Rockstar uppges göra remaster av klassiska Grand Theft Auto-titlar

Permalänk
Medlem

Såg någon spela GTA 3 på Twitch för några dagar sen och fick sjukaste nostalgitrippen..!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De får gärna passa på att släppa Vice City Stories och kanske också Liberty City Stories på lite fler plattformar.

Du kan emulera de två med PPSSPP på valfri plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Plus 2 år på det för en pc port...

Höll nästan på att glömma, men efter mitt inlägg så fick jag följande bild på youtube rekommenderat:

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Höll nästan på att glömma, men efter mitt inlägg så fick jag följande bild på youtube rekommenderat:

https://www.bildtagg.se/file/6wind43amza4lfyngjfy03k

Är nog inte ett helt orealistiskt scenario

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är nog inte ett helt orealistiskt scenario

Nej faktiskt inte Snart 8 år sedan GTA 5 kom ut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

Du kan emulera de två med PPSSPP på valfri plattform.

Jo men det är inte samma sak riktigt. Redan när spelen släpptes till XB så hade de ju uppdaterats en hel del från PS2-versionerna, uppdateringar som stories aldrig fick då de aldrig släpptes på annat än PSP och PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tycker det är lite, "meh", om jag ska vara ärlig. Nu var det förvisso ett tag sedan jag provade men utgår från att det inte är några problem att spela originalen fortfarande. Då ser jag ingen större poäng med en remaster för i alla fall pc. Chansen att dom dyker upp på nya konsoler är väl iof sannolikt så det skulle väl vara det då.

De finns redan på PS4

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är inte samma sak riktigt. Redan när spelen släpptes till XB så hade de ju uppdaterats en hel del från PS2-versionerna, uppdateringar som stories aldrig fick då de aldrig släpptes på annat än PSP och PS2.

Det enda jag kan se som xbox-versionerna har över ps2 är lite högre upplösning och stabilare framerate. Detta är features som PPSSPP stödjer och kan överträffa med valfri högre upplösning e.g. 4k , AA, låst 30fps, savestates etc.

Edit: tydligen saknar xbox de snygga ljuseffekterna som ps2 har i San Andreas t.ex. det orangea ljuset på kvällarna och det blågröna ljuset på dagarna. Dessa effekter är också frånvarande på pc-versionen.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Vice City är det bästa GTA-spel som gjorts. Hoppas det blir en bra remake.

Hear, hear! Kanske det bästa spelet som gjorts faktiskt.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

GTA San Andreas har ju redan en remaster som finns på Xbox 360, Xbox One, iOS och Android. GTA 3 och Vice City finns i HD remaster också till iOS och Android. Likaså finns GTA Liberty City Stories i HD remaster till iOS och Android. Har nämligen dessa och de är bättre än originalen på vissa saker medans originalen har vissa funktioner som är bättre än remaster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

GTA San Andreas har ju redan en remaster som finns på Xbox 360, Xbox One, iOS och Android. GTA 3 och Vice City finns i HD remaster också till iOS och Android. Likaså finns GTA Liberty City Stories i HD remaster till iOS och Android. Har nämligen dessa och de är bättre än originalen på vissa saker medans originalen har vissa funktioner som är bättre än remaster.

De är portade till nya konsoler och operativsystem, det är inte samma sak som en remaster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

Det enda jag kan se som xbox-versionerna har över ps2 är lite högre upplösning och stabilare framerate. Detta är features som PPSSPP stödjer och kan överträffa med valfri högre upplösning e.g. 4k , AA, låst 30fps, savestates etc.

Edit: tydligen saknar xbox de snygga ljuseffekterna som ps2 har i San Andreas t.ex. det orangea ljuset på kvällarna och det blågröna ljuset på dagarna. Dessa effekter är också frånvarande på pc-versionen.

Det jag minns som verkligen stod ut var detaljen på bilarna, framför allt på fälgarna. Sen var ju allt skarpare och mer smooth på XB.

Men vad jag menar är att en emulator aldrig är samma sak som att få en portning. Det är jättefint med emulatorer på massa sätt men det blir aldrig perfekt. Jag la exempelvis över alla mina Wii-spel när det var dags att pensionera mitt Wii och på många sätt blev spelen bättre, med högre upplösning och så, men de blev också "glitchigare", jag fick tearing och var tvungen att experimentera en massa med varje spel för att hitta de inställningar som passade bäst. Uppskalningen hjälpte oftast rejält men kunde också skapa konstiga effekter och saker som inte var i 3D stod ju ut som extremt suddiga.

Permalänk
Medlem

Är gamers ett "åldrande släkte" där det har blivit mer lönsamt att spela på nostalgi-känslan än att skapa nya spel för en ny generation? Har själv "fallit offer" för detta med t ex Baldur's Gate och slika titlar, men det är också en rätt övergående känsla, något som tilltalar ett kortare tag. Men det räcker ju för att de skall tjäna stora pengar...

Ser t ex Dawn Of War serien som ett tydligt exempel där man misslyckades kapitalt med att föra serien vidare med "spelet som aldrig existerade". (Dawn Of War 3 hände aldrig )

Så istället för att försöka göra Space Marine 2 ser man till de äldre titlar man har gjort och gör remakes på dem för att säkra vinstmarginalerna (?) (Ersätt med valfritt, lyckat spel av valfri studio).

Bara en tanke som slog mig när jag såg ännu en stor Studio slå sig in på denna bana...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bunk:

Du kan emulera de två med PPSSPP på valfri plattform.

Nu är det många år sen jag testade själv så själva tekniken att emulera kanske har blivit smidigare men det funkade ändå sådär att spela ett spel gjort för konsol och controller på PC med tangentbord och mus vilket nog är vad de flesta är ute efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Är gamers ett "åldrande släkte" där det har blivit mer lönsamt att spela på nostalgi-känslan än att skapa nya spel för en ny generation? Har själv "fallit offer" för detta med t ex Baldur's Gate och slika titlar, men det är också en rätt övergående känsla, något som tilltalar ett kortare tag. Men det räcker ju för att de skall tjäna stora pengar...

Ser t ex Dawn Of War serien som ett tydligt exempel där man misslyckades kapitalt med att föra serien vidare med "spelet som aldrig existerade". (Dawn Of War 3 hände aldrig )

Så istället för att försöka göra Space Marine 2 ser man till de äldre titlar man har gjort och gör remakes på dem för att säkra vinstmarginalerna (?) (Ersätt med valfritt, lyckat spel av valfri studio).

Bara en tanke som slog mig när jag såg ännu en stor Studio slå sig in på denna bana...

Spelbranschen har funnits så länge att nostalgi har blivit ett enkelt sätt att tjäna pengar, som det redan är inom filmbranschen exempelvis. Det finns förstås otaliga exempel, jag fall för Nintendos Mini-NES exempelvis, men köpte inte mini SNES eller Playstation i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Spelbranschen har funnits så länge att nostalgi har blivit ett enkelt sätt att tjäna pengar, som det redan är inom filmbranschen exempelvis. Det finns förstås otaliga exempel, jag fall för Nintendos Mini-NES exempelvis, men köpte inte mini SNES eller Playstation i alla fall.

Utan att ha lagt någon större tanke vid det, mest en liten naggade känsla av att det... "går lite åt fel håll" så att säga.
Titlar som ändras ytterst lite från år till år t ex Fifa/Nhl serierna, "reskin" av ännu ett battlefield etc etc...
Och som du nämnde, även gamla konsoler i "typ tappning" med förinstallerade spel.

Riskminimering kanske är ordet jag letar efter.

Visst var det trevligt att spela ett "gammalt" spel, doften av nostalgi osade starkt, men gick också över relativt fort och man insåg hur limiterade spelen var trots allt Dock är jag väl för att man kanske bygger det på äldre ideér, som t ex Xcom spelen.
Eller så är det bara svamlande av en alldeles för trött hjärna som inte riktigt förstår sig på alla dessa remakes

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Utan att ha lagt någon större tanke vid det, mest en liten naggade känsla av att det... "går lite åt fel håll" så att säga.
Titlar som ändras ytterst lite från år till år t ex Fifa/Nhl serierna, "reskin" av ännu ett battlefield etc etc...
Och som du nämnde, även gamla konsoler i "typ tappning" med förinstallerade spel.

Riskminimering kanske är ordet jag letar efter.

Visst var det trevligt att spela ett "gammalt" spel, doften av nostalgi osade starkt, men gick också över relativt fort och man insåg hur limiterade spelen var trots allt Dock är jag väl för att man kanske bygger det på äldre ideér, som t ex Xcom spelen.
Eller så är det bara svamlande av en alldeles för trött hjärna som inte riktigt förstår sig på alla dessa remakes

Jo det finns ju alla sorter. Jag uppskattar en bra remake eller remaster, men det får ju vara ett riktigt bra spel för att det ska hålla idag liksom. Med mini-NES exempelvis var det ju ganska tydligt att de flesta spel inte var tillräckligt bra, Mario och Zelda är fortfarande helt ok men resten var ju i allmänhet inget att ha. Men ju närmare i tiden de ligger ju närmare dagens standard kan de ju vara. Mass Effect är ju ett bra exempel, det är ett spel (eller snarare en serie) som kanske inte känns supermodernt idag men som ändå har det mesta vi vill ha i ett modernt spel, samma med Mafia-serien. Samtidigt blir ju det man gör om förstås mindre ju närmare i tiden grundspelen ligger. Mafia 3 känns fortfarande ganska nytt för mig exempelvis, så jag vet inte vad den nya utgåvan ger mer än typ en GotY-utgåva egentligen.

GTA-spelen från 3 till SA är ju såpass gamla att de känns lite för föråldrade för att de ska vara kul att spela av mer än nostalgiskäl. Kontrollschemana för den typen av tredjepersons actionspel var inte riktigt satta så idag känns de inte så bra exempelvis. Sen rent tekniskt så är de ju också inte så kul idag, man vill ha högre upplösning, widescreen och så. Att spela Super Mario Bros 3 i 4:3 och i låg upplösning hör ju till, men för GTA 3 etc. så känns det bara gammalt och B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nu är det många år sen jag testade själv så själva tekniken att emulera kanske har blivit smidigare men det funkade ändå sådär att spela ett spel gjort för konsol och controller på PC med tangentbord och mus vilket nog är vad de flesta är ute efter.

De flesta som emulerar använder nog en gamepad. Självklart att upplevelsen blir sådär om man spelar ett spel gjort till specifik gamepad med tbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

GTA-spelen från 3 till SA är ju såpass gamla att de känns lite för föråldrade för att de ska vara kul att spela av mer än nostalgiskäl. Kontrollschemana för den typen av tredjepersons actionspel var inte riktigt satta så idag känns de inte så bra exempelvis. Sen rent tekniskt så är de ju också inte så kul idag, man vill ha högre upplösning, widescreen och så. Att spela Super Mario Bros 3 i 4:3 och i låg upplösning hör ju till, men för GTA 3 etc. så känns det bara gammalt och B.

Kontrollerna är i stort sett samma som i GTA V och 16:9 (och troligen ännu bredare) plus höga upplösningar stöds redan i GTA 3. Tänker du måhända på någon annan spelserie?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Kontrollerna är i stort sett samma som i GTA V och 16:9 (och troligen ännu bredare) plus höga upplösningar stöds redan i GTA 3. Tänker du måhända på någon annan spelserie?

Man kan inte justera bil-kameran med höger spak förrän på SA bland annat, det är ett stort problem för mig, och i allmänhet var kontrollerna stela och jobbiga. De blev bättre för varje spel men idag känns både trean och VC rätt kassa. Det är inte så man minns det kanske men det är så det är. För några år sedan moddade jag VC för att få det lite modernare och det blev bättre men det kändes aldrig direkt bra.

Angående upplösning så kunde jag inte ställa in den högre än 1440x900 i förrgår när jag installerade VC, idag kunde jag i alla fall välja 1080p (dock bara med 16 bitars färger), vilket var konstigt, men inte bredare än så. Dock var det installerat utan moddar och så.

Så min förhoppning är att de uppgraderar trean och VC till SA's kontroller. Så att man kan huka sig och röra sig samtidigt exempelvis, och förstås styra kameran fritt. Simma och klättra över saker kanske inte funkar så bra i de äldre spelen då världarna inte är byggda för det, men övriga förbättringar borde kunna gå att applicera. Sen får de gärna släppa andra spel byggda med samma motor i moderniserad tappning, Stories hade varit kul men kanske ännu mer The Warriors och Bully.

Permalänk
Medlem

Alla är ju fantastiska, men jag måste avstå min röst. Det är alldeles för jämnt mellan Vice City och San Andreas.