Nvidia RTX A4000 kombinerar RTX 3070 Ti, blower-kylare och kompakt kretskort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia RTX A4000 kombinerar RTX 3070 Ti, blower-kylare och kompakt kretskort

På forumet Reddit lyfter en användare locket av arbetskortet RTX A4000 och visar att "Ampere"-kort kan vara både kompakta och kylda med radialfläkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer inte dessa Quadro-kort väldigt sent?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kommer inte dessa Quadro-kort väldigt sent?

Vet om något blev försenat eller något men jag trodde att dessa kom i apr/maj?

4000-korten har alltid varit vår go-to på jobbet, väldigt trevligt med singel-slot. Dom har väl även sett lika dana ut sen kepler.

Permalänk
Medlem

Fanns flera RTX3090 med blower kylare i början, Inet sålde dom bland annat, dom var dock allt annat än små och brukade dyka upp som fyndvara efter ett par dagar. Dom sägs ha låtit förfärligt högljutt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte fått mitt morgonkaffe ännu men hade lite besvär att läsa rubriken. Nvidia RTX Amiga 4000.

Gillar längden på kretskortet, mitt 3070 känns onödigt långt jämfört med detta.

Permalänk
Snusfri

8-10 st i ett rackchassi med HiveOS skulle sitta fint.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den har ju bara ungefär halva strömbudgeten jämfört med RTX 3070 Ti, men det här visar ändå på att största orsaken till att kylarna har blivit tre slot och lång som e Subway-macka är för att höja priserna, och inte för att det verkligen behövs för att kyla kortet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Lite hjärndöd nu på morgon trodde först det var en laptop moderkort.

Den är väl tänkt att sitta i en serverdator, då krävs det inte lika bra kylningen då serverdator har turbinfläktar så få GPU bra kylning.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Alltså det här med att GPU tillverkare tävlar i vem som kan göra störst/mest skrymmande GPU är skittråkigt. De borde tävla i bättre kyllösningar som gör att GPU:erna inte blir enorma. Om man får in detta på 1-slot (fattar att denna låter en del), men tänk vad man skulle kunna åstadkomma om man la några kronor på det och ändå lyckas hålla sig till 2-slot design.

...och ljudnivå är relativt. Minns fortfarande mitt X1950XT kort, DET lät verkligen som en dammsugare!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lite hjärndöd nu på morgon trodde först det var en laptop moderkort.

Den är väl tänkt att sitta i en serverdator, då krävs det inte lika bra kylningen då serverdator har turbinfläktar så få GPU bra kylning.

Quadro serien (även om den inte heter så längre) är ju deras workstation serie som absolut är tänkt för att även sitta i torn chassin. Deras kort som är mer inriktade mot datacenter och att endast sitta i rackservers har ju modeller helt utan aktiv kylning (t ex a10). Dom har som sagt kört denna design sen kepler, inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Gillar själva tanken med att slussa ut varma luften där bak, direkt ur chassit.
Grabbens 3060Ti har en Blower style fläkt, och det är klart att 75c varm luft som annars cirkulerar runt CPU kylare och annat kräver ett bra flöde i chassit.

Nu åker det istället ut direkt, och CPU håller 60c, chassifläktarna behöver inte köra så hårt heller.

Man tycker dock att dom borde kunna konstruera fläktar som är tystare med vettigt flöde även till Blower kontruktion.
Men det kanske är så enkelt att ingen antagit den utmaningen ännu.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Varför blåsa runt varmluft i lådan som de flesta grafikkort-kylarna gör idag, när man kan låta kylaren föra ut värmen ur lådan direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Varför blåsa runt varmluft i lådan som de flesta grafikkort-kylarna gör idag, när man kan låta kylaren föra ut värmen ur lådan direkt?

Därför att radialfläkten som blåser ut luften är väldigt mycket mer högljudd än dom andra kyllösningarna.

Jag hade dock gärna sett en lösning med stående vanliga fläktar som blåste ut varmluften från grafikkortet direkt. Men den typen av lösningar är klumpiga och passar inte in i någon standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Varför blåsa runt varmluft i lådan som de flesta grafikkort-kylarna gör idag, när man kan låta kylaren föra ut värmen ur lådan direkt?

