Prebuilt PC - prisvärda i dessa tider?

Permalänk
Medlem

Prebuilt PC - prisvärda i dessa tider?

Min bror var inne på att skaffa en ny dator efter att hans tidigare burk gjort sitt efter 10 år.

Då han inte är så teknisk så tittar han främst på pre-builts. Jag har avrått att köpa nytt nu med tanke på marknaden för grafikkort.
Vad tror ni experter om denna build?
https://www.komplett.se/configure/1173234/dator-surfplatta/ko...

Ser lite deppig ut på GPU-sidan men de är kanske vad man får i dessa tider.

Tack.

MVH,
Samvetet

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem

Nja, du borde kunna få ett RTX 3060 med för det priset:

Edit: Lade till moderkort, som jag glömt ta med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, du borde kunna få ett RTX 3060 med för det priset:
https://komponentkoll.se/bild/SLlhn.png

vart är moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av samvetet:

Min bror var inne på att skaffa en ny dator efter att hans tidigare burk gjort sitt efter 10 år.

Då han inte är så teknisk så tittar han främst på pre-builts. Jag har avrått att köpa nytt nu med tanke på marknaden för grafikkort.
Vad tror ni experter om denna build?
https://www.komplett.se/configure/1173234/dator-surfplatta/ko...

Ser lite deppig ut på GPU-sidan men de är kanske vad man får i dessa tider.

Tack.

MVH,
Samvetet

Ganska dålig balanserat bygge

Ett alternativ Priset är 12891 Kr då Elgiganten inte har grafikkortet i lager till det priset som visas i listan

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

vart är moderkortet

Missade det, finns för 1199:- så okej, datorn är helt okej prissatt, men ett 3060 är fortfarande mer prisvärt än ett 2060.

Edit: Bygget jag länkade innan var ett försök att efterapa kompletts bygge, det här bygget är mer prisvärt:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Denna dator kostar 12500, om budget finns lägg till en bättre cpu-fläkt. (Webhallen har grafikkortet i lager för 6500)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Denna dator kostar 12500, om budget finns lägg till en bättre cpu-fläkt. (Webhallen har grafikkortet i lager för 6500)

https://komponentkoll.se/bild/hVrRI.png

Intel har väl inte haft kylare inkluderade sedan ett par gen tillbaka? Den specifika varianten (11400f) har ingen CPU-fläkt således bör han köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzy:

Intel har väl inte haft kylare inkluderade sedan ett par gen tillbaka? Den specifika varianten (11400f) har ingen CPU-fläkt således bör han köpa en.

With the 11th Gen Core series, Intel is including its upgraded stock fan-heatsink with all non-K SKUs, Core i5 and upward. These coolers were introduced last year with the 10th generation. The heatsink features black anodized aluminium fins, a solid copper core base plate, and an improved fan. The cooler is rated to handle thermal loads of up to 95 W, which should be just about enough for the non-K processors running at stock speeds.

Dold text

Källa
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-11400f/2.htm...

Permalänk
Medlem

Ni är grymma allihop! Vad tänkte jag med med den där första builden... Blir nog o snickra ihop något själv de återstående dagarna av semestern. Bra tips.

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem

Tipset om du ska bygga själv är väl att du måste få tag i ett grafikkort för att det ens ska vara möjligt..

Den här som tipsats om tidigare är väl den enklaste vägen att välja:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

Blev så pass sugen på en ny pc så det blev en sån Acer Nitro från EG. Har byggt mina egna i 20 år men orkar inte sätta mig in i alla komponenter idag.
Hoppas det blir bra, ser rätt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder69:

Blev så pass sugen på en ny pc så det blev en sån Acer Nitro från EG. Har byggt mina egna i 20 år men orkar inte sätta mig in i alla komponenter idag.
Hoppas det blir bra, ser rätt bra ut.

Det enda "negativa" jag har hört folk säga om dem är att de kan bli lite högljudda, men lätt åtgärdat med att ställa ned fläktarna lite, utöver det har jag bara hört positiva saker om den.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Låter bra

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt taggad på en ny dator och har också spanat in Acer Nitron från Elgiganten. Tror ni kommande BF2042 skulle flyta på bra med den? Jag tänkte köra på en 1440p skärm med 144 hz, tror ni ett 3060ti för att utnyttja skärmens kapacitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empannn:

Jag är riktigt taggad på en ny dator och har också spanat in Acer Nitron från Elgiganten. Tror ni kommande BF2042 skulle flyta på bra med den? Jag tänkte köra på en 1440p skärm med 144 hz, tror ni ett 3060ti för att utnyttja skärmens kapacitet?

Rekommenderad GPU för BF 2042 är 2060 och stödjer DLSS. Med 3060 TI + DLSS tror jag de hade flytit på rätt fint i 1440p.
Jag hoppas iaf de då BF 2042 är anledningen till varför jag ville att min bror skulle köpa en pc...

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empannn:

Jag är riktigt taggad på en ny dator och har också spanat in Acer Nitron från Elgiganten. Tror ni kommande BF2042 skulle flyta på bra med den? Jag tänkte köra på en 1440p skärm med 144 hz, tror ni ett 3060ti för att utnyttja skärmens kapacitet?

Tror det kommer att fungera skitbra, nu kan ju 2042 vara sjukt krävande på max men man brukar ju knappt se ngn skillnad i den spelserien om man drar ner lite.

Permalänk
Medlem

Hämta den idag på EG. Men shit....ljudet är ju från en helt annan planet....och ingen bra planet!
Har ett par Sennheiser HD650 och även testat med ett par äldre Sennheiser PC360. Fullständigt ohållbart för mig, bara skrikig diskant. Låter som ett par dåliga mobillurar...fy fasen!
Har iofs ett bra ljudkort i den gamla, ett Asus Xonar Essence STX II 7.1, som jag la upp på marknaden men det är nog en keeper.
Är det något jag förbisett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder69:

Hämta den idag på EG. Men shit....ljudet är ju från en helt annan planet....och ingen bra planet!
Har ett par Sennheiser HD650 och även testat med ett par äldre Sennheiser PC360. Fullständigt ohållbart för mig, bara skrikig diskant. Låter som ett par dåliga mobillurar...fy fasen!
Har iofs ett bra ljudkort i den gamla, ett Asus Xonar Essence STX II 7.1, som jag la upp på marknaden men det är nog en keeper.
Är det något jag förbisett?

Kör du inte via en DAC + hörlursfärstärkare? Jag har två par HD650. Kör ena via en Aune X1S och andra via Harmony Design Ear 90 + en DAC.

Hur låter CPU-fläkten? Högljudd?

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av samvetet:

Kör du inte via en DAC + hörlursfärstärkare? Jag har två par HD650. Kör ena via en Aune X1S och andra via Harmony Design Ear 90 + en DAC.

Hur låter CPU-fläkten? Högljudd?

Mitt Asus Xonar Essence PCI kort har inbyggd hörlursförstärkare, antar att det är därför.
Kör nu 3,5 mm rätt in på frontkontakten.

Ja, fläkten låter vid belastning men inte annars. Kunde man få bra ljud i lurarna kunde jag nog stå ut med det.

Sen hade det ju varit bra att kunna stänga av den där röda ”coola” LED belysningen men hittar ingen info hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder69:

Mitt Asus Xonar Essence PCI kort har inbyggd hörlursförstärkare, antar att det är därför.
Kör nu 3,5 mm rätt in på frontkontakten.

Ja, fläkten låter vid belastning men inte annars. Kunde man få bra ljud i lurarna kunde jag nog stå ut med det.

Sen hade det ju varit bra att kunna stänga av den där röda ”coola” LED belysningen men hittar ingen info hur man gör.

Hade starkt rekommenderat en DAC/hörlursförstärkarkombo, unna dina hörlurar det

Hade dubbelkollat så det inte är någon sound enhancement inställning i Win som får de o låta dåligt, eller om den är inställd på 5. eller 7.1. Alternativt försökt uppdatera drivrutiner. Jag undviker generellt 3.5mm jacket på moderkort med så fina lurar.

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av samvetet:

Hade starkt rekommenderat en DAC/hörlursförstärkarkombo, unna dina hörlurar det

Hade dubbelkollat så det inte är någon sound enhancement inställning i Win som får de o låta dåligt, eller om den är inställd på 5. eller 7.1. Alternativt försökt uppdatera drivrutiner. Jag undviker generellt 3.5mm jacket på moderkort med så fina lurar.

Jo, jag vet. Trodde i min enfald att det hänt något på ljudfronten sista 10 åren 😂

Allt är kontrollerat och uppdaterat så det är inte det. Kommer att lämna tillbaka datorn då jag inte vill investera i en extern förstärkare när jag har en bra. Den går dock inte att installera då det inte finns pci platser.

Datorn är alltså lite för kompakt för mina krav, dock är storleken tilltalande.

Får sätta ihop ett paket själv…..som vanligt.
Dock förstår jag att det är stor brist på GPU’er har jag förstått så det blir väl att vänta.

Permalänk
Medlem

Najs! Jag beställde en ikväll, samt denna skärm https://www.proshop.se/Bildskaerm/Lenovo-27-Bildskaerm-G27q-2...

Är så taggad på BF2042 nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samvetet:

Rekommenderad GPU för BF 2042 är 2060 och stödjer DLSS. Med 3060 TI + DLSS tror jag de hade flytit på rätt fint i 1440p.
Jag hoppas iaf de då BF 2042 är anledningen till varför jag ville att min bror skulle köpa en pc...

Skrivet av Semjonov:

Tror det kommer att fungera skitbra, nu kan ju 2042 vara sjukt krävande på max men man brukar ju knappt se ngn skillnad i den spelserien om man drar ner lite.

Skrivet av Spyder69:

Jo, jag vet. Trodde i min enfald att det hänt något på ljudfronten sista 10 åren 😂

Allt är kontrollerat och uppdaterat så det är inte det. Kommer att lämna tillbaka datorn då jag inte vill investera i en extern förstärkare när jag har en bra. Den går dock inte att installera då det inte finns pci platser.

Datorn är alltså lite för kompakt för mina krav, dock är storleken tilltalande.

Får sätta ihop ett paket själv…..som vanligt.
Dock förstår jag att det är stor brist på GPU’er har jag förstått så det blir väl att vänta.

Var ljudet så dåligt? Tror du det duger för en som bara ska lira lite Battlefield?

Och ska du lämna tillbaka datorn till något EG i Stockholm? (Den är slut på alla ställen så jag behöver vänta 2 veckor för leverans, tänkte att jag ska hålla utkik om det är så att du lämnar tillbaka din dator på ett EG i Stockholm )

#Edit, såg att det stod Götet på din profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empannn:

Var ljudet så dåligt? Tror du det duger för en som bara ska lira lite Battlefield?

Och ska du lämna tillbaka datorn till något EG i Stockholm? (Den är slut på alla ställen så jag behöver vänta 2 veckor för leverans, tänkte att jag ska hålla utkik om det är så att du lämnar tillbaka din dator på ett EG i Stockholm )

#Edit, såg att det stod Götet på din profil

Japp, det duger säkert. Hijackade tråden för eget syfte. Det var inte meningen. Mina lurar kan nog vara för trögdriva, därav problem