Samsung presenterar första OLED-panel för TV-apparater

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar första OLED-panel för TV-apparater

Quantum Dot OLED med RGB-pixelstruktur tar sig an LG:s WRGB-paneler redan nästa år. Hög ljusstyrka och bättre reflexskydd är paradnummer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent, väntar tålmodigt på att @Laxpudding ska sätta tänderna i den här

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Var det här man väntat på ett tag.
Speciellt deras bra reflexfilter som jag tänker mig blir största skillnaden mot dagens OLED.

Permalänk
Medlem

jag älskar de överdriva jämförelsebilderna, går folk på den skiten på riktigt? Hursom, trevligt med fler OLED-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

jag älskar de överdriva jämförelsebilderna, går folk på den skiten på riktigt? Hursom, trevligt med fler OLED-paneler.

Tyvärr så är jag väldigt övertygad på att folk går på det eftersom det har "alltid" funnits och hade det inte gett något resultat så hade nog inte företag fortsatt med det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Gött! Jag är en Samsungfanboy men jag kan inte neka till att QLED inte kan mäta sig med OLED så LG har årytt vardagsrummet sedan 2019. Nu kanske det blir en Samsung också

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Gött, är ingen fanboy så köper den som är bäst!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ljusstyrka kan vara ett försäljningsargument. Det första jag gör med en monitor eller TV är att dra ner minst halva ljusstyrkan. Min Asus monitor som jag använder nu har Brightness (Typ.) : 350 cd/㎡, och den kör jag på 4% brightness.
80% som var standard var som att titta in i helljuset på en bil i jämförelse.

(men annars ser tvn fin ut)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Konkurrens är alltid bra för produktutveckling, se bara vad det gjort på grafikkortsmarknaden.
Detta lovar gott! Tyvärr får man alltid vänta för länge med att se faktiska produkter, 2022 är långt bort och herr @Laxpudding får gott om tid på sig att förbereda en test. Dock brukar det komma ut förhandsinformation och den kan nämnda pudding gärna få reda ut och tolka rimlighet och möjligheter av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår inte hur ljusstyrka kan vara ett försäljningsargument. Det första jag gör med en monitor eller TV är att dra ner minst halva ljusstyrkan. Min Asus monitor som jag använder nu har Brightness (Typ.) : 350 cd/㎡, och den kör jag på 4% brightness.
80% som var standard var som att titta in i helljuset på en bil i jämförelse.

Det är för folk som ska dricka bärs och se fotboll klockan 14:00 på torsdagen etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår inte hur ljusstyrka kan vara ett försäljningsargument. Det första jag gör med en monitor eller TV är att dra ner minst halva ljusstyrkan. Min Asus monitor som jag använder nu har Brightness (Typ.) : 350 cd/㎡, och den kör jag på 4% brightness.
80% som var standard var som att titta in i helljuset på en bil i jämförelse.

Hitta närmaste bekant som har en LG OLED och be om att få titta på den i ett vardagsrum med fönster så kommer du förstå

Sedan tar jag en stark gissning på att din ASUS monitor inte är en OLED, vilket gör att det blir en stor skillnad.

Har själv en PG279Q (IPS) där brightness är ganska låg, och LG OLED CX55 står precis bredvid den. Skillnaden när solen lyser in på bägge är markant. Vilket den gör just precis exakt nu, till exempel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fortsätter de undvika Dolby Vision till förmån för HDR10+ kommer jag dessvärre undvika ett inköp som huvud-TV. Vilket är synd, för jag gillar annars deras apparater och en konkurrent till LG (panel) är eftersökt.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tyvärr så är jag väldigt övertygad på att folk går på det eftersom det har "alltid" funnits och hade det inte gett något resultat så hade nog inte företag fortsatt med det.

Många gånger per månad får man upp en pop-upp som ber om min email för att skicka spam. Jag kan inte tänka mig att någon frisk människa någonsin faktiskt matar in sin email i en sån pop-upp, men de är fortfarande vanliga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hitta närmaste bekant som har en LG OLED och be om att få titta på den i ett vardagsrum med fönster så kommer du förstå

Sedan tar jag en stark gissning på att din ASUS monitor inte är en OLED, vilket gör att det blir en stor skillnad.

Har själv en PG279Q (IPS) där brightness är ganska låg, och LG OLED CX55 står precis bredvid den. Skillnaden när solen lyser in på bägge är markant. Vilket den gör just precis exakt nu, till exempel

Har inte haft några problem med min trots både fönster och balkongdörr. Visst är det ett litet plus med högre ljusstyrka men inget jag hade bytt upp mig för i varje fall!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hitta närmaste bekant som har en LG OLED och be om att få titta på den i ett vardagsrum med fönster så kommer du förstå

Sedan tar jag en stark gissning på att din ASUS monitor inte är en OLED, vilket gör att det blir en stor skillnad.

Har själv en PG279Q (IPS) där brightness är ganska låg, och LG OLED CX55 står precis bredvid den. Skillnaden när solen lyser in på bägge är markant. Vilket den gör just precis exakt nu, till exempel

Enda OLED jag har är ett Playstation Vita så inte så mycket att jämföra med, då den inte helt oväntat lyser svagare än min monitor

Så tex 1000 Nits på en OLED blir inte riktigt samma sak som 1000Nits på en IPS? Eller hur fungerar det?

eller menar du att äldre OLED är ljussvaga bara?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

1Gbit ethernet och GoogleTv (senaste android heter så) istället för Tizen tack! Jag har själv en 1,5år gammal tizen smartklocka och är inte förtjust i att Samsung överger Tizen. Att då köpa en ny TizenTv och kanske gå på samma nit igen tänker jag ej göra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Förstår inte hur ljusstyrka kan vara ett försäljningsargument. Det första jag gör med en monitor eller TV är att dra ner minst halva ljusstyrkan. Min Asus monitor som jag använder nu har Brightness (Typ.) : 350 cd/㎡, och den kör jag på 4% brightness.
80% som var standard var som att titta in i helljuset på en bil i jämförelse.

