Gigabyte bemöter anklagelser om "explosiva" nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte bemöter anklagelser om "explosiva" nätaggregat

Pekar på felaktigt inställda gränsvärden som orsak och erbjuder köpare av felande GP-P750GM och GP-P850GM att få ett nytt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

problemet med dessa närdelarna är ju också som GN påpekade att dom är inte consistent med vilka komponent tillverkare dom använder sig av för kondensatorer etc.

Det var ett helt gäng tillverkare i samma serie i bara samma modell.

Även om komponenterna är specade likadant så kan det fortfarande vara stor skillnad på kvalité mellan batcherna/tillverkarna när man använder mindre kända märken som gigabyte gjort av kostnads skäl.

Jag hade ju inte haft ett sånt agg i datorn. av samma anledning gillar jag inte när tillverkare som kingston i deras billigare serier(finns fler jag vet) som bytar NAND och kontroller för att behålla samma prispunkt.

Tillslut kan det ju handla om en disk eller nätagg som har samma namn men presterar olika vilket inte är OK.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Så, GN 60% belastning var "orealistiskt"?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

problemet med dessa närdelarna är ju också som GN påpekade att dom är inte consistent med vilka komponent tillverkare dom använder sig av för kondensatorer etc.

Det plus det fula sättet som Newegg försökte göra sig av med nätaggen, vilket de säkert inte var ensamt skyldiga till. Tror definitivt att de hade en deal med Gigabyte om påtvingade paket med deras undermåliga nätagg i utbyte mot större tilldelning av grafikkort…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed Visst var det en bra hantering av Gigabyte?

Permalänk
Medlem

Så då dom visste om felet men återkallade inte dom felaktiga produkterna dom redan hade sålt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Så alla recensioner där folks agg har gått sönder tänker de bara helt ignorera? Nä, gigabyte, skärpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Så då dom visste om felet men återkallade inte dom felaktiga produkterna dom redan hade sålt.

Vad baserar du slutsatsen att de redan kände till felet på?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av twit:

Vad baserar du slutsatsen att de redan kände till felet på?

Eftersom de redan finns ”korrigerade” nätagg ute hos kunder innnan detta uppdagades så kan man ju konstatera att de visste att något inte var 100 med de här produkterna ju

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig genast trygg med att köpa nätagg från Gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Eftersom de redan finns ”korrigerade” nätagg ute hos kunder innnan detta uppdagades så kan man ju konstatera att de visste att något inte var 100 med de här produkterna ju

Det är inte en korrekt slutsats utan en gissning. Ponera att en undertillverkare levererat ett visst antal agg med felaktig specifikation, och att samma eller en annan undertillverkare levererat agg med korrekt specifikation, båda landar hos kunder men Gigabyte vet inte om att vissa av dessa agg har en defekt förrän detta uppmärksammas av kunder.

Givetvis finns det scenarior där Gigabyte vet om felet men håller tyst, det saknas dock en hel del information för att säga huruvida så är fallet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Dem har redan tappat mitt förtroende tyvärr. De hade ju nått problem med strömkontakterna på rtx 3000-korten också. De inger ju inte direkt ett intryck av "kvalitet" precis. I min dator har jag haft problem med 2 enheter av mobo:t som blivit bytta av garanti(visserligen har denna enhet hållit). Men jag kommer inte köpa någon produkt från gigabyte mer.

Permalänk
Snusfri

Så kan man också göra, men det är inte rätt.

Korrekt tillvägagångssätt hade istället varit:
"These two PSU's were faulty, and it's our fault all this happened.
We will recall all PSU's from this series, refund all people who bought one and replace every single component that got broken because of it."

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av twit:

Det är inte en korrekt slutsats utan en gissning. Ponera att en undertillverkare levererat ett visst antal agg med felaktig specifikation, och att samma eller en annan undertillverkare levererat agg med korrekt specifikation, båda landar hos kunder men Gigabyte vet inte om att vissa av dessa agg har en defekt förrän detta uppmärksammas av kunder.

Givetvis finns det scenarior där Gigabyte vet om felet men håller tyst, det saknas dock en hel del information för att säga huruvida så är fallet.

Det förutsätter ju att OPP-värden sätts av underleverantörerna. Jag antar (men helt öppen för att det är felaktigt) att det är GB som gör det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det förutsätter ju att OPP-värden sätts av underleverantörerna. Jag antar (men helt öppen för att det är felaktigt) att det är GB som gör det.

Jag har inte en aning om hur turerna gått eller Gigabytes interna rutiner. Det jag vänder mig mot är att man drar slutsatser man inte har belägg för.

Man kan ju konstatera att Gigabyte fallerat i ärendet när dessa agg har landat hos kunder, och att deras bemötande gentemot press inte är särskilt snyggt, men det blir lite onödigt att anklaga dem för sådant man faktiskt inte vet eller rimligen kan sluta sig till. I hög grad då det förtar poängen i de fall där det faktiskt visar sig att ett bolag beter sig oärligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Givetvis finns det scenarior där Gigabyte vet om felet men håller tyst, det saknas dock en hel del information för att säga huruvida så är fallet.

Har du sett GamersNexus video? Nätaggen kom väl ut på marknaden förra hösten typ och mer eller mindre omedelbart började det strömma in användarrecensioner om agg som var DOA eller dog i drift. Nog fasiken lär mängder med reklamationer gått vidare från ÅF till Gigabyte, omöjligt att de inte vetat om detta länge…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Så kan man också göra, men det är inte rätt.

Korrekt tillvägagångssätt hade istället varit:
"These two PSU's were faulty, and it's our fault all this happened.
We will recall all PSU's from this series, refund all people who bought one and replace every single component that got broken because of it."

Och sen frös helvetet över!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Det är inte en korrekt slutsats utan en gissning. Ponera att en undertillverkare levererat ett visst antal agg med felaktig specifikation, och att samma eller en annan undertillverkare levererat agg med korrekt specifikation, båda landar hos kunder men Gigabyte vet inte om att vissa av dessa agg har en defekt förrän detta uppmärksammas av kunder.

Givetvis finns det scenarior där Gigabyte vet om felet men håller tyst, det saknas dock en hel del information för att säga huruvida så är fallet.

Det är fegt och felaktigt att skylla ifrån sig. Gigabyte sourcar ju nätaggen och betalar OEM ett pris per nätagg och säljer det under eget namn. Oavsett om Gigabyte vet eller inte vet, så borde de följa upp sina leverantörer bättre. Ansvaret ligger hos Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Vi säger att man får hem ett defekt nätagg som tar med sig hela systemet, är det butiken där man köpt den eller är det tillverkaren som ersätter datorn?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Så dom har sänkt OPP gränsvärdet från 120-150% till 110-120%. Det jag undrar är vad andra tillverkare som tex Seasonic och Corsair har sina gränsvärden satta på?

För om det är 120-150% som är satta där också så måste det ju betyda att Gigabytes komponenter är av sämre kvalitet. Men om dom andra har 110-120% så undrar man ju varför Gigabyte hade så höga värden satta från första början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är fegt och felaktigt att skylla ifrån sig. Gigabyte sourcar ju nätaggen och betalar OEM ett pris per nätagg och säljer det under eget namn. Oavsett om Gigabyte vet eller inte vet, så borde de följa upp sina leverantörer bättre. Ansvaret ligger hos Gigabyte.

Ingen har påstått att ansvaret inte ligger hos Gigabyte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Ingen har påstått att ansvaret inte ligger hos Gigabyte.

Okej, men skit i om de visste eller inte. Gigabyte behöver bara fixa problemen. Lösa ut de som i det bästa fall har ett icke fungerande nätagg och ersätt de kunder vars komponenter dog pga av nätagget tog med sig de till komponenthimlen.

Permalänk
Medlem

Att beskylla test-communityn för att vara okunniga när de själva uppenbarligen inte gjort nödvändiga tester ??
Alternativt gjort dem med guld-komponenterna från första batchen, och sedan glatt blanda in billigare "ekvivalenter" utan ytterligare tester ??

Kommande rader är en allmän åsikt som inte enbart pekar ut just Gigabyte:
Marknadsavdelningarnas svar känns ju lika trygga som när mamma blåste på handen när jag drämt stora hammaren tvärs över fingrarna!
Antar att resultatet blir ungefär som pappas inställning; "nu har han lärt sig använda en hammare", d.v..s. nästa hammare införskaffas annorstädes.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon259487:

Och sen frös helvetet över!

Typ, fy vad hemskt att man som företag eller person tar ansvar när man gjort fel, ber om ursäkt och lovar att förbättra sig.

Men i dagens samhälle är det alltid någon annans fel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av twit:

Jag har inte en aning om hur turerna gått eller Gigabytes interna rutiner. Det jag vänder mig mot är att man drar slutsatser man inte har belägg för.

Man kan ju konstatera att Gigabyte fallerat i ärendet när dessa agg har landat hos kunder, och att deras bemötande gentemot press inte är särskilt snyggt, men det blir lite onödigt att anklaga dem för sådant man faktiskt inte vet eller rimligen kan sluta sig till. I hög grad då det förtar poängen i de fall där det faktiskt visar sig att ett bolag beter sig oärligt.

Då har vi nog olika typer av åsikter om vad som är en rimlig slutsats helt enkelt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vi säger att man får hem ett defekt nätagg som tar med sig hela systemet, är det butiken där man köpt den eller är det tillverkaren som ersätter datorn?

Du har köpt det av butiken, så bäst att kräva ersättning av dem (beroende på när det sker), sen får ju butiken kräva ersättning av tillverkaren eller mer troligt återförsäljaren, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Typ, fy vad hemskt att man som företag eller person tar ansvar när man gjort fel, ber om ursäkt och lovar att förbättra sig.

Men i dagens samhälle är det alltid någon annans fel.

Precis, det är alltid 2 personer inblandade.

Antingen är det: Någon Annan.

Eller så är det: Ingen Aning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Att beskylla test-communityn för att vara okunniga när de själva uppenbarligen inte gjort nödvändiga tester ??
Alternativt gjort dem med guld-komponenterna från första batchen, och sedan glatt blanda in billigare "ekvivalenter" utan ytterligare tester ??

Kommande rader är en allmän åsikt som inte enbart pekar ut just Gigabyte:
Marknadsavdelningarnas svar känns ju lika trygga som när mamma blåste på handen när jag drämt stora hammaren tvärs över fingrarna!
Antar att resultatet blir ungefär som pappas inställning; "nu har han lärt sig använda en hammare", d.v..s. nästa hammare införskaffas annorstädes.

Ja, det var faktiskt ganska ruttet. All utrustning för strömförsörjning, strömkällor till svetsning t.ex. testas/valideras på exakt samma vis. Man lägger en artificiell last och belastar upp till specifierad max last. Går något under det förfarandet sönder är det en defekt strömkälla.
Har köpt mängder med Gigabyte produkter över åren, men kommer att vara väldigt försiktig med det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig något mer ifrån Gigabyte.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

problemet med dessa närdelarna är ju också som GN påpekade att dom är inte consistent med vilka komponent tillverkare dom använder sig av för kondensatorer etc.

Det var ett helt gäng tillverkare i samma serie i bara samma modell.

Även om komponenterna är specade likadant så kan det fortfarande vara stor skillnad på kvalité mellan batcherna/tillverkarna när man använder mindre kända märken som gigabyte gjort av kostnads skäl.

Det går inte att säga att det är ett problem; alla seriösa tillverkare har en second source för de flesta komponenter. Man validerar såklart second sourcen på samma sätt innan den läggs på listan över godkända komponenter.

Sannolikt tillverkas dessa nätdelar i flera olika fabriker med olika komponenttillgång, därav olikheterna. Tycker dock att det är lite halvlöjligt att klaga på (sannolika) bulkcap’ar (elektrolyter) för att de är från olika dussinmärken. Filtercap’arna är betydligt viktigare och de är samma.

Med det sagt så är ändå Gigabytes svar hyfsat bedrövligt, men det kan ju vara vettigt att hålla en hyfsat nyanserad nivå.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux