frågar sedan när han fyller 15 eller 18 om det var ett bra val

Haha! Jag har inget att bidra till tråden men ditt inlägg fick mig att garva till. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Jag tackar ödmjukast för alla kommentarer och engagemanget.
Provkört några vagnar under dagen, Emmaljunga NXT90, Britax osv osv.
Jag tror till sist att vi landat i en Bugaboo Donkey, då den var överlägset skönast att köra och hade alla de detaljer och förvaring vi eftersöker samt att den fungerar ypperligt till ett barn, och går de som vi vill att vi får en till inom ett par år så slipper man att köpa en helt ny vagn.
Babyskydd står det mellan Cyber eller Britax i nuläget, vi får se vilket av de vi landar i.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7