+1 det är verkligen märkligt, undrar om de ingenjörerna känner sig stolta med sitt arbete i slutet av dagen: "Titta vi vispar runt varmluft inuti en plåtlåda och hoppas att någon ser till att det är luftflöde genom lådan så vi slipper bry oss...".

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

+1 det är verkligen märkligt, undrar om de ingenjörerna känner sig stolta med sitt arbete i slutet av dagen: "Titta vi vispar runt varmluft inuti en plåtlåda och hoppas att någon ser till att det är luftflöde genom lådan så vi slipper bry oss...".

De såg nog Bridge over river Kwai innan och tyckte lösningen såg vettig ut: https://m.imdb.com/title/tt0050212/?ref_=nv_sr_srsg_0

Men ja, jag skulle gärna se lite mer exotiska kyllösningar. Känns som att monteringslösningen av grafikkort ställer till det och att de flesta/typ alla chassi har stängt mellan slottarna.

Borde inte vara en kostnadsfråga, senaste året har tydligt visa att grafikkortstillverkarna kan ta nästan vilket pris som helst.

Permalänk
Medlem

Vill påminna att A4000 endast är runt 3060 i prestanda och att det tidigare har byggts single slot kort med samma strömförbrukning

Permalänk
Medlem

*Vispa runt varm luft i lådan" säger ni. Alltså, har ni inte fläkt fram och bak i era lådor?
Får ni märkbart bättre temp i era chassi med öppen "dörr" eller med en blowerkylare så har ni gjort fel eller bytt bort kylning för minskad ljudvolym.

Dom grafikkorten jag har sett med en blowerkylare som är både effektiv och tyst är grafikkort som kunde körts nästan helt passivt om det var den vanliga tvåfläktars lösningen. Det vill säga grafikkort med låg effekt.

Med detta sagt så hade jag gärna sett blowerkylare som verkligen var effektiva och tysta.

Kan tillägga att jag med egen erfarenhet och erfarenhet samlad från internet inte litar ett dugg på att tuta och köra folket håller sina grafikkort med blowerkylare rena från damm och husdjurshår. Det tar inte lång tid innan dom gnäller över hur varma korten är.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag har om möjligt kört med blower kylare på grafikkort betydligt längre än de flesta skulle jag tro. Med den enkla anledningen att den blåser värmen ut ur chassiet. Med 250w gpu och över så låter det för mycket, iaf för 2-slot kylare. Under den effekten, inga problem! I rätt sammanhang så är den lösningen helt suverän.

Tror att det är konsumentdrivet att vi mest ser andra lösningar på kylningen. Delvis pådrivet av diverse hårdvarusidor på nätet, ingen nämnd ingen glömd .. Gissa vilken typ av kylare som låter minst och presterar bäst i en öppen testbänk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 det är verkligen märkligt, undrar om de ingenjörerna känner sig stolta med sitt arbete i slutet av dagen: "Titta vi vispar runt varmluft inuti en plåtlåda och hoppas att någon ser till att det är luftflöde genom lådan så vi slipper bry oss...".

"Ingenjörerna" tänker nog på lådan i sin helhet och där är chassifläktar som sköter luftflödet den överlägset bästa lösningen. Man vill ju dessutom ha övertryck i lådan så om man är ute efter mer luftflöde så lägger man till en fläkt för tilluft och inte ett blowerkort som är dåligt på alla sätt och vis.

En fläkt kostar 100kr så det är ingen kostnadsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 det är verkligen märkligt, undrar om de ingenjörerna känner sig stolta med sitt arbete i slutet av dagen: "Titta vi vispar runt varmluft inuti en plåtlåda och hoppas att någon ser till att det är luftflöde genom lådan så vi slipper bry oss...".

Var detta som Intel försökte lösa med BTX standarden på moderkort och chassin, att få ett rakt luftflöde igenom chassit, samt lite andra grejer.
Vet dock inte om dom hade någon specifik lösning för grafikkorten.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Gillar själva tanken med att slussa ut varma luften där bak, direkt ur chassit.
Grabbens 3060Ti har en Blower style fläkt, och det är klart att 75c varm luft som annars cirkulerar runt CPU kylare och annat kräver ett bra flöde i chassit.

