Hur håller ni koll på privatekonomin?

Permalänk
Medlem

Kör det mesta på kreditkort.
Målsättning att lägga undan 12k i månaden till mitt aktiesparande i mitt ISK hos Avanza (Senaste 33 månaderna är snittet 16400kr så jag är nöjd).

I övrigt har jag ingen planering överhuvudtaget när det kommer till min privatekonomi. Tar det som det kommer. Vissa månader sparas det mer än andra och vissa månader köps det mer saker än andra.

I värsta fall får man ta ut pengar från portföljen men det har bara skett en gång vad jag kan minnas.

I övrigt lever jag spartanskt med billig hyresrätt och utan bil och kommer att göra så tills jag sparat ihop till mitt framtida boende.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Excel kalkyl google sheets

flik1: Fasta utgifter och estimeringar på dom löpande (inkl amortering ränta på lån), estimering på sparande som ska hållas summering av utgifterna samt en cell som visar inkomsten efter skatt
flik2: inkomster/allt sparande, alla lån och ränteutgifter
viktiga kvitton fotas och sparas digitalt sen slängs dom, oviktiga kvitton slängs, kvitton för billiga prylar slängs

Ingen detaljplanering förstår inte människans behov av att spara allt samt ha koll på och föra bok det tar bara energin om man inte har någon sjukdom där man känner att man måste hålla koll eller om det är ett stöd för att styra impulser typ lyxfällan (kaloriappar, träningsappar, ekonomiappar med extremt mycket detaljer det är ju ett heltidsjobb att hålla koll om man nu inte väljer att snöa in sig på en specifik sak).

Lätt och simpelt ska det vara, tillföra mig något och spara tid i vardagen inte ta tid och då är det ett simpelt kalkylblad som gäller. Om jag har jag avvikit från budget så har jag handlat för mycket det spelar ingen roll varför det tar 3minuter att gå in på banken och titta transaktionshistoriken om man jag nu behöver sen kan man rationalisera och fortsätta spendera eller backa så länge man bibehåller en balans och långsiktiga mål.

Permalänk

Jag har en kassabok i Excel där jag exporterar kontohistoriken från lönekontot, handlar endast med debitkort, där samtliga transaktioner och räkningar kommer med. Importerar detta in i en kassabok i Excel där jag kategoriserar utgifterna hushåll, transport, äta ute, livsmedel etc.

Datan från fliken Kontohistorik hamnar på en översikt där jag kan se allt, snitt och procent av lönen. Exempelvis är hushåll och tjänster på 31 % av lönen.

Därutöver har jag även en flik "Räkningar" där jag lägger in månadens räkningar och kan se vilken snittkostnad jag har för räkningar. Nu är det ca 13 000 kr per månad jag måste budgetera, därutöver tillkommer mat och andra inköp.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Använde endast enkel matematik och förnuft !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Kort förklarat:
Det gör jag inte. (Håller inte koll)

Men jag försöker allmänt hålla nere på snabbmat eller nu under pandemin Foodora och dylikt. Säger jag med nyligen uppäten indisk mat som levererades av Foodora...

Jag har aldrig riktigt behövt hålla koll på ekonomin direkt, jag har alltid sparat pengar per automatik på något sätt. Så därför har jag alltid haft en buffert, ja förutom när jag va fattig som fan (fast även då, på soc-pengar, så lyckades jag snåla ihop tillräckligt för att de en månad vägrade ge mig några pengar, vilket jag senare fick veta att jag egentligen hade haft rätt till men då va det för sent).

Just nu har jag inte sådär jättebra med pengar för jag har just köpt en lägenhet, så jag planerar helt enkelt vad det är jag behöver köpa härnäst (en säng) och så köper jag det när jag kan.

Det hjälper förstås att jag har rätt bra lön nuförtiden men som sagt jag har aldrig riktigt känt behovet att ha en budget förutom iofs för mat för då förde jag och sambon över pengar till ett specifikt konto och så fick vi försöka hålla oss till den summan varje månad bara.

Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om Tinc och nyligen Rocker, jag har skaffat Revolut men jag är knappast i behov av någon hjälp.
Revolut tjatar på mig att verifiera mig sen Brexit vilket kräver t ex pass (körkort duger inte), men jag har inte haft ett aktuellt pass sen augusti 2020, polisen varnar för långa köer på att få pass och jag är inte i skriande behov av ett.
Revolut har ett betalkort där jag antar att det ska vara fördelaktigt att resa med det och använda olika valutor mm, men jag tvivlar på att jag i praktiken inte skulle acceptera om någon annan hade en liiite högre växelkurs när det kommer till kritan.

Möjligen skulle jag kunna vara mer strukturerad om jag säg förde kassabok eller skrev i Excel men jag har aldrig tyckt att det är värt energin. Jag har ett SEB SAS Mastercard där jag får alla transaktioner som notifikationer i mobilappen, det kommer jag långt på.
Utöver det kollar jag bankapparna ibland, visst att pengarna sinar lite men jag har ju jobb och går inte på knäna precis, än.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Google Kalkylark.
Jag har skrivit in alla fasta månatliga kostnader och har tagit ett snitt för vad maten kostar per månad samt lagt in en nöjesbudget.
Denna summa gånger 2-4 har jag som buffert och ifall det inte finns något planerat köp som jag lägger under pengar för så hamnar resten av lönen i fonder/fondrobot.
Den 25e varje månad lägger jag även in hur mycket jag fick i lön, hur mycket jag spenderade förra månaden och vad totalinnehavet är värt minus skulder osv, gjort detta snart i fem år.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med Zlantar? Transaktioner går inte att hämta sedan igår.