Poly Network hackat – 600 miljoner dollar i kryptovalutor stulet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nej det är det inte, det kan gå underkategorin välbefinnande, avkoppling, nöje eller e-sport.

Och resursslöseri

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Och resursslöseri

Hur kan välbefinnande ses som ett resursslöseri om det hjälper mot något?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Spela spel och köpa grafikkort är då lika resursslöseri i den meningen...

Å andra sidan har kryptovalutor skapat många miljonärer, sysselsatt många och skapat jobb. Sen har ju alla coins någon teknik som utiliseras för alla möjliga ändamål, som tekniskt skapar nya förutsättningar inom olika områden.

Varför förbjuda en teknik som kommer ta över AI utvecklingen och framtiden?

Både Nigeriabrev och ryska hackergrupper skapar också miljonärer, sysselsätter och skapar jobb. Det är inte något positivt bara för att man lyckas föra över kostnaden på någon annan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Kryptovalutor är en skurkvaluta, det är det jag har sagt och håller mig till. Brytning av kryptovaluta har absolut skapat miljonärer vilket har blivit förenat med ett enormt resursslöseri. Jag hade inte haft någonting emot skurkvaluta som sådan om de som har stora mining-farmar planterar träd eller liknande som kompensation

Jag hoppas att du är medveten om att det finns en jäkla massa olika kryptovalutor med en jäkla massa olika användningsområden och konsensusmekanismer. Det är framförallt Proof of Work som använder mycket resurser, många andra nätverk är extremt resurssnåla och vissa klimatfokuserade projekt är till och med klimatpositiva. Exempel på resurssnåla projekt skulle kunna vara EOS, som använder Delegated Proof of Stake (DPOS), och därmed har ett nätverk som drivs runt av 21 st datorer (som INTE utför Proof of Work), till skillnad från BTC som sannolikt drivs runt av över en miljon miners som utför Proof of Work..

Sedan hoppas jag också du är medveten om att Bitcoin till exempel bokstavligt talat blir officiell valuta i El Salvador inom en månad. De har en befolkning på 6.5 miljoner invånare, anser du att alla individer i El Salvador på något magiskt sätt blir skurkar över en natt när Bitcoin blir officiell valuta i landet?

Anser du även att Tesla, Microstrategy och andra stora företag som nu håller BTC är skurkar och att de håller BTC i olagliga syften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag hoppas att du är medveten om att det finns en jäkla massa olika kryptovalutor med en jäkla massa olika användningsområden och konsensusmekanismer. Det är framförallt Proof of Work som använder mycket resurser, många andra nätverk är extremt resurssnåla och vissa klimatfokuserade projekt är till och med klimatpositiva. Exempel på resurssnåla projekt skulle kunna vara EOS, som använder Delegated Proof of Stake (DPOS), och därmed har ett nätverk som drivs runt av 21 st datorer (som INTE utför Proof of Work), till skillnad från BTC som sannolikt drivs runt av över en miljon miners som utför Proof of Work..

Sedan hoppas jag också du är medveten om att Bitcoin till exempel bokstavligt talat blir officiell valuta i El Salvador inom en månad. De har en befolkning på 6.5 miljoner invånare, anser du att alla individer i El Salvador på något magiskt sätt blir skurkar över en natt när Bitcoin blir officiell valuta i landet?

Anser du även att Tesla, Microstrategy och andra stora företag som nu håller BTC är skurkar och att de håller BTC i olagliga syften?

Nej anledningen till att jag kallar ’speciellt’ bitcoin för skurkvaluta är för att det görs fler transaktioner bland kriminella, vilket jag tidigare länkat till att så är fallet.

Nej att dra alla över en kam är dumt - är inte lika insatt som du verkar vara i alla möjliga former av kryptobrytning. Jag tyckte folding @ home var ett fint inititiv och allt som efterapar det på ett eller annat sätt är bra, för då är det ju inte resursslöseri, ellerhur?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nej anledningen till att jag kallar ’speciellt’ bitcoin för skurkvaluta är för att det görs fler transaktioner bland kriminella, vilket jag tidigare länkat till att så är fallet.

Nej att dra alla över en kam är dumt - är inte lika insatt som du verkar vara i alla möjliga former av kryptobrytning. Jag tyckte folding @ home var ett fint inititiv och allt som efterapar det på ett eller annat sätt är bra, för då är det ju inte resursslöseri, ellerhur?