Nu åker det istället ut direkt, och CPU håller 60c, chassifläktarna behöver inte köra så hårt heller.

Man tycker dock att dom borde kunna konstruera fläktar som är tystare med vettigt flöde även till Blower kontruktion.
Men det kanske är så enkelt att ingen antagit den utmaningen ännu.

//MD

Det går. Blowers använder radialfläktar, dessa har helt andra egenskaper än Axialfläktar som openairkort använder, eller dit chassi.

En radialfläkt ökar sitt statiska tryck exponentiellt med diametern så ju större radialfläkt ju effektivare är den på att överkomma flödesmotstånd.
Alla fläktar eller pumpar har nåt som heter en fläkt/pump kurva.
Den visar flödet i förhållande till trycket. Ökar trycket pga ett motstånd, en fläns tex så sjunker flödet.
Alla fläktar och pumpar testas normalt sett av tillverkaren och i dess datablad brukar denna kurva med följa.

Här är ett exempel på en fläkt kruva, horizontel i grafen är flödet i kubikfot, vertikalt har du trycket.
Ett motstånd ökar trycket och sänker flödet så en fläkt flyttar mest luft vid 0 tryck och vid maximalt tryck kallat statist tryck så har fläkten 0 flöde.

Radialfläktars statiska tryck ökar exponentiellt när jag jämförde datablad en gång med diamanter så i princip ju större diameter ju enklare kan dom få luften att gå igen om en fläns, tex en lång låg blower style kylfläns.

Fördelen med högre statis stryck är ju att du kan nå samma statiska tryck på lägre varv och därmed lägre ljudnivå.

Axialfläktar som Openairkort använder kan öka sitt statiska tryck med enbart om dom är tjockare.
Den typiska chassifläkten eller cpu fläkten är 25mm tjock.
Grafikkortsfläktar ofta 10 eller max 15mm.

Så Axialfläktar har LITE statiskt tryck, för att dom ska nå högt sådant behöver dom även nåt kallat stators på engelska, i princip fasta blad under sig som skapar trycköknigen, Delta fläktar tex har detta, Noctuas nyare fläktar har det.

Exempel på fläkt med stators.
Sedan kan man då stacka Axialfläktar med stators för kumulativ effekt, men detta tar ju snabbt upp plats.

Axialfläktar ökar inte direkt i statiskt tryck för att du ökar diametern utan det krävs tjocklek och stators.

Om man funderar lite på varför radialfläktar används i allt. Compute kort i Workstation, Servrar men mer vanligt i Laptops hos konsumenter så beror det på att det faktiskt är en av dom mest kompakta och effektiva kyllösningarna.

Ja man kan göra en stor fläns med korta flänsar med mycket mellanrum och göra den 4 slot tjock med 3st axialfläktar och få bra resultat och kalla det bra nog. Men faktum är att det är plats slöseri, det kräver dessutom chassifläktar, 1-2st 120mm eller mer.
Dessa extra fläktar genererar ljud, dessutom har du nu fler och större hål i lådan som släpper ut ljudet från alla komponenter.
Dessutom extra kostnaden av dessa fläktarna.

Radialfläktar överkommer som sagt restriktioner mycket bättre så dom kan bibehålla flöde med begränsad perforering av lådan.
Detta innebär mindre oljud som kommer ut, färre källor som orsakar oljud det ger också mer plats för ljuddämpande material i lådan.

Här är en bild på ett EVGA 680 kort med en custom vapor chamber Blower style kylare.
Ja ett gammalt kort med dagens mått MEN den blowern är ca 1 tum lägre och bredare så ca 25mm än Nvidias Blower Referens.
Den låg inom 1dB och 1C i öppen testbänk med dåtidens motsvarande high end Open Air kort.
Nu kan du desutom stoppa den i en ljudisolerad låda utan extra chassifläktar, så länge det finns perforering i fronten nog av lådan tex så räcker det.
Det kortet har också en extra stor radialfläkt för att som jag nämde få högre tryck och därmed flöde och den kan därmed arbeta på ett mycket lägre varvtal.

Folk har byggt tystare lådor med blower kort än med open air kort för det går.