(men annars ser tvn fin ut)

Första jag gjorde på min andra LG skärm jag fick hem var att öka ljusstyrkan till 90% för att kunna matcha min tidigare LG som ligger på runt 50%

Allas ögon är olika, Och vissa spel mer eller mindre kräver hög ljusstyrka för att kunna se något.(Escape from tarkov t.ex där ljuset är så dåligt kodat så att man inte ser något såvida man inte har en ficklampa typ)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

jag älskar de överdriva jämförelsebilderna, går folk på den skiten på riktigt? Hursom, trevligt med fler OLED-paneler.

Gick dom på detta med kurvade TV-apparater så lär dom gå på det mesta

Permalänk
Medlem

Den lägre reflektiva ytan är ett stort plus för mig. Jag är så sjukt besviken på min LG Oled som är så reflektiva. Går inte att se på tv på dagen.

Permalänk
Medlem

Jag kör min ljusstyrka på 50%, C9 oled.
Kollar visserligen inte jätteofta i dagsljus, men skulle man göra det oftare så har jag svårt att tro att ljusstyrkan inte skulle räcka till.

Sen dom där jämförelsebilderna för färg... Jäklar vad kryddat haha. "Conventional" ser ju ut som någon crt från 70talet med trasigt bildrör... Missvisande om något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

"Prioriterar du hög ljusstyrka från klassisk LCD-teknik eller föredrar du den djup svärtan och det dynamiska omfånget hos OLED?"

Oled!! kommer aldrig kunna gå tillbaka till LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Första jag gjorde på min andra LG skärm jag fick hem var att öka ljusstyrkan till 90% för att kunna matcha min tidigare LG som ligger på runt 50%

Allas ögon är olika, Och vissa spel mer eller mindre kräver hög ljusstyrka för att kunna se något.(Escape from tarkov t.ex där ljuset är så dåligt kodat så att man inte ser något såvida man inte har en ficklampa typ)

Det är nog mer kontrast än ljusstyrka som avgör här skulle jag tro, även om ren ljusstyrka också är relevant så klart. OLED har som bekant oändlig kontrast medan LCD har oändligt dålig kontrast i jämförelse

Håller helt med om att allas ögon är olika och förmodigen även ens preferenser liksom rummets förutsättningar. Själv är jag OLED fanboy all the way men samtidigt brightness fanboy också vilket gör att jag kör min OLED monitor (dvs en TV på skrivbordet) på maxljusstyrka med avstängd ASBL, men mina ögon verkar rätt onormala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Enda OLED jag har är ett Playstation Vita så inte så mycket att jämföra med, då den inte helt oväntat lyser svagare än min monitor

Så tex 1000 Nits på en OLED blir inte riktigt samma sak som 1000Nits på en IPS? Eller hur fungerar det?

eller menar du att äldre OLED är ljussvaga bara?

Nit eller mer korrekt Candela per kvadratmeter (cd/m2), är ett mått på ljusstyrka och är samma oavsett vad för teknik som används.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Den lägre reflektiva ytan är ett stort plus för mig. Jag är så sjukt besviken på min LG Oled som är så reflektiva. Går inte att se på tv på dagen.

En apparat som knappt är användbar under dagsljus, är det så illa?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! LG's OLED-paneler må klara upp emot 750-800 nits, men ljusstyrkan sjunker som en sten i takt med att fler pixlar lyser upp, så det ska bli intressant att se många pixlar som klarar av 1000 nits samtidigt. Deras antireflexfilter kan dock vara till stor fördel i dagsljus där OLED presterar lite sämre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Djup svärtan är det viktigaste, ljusstyrka är mer eller mindre skit samma då det är nästan alltid är mörkt rum.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Sen dom där jämförelsebilderna för färg... Jäklar vad kryddat haha. "Conventional" ser ju ut som någon crt från 70talet med trasigt bildrör... Missvisande om något.

Nja, det är ju HDR som jämförs, och något av ett värsta fall för vanliga paneler där bilden har svart bakgrund och mängder av små ljusa partier. Den vanliga panelen har tre gånger så hög ljusstyrka men mycket sämre kontrast jämfört med OLED enligt grafen, så det stämmer nog ganska bra med vad som skulle hända om man förankrar bilden i svart.

Permalänk
Medlem

Sitter på en LG CX65 OLED idag och har svårt att hitta något dåligt med OLED bilden. Jag undrar liksom hur mycket bättre kan OLED bilden bli egentligen? Bortsett från att kanske gå upp i storlek eller 8K nästa gång, så känns det som att jag inte hittar någon mening med att uppgradera TVn på ett bra tag framöver..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Inte en dag för sent, väntar tålmodigt på att @Laxpudding ska sätta tänderna i den här

Han slutade tyvärr på SweC för ett tag sedan.

Datorskärmar med OLED dröjer nog ytterliggare tio år.

Permalänk
Lego Master

OLED alla dagar i veckan. Som jag konsumerar media (ljuskontrollerat rum, ingen sport, ingen media med fasta element som kanalloggor) så har jag svårt att se någon nackdel med OLED öht. Spelar inte på min 65" än, men tanken är att jag ska försöka få till det inom snar framtid, mest för att se hur min burk presterar i 4k.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield