Phanteks utmanar Noctuas flaggskeppsfläkt

Permalänk
Melding Plague

Phanteks utmanar Noctuas flaggskeppsfläkt

Semipassivt läge paras med utseende utan beige-brun ton, när Phanteks prövar lyckan med en påkostad fläkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dyr men helt klart intressant.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är för mig en självklarhet att investera i fläktarna. Och det har blivit Noctua hittills. Men om dessa kan prestera bättre så kan det bli ett byte när 140mm modellerna kommer. Jag älskar dock Noctuas färger så jag vet inte, vi får se. Finns ju många väldigt dåliga fläktar som kommer i svart och grått så det blir svårt att signalera att man bryr sig om kvalitet med märken dom väljer ett genetiskt färgschema.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att plasten ser ut att vara av jättedålig kvalitet, eller som att det är fel på maskinen, av någon anledning men den är säkert inte det.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Jag tycker att plasten ser ut att vara av jättedålig kvalitet, eller som att det är fel på maskinen, av någon anledning men den är säkert inte det.

För att den ser "smutsig" ut?

Permalänk
Medlem

När Noctua släpper chromax-versionen av NF-A12x25 kommer inga brun/beigehatande fläktsökare behöva söka sig till andra tillverkare för att tillfredsställa sina luftflödens alla behov.

Denna från Phanteks var både fulare, snarlik prestanda och hamnade på samma prispunkt, då blir valet självklart. Bra att de utvecklar sina fläktar dock så Noctua får lite eld i arslet och släpper chromax fritt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FZL:

Jag tycker att plasten ser ut att vara av jättedålig kvalitet, eller som att det är fel på maskinen, av någon anledning men den är säkert inte det.

Det är glasfiberförstärkt plast och någon form av förstärkning gäller även Noctuas NF-A12x25, där extra styvhet bakas in för att kunna ha minimal marginal mellan fläktblad och ram. Utseendet är inte kanske inte det roligaste, men även bladen på NF-A12x25 har lite av den urvattnade tonen, så jag antar att det är vad man får offra i utbyte mot prestandan.

Permalänk
Keeper of Traditions

Är det inte skumt att enbart göra 120mm om man nu lagt så väldigt mycket RnD på produkten? Kostar det så pass mycket extra att ha i alla fall ett par olika storlekar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Jag tycker att plasten ser ut att vara av jättedålig kvalitet, eller som att det är fel på maskinen, av någon anledning men den är säkert inte det.

Huset är tydligen gjort i glasfiber , där av lite ruff in the edges

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite tjockare fläktar som alternativ där det passar. Fläska på bara. 😋

Permalänk
Medlem

Nu måste man tänka på hur tjock den är också när man ska köpa fläkt, iofs är det ju en bra idé att göra dom lite tjockare för att kunna flytta mer luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Jag tycker att plasten ser ut att vara av jättedålig kvalitet, eller som att det är fel på maskinen, av någon anledning men den är säkert inte det.

Som tidigare sagt, väldigt hög andel glasfiber i plasten som stärker upp och möjliggör tunnare fläktblad etc.
Tycker det ser rätt fräckt ut faktiskt och hade definitivt funderat på dessa om de kom i 140mm.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Nu måste man tänka på hur tjock den är också när man ska köpa fläkt, iofs är det ju en bra idé att göra dom lite tjockare för att kunna flytta mer luft.

Det bästa vore om de kunde kombinera att göra motor/mittendelen mycket mindre som t.ex. på Scythe Slipstream
För min del gärna 3.5-4cm om det gör fläkten bättre. Köper man en dyrare fläkt så bör man ju veta lite vad man sysslar med ändå, behöver inte följa standardmått.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det inte skumt att enbart göra 120mm om man nu lagt så väldigt mycket RnD på produkten? Kostar det så pass mycket extra att ha i alla fall ett par olika storlekar?

140mm har fortsatt utvecklas på Noctuas front och de kommer ut 2022 eller 2023

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Tycker personligen inte att 30 mm ramar på fläktar som är mindre än 180 mm ser snyggt ut, man minskar ju dessutom på utrymmet i chassit för GPU och radiatorer/vattenreservoarer etc. Den lilla extra prestanda man får tycker jag inte är värt det. Lite fusk att de kör med tjockare fläkt för att slå Noctua på fingrarna, då är de ju inte direkt jämförbara. Skulle inte förvåna mig om Noctua nu kommer kontra med deras 30 mm fläkt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kul att det fortfarande händer saker i fläktvärlden! Har alltid gillat tysta burkar så förr var det Papst som gällde men Noctua har alltid lyckas vara i framkant när det gäller kylning. Nuförtiden föredrar jag dock be quiet! som har liknade värden på sina prylar men är mycket snabbare på att känna av vad marknaden vill ha.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av danskung:

140mm har fortsatt utvecklas på Noctuas front och de kommer ut 2022 eller 2023

Okej... Var inte riktigt det jag undrade, men tack för upplysningen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det är glasfiberförstärkt plast och någon form av förstärkning gäller även Noctuas NF-A12x25, där extra styvhet bakas in för att kunna ha minimal marginal mellan fläktblad och ram. Utseendet är inte kanske inte det roligaste, men även bladen på NF-A12x25 har lite av den urvattnade tonen, så jag antar att det är vad man får offra i utbyte mot prestandan.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/61907?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjE5MDciLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI4NjgyYWQ4MjJmYjUxNjY3NzRhOWU4NTNiOTk2NTAxNSJ9

Skrivet av Tip Top:

Huset är tydligen gjort i glasfiber , där av lite ruff in the edges

Skrivet av rabiesekorre:

Som tidigare sagt, väldigt hög andel glasfiber i plasten som stärker upp och möjliggör tunnare fläktblad etc.
Tycker det ser rätt fräckt ut faktiskt och hade definitivt funderat på dessa om de kom i 140mm.

Aah, det förklarar saken! Det är nog bra då, bara att det ser lite annorlunda ut

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Jag tycker att plasten ser ut att vara av jättedålig kvalitet, eller som att det är fel på maskinen, av någon anledning men den är säkert inte det.

Skrivet av m4gnify:

För att den ser "smutsig" ut?

Det finns en intervju på YT med Noctua när de förklarar att de inte gör sina fläktar i visa färger. Där de förklarar att det är svårt att göra fläktar i en viss färg då resultatet inte alltid blir optimalt. Tex om man vill ha en fläkt i mattvitt så måste man offra prestanda på fläkten i form av rpm och/eller ljud. Antar att det är detsamma här då man offrar de estetiska för prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till dessa från Arctic Cooling.
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det inte skumt att enbart göra 120mm om man nu lagt så väldigt mycket RnD på produkten? Kostar det så pass mycket extra att ha i alla fall ett par olika storlekar?

Jag drar detta ur minnet från någon artikel eller intervju med Noctua. Vet att folk frågade om 140mm versionen av deras glasfiberfläkt och de pratade om att problemet är att plasten sakta deformeras pga centrifugalkraften vilket gör det svårt att göra fläktar med så tight mellanrum mellan blad och "hus".

Slog in lite siffror i en "centrifugalkrafts kalkylator". Detta är bara lite siffror tagna från luften men visar nog på någon form av samband

Fläkt: 140mm
vikt: 100g
RPM: 2000
Cent Kraft: 358.5 N

Fläkt: 120mm
Vikt: 90g
RPM: 2000
Cent Kraft: 224.5 N

Så om min hobby matte är någonstans i närheten av korrekt så kan man ju se på att öka storleken med 2 cm, och vikten med 10% så ökar centrifugal kraften med 60%.

Disclaimer: Min matte kan vara gravt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

Varför, om jag får fråga? Upplevt att de där är av väldigt varierande kvalitet, till och med i samma 5-pack. De är billigare, men det har alltid blivit billigare i längden att köpa dyra Noctua från början och inte behöva byta ut efter en månad.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

Bra fläkt, men märkt att de kan ha lite störande ljud vid vissa hastigheter.
Sen så är ju PST bra men tycker det hade varit bättre att haft så man kopplar vidare vid fläkten istället för vid kontakten, då hade man endast haft en kabel från moderkortet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Varför, om jag får fråga? Upplevt att de där är av väldigt varierande kvalitet, till och med i samma 5-pack. De är billigare, men det har alltid blivit billigare i längden att köpa dyra Noctua från början och inte behöva byta ut efter en månad.

+1, har några Noctua 120 mm från 2007 som fortfarande snurrar på utan tillstymmelse till försämring

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har alltid avskytt Noctuas kräksinducerande färgschema och eftersom jag har ett Lian Li O11D Mini så väntar jag otåligt på att Noctua ska släppa sina premiumfläktar i vettigare färg.

Under tiden som Noctua som vanligt är extremt sega med nyheter, om det skulle visa sig att denna från Phanteks verkligen är bra (och då menar jag lika bra eller bättre än Noctuas motsvarighet, och att flera respektabla recensioner bevisar detta faktum), så köper jag en bunt av dessa istället.

(I dagsläget kör jag med en bunt Arctic P12 och P14 som är riktigt trevliga fläktar på alla sätt förutom en för mig väldigt stor nackdel: resonanstjut vid vissa varvtal; det kan vara rent förbannat irriterande ibland.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Varför, om jag får fråga? Upplevt att de där är av väldigt varierande kvalitet, till och med i samma 5-pack. De är billigare, men det har alltid blivit billigare i längden att köpa dyra Noctua från början och inte behöva byta ut efter en månad.

Har använt mig av dessa i sex månader i ett Fractal Design 7 utan några som helst problem. Har inte som du nämner behövt byta efter en månad. Tystare och flyttar mera luft än fläktarna som satt förmonterade. Så jag är hur nöjd som helst och ser ingen anledning att byta till Noctua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

Har använt mig av dessa i sex månader i ett Fractal Design 7 utan några som helst problem. Har inte som du nämner behövt byta efter en månad. Tystare och flyttar mera luft än fläktarna som satt förmonterade. Så jag är hur nöjd som helst och ser ingen anledning att byta till Noctua...

har kört dessa i 1 år 2 månader hittills, senaste 3 månaderna på full fart. Riktigt bra fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

Har använt mig av dessa i sex månader i ett Fractal Design 7 utan några som helst problem. Har inte som du nämner behövt byta efter en månad. Tystare och flyttar mera luft än fläktarna som satt förmonterade. Så jag är hur nöjd som helst och ser ingen anledning att byta till Noctua...

Menar naturligtvis inte att en månad är någon slags hård regel, men det var då den första började krångla för mig, och en av fläktarna kom med en spricka rätt ur förpackningen. Möjligtvis är det jag som hade otur, men fick inte ett bra första intryck, och det har satt sina spår. Sen ogillar jag ljudet på lite högre varvtal, men det är ju kanske en smaksak. Jag är väldigt petig eftersom jag sitter vid sidan av datorn så många timmar varje dag och försöker eliminera alla småsaker som skapar irritation

Dock bra att det fungerar för dig, hoppas det varar!

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Den verkar väldigt imponerande. Blir intressant att se hur väl den fungerar på kylflänsar och som chassifläkt.

https://youtu.be/beeDPXJybu8

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vissa säger att designen kopierats av Noctua, well.. Noctua kopierade Scythe(Nidec) Gentle Typhoons

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core