Så varför finns det så få blowers att köpa i dag?
Flera faktorer spelar in.
Min erfarenhet tex med AMD är att deras blowers låter ungefär lika mycket som Nvidias gör fast Nvidias klarar ca 100W mer last.
Tex mitt GTX780 är ca 250W kort medans mitt RX5700 är ett 180W ish kort (150W GPU i alla fall).
Båda är designmäsigt identiska, vapor chamber, dimensioner på kylare och fläkt.
Men jag och andra som pratat om det tror att AMD fuckade upp luften beter sig när den går genom flänsen och det kanske skapas onödiga oljud där.
Nvidia har länge gjort högkvalitativa blowers som en bra måttståck, EVGA som sagt prövade att göra en biffigare variant och alla jag pratat med som köpte derra 680 kort var sjukt nöjda.
Sedan har vi allahanda snikkort som saknar vapor chamber eller tom bara har en aluminiumfläns, sedan ofta en kopia av Deltas fläktar.
Delta använder oftast Nvidia och AMD med tror jag för sina egna kort, bra kvalite på dessa.
Bytte själv ut en kopia av Delta mot en orginal och det blower kortet gick från iriterande till i princip ljudlöst, var bara så horibel kvalite på plasten osv på den fläkten som mitt MSI GTX970 hade men som tur var passade en original fläkt så köpte en på Ebay för 5USD ny och bytte.

Andra faktorer är ju att blowers har dåligt ryckte pga det jag nämnt, blowers som är "budget", men tyvärr får bra blowers samma skit och folk vågar inte prova.
Så tillverkarna vet att Openairkort efterfrågas, det säljer bättre.
Desutom är inte Nvidias Blowers direkt snåla på råmatrial, det krävs mycket Aluminium och även koppar för en bra blower så det blir dyrt och kan då tillverkarna sälja openairkort som kräver mindre mängd matrial för samma pris så är det ju Win Win för dom.

Men jag anser nog i dag att Openairkorten som numera är 3-4 slots, med massa 6-8mm heatpipes, tom vappor hamber utöver det, massa flänsar och flera fläktar har nog blivit dyrare att tillverka än säg dom sissta blowersen från Nvidia med 1000 seriens kort och AMD's 5000 serie.

Så just matrialkostnaden för en blower i dag ser jag inte som ett problem och det faktum att folk accepterar 3-4 slot kylare betyder ju att vi utan problem kan se nåt som EVGAs 680 fast 3-4 slot, med större vapor chamber, kanske extra heatpipes för att nyttja höjde maximalt, högre och större diamter radiafläkt.

En 3 slots blower som är en 25mm bredar också än typiska AMD/Nvidia referenskort med en fläkt i 80-90mm klassen bör ge ypperlig kylning till med bra OC marginal och näst intill ljudlös opration.

Faktum är att Openairkylare kan vara redigt högljuda, Min fars RX480 fick jag slå över till Stock bios istället för OC bios då det lät som en tornado, jag tycker det verkar dyka upp mer och mer Openairkort i recentioner som har fläktar i 2-3000rpm eller mer.
Såg ett RX6600 med 3300prm i ett test nu.

Som referns gör mitt GTX780, GTX970 och RX5700 ca 2200-2400rpm under benchmark efter uppvärming.
Runt 2200 är i princip ljudlöst i en ljudisolerad låda med Nvidia, AMD tyvärr låter lika mycket vid 2200rpm som mina Nvidia kort gör vid 2400rpm och alla 3 korten ligger där runt 2400rpm en varm dag under konstant stresstest.

Under spel, så hör jag inte alltid mina kort, spelet jag kör nu är mitt RX5700 ljudlöst.

Så kan man göra Tysta blowers? Ja det kan man, men då måste någon vilja göra det och det måste finnas en vilja att köpa.
Tyvärr finns det sådana som jag och jag har polare med som behöver blowers och om folk tror det är svårt att få tag i Grafikkort under Corona tiderna, försök få tag i ett med en BRA blower, stört omöjligt nästan.

Det hade varit nice med lite fler smaker än bara 300 sorters vanilj för just nu är allt 3-4 slot Openair kort så man måste köpa låda perforerad med hagelbössa eller köra vattenkylning.

Med en blower behöver jag inte fundera på att köpa vattenblock eller köpa rätt låda eller extra chassifläktar.

Jag hade dessutom 2st BLower kort i min burk samtidigt, då är openair kort bara att glömma, min låda klarar inte ett mid range openairkort ens, än mindre två.

Blowers agerar ju chassifläkt med så det är ju en direkt fördel med dom.

Oavsett långt inlägg men det är skillnad på vad vi kan köpa och vad som skulle kunna tillverkas.
Radial fläktar används i kompakta lösningar för det är mest effektivt, TYVÄRR pga kostnadsskäl och denna jackt på ulta portabla laptops mm så är ju kylflänsen oftas inte större än att Pocessorn håller base clocks så det är inte så mycket fläktens fler att den fått ett ryckte om att låta mycket utan det är mer att den passar i kompakta lösningar som ofta ska arbeta nära komponenternas gräns utan tanke på ljudnivå.
Man hade kunnat bygga laptops som var ljudlösa i princip med med blower fläktar. Apple använder ju dom i sin nya stationära Mac med vill jag minnas och Mac mini med ARM M1 chip.

Det går inte att säga att radialfläktar låter mer än Axialfläktar för det är en översimplefiering.
Axial och radialfläktar har olika egenskaper.
Radialfläktar är exeptionela på statiskt tryck och det går upp med diametern.
Axialfläktar är bra på att flytta luft och det går upp med både diametern och tjockleken i viss mån men dom vinner inget i statiskt tryck av ökad diameter.
Så det gäller att använda rätt fläkt till rätt jobb. En respektive fläns är en radialfläkt bättre till, för chassikylning eller en torn kylare är en axial fläkt bättre.
Helt enkelt om du väljer fel fläkt till fel fläns så får du inte det bästa luftflöde sett till ljudnivån och det är där problemet ligger.
Du vill inte ha en radialfläkt till en icke restriktiv fläns, samtidigt vill du inte ha en axialfläkt till en restriktiv fläns.

Man kan se just denna skillnaden på blower flänsar, långa och restriktiva, openairkort är flänsarna korta och inte speciellt restriktiva för axialfläktarna hade inte fungerat annars.

Det är också därför vi inte ser blowers med en axialfläkt för det hade fört ett sådant oväsendet pga extremt varvtal om man skulle få den att överkomma flänsens restriktion och ge luftflöde nog.
Också av samma orsak radialfläktar inte lägre används på mer traditionella flänsar, det har gjorts men det blir aldrig bra då en radialfläkt som sagt har mer statiskt tryck på bekostnad av flöde.

Men som sagt flöde är ju ett resultat av motståndet, trycket som bildas som jag visade i första bilden med fläkt kurvan.

Ber om ursäkt att det blev en lång roman men det råder så mycket missuppfattningar runt blowers och radialfläktar och det finns inget enkelt svar på varför det ser ut som det gör med Blowers VS Openair för det är massa faktorer som spelar in i hur dom presterar med även vad folk köper, mycket är helt enkelt åsikter som sedan påverkar vad vi ser på marknaden.

Skrivet av Kilroy:

Därför att radialfläkten som blåser ut luften är väldigt mycket mer högljudd än dom andra kyllösningarna.

Jag hade dock gärna sett en lösning med stående vanliga fläktar som blåste ut varmluften från grafikkortet direkt. Men den typen av lösningar är klumpiga och passar inte in i någon standard.

Det går att göra tysta blowers, se mitt inlägg ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

8-10 st i ett rackchassi med HiveOS skulle sitta fint.

Men när jag kikar på kylarlösningen så ser det ju ut som att det mesta av varmluften kommer blåsa rakt ut på nästa kort. De borde skapat en version utan skärmutgångar också så att man slapp det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det går. Blowers använder radialfläktar, dessa har helt andra egenskaper än Axialfläktar som openairkort använder, eller dit chassi.

En radialfläkt ökar sitt statiska tryck exponentiellt med diametern så ju större radialfläkt ju effektivare är den på att överkomma flödesmotstånd.
Alla fläktar eller pumpar har nåt som heter en fläkt/pump kurva.
Den visar flödet i förhållande till trycket. Ökar trycket pga ett motstånd, en fläns tex så sjunker flödet.
Alla fläktar och pumpar testas normalt sett av tillverkaren och i dess datablad brukar denna kurva med följa.

http://kb.eng-software.com/eskb/files/1442159/10223910/1/1490656289000/CF_Figure+2.png

Här är ett exempel på en fläkt kruva, horizontel i grafen är flödet i kubikfot, vertikalt har du trycket.
Ett motstånd ökar trycket och sänker flödet så en fläkt flyttar mest luft vid 0 tryck och vid maximalt tryck kallat statist tryck så har fläkten 0 flöde.

Radialfläktars statiska tryck ökar exponentiellt när jag jämförde datablad en gång med diamanter så i princip ju större diameter ju enklare kan dom få luften att gå igen om en fläns, tex en lång låg blower style kylfläns.

Fördelen med högre statis stryck är ju att du kan nå samma statiska tryck på lägre varv och därmed lägre ljudnivå.

Axialfläktar som Openairkort använder kan öka sitt statiska tryck med enbart om dom är tjockare.
Den typiska chassifläkten eller cpu fläkten är 25mm tjock.
Grafikkortsfläktar ofta 10 eller max 15mm.

Så Axialfläktar har LITE statiskt tryck, för att dom ska nå högt sådant behöver dom även nåt kallat stators på engelska, i princip fasta blad under sig som skapar trycköknigen, Delta fläktar tex har detta, Noctuas nyare fläktar har det.
https://www.dhresource.com/0x0/f2/albu/g8/M01/08/40/rBVaVF2MgxuAMAnoAAG8ZEGuxJQ670.jpg/delta-8038-80-80-38mm-tfb0812uhe-fan-12v.jpg
Exempel på fläkt med stators.
Sedan kan man då stacka Axialfläktar med stators för kumulativ effekt, men detta tar ju snabbt upp plats.

Axialfläktar ökar inte direkt i statiskt tryck för att du ökar diametern utan det krävs tjocklek och stators.

Om man funderar lite på varför radialfläktar används i allt. Compute kort i Workstation, Servrar men mer vanligt i Laptops hos konsumenter så beror det på att det faktiskt är en av dom mest kompakta och effektiva kyllösningarna.

Ja man kan göra en stor fläns med korta flänsar med mycket mellanrum och göra den 4 slot tjock med 3st axialfläktar och få bra resultat och kalla det bra nog. Men faktum är att det är plats slöseri, det kräver dessutom chassifläktar, 1-2st 120mm eller mer.
Dessa extra fläktar genererar ljud, dessutom har du nu fler och större hål i lådan som släpper ut ljudet från alla komponenter.
Dessutom extra kostnaden av dessa fläktarna.

Radialfläktar överkommer som sagt restriktioner mycket bättre så dom kan bibehålla flöde med begränsad perforering av lådan.
Detta innebär mindre oljud som kommer ut, färre källor som orsakar oljud det ger också mer plats för ljuddämpande material i lådan.

https://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/evga/680Classified/OpenB.jpg
Här är en bild på ett EVGA 680 kort med en custom vapor chamber Blower style kylare.
Ja ett gammalt kort med dagens mått MEN den blowern är ca 1 tum lägre och bredare så ca 25mm än Nvidias Blower Referens.
Den låg inom 1dB och 1C i öppen testbänk med dåtidens motsvarande high end Open Air kort.
Nu kan du desutom stoppa den i en ljudisolerad låda utan extra chassifläktar, så länge det finns perforering i fronten nog av lådan tex så räcker det.
Det kortet har också en extra stor radialfläkt för att som jag nämde få högre tryck och därmed flöde och den kan därmed arbeta på ett mycket lägre varvtal.

Folk har byggt tystare lådor med blower kort än med open air kort för det går.

Så varför finns det så få blowers att köpa i dag?
Flera faktorer spelar in.
Min erfarenhet tex med AMD är att deras blowers låter ungefär lika mycket som Nvidias gör fast Nvidias klarar ca 100W mer last.
Tex mitt GTX780 är ca 250W kort medans mitt RX5700 är ett 180W ish kort (150W GPU i alla fall).
Båda är designmäsigt identiska, vapor chamber, dimensioner på kylare och fläkt.
Men jag och andra som pratat om det tror att AMD fuckade upp luften beter sig när den går genom flänsen och det kanske skapas onödiga oljud där.
Nvidia har länge gjort högkvalitativa blowers som en bra måttståck, EVGA som sagt prövade att göra en biffigare variant och alla jag pratat med som köpte derra 680 kort var sjukt nöjda.
Sedan har vi allahanda snikkort som saknar vapor chamber eller tom bara har en aluminiumfläns, sedan ofta en kopia av Deltas fläktar.
Delta använder oftast Nvidia och AMD med tror jag för sina egna kort, bra kvalite på dessa.
Bytte själv ut en kopia av Delta mot en orginal och det blower kortet gick från iriterande till i princip ljudlöst, var bara så horibel kvalite på plasten osv på den fläkten som mitt MSI GTX970 hade men som tur var passade en original fläkt så köpte en på Ebay för 5USD ny och bytte.

Andra faktorer är ju att blowers har dåligt ryckte pga det jag nämnt, blowers som är "budget", men tyvärr får bra blowers samma skit och folk vågar inte prova.
Så tillverkarna vet att Openairkort efterfrågas, det säljer bättre.
Desutom är inte Nvidias Blowers direkt snåla på råmatrial, det krävs mycket Aluminium och även koppar för en bra blower så det blir dyrt och kan då tillverkarna sälja openairkort som kräver mindre mängd matrial för samma pris så är det ju Win Win för dom.

Men jag anser nog i dag att Openairkorten som numera är 3-4 slots, med massa 6-8mm heatpipes, tom vappor hamber utöver det, massa flänsar och flera fläktar har nog blivit dyrare att tillverka än säg dom sissta blowersen från Nvidia med 1000 seriens kort och AMD's 5000 serie.

Så just matrialkostnaden för en blower i dag ser jag inte som ett problem och det faktum att folk accepterar 3-4 slot kylare betyder ju att vi utan problem kan se nåt som EVGAs 680 fast 3-4 slot, med större vapor chamber, kanske extra heatpipes för att nyttja höjde maximalt, högre och större diamter radiafläkt.

En 3 slots blower som är en 25mm bredar också än typiska AMD/Nvidia referenskort med en fläkt i 80-90mm klassen bör ge ypperlig kylning till med bra OC marginal och näst intill ljudlös opration.

Faktum är att Openairkylare kan vara redigt högljuda, Min fars RX480 fick jag slå över till Stock bios istället för OC bios då det lät som en tornado, jag tycker det verkar dyka upp mer och mer Openairkort i recentioner som har fläktar i 2-3000rpm eller mer.
Såg ett RX6600 med 3300prm i ett test nu.

Som referns gör mitt GTX780, GTX970 och RX5700 ca 2200-2400rpm under benchmark efter uppvärming.
Runt 2200 är i princip ljudlöst i en ljudisolerad låda med Nvidia, AMD tyvärr låter lika mycket vid 2200rpm som mina Nvidia kort gör vid 2400rpm och alla 3 korten ligger där runt 2400rpm en varm dag under konstant stresstest.

Under spel, så hör jag inte alltid mina kort, spelet jag kör nu är mitt RX5700 ljudlöst.

Så kan man göra Tysta blowers? Ja det kan man, men då måste någon vilja göra det och det måste finnas en vilja att köpa.
Tyvärr finns det sådana som jag och jag har polare med som behöver blowers och om folk tror det är svårt att få tag i Grafikkort under Corona tiderna, försök få tag i ett med en BRA blower, stört omöjligt nästan.

Det hade varit nice med lite fler smaker än bara 300 sorters vanilj för just nu är allt 3-4 slot Openair kort så man måste köpa låda perforerad med hagelbössa eller köra vattenkylning.

Med en blower behöver jag inte fundera på att köpa vattenblock eller köpa rätt låda eller extra chassifläktar.

Jag hade dessutom 2st BLower kort i min burk samtidigt, då är openair kort bara att glömma, min låda klarar inte ett mid range openairkort ens, än mindre två.

Blowers agerar ju chassifläkt med så det är ju en direkt fördel med dom.

Oavsett långt inlägg men det är skillnad på vad vi kan köpa och vad som skulle kunna tillverkas.
Radial fläktar används i kompakta lösningar för det är mest effektivt, TYVÄRR pga kostnadsskäl och denna jackt på ulta portabla laptops mm så är ju kylflänsen oftas inte större än att Pocessorn håller base clocks så det är inte så mycket fläktens fler att den fått ett ryckte om att låta mycket utan det är mer att den passar i kompakta lösningar som ofta ska arbeta nära komponenternas gräns utan tanke på ljudnivå.
Man hade kunnat bygga laptops som var ljudlösa i princip med med blower fläktar. Apple använder ju dom i sin nya stationära Mac med vill jag minnas och Mac mini med ARM M1 chip.

Det går inte att säga att radialfläktar låter mer än Axialfläktar för det är en översimplefiering.
Axial och radialfläktar har olika egenskaper.
Radialfläktar är exeptionela på statiskt tryck och det går upp med diametern.
Axialfläktar är bra på att flytta luft och det går upp med både diametern och tjockleken i viss mån men dom vinner inget i statiskt tryck av ökad diameter.
Så det gäller att använda rätt fläkt till rätt jobb. En respektive fläns är en radialfläkt bättre till, för chassikylning eller en torn kylare är en axial fläkt bättre.
Helt enkelt om du väljer fel fläkt till fel fläns så får du inte det bästa luftflöde sett till ljudnivån och det är där problemet ligger.
Du vill inte ha en radialfläkt till en icke restriktiv fläns, samtidigt vill du inte ha en axialfläkt till en restriktiv fläns.

Man kan se just denna skillnaden på blower flänsar, långa och restriktiva, openairkort är flänsarna korta och inte speciellt restriktiva för axialfläktarna hade inte fungerat annars.

Det är också därför vi inte ser blowers med en axialfläkt för det hade fört ett sådant oväsendet pga extremt varvtal om man skulle få den att överkomma flänsens restriktion och ge luftflöde nog.
Också av samma orsak radialfläktar inte lägre används på mer traditionella flänsar, det har gjorts men det blir aldrig bra då en radialfläkt som sagt har mer statiskt tryck på bekostnad av flöde.

Men som sagt flöde är ju ett resultat av motståndet, trycket som bildas som jag visade i första bilden med fläkt kurvan.

Ber om ursäkt att det blev en lång roman men det råder så mycket missuppfattningar runt blowers och radialfläktar och det finns inget enkelt svar på varför det ser ut som det gör med Blowers VS Openair för det är massa faktorer som spelar in i hur dom presterar med även vad folk köper, mycket är helt enkelt åsikter som sedan påverkar vad vi ser på marknaden.

Det går att göra tysta blowers, se mitt inlägg ovan.

Jag tog mig tid att läsa hela ditt inlägg idag.
Och ja, jag förstår vad du skriver iaf.
Jag jobbar med frekvensomriktare och är i kontakt med pumpar/fläktar och kan lite om kurvorna osv. Så lite förståelse för det har jag.

Förhoppningsvis kanske vi får se en utveckling på Blower fläkt till grafikkort i framtiden.
Jag gillar själva lösningen iaf. Och med tanke på att grafikkortet är den största värmekällan i en låda när man pressar det. så är det rätt bra ide att bli av med den värmen direkt.

Den som lever får se

Allt gott!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Jag tog mig tid att läsa hela ditt inlägg idag.
Och ja, jag förstår vad du skriver iaf.
Jag jobbar med frekvensomriktare och är i kontakt med pumpar/fläktar och kan lite om kurvorna osv. Så lite förståelse för det har jag.

Förhoppningsvis kanske vi får se en utveckling på Blower fläkt till grafikkort i framtiden.
Jag gillar själva lösningen iaf. Och med tanke på att grafikkortet är den största värmekällan i en låda när man pressar det. så är det rätt bra ide att bli av med den värmen direkt.

Den som lever får se

Allt gott!

En annan sak jag sett dom demonstrera i laptops är nyare design på radialfläktar, varierande längd på bladen skulle reducera ljudnivån tex.

Jag tror det finns mycket att hämta i bättre designade radialfläktar och flänsar för blower kylare om samma resurser stoppats in där som det görs på alternativa kylare och axialfläktar.