Jag skulle säga att jag har länkat till mer relevant och mer färsk data som visar att det inte görs fler transaktioner bland kriminella
Men där är vi nog fast då vi helt enkelt tror olika mycket på de olika källorna

Folding@Home är ett superfint projekt som har hjälpt till att bota och hjälpa hur många sjukdomar som helst. Något som jag tycker är roligt är att de även har skapat ett automatiserat belöningssystem där man, om man vill, kan bli betald i DogeCoin (en kryptovaluta) när man foldar proteiner

Sedan finns det även rena kryptoprojekt där datakraften man lånar ut går till forskare som behöver kapacitet från superdatorer men av olika anledningar inte får den kapaciteten. Då blir man betald i den kryptovalutan när man lånar ut sin datakraft. Var länge sedan jag läste om dessa projekt, har för mig att de var ganska populära kring 2018-2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag skulle säga att jag har länkat till mer relevant och mer färsk data som visar att det inte görs fler transaktioner bland kriminella
Men där är vi nog fast då vi helt enkelt tror olika mycket på de olika källorna

Folding@Home är ett superfint projekt som har hjälpt till att bota och hjälpa hur många sjukdomar som helst. Något som jag tycker är roligt är att de även har skapat ett automatiserat belöningssystem där man, om man vill, kan bli betald i DogeCoin (en kryptovaluta) när man foldar proteiner

Sedan finns det även rena kryptoprojekt där datakraften man lånar ut går till forskare som behöver kapacitet från superdatorer men av olika anledningar inte får den kapaciteten. Då blir man betald i den kryptovalutan när man lånar ut sin datakraft. Var länge sedan jag läste om dessa projekt, har för mig att de var ganska populära kring 2018-2019.

Japp vi är fast så nog om det

Ja allt som är till hjälp och fyller ett syfte mer än att dra resurser för egen vinning tycker jag också är superbra, mer sådant!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Japp vi är fast så nog om det

Ja allt som är till hjälp och fyller ett syfte mer än att dra resurser för egen vinning tycker jag också är superbra, mer sådant!

Då tycker jag du ska läsa på mer om kryptovalutor, då det är ett område som det görs extremt mycket utveckling för en framtida allmännytta. Ta till exempel Cardano som har ingått i ett stort samarbete med etiopien där 5 miljoner skolelever kommer få ett blockchain-baserat ID där de ska skjuta in elevernas studieresultat, betyg etc. Detta för att bland annat omöjliggöra förfalskning av betyg etc som tydligen är ett stort problem där. Många universitet i andra länder godkänner tydligen inte betyg från etiopien, vilket gör att även om man är extremt duktig så kan man inte plugga vidare utomlands..

Nu har vi dock hamnat ganska långt ifrån ämnet, men jag fortsätter gärna i PM

För att återgå till ämnet verkar det som (om jag har förstått det rätt) som att hackaren har sagt att han kommer lämna tillbaka allt. Dock verkar bara ca 2/3 (ca 400 miljoner dollar) vara återlämnat just nu, någon som har mer koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hur kan välbefinnande ses som ett resursslöseri om det hjälper mot något?

Jag tror miners mår rätt så bra av tanken att de inte behöver jobba för sina pengar, nu är det inte resursslöseri längre.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar också som att de lämnat tillbaka pengarna! Haha vilken heist och tillbakalämning!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Att de där pyramidspelen till "valutor" ens har nåt värde är för att de har förtroende, precis som vanliga valutor.
Om de tappar allt förtroende, blir de värdelösa.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nej anledningen till att jag kallar ’speciellt’ bitcoin för skurkvaluta är för att det görs fler transaktioner bland kriminella, vilket jag tidigare länkat till att så är fallet.

Nej att dra alla över en kam är dumt - är inte lika insatt som du verkar vara i alla möjliga former av kryptobrytning. Jag tyckte folding @ home var ett fint inititiv och allt som efterapar det på ett eller annat sätt är bra, för då är det ju inte resursslöseri, ellerhur?

Vet inte hur jag ska tolka din första kommentar - "fler transaktioner bland kriminella". Menar du att en enskild kriminell gör fler transaktioner i genomsnitt än en icke-kriminell? Eller försöker då påstå att den totala mängden transaktioner som ingår i något kriminellt är fler än icke-kriminella? Det är helt galet uppåt väggarna fel.

Du kan t.ex. kolla Chainanalysis.com's rapport på https://blog.chainalysis.com/reports/2021-crypto-crime-report-intro-ransomware-scams-darknet-markets
(blogg som länkar dit för enklare läsning, jag har läst deras rapport som går att ladda ner från sidan också)
Deras jobb är att bekämpa och katalogisera brott inom crypto. Det finns många andra källor på detta också.
Det rapporterade talet låg på 0,34% efter 2020. Även om du räknar in ett stort mörkertal och begränsar det till endast Bitcoin så är det inte ens nära ändå. Ransomware t.ex. stod för ca 311 miljoner dollar 2020 medan Bitcoin hade en market cap på ca 600 miljarder vid årsskiftet. Det är 0,05% och 98% var med Bitcoin som betalning, troligtvis eftersom det är det enda som majoriteten känner till och känner att de har en chans att skaffa.

Även om jag skulle godkänna att dessa rapporterade tal skulle vara en ren bluff så har jag väldigt svårt att tro att de stora instutitionerna (Paypal, Visa, snart Mastercard... och väldigt många andra) skulle hoppa på som de har gjort om mer än halva marknaden är för kriminella. Dessutom skulle inte priset ha stigit som det har gjort om så var fallet heller. Alla dessa kriminella som håller på med marknadsspekulationer nog för att öka priset med tusentals procent, jovisst.

Nä sluta nu med detta "det är mest för kriminella!". Att man känner sig reserverad inför denna teknik, det köper jag, men läs åtminstone på ordentligt innan du kommer med påståenden. Nog finns det en god andel kriminell aktivitet men inte värre än i andra lukrativa branscher. Tänker inte ens ge mig in och diskutera övriga påståenden om resursslöseri, det finns många sätt att se på den saken.

PS. T.o.m. detta hack på 600 miljoner dollar är under 0,07% av Bitcoins market cap just nu. Och detta var inte ens Bitcoin som blev stulet. Totalt var det 0,03% av cryptomarknadens totala värde.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Jaha, vafan var det för fel på mitt inlägg nu då kära mods?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Plox gif monies back, uwu.

GG.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Haha vad är det för boomers som hänger här? Märker att det är många som inte orkat lägga ens 5 minuter på att lära sig om krypto som tycker det ska förbjudas direkt det händer något sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Med tanke på att kryptovaluta används främst för utpressning, penningtvätt samt terrorfinansiering finns det ingen seriös framtid för kryptovaluta. Annat än för kriminella.

Här borde Sweclockers gå i bräschen och förbjuda alla diskussioner och tips om hur man bryter krypto.
Likt man gjort med fildelning.

Tyvärr drar dessa diskussioner alldeles för mycket 'klicks' till sidan, så det lär inte hända.

Detta är ju så fel på många vägar, alla som använder kryptovaluta är inte kriminella och använder till dessa.
Det är ju som att säga, alla som har en bil kör förfort.

Jag personligen använder mycket Kryptovaluta när jag säljer utanför Sverige, detta för att det är säkert och jag 100% inte blir scammad eller har någon som gör chargebacks.
Jag har använt mig av tjänster som paypal etc.. Men när någon gör en chargeback, så står du alltid utan pengarna där.
Nu kan jag sälja någon digital pryl och veta att jag är säker och ingen efter ett par dagar kommer chargebacka och jag står där utan min digitala vara/pixel och pengar.

Så länge inte företag kan skydda dig mot chargebacks eller andra skumma scams, så är kryptovaluta det säkraste och bästa där ute, för folk som säljer och köper digitala varor/pixels.
Samt du slipper dela med dig av privat information, som kan användas till att skada dig eller säljas vidare till tredjepart, för att sedan spamma dig med reklam eller phising mail eller att någon använder ditt namn på någon sida, för dom fått tag i detta under en trade/försäljning.

Då sidor som Paypal delar med sig av ditt fullständiga namn när du säljer/köper samt mobilnr.

Permalänk
Medlem

Ska man tro på Reuters är pengarna tillbaka och hackaren (som nu anses vara en "white hat hacker") har blivit erbjuden en halv miljon dollar i någon form av "bug bounty"-belöning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ska man tro på Reuters är pengarna tillbaka och hackaren (som nu anses vara en "white hat hacker") har blivit erbjuden en halv miljon dollar i någon form av "bug bounty"-belöning

Snor 600 miljoner $ -> försöker tvätta pengarna genom tornado.cash och misslyckas -> centraliserade stable coins och addresser fryses på exchanges -> han inser att han inte kommer få ut pengarna -> börjar utpressa poly network -> skickar tillbaka pengarna efter att han fått genom delar av sin utpressning. Något i den stilen verkar det som.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED