Permalänk

Att flyga utrikes 2021

Brukar flyga från Kastrup och det brukar aldrig vara några problem men nu två senaste åren har det varit lite skakigt. Framförallt SAS tycker jag har börjat bli sämre. De har nu två gånger i raden inte lång tid ställt in flight vilket krånglar till det och ställer med onödig kostnad för oss.

Frågan är om det är specifikt SAS som gått ner sig eller det är generellt? Vad är andras erfarenhet? Har under samma period flugit med andra bolag till liknande destinationer och inte upplevt detta så därför jag undrar lite nu när vi ska boka om flighten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluetrain:

Brukar flyga från Kastrup och det brukar aldrig vara några problem men nu två senaste åren har det varit lite skakigt. Framförallt SAS tycker jag har börjat bli sämre. De har nu två gånger i raden inte lång tid ställt in flight vilket krånglar till det och ställer med onödig kostnad för oss.

Frågan är om det är specifikt SAS som gått ner sig eller det är generellt? Vad är andras erfarenhet? Har under samma period flugit med andra bolag till liknande destinationer och inte upplevt detta så därför jag undrar lite nu när vi ska boka om flighten.

Hmm, du kanske har missat det men flygbranschen har inte gått så bra de senaste två åren av naturliga orsaker så det är inte så konstigt att saker inte riktigt funkar som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, du kanske har missat det men flygbranschen har inte gått så bra de senaste två åren av naturliga orsaker så det är inte så konstigt att saker inte riktigt funkar som de ska.

Haha, satt precis och formulerade ett liknande svar

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Finns väl en överhängande risk att det är kung flu som har bidragande effekt till kaos inom flygbranschen, hört att det är rätt många som blivit påverkade av sjukdomen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Frågan är om det är specifikt SAS som gått ner sig eller det är generellt? Vad är andras erfarenhet? Har under samma period flugit med andra bolag till liknande destinationer och inte upplevt detta så därför jag undrar lite nu när vi ska boka om flighten.

Generellt problem nu för tiden som flera påpekat, dessutom skulle jag faktiskt undvika Kastrup just nu, danskarna ändrar sina corona-regler lite för ofta för att det ska kännas stabilt, så hellre flyga direkt från/till Sverige i dagsläget för att minimera gränsövergångsregelförändringar som man kan drabbas av.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av snajk:

Hmm, du kanske har missat det men flygbranschen har inte gått så bra de senaste två åren av naturliga orsaker så det är inte så konstigt att saker inte riktigt funkar som de ska.

Gissar du inte läste frågan ordentligt, eller möjligen var den dåligt formulerad kanske... Frågan var inte generell utan mer specifik om bolagen klarat sig olika bra, dvs mer safe att boka med bolag x än bolag y. Som sagt, har som exempel flugit med både ryan air och norwegian under samma tidperiod de har inte ställt in någon flight...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Gissar du inte läste frågan ordentligt, eller möjligen var den dåligt formulerad kanske... Frågan var inte generell utan mer specifik om bolagen klarat sig olika bra, dvs mer safe att boka med bolag x än bolag y. Som sagt, har som exempel flugit med både ryan air och norwegian under samma tidperiod de har inte ställt in någon flight...

En arbetskollega till mig flög med Norwegian förra året och de höll på o inställa in hans flyg (1gång om jag minns rätt) och ändrade avgångstid typ 3-4 gånger om jag förstod han rätt. Han var inte nöjd där. Tror det är generellt sätt och inte bara SAS som har problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Gissar du inte läste frågan ordentligt, eller möjligen var den dåligt formulerad kanske... Frågan var inte generell utan mer specifik om bolagen klarat sig olika bra, dvs mer safe att boka med bolag x än bolag y. Som sagt, har som exempel flugit med både ryan air och norwegian under samma tidperiod de har inte ställt in någon flight...

Ok, ja, då ska du undvika Norwegian i alla fall, de har en och annan utmaning med finanserna och ingen statlig ägare som vägrar låta bolaget gå i konken. Så utifrån den aspekten är de bolag där det finns stater som ägare i bakgrunden nog lite mer safe att välja.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Generellt problem nu för tiden som flera påpekat, dessutom skulle jag faktiskt undvika Kastrup just nu, danskarna ändrar sina corona-regler lite för ofta för att det ska kännas stabilt, så hellre flyga direkt från/till Sverige i dagsläget för att minimera gränsövergångsregelförändringar som man kan drabbas av.

Ja det hade kanske varit bäst men Malmö erbjuder tyvärr inga destinationer i närheten och att flyga från Gbg eller annan större flygplats i Sverige blir lite jobbigt när man bor i skåne. Dock måste jag faktiskt säga att det även under coronakrisen aldrig varit några problem att flyga från Kastrup. Men visst en liten risk är det såklart men vad är livet utan lite spänning??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluetrain:

Gissar du inte läste frågan ordentligt, eller möjligen var den dåligt formulerad kanske... Frågan var inte generell utan mer specifik om bolagen klarat sig olika bra, dvs mer safe att boka med bolag x än bolag y. Som sagt, har som exempel flugit med både ryan air och norwegian under samma tidperiod de har inte ställt in någon flight...

Alla bolag ställde in merparten av sina flighter, och situationen på flygplatserna med hälsokontroller, stängda gränser och liknande har orsakat problem för alla. Vi badar ofta i en sjö som ligger under inflygningen till Landvetter och både i år och förra året så flög det kanske förbi ett eller två flygplan på de timmarna vi spenderade där och badade, tidigare år kom det plan varannan minut eller så. Att det har funkat med ett bolag och inte med ett annat är sannolik bara slumpen. Sen har förstås bolagen blivit bättre på att hantera situationen, så ett flyg idag borde vara säkrare (säkrare på att komma iväg och kanske också i tid alltså) än för ett år sedan exempelvis.