Regeringen vill öka datalagring i brottsbekämpande syfte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Japp många saker läggs ner för att de hinner inte med.. och att hämta in datan från tradera kräver visst straffvärde.. Men de håller ju på att skärpa lagarna.

Folk har åkt fast på dold kameraövervakning.. folk har åkt fast på öppen kameraövervakning.. folk har åkt fast via telefon/internet... Men brotten har varit högre straffvärde än böter.
Exemplet är ju terroristen i stockholm som exempel.. de kunde följa spåren bakåt tack vare datalagring.. det var inte live dataström

Ne jag är blind... Jag var 200meter ifrån när skjutningarna vid Ryds herrgård ägde rum, jag lämnade vittnes uppgifter.. bilarna de flydde i passerade mig med 15meter.. Neeee inte farligt... inga oskyldiga råkar illa ut
Skjutningen i Berga.. mitt på ljusa dagen och vid centrumet så massor oskyldiga fanns i närheten... Neee inte farligt
Jag har de nära mig som blivit rånade, misshandlade och våldtäktsförsök.. nee inte farligt
När anser du att det blir farligt... när man fått en kula i sig och är död?

Sorry.. banken funkar lika bra med bankdosa Så inget giro för mig.. digitala fakturor oxå
Jag har bank-id på kort oxå till win7 +win8.1 där man kan döda windows telemetri

Om jag ska tycka IT-jättarnas massövervakning är okej så jag vill använda deras produkter... varför ska inte du tycka att det är okej att polisen får data från mobil/internet leverantörerna är okej om du vill använda internet?

Men hur gör du med ISPn då? De lagrar ju din data och vad du surfar på. Är det inte ett problem med integriteten? Det säger sig själv att drar man till Ryd och skjuter mitt i ljusa dagen. Då är ju inte datalagring som är problemet.

Jag undrar om du har svårt att förstå vad jag skriver. Polisen har tillgång till uppgifterna vid misstanke om brott. Så vad är ditt problem?

Du pratar ju om brott i största allmänhet och samhället har blivit otryggt och hade Linköping varit så farligt så skulle jag iaf flytta därifrån. Ingen datalagring i världen hjälper mot kulor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Men hur gör du med ISPn då? De lagrar ju din data och vad du surfar på. Är det inte ett problem med integriteten? Det säger sig själv att drar man till Ryd och skjuter mitt i ljusa dagen. Då är ju inte datalagring som är problemet.

Jag undrar om du har svårt att förstå vad jag skriver. Polisen har tillgång till uppgifterna vid misstanke om brott. Så vad är ditt problem?

Du pratar ju om brott i största allmänhet och samhället har blivit otryggt och hade Linköping varit så farligt så skulle jag iaf flytta därifrån. Ingen datalagring i världen hjälper mot kulor.

Då jag inte gör olagligheter så får de gärna kolla att jag använt internetbanken, kikat på shock, gina-tricot, ikea, sweklockers och lite fler forum jag är med i.. Om det är priset för att internetbedrägerier, hot på nätet, stalkers, pedofiler som gömmer sig på nätet, mm. mm. ska åka fast så köper jag det
Pest eller kolera.. Polisen gör bättre arbete än it-jättarna på att ta dem.

Japp linköping likt alla stora städer är otryggare.. Men jag bor inte eller vistas i de områdena så ofta längre.. så jag behöver inte byta stad till en liten håla för att komma undan.
Det i Ryd hände på kvällstid.. och jag tog kort på bilarna, men då det var mörkt vart bilderna suddiga så man ej såg reggnumret.. Men man såg vad det var för bilar.. märke o modell på formen och färgerna

Jag ställer frågan igen
Om jag ska tycka IT-jättarnas massövervakning är okej så jag vill använda deras produkter... varför ska inte du tycka att det är okej att polisen får data från mobil/internet leverantörerna är okej om du vill använda internet?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309108:

Jag ställer frågan igen
Om jag ska tycka IT-jättarnas massövervakning är okej så jag vill använda deras produkter... varför ska inte du tycka att det är okej att polisen får data från mobil/internet leverantörerna är okej om du vill använda internet?

Staten skall inte tråla efter uppgifter annat än där LEK är tillämplig. Att samla in och spara information om alla i förebyggande syfte är nog inte det samhälle man vill leva i. Att låta sig vara spårbar hos IT-jättar är upp till den enskilde att lösa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Staten skall inte tråla efter uppgifter annat än där LEK är tillämplig. Att samla in och spara information om alla i förebyggande syfte är nog inte det samhälle man vill leva i. Att låta sig vara spårbar hos IT-jättar är upp till den enskilde att lösa.

Nu var det inte dig jag återställde frågan till.. jag återställde den till en som undviker att svara på saker när det gäller IT-jättarnas extrema datainsamling, kartläggning osv osv.

Men jag ska svara din fråga då du bara använde ett citat så jag fick notis.

Staten/polisen/säpo har fortfarande inga egna servrar mer än FRA har det för sin signalspaning.. det är inget som har med lagen om datainsamling att göra.. skilda saker.

Staten kommer inte tråla efter uppgifter, det är internetleverantörerna och telefonoperatörerna och som för övrigt redan har serverkapacitet att lagra data i 10månader
Det lagen handlar om är att de ska modernisera lagen om datainsamling och tvinga fler aktörer(appar) att de måste ställa sig i led.

Då använder jag dina ord... först din mening, sedan min mening
Att låta sig vara spårbar hos IT-jättar är upp till den enskilde att lösa.
Att låta sig vara spårbar hos ISP/telecom är upp till den enskilde att lösa.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309108:

Staten kommer inte tråla efter uppgifter, det är internetleverantörerna och telefonoperatörerna och som för övrigt redan har serverkapacitet att lagra data i 10månader

Då är det "tur" att man kör via Bahnhof. De lagrar IPRED-uppgifter i enbart 24 timmar och LEK efter anmodan. Kör även via Obenetwork VPN via flashback. Så snart insamlade data finns tillgängliga finns det alltid någon (människor, som du och jag, med fel och brister, typ bajsmannen från FRA, googla ämnet) som lockas nyttja det.
Länk: https://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklund-bajsmannen-pa-fra-ser-dig/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Då är det "tur" att man kör via Bahnhof. De lagrar IPRED-uppgifter i enbart 24 timmar och LEK efter anmodan. Kör även via Obenetwork VPN via flashback. Så snart insamlade data finns tillgängliga finns det alltid någon (människor, som du och jag, med fel och brister, typ bajsmannen från FRA, googla ämnet) som lockas nyttja det.
Länk: https://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklund-bajsmannen-pa-fra-ser-dig/

FRA har möjlighet att göra extremt mycket mer än polisen.. Det är FRA som polis o säpo anlitar i vissa ärenden då de själva inte har kapacitet att signalspana.. Hade polisen själva haft resurser hade de inte bett ISPerna att lagra all data.
Men polisen kan inte sitta o bläddra igenom all data som ligger hos ISPerna på fikarasten, då de inte har direktaccess in på deras system... Så de måste fortfarande begära ut specifik data.. samt en receptionist eller en trafikpolis har inte behörigheter att hämta ut sådan data.
Jag kör Bahnhof oxå.. och jag har VPN.. Dock har jag enbart VPN för att dölja mitt statiska publika ip för att förebygga ddos osv.

stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Då jag inte gör olagligheter så får de gärna kolla att jag använt internetbanken, kikat på shock, gina-tricot, ikea, sweklockers och lite fler forum jag är med i.. Om det är priset för att internetbedrägerier, hot på nätet, stalkers, pedofiler som gömmer sig på nätet, mm. mm. ska åka fast så köper jag det
Pest eller kolera.. Polisen gör bättre arbete än it-jättarna på att ta dem.

Japp linköping likt alla stora städer är otryggare.. Men jag bor inte eller vistas i de områdena så ofta längre.. så jag behöver inte byta stad till en liten håla för att komma undan.
Det i Ryd hände på kvällstid.. och jag tog kort på bilarna, men då det var mörkt vart bilderna suddiga så man ej såg reggnumret.. Men man såg vad det var för bilar.. märke o modell på formen och färgerna

Jag ställer frågan igen
Om jag ska tycka IT-jättarnas massövervakning är okej så jag vill använda deras produkter... varför ska inte du tycka att det är okej att polisen får data från mobil/internet leverantörerna är okej om du vill använda internet?

Alltså. Du får ju inget annat svar bara för att du ställer frågan. Jag tycker inte att polisen inte ska automatiskt samla in data. Då jag inte vill leva i en polisstat. Men frågan till dig är varför du ska dölja dig bakom VPN. Det är ju ett klassiskt sätt att undvika att att bli spårad. Eftersom du litar på att Polisen kan hjälpa dig. Varför ska du dölja dig? Blir du DDOSad så är det bara att anmäla? Snacka om att tala med kluven tunga.

På tal om varför man inte ska låta polisen bygga register. Du kanske känner till Romregisret som Skånepolisen lät bygga upp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvlaa4/staten-falls-for-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Jag tror vi behöver ha en crash course i ironi på Sweclockers:

Roligare så här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Japp, man blir trött på debatten att integritetsfrågan endast blir en het potatis när polisen vill övervaka.

Kan du svara på denna frågan logiskt.
Varför bryr sig du och andra bara om integritetsfrågor när polisen vill övervaka 20% av vad it-jättarna redan övervakar?
Varför skriker ni inte lika högt över att IT-jättarna övervakar er och kartlägger alla er som är oskyldiga?

Jag bryr mig alltid om integritetsfrågor, men det är en väldig skillnad på att frivilligt dela med sig av viss data och att konstant bli övervakad utan möjlighet att undvika det.

Citat:

Google söker igenom all er e-post ni har på G-mail, de ser era rörelsemönster.. de har koll vilka appar ni använder och youtubfilmer ni gillar... allt ni har i deras moln(dokument, filer, foton, era filmer ni filmat) allt ni söker på webben.. vilka hemsidor ni besöker. Vilka ni ringer och sms'ar

Nu överdriver du en del förstås men absolut är det läskigt vad Google har för information om en, eller snarare hur väl de kan dra slutsatser baserat på detta. Men det går som sagt att välja bort det. Jag hade absolut föredragit att de inte samlade in så mycket förstås men det är ju affärsmodellen.

För mig är det inte hela världen att de visar mig annonser baserat på mina sökningar eller mail exempelvis, men det blir ju ett problem om denna data skulle spridas vidare eller om den aggregeras för kartläggning på en högre nivå. Samtidigt litar jag ju på att Google inte delar med sig av denna information frivilligt, det är ju deras största tillgång liksom så de håller hårt i den. Polisen eller staten kan förstås begära ut saker från Google, men det är en process och det krävs ganska mycket för att de ska få ut något, och än mer om de ska kunna aktivera någon form av realtidsövervakning eller liknande. Att polisen/staten nu vill slippa detta steg och direkt få åtkomst till allt utan någon process däremot är väldigt skrämmande i mina ögon.

Citat:

Facebook kartlägger era rörelsemönster, vilka era vänner är, vad ni skriver öppet och i facebook messenger, de reglerar era flöden baserat på vad ni gillar eller starkt ogillar för att skapa reaktioner.. De kartlägger vad ni har för åsikter o politiska åsikter.

FB valde jag bort får många år sedan då det var uppenbart för mig vad de samlade in för information och vad den kunde användas till. Cambridge Analytica-skandalen var alltså ingen överraskning för mig, snarare tror jag inte de var (eller är) de värsta syndarna på det området när det gäller FB's data. Det är dock tråkigt, eller snarare är det tråkigt att inte alla andra har kommit till denna insikt utan kör på med FB, för jag har missat en väldig massa roliga saker och bekantskaper för att mitt konto där har varit inaktivt i tio-tolv år eller så.

Citat:

Microsoft har tillgång till era datorers innehåll.. Det finns en liten text gömd.. Vi kan om vi misstänker brott aktivera eran webbkamera, mikrofon och söka igenom din dators filer. De har även tillgång till allt ni har i molnet. De som google o facebook har koll på eran outlook mail, de kartlägger hur ni surfar.

Kommer du med sådana påståenden får du visa vad du baserar dem på.

Citat:

Apple kartlägger rörelsemönster, de har koll på allt ni laddar upp i molnet, vilka appar ni använder osv... Vilka ni ringer och sms'ar

Igen undrar jag vart du har fått det ifrån? Att MS, Apple eller Google vet vad jag laddar upp till deras moln (om jag inte krypterar det) är inte så konstigt eller oväntat, det står i villkoren, men som i övriga fall kan jag förstås välja att inte använda de tjänsterna om jag bedömer det som för integritetskränkande.

Citat:

Amazon kartlägger även de vad ni gör, vad ni köper och även delvis hur ni surfar.. dock inte i samma utsträckning.

Nja, Amazon vet vad jag köper av Amazon, vilket inte är mycket. Däremot kan de absolut få en större bild av vad man gör om de följer en på nätet med kakor, så rensa kakorna ofta. Adblock hjälper också rätt långt då det i allmänhet är annonser som lagrar tracking cookies.

Citat:

Tänk om polisen hade tillgång till allt det... Hur mycket skulle ni skrika rakt ut då?

Jag hade varit upprörd då ja, då hade jag levt i en polisstat och det vill jag inte.

Citat:

Så frågan igen...
Varför bryr sig du och andra bara om integritetsfrågor när polisen vill övervaka en liten del av vad it-jättarna redan övervakar?
Varför skriker ni inte lika högt över att IT-jättarna övervakar er och kartlägger alla er som är så oskyldiga o värnar om eran integritet?

Det gör jag inte och de gör de inte. IT-jättarna har sammantaget mycket information absolut, men de samkör inte den och, som nämnt ett antal gånger, så kan jag välja bort det.

Om polisen/staten hade tillgång till denna information och allt annat de vill ha så hade de haft alla möjligheter att sammankoppla informationen, tillsammans med operatörernas trafikdata, övervakningskameror, GPS data från min bil likväl som min telefon, mina resor på kollektivtrafiken, uppgifter jag lämnat till myndigheter och så vidare, och dessutom hade de kunnat samköra detta för alla jag träffat eller befunnit mig i närheten av.

Sen litar jag ju inte på polisen, det är förstås en del av det hela. Min erfarenhet säger mig att polisen i allmänhet inte bara är rätt så inkompetenta på många områden men också att de i allmänhet inte vill mig väl. Och jag är inte ens invandrare eller färgad så jag kan bara tänka mig hur illa det är för dem med tanke på den uppenbara rasismen som frodas inom poliskåren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

absolut är det läskigt vad Google har för information om en, eller snarare hur väl de kan dra slutsatser baserat på detta.
men det blir ju ett problem om denna data skulle spridas vidare eller om den aggregeras för kartläggning på en högre nivå. Samtidigt litar jag ju på att Google inte delar med sig av denna information frivilligt, det är ju deras största tillgång liksom så de håller hårt i den.

Och spå kommer dagen då ägarna får politiska ambitioner och endera själva vill ta över den politiska makten eller lansera nån marionett, Robocop är en film som visar hur det kan gå när man släpper loss företagen.
Redan idag är ju många fängelser i USA privata så skulle det inte vara en bra affär om techjättarna själva började driva fängelser och såg till att få in "kunder" via den data de sitter på, både för att tjäna på fångverksamheten men kanske också för att påverka politiskt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Och spå kommer dagen då ägarna får politiska ambitioner och endera själva vill ta över den politiska makten eller lansera nån marionett, Robocop är en film som visar hur det kan gå när man släpper loss företagen.
Redan idag är ju många fängelser i USA privata så skulle det inte vara en bra affär om techjättarna själva började driva fängelser och såg till att få in "kunder" via den data de sitter på, både för att tjäna på fångverksamheten men kanske också för att påverka politiskt

Jo absolut är det en risk. Samtidigt får man ju se till vad som ligger i deras intresse liksom. Skulle Google börja bygga fängelser och skicka alla brott de kommer på eller hittar i sina tjänster till myndigheterna för att snabbare fylla på dessa så hade ju folk slutat använda Google liksom, i alla fall hade jag gjort det väldigt snabbt. Google och Facebook känns ju oundvikliga idag men det är ju väldigt lätt att byta dessa om de skulle börja bete sig, så deras marknadsposition är inte given liksom.

Det finns många dystopier som handlar om att företag tar över myndighetsutövning men det som kommer närmast idag är ju snarare motsatsen där staten tar över företag i Kina och övervakar allt och alla.

Att låta företag driva fängelser och stora delar av rättsapparaten är förstås katastrof och jag är glad att vi inte har det så här, än i alla fall. Och det blir ju än värre i USA där företag har så mycket makt över politiken och opinionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Alltså. Du får ju inget annat svar bara för att du ställer frågan. Jag tycker inte att polisen inte ska automatiskt samla in data. Då jag inte vill leva i en polisstat. Men frågan till dig är varför du ska dölja dig bakom VPN. Det är ju ett klassiskt sätt att undvika att att bli spårad. Eftersom du litar på att Polisen kan hjälpa dig. Varför ska du dölja dig? Blir du DDOSad så är det bara att anmäla? Snacka om att tala med kluven tunga.

På tal om varför man inte ska låta polisen bygga register. Du kanske känner till Romregisret som Skånepolisen lät bygga upp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvlaa4/staten-falls-for-...

och jag anser att it-jättarna ska inte skapa register över folk o kartlägga dem som skandalen i skåne.. facebook registrerar dina åsikter osv.

Jag skrev varför jag har VPN, men jag kan vidareutveckla det.
När man har en statisk IP adress(fast IP som aldrig ändrar sig) samt publik IP inte bakom ett CGNAT(enkelt sagt där fler användare delar på ett ip nummer) så är det större risk för DDos attacker och intrångsförsök, då man lämnar sitt IP på alla sidor och alla knytpunkter/servrar/noder på internet.
Precis som sweclockers registrerar din och min IP. Om det är en sajt som blir hackad eller att hackers sätter upp en sajt för att fånga in IP nummer av hundra olika anledningar så kan inte jag bara starta om min brandvägg(router brukar folk oftast ha) men då kan inte jag bara förnya IP-numret och avvärja mig från det som händer..
Därför har jag en VPN för att mitt statiska ip inte ska vara blottat och öka risken för attacker eller dataintrångsförsök.
Så det handlar inte om att jag undviker att bli spårad av myndigheter..
Det handlar om att öka säkerheten mot dataintrång och attacker.. Förstår du mig bättre då?
Så det är inte någon kluven tunga.

Japp, jag känner till det registret och jag vet även varför de hade det... Det hade inte med åsiktsregistrering eller rasism att göra. Precis som idag så kartlägger de folk i kriminella nätverk eller att du har kriminella familjer/släktskap... Sedan att de ofta då råkar ha samma etnicitet så som i fallet med romer. Så blir det ju ett etniskt register om man ser på det ur den synvinkeln

Det som var skandal och olagligt med det i skåne var ju att de även skrev in de som var oskyldiga samt barn.. Då blev det fel, jävligt fel och det är bra att det kom ut så de skärpte till sig... Samt det var ett internt egetpåhittat register inom husets fyra väggar, så det kom ju inte från högsta ledningen att de skulle föra sådana register... För hade det varit så så hade det inte bara varit skåne utan alla större städer.
Så man kan inte skrika polisstat för att enskilda drar igång saker och håller det internt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

och jag anser att it-jättarna ska inte skapa register över folk o kartlägga dem som skandalen i skåne.. facebook registrerar dina åsikter osv.

Jag skrev varför jag har VPN, men jag kan vidareutveckla det.
När man har en statisk IP adress(fast IP som aldrig ändrar sig) samt publik IP inte bakom ett CGNAT(enkelt sagt där fler användare delar på ett ip nummer) så är det större risk för DDos attacker och intrångsförsök, då man lämnar sitt IP på alla sidor och alla knytpunkter/servrar/noder på internet.
Precis som sweclockers registrerar din och min IP. Om det är en sajt som blir hackad eller att hackers sätter upp en sajt för att fånga in IP nummer av hundra olika anledningar så kan inte jag bara starta om min brandvägg(router brukar folk oftast ha) men då kan inte jag bara förnya IP-numret och avvärja mig från det som händer..
Därför har jag en VPN för att mitt statiska ip inte ska vara blottat och öka risken för attacker eller dataintrångsförsök.
Så det handlar inte om att jag undviker att bli spårad av myndigheter..
Det handlar om att öka säkerheten mot dataintrång och attacker.. Förstår du mig bättre då?
Så det är inte någon kluven tunga.

Japp, jag känner till det registret och jag vet även varför de hade det... Det hade inte med åsiktsregistrering eller rasism att göra. Precis som idag så kartlägger de folk i kriminella nätverk eller att du har kriminella familjer/släktskap... Sedan att de ofta då råkar ha samma etnicitet så som i fallet med romer. Så blir det ju ett etniskt register om man ser på det ur den synvinkeln

Det som var skandal och olagligt med det i skåne var ju att de även skrev in de som var oskyldiga samt barn.. Då blev det fel, jävligt fel och det är bra att det kom ut så de skärpte till sig... Samt det var ett internt egetpåhittat register inom husets fyra väggar, så det kom ju inte från högsta ledningen att de skulle föra sådana register... För hade det varit så så hade det inte bara varit skåne utan alla större städer.
Så man kan inte skrika polisstat för att enskilda drar igång saker och håller det internt

Man väljer vem man litar på. Så tack för mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marie SWE:

Svårt att tagga ditt användarnamn så får se om detta funkar.

Menar du att bara för att IT-jättarna redan övervakar befolkningar så ska vår egen stat börja övervaka oss också? Du tycker alltså att övervakningen som pågår i USA eller Kina är rimlig? Det är så du vill att det svenska samhället ska se ut också?

Jag delar inte den åsikten.

Att IT-jättarna redan övervakar oss är väl för sjutton inget argument för att staten också ska övervaka oss. Vi borde istället stifta lagar som förhindrar IT-jättar från att samla in vilken data som helst.

Ska tillägga att jag inte har läst mer om på vilket sätt Polisen vill utöka sin datalagring utan jag reagerar mer på debatten här. Att Polisen övervakar och attackera misstänkta brottslingar är en sak, massövervakning är dock något helt annat. Om det nu är det som ens åsyftas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Svårt att tagga ditt användarnamn så får se om detta funkar.

Menar du att bara för att IT-jättarna redan övervakar befolkningar så ska vår egen stat börja övervaka oss också? Du tycker alltså att övervakningen som pågår i USA eller Kina är rimlig? Det är så du vill att det svenska samhället ska se ut också?

Jag delar inte den åsikten.

Att IT-jättarna redan övervakar oss är väl för sjutton inget argument för att staten också ska övervaka oss. Vi borde istället stifta lagar som förhindrar IT-jättar från att samla in vilken data som helst.

Ska tillägga att jag inte har läst mer om på vilket sätt Polisen vill utöka sin datalagring utan jag reagerar mer på debatten här. Att Polisen övervakar och attackera misstänkta brottslingar är en sak, massövervakning är dock något helt annat. Om det nu är det som ens åsyftas.

Debatten som uppstod var för att en majoritet här i tråden har en allmän misstro till samhällsfunktioner och man saknar intresse av att ta till sig fakta och istället hittar på en massa fabler och framställer dem som fakta. Man får det till någon version av 1984, 'New World Order' och massövervakning - vilket inte avses - och man är hyfsat snabb till att dra till vämjeliga liknelser. Utredningen handlar om hur man ska behandla information som finns i molnet som idag kan vara svåra att bedöma vart de finns (hela den här grejen med att molnet bara är en server någon annanstans, alltså), då historiskt sett har ett land enbart behandlat brott som funnits på sin geografiska avdelning.

Regeringens pressmeddelande

Regeringen 2021:58

Citat:

analysera förutsättningarna för att leverantörer av så kallade OTT-tjänster ska kunna omfattas av skyldigheten att lagra och ge tillgång till uppgifter om elektronisk kommunikation (..) analysera vissa frågor om jurisdiktion, inklusive folkrättsliga överväganden, i förhållande till elektronisk information som finns eller kan finnas utanför Sverige

Utredningen ska försöka avgöra om det är rimligt och jag tycker det är bra att frågan lyfts. Det kan gå åt alla håll. Det har inget med massövervakning att göra utan lagens rätt att komma in i den digitala eran.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Debatten som uppstod var för att en majoritet här i tråden har en allmän misstro till samhällsfunktioner och man saknar intresse av att ta till sig fakta och istället hittar på en massa fabler och framställer dem som fakta. Man får det till någon version av 1984, 'New World Order' och massövervakning - vilket inte avses - och man är hyfsat snabb till att dra till vämjeliga liknelser. Utredningen handlar om hur man ska behandla information som finns i molnet som idag kan vara svåra att bedöma vart de finns (hela den här grejen med att molnet bara är en server någon annanstans, alltså), då historiskt sett har ett land enbart behandlat brott som funnits på sin geografiska avdelning.

Regeringens pressmeddelande

Regeringen 2021:58

Utredningen ska försöka avgöra om det är rimligt och jag tycker det är bra att frågan lyfts. Det kan gå åt alla håll. Det har inget med massövervakning att göra utan lagens rätt att komma in i den digitala eran.

Mikael Damberg sa väl ungefär: "Om Facebook vill finnas i Sverige så måste staten få tillgång till deras data."

Vad menar han med det? Facebook ger redan ut det som exempelvis rättsväsendet begär och har rätt till att få. Om Facebook vägrar, ska han förbjuda de att finnas i Sverige? Och det kan förstås inte bara gälla dem utan alla tjänster som faciliterar kommunikation.

Man kan förstås hävda att han inte menar så, att det förstås inte ska vara så omfattande eller något, men det är ju vad han säger så i så får han ju lära sig att det han säger i sin offentliga position har fucking konsekvenser.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MsSmith:

Det har inget med massövervakning att göra utan lagens rätt att komma in i den digitala eran.

Jämför begreppet Posthemlighet, FN artikel 12. Bara för ATT man kan samla in informationen som skickas mellan två individer skall det inte göras annat än på skälig grund t.ex. brottsmisstanke m.h.a. tvångsmedel. Lagar om det finns tillgängliga redan idag att nyttja. Ska vi ha ett samhälle där alla brev som skickas ångas upp och digital skannas och lagras för eftervärlden utifall något olaglig skett? Även där finns det redan idag tvångsmedel att ta till om misstanke finns. Smaka på ordet "oskuldspresumtion".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Mikael Damberg sa väl ungefär: "Om Facebook vill finnas i Sverige så måste staten få tillgång till deras data."

Det låter precis som Kina. Om staten inte får full insyn så förbjuds tjänsten.

Skrivet av hasenfrasen:

Jämför begreppet Posthemlighet, FN artikel 12. Bara för ATT man kan samla in informationen som skickas mellan två individer skall det inte göras annat än på skälig grund t.ex. brottsmisstanke m.h.a. tvångsmedel. Lagar om det finns tillgängliga redan idag att nyttja. Ska vi ha ett samhälle där alla brev som skickas ångas upp och digital skannas och lagras för eftervärlden utifall något olaglig skett? Även där finns det redan idag tvångsmedel att ta till om misstanke finns. Smaka på ordet "oskuldspresumtion".

Precis så ska det ju vara. Data ska bara lämnas ut vid brottsmisstanke och inte på måfå. Sen kan vi ju diskutera huruvida IT-jättar ens ska få lagra allt de gör, med det är en annan debatt.

Man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Polisen/staten ska inte kunna storma in hur som helst i våra hem utan husrannsakan. Samma bör gälla våra nätliv. Jag ska kunna ha en privat konversation både f2f som via nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mikael Damberg sa väl ungefär: "Om Facebook vill finnas i Sverige så måste staten få tillgång till deras data."

Vad menar han med det? Facebook ger redan ut det som exempelvis rättsväsendet begär och har rätt till att få. Om Facebook vägrar, ska han förbjuda de att finnas i Sverige? Och det kan förstås inte bara gälla dem utan alla tjänster som faciliterar kommunikation.

Man kan förstås hävda att han inte menar så, att det förstås inte ska vara så omfattande eller något, men det är ju vad han säger så i så får han ju lära sig att det han säger i sin offentliga position har fucking konsekvenser.

Jag skulle inte kalla gnäll på internet som "fucking konsekvenser", det är att fisa i rymden (missförstå mig rätt nu). Problemet är tre: att det är goodwill i dagsläget om Facebook lämnar ut info eller ej, dels att säg att jag lägger upp barnpornografi på en sida i "molnet" sida så är det inte i Sverige brottet har begåtts och det blir då lättare att komma undan med det. Detta vill man utreda och pröva, där landsgränser nu suddas ut mer och mer. Slutligen blir konsekvensen i sådana fall att stora företag så som Facebook, Google eller Youtube sitter på information som kan leda till fällande domar men lämnar inte ut dem och på det viset får företag mer makt än staterna och där med stå över lagen.

Skrivet av hasenfrasen:

Jämför begreppet Posthemlighet, FN artikel 12. Bara för ATT man kan samla in informationen som skickas mellan två individer skall det inte göras annat än på skälig grund t.ex. brottsmisstanke m.h.a. tvångsmedel. Lagar om det finns tillgängliga redan idag att nyttja. Ska vi ha ett samhälle där alla brev som skickas ångas upp och digital skannas och lagras för eftervärlden utifall något olaglig skett? Även där finns det redan idag tvångsmedel att ta till om misstanke finns. Smaka på ordet "oskuldspresumtion".

Fast du har fortfarande inte förstått saken tror jag. Det mesta skickas inte mellan två individer, inte ens här på Sweclockers, utan det du skriver till mig ligger på en server som jag ska ha tillgång till. Det betyder att informationen redan är insamlad, det betyder inte att någon myndighet ska ha dubbletter, vilket är det jag tror att många här har tolkat det som. Jag håller helt med dig om att det måste finnas en skälig grund, men det handlar då om att leverantören av denna OTT tjänst ska lämna ut informationen. Problemet är som jag nämner ovan att "molnet" nödvändigtvis inte följer svensk lag och då kan också den skäliga grunden försvinna.

Skrivet av anon315148:

Det låter precis som Kina. Om staten inte får full insyn så förbjuds tjänsten.

Precis så ska det ju vara. Data ska bara lämnas ut vid brottsmisstanke och inte på måfå. Sen kan vi ju diskutera huruvida IT-jättar ens ska få lagra allt de gör, med det är en annan debatt.

Man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Polisen/staten ska inte kunna storma in hur som helst i våra hem utan husrannsakan. Samma bör gälla våra nätliv. Jag ska kunna ha en privat konversation både f2f som via nätet.

Fast det handlar inte om full insyn, det handlar om laglig rätt att dra ut information vid behov. Håller helt med om att det ska finnas en laglig grund, problemet är att molnet som inte alltid finns i samma land som där brottet begicks. Historiskt sett så är det där brottet begicks där det ska utredas. Det är därför helt rimligt att göra en utredning på hur detta ska hanteras.

Edit till alla svar: Det handlar också om att hur OTT-leverantörerna ska datalagra samt hur länge. Amazon, Ebay, Youtube med flera bör följa samma reglemente som ett absolut minimum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jag skulle inte kalla gnäll på internet som "fucking konsekvenser", det är att fisa i rymden (missförstå mig rätt nu).

Jag menar inte att gnäll är konsekvenser. Konsekvenserna är att de här företagen förstås hade lämnat landet om vi hade infört sådana regler som i hans uttalande.

Citat:

Problemet är tre: att det är goodwill i dagsläget om Facebook lämnar ut info eller ej, dels att säg att jag lägger upp barnpornografi på en sida i "molnet" sida så är det inte i Sverige brottet har begåtts och det blir då lättare att komma undan med det.

Men så är det. Om det är ett brott här men inte i ett annat land, och "brottet" faktiskt begås i det andra landet så är det inget brott. Om du röker gräs i Nederländerna så spelar det ingen roll vad den svenska polisen tycker om det liksom. Dock är det inte som du gör gällande, om du laddar upp barnporr från Sverige så är det ett brott i Sverige, det spelar ingen roll vart bilden lagras, däremot krävs ju att det är ett brott där bilden lagras för att rättsväsendet ska kunna få ut informationen. Man kan ha åsikter om det förstås men en ändring av det hade ju haft ganska stora konsekvenser. Då skulle exempelvis Kina kunna begära ut information från svenska tjänster för saker som är brottsliga där men inte här. Som att skriva en artikel som är kritisk mot kinas kommunistparti exempelvis.

Att ta upp barnporr som exempel är att ta i lite, barnporr är olagligt överallt. Sveriges definition av barnporr är extremt hård däremot (den innefattar tecknade bilder exempelvis) så det kan förstås komplicera sakerna, men igen så är det en konsekvens av teknikens förmåga att täcka flera länder och ländernas oförmåga att ha någon gemensam definition av vad som är tillräckligt oacceptabelt för att datautlämning ska ske.

Citat:

Detta vill man utreda och pröva, där landsgränser nu suddas ut mer och mer. Slutligen blir konsekvensen i sådana fall att stora företag så som Facebook, Google eller Youtube sitter på information som kan leda till fällande domar men lämnar inte ut dem och på det viset får företag mer makt än staterna och där med stå över lagen.

Fast det är ju en definitionsfråga, sitter de verkligen på informationen eller gör deras användare det? Sitter posten på informationen i alla brev som är i deras händer? Sen lämnar ju som sagt företagen ut denna information, om de faktiskt har den och om lagen säger att de ska göra det. Företag vars teknik innebär att de inte har någon tillgång till informationen är en annan sak, de kan inte lämna ut information. Man kan förstås se det som omoraliskt, att all kommunikation ska vara spårbar och öppen för granskning av staten och att all kryptering som staten inte har bakdörrar till ska vara olaglig, men då kanske det är dags att ansöka om medborgarskap i Nordkorea eller något.

Citat:

Fast du har fortfarande inte förstått saken tror jag. Det mesta skickas inte mellan två individer, inte ens här på Sweclockers, utan det du skriver till mig ligger på en server som jag ska ha tillgång till.

Fast varför ska det spela roll? Om du skickar ett privat meddelande till mig här på Swec så finns den informationen på Swecs servrar, men vi antar ju att den ändå är privat då det är ett privat meddelande, till skillnad från exempelvis denna diskussion som inte är privat. Sen vet vi ju att informationen även i ett privat meddelande här inte är superprivat, om du och jag skulle vilja dela barnporr med varandra och gör det över privata meddelanden här så kommer vi sannolikt att åka dit för det. Men säg att jag säljer en mediaspelare, och du ställer en privat fråga om den kan hantera nedladdade mkv-filer, om det hade inneburit att polisen tillsammans med antipiratbyrån gjorde en razzia hemma hos dig för att gå igenom din dator efter bevis på olovlig exemplarsframställning så hade det inte känts ok för mig i alla fall.

Citat:

Det betyder att informationen redan är insamlad, det betyder inte att någon myndighet ska ha dubbletter, vilket är det jag tror att många här har tolkat det som.

Varför tror de det? Det spelar väl ingen som helst roll om det är Facebook eller staten som sparar uppgifterna så länge staten har full tillgång till den när de vill utan granskning (vilket är vad de vill ha) och informationen sparas så länge staten säger att den ska sparas. Vilket är ganska precis hur det är nu med exempelvis internetleverantörer trots att EU-domstolen har kommit fram till att det inte är förenligt med de mänskliga rättigheterna och därmed inte förenligt med EU-lag.

Citat:

Jag håller helt med dig om att det måste finnas en skälig grund, men det handlar då om att leverantören av denna OTT tjänst ska lämna ut informationen. Problemet är som jag nämner ovan att "molnet" nödvändigtvis inte följer svensk lag och då kan också den skäliga grunden försvinna.

Du blandar ihop sakerna här lite, OTT-tjänster har inget med detta att göra egentligen även om jag hade föredragit att även deras information om mina tittarvanor hade hållits privat.

Molntjänsterna följer ju i allmänhet lagarna i de länder där de har verksamhet. De större har ju en närvaro här och följer därmed svensk lag, men en mindre tjänst kanske inte har det utan följer då lagen där de verkar och förstås internationell lagstiftning. Det är inte rimligt att begära att en tjänst antingen ska ha närvaro i alla länder eller helt säkert blockera alla användare som inte kommer från landet där de verkar, då det är omöjligt. Men internationell lagstiftning och diverse avtal mellan länder täcker upp ganska bra, sen finns det förstås undantag men så har det alltid varit. Sverige får enligt svensk lag inte lämna ut någon som riskerar dödsstraff exempelvis, vilket innebär att om en person som mördat folk i säg Texas lyckas ta sig till Sverige så får inte vi lämna ut den till USA.

Citat:

Fast det handlar inte om full insyn, det handlar om laglig rätt att dra ut information vid behov. Håller helt med om att det ska finnas en laglig grund, problemet är att molnet som inte alltid finns i samma land som där brottet begicks. Historiskt sett så är det där brottet begicks där det ska utredas. Det är därför helt rimligt att göra en utredning på hur detta ska hanteras.

En utredning om detta är absolut rimlig, men det handlar om direktiven till utredarna. Jämför med utredningen om marknadshyror nyligen där direktiven var tydliga med vad utredningen skulle utreda, från vilket perspektiv och i förlängningen vad den skulle komma fram till (därav hela regeringskrisen). Men man kan inte utreda sig fram till en lösning på en teknisk omöjlighet. Kryptering finns liksom, vem som helst med lite förkunskaper kan bygga en extremt säker krypterad applikation för kommunikation. Rättsväsendet har helt enkelt inte en chans där, till och med Kina som har extrema kontroller och extrema resurser kan ju inte granska allt och komma åt all kommunikation utan det kommer fortfarande ut kritik mot staten och så vidare.

Angående att lagstiftning skiljer sig så är det ju inte som att mord är lagligt i Azerbajdzjan eller något. Grövre brott är olagliga överallt, terroristplaner, mord, kidnappningar, barnporr och så vidare, även om definitionerna kan skilja sig åt på marginalen. Och avtal mellan länder går i allmänhet längre än så.

Ett exempel är ju Julian Assange. Många hävdar att det brott han blivit anklagad för här inte är ett brott i exempelvis Storbritannien, vilket inte är fallet riktigt vad jag förstår, men oavsett så hade Storbritannien ett utlämningsavtal med oss och således lät de inte Assange smita trots att han lyckades ta sig dit. Hade han lyckats ta sig till exempelvis Ecuador (vilket han rent tekniskt lyckades med, alltså hade han friheten att röra sig på deras territorium tills de tröttnade) så hade han inte blivit utlämnad men han hade fått hålla sig utanför alla länder som har utlämningsavtal med Sverige.

Citat:

Edit till alla svar: Det handlar också om att hur OTT-leverantörerna ska datalagra samt hur länge. Amazon, Ebay, Youtube med flera bör följa samma reglemente som ett absolut minimum.

Fast igen blandar du ihop det en del. Man måste skilja på metadata kring publik information, som att Youtube sparar vem som har laddat upp ett klipp och delar detta med staten ifall det bryter mottillräckligt grova lagar, och privat information som det som skickas i ett mail i Gmail eller för den delen ett krypterat meddelande över någon meddelandetjänst. Framför allt måste man tänka på implikationerna av vad de vill ha. Om staten tvingar in bakdörrar i exempelvis en krypterad meddelandetjänst så gör det tjänsten mycket osäkrare för alla. Många tjänster har ju det faktum att de inte kan komma åt informationen i deras tjänst som ett försäljningsargument, som Apple exempelvis, och nu vill staten gå runt det på något sätt och det hade förstås inneburit att det är mycket enklare för företaget i fråga, eller en tredjepartsaktör, att komma åt informationen.

Permalänk
Medlem

@snajk

Tror du det? Jag tror det skulle bli som GDPR var tänkt att bli - dvs att länder som har kontakt med EU eller Sverige i detta fall skulle anpassa sig till svenskt lagverk. Även om landet är litet och med få användare är många svenskar ganska kapitalstarka. Kan inte ge några exempel men Tyskland har redan vissa speciallagar som Facebook följer (tror det har något med andra världskriget och vad man får säga och inte säga men kan inte riktigt sätta fingret på).

Ja, håller helt med om att det kan bli stora konsekvenser och det är precis därför jag tycker att denna utredning är bra så att man får tillräckligt med bakgrundsinformation. Det är inte helt rätt att länderna har en oförmåga i saken och då är det kanske bra om Sverige går först och eventuellt EU hakar på sedan.

Det kan inte vara en definitionsfråga om vem som sitter på informationen, anser jag i alla fall. Ponera att du sänder mig ett meddelande på Messenger som jag inte öppnar - Facebook kan se vad som står antar jag om inte tjänsten är krypterad men jag har inte sett den. Sedan tror jag väl att problemet är snarare att om du sänder ett meddelande och sedan tar bort det, att det ska lagras på något vis en viss tid ändå för att innan den perioden går ut kunna lämnas över till en berörd myndighet.

Hmm jag tycker det är en oerhörd skillnad på om Google eller Polismyndigheten har koll på vad jag gör eller inte. Du tycker inte det är det alltså? Jag har mina vanor, avtal, kontakter med mera där och det finns väl ingen mening med att någon myndighet ska ha koll på det annat än om dessa saker skulle vara grund för misstanke om brott. Personligen gillar jag att vara åtminstone lite känd av dessa OTT-tjänster. Surfar ibland i inkognito-läge i webbläsaren och det känns rätt hopplöst att se allt skräp på Youtube exempelvis.

Jag kan väl tycka att det är en brist att Sverige kan enligt lag skydda en amerikansk mördare. Är personligen emot dödsstraffet men jag gillar inte att det får gå över dels vad personen har gjort mot offer och offers anhöriga och dels blockera ett land från att utföra sin egen lag.

Det är väl möjligt att tekniken på många sätt låser ute lagen men det betyder inte att man inte ska försöka så långt det går. Det är så innovation uppstår även om det i vissa fall leder till negativa resultat (exempelvis Encrochat får väl anses som negativ). Problemet som jag ser det med digitaliseringen är att det inte finns några prejudikat då branschen fortfarande är så pass ung. Jag brukar jämföra det med självkörande bilar som är i en liknande situation. Tekniken finns men får inte användas där, här får den användas men kan behöva regleras.

Hmm jag anser inte att jag blandar ihop det faktiskt. Det är som jag tolkar det en utredning om hur svenska staten vill att verksamma tjänster ska datalagra och då behövs inte alltid bakdörrar alls utan det räcker med att komma in i exempelvis telefonen.

Citat:

Utredaren ska bland annat

analysera förutsättningarna för att leverantörer av så kallade OTT-tjänster ska kunna omfattas av skyldigheten att lagra och ge tillgång till uppgifter om elektronisk kommunikation samt ta ställning till om en sådan skyldighet bör införas

Baserat enbart på detta citat anser jag att det är vettigt att bedöma situationen genom en ordentlig utredning. Den kan mycket väl komma fram till att det är fel. Jag tycker personligen att det vore rätt och rimligt och som jag tolkar ditt svar så är det åtminstone inte glasklart att det är fel heller. Det är många perspektiv som ska vävas in och jag ser fram emot att läsa resultatet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Hmm jag tycker det är en oerhörd skillnad på om Google eller Polismyndigheten har koll på vad jag gör eller inte. Du tycker inte det är det alltså? Jag har mina vanor, avtal, kontakter med mera där och det finns väl ingen mening med att någon myndighet ska ha koll på det annat än om dessa saker skulle vara grund för misstanke om brott.

Det är skillnad på Google och Polismyndigheten. Google är ett kommersiellt företag och Polisen är en statlig myndighet. Google är inte intresserad av individer men det är Polismyndigheten. Polismyndigheten har precis som du skriver ingen mening med att ha koll på alla svenskar förutom där misstanke om brott finns. Då kan de begära ut det.

Nu försvarar jag dock inte Google eller andra IT-företag. Man ska ju komma ihåg att det är amerikanska företag och amerikanska staten verkar ju väldigt intresserad av även icke amerikanare.

Skrivet av MsSmith:

Hmm jag anser inte att jag blandar ihop det faktiskt. Det är som jag tolkar det en utredning om hur svenska staten vill att verksamma tjänster ska datalagra och då behövs inte alltid bakdörrar alls utan det räcker med att komma in i exempelvis telefonen.

Behövs inga bakdörrar men de ska komma in i telefonen? Nu går det väl redan att knäcka telefoner, men att de ska kunna komma in i telefonen utan vidare är väl ändå en bakdörr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Behövs inga bakdörrar men de ska komma in i telefonen? Nu går det väl redan att knäcka telefoner, men att de ska kunna komma in i telefonen utan vidare är väl ändå en bakdörr?

Kanske var dåligt förklarat eller otydligt men för mig är det två olika saker.
Att få utdrag av meddelande från Messenger från Facebook är inte som jag ser det samma sak som att få min pinkod eller kapa fingret på mig och lägga det på avläsaren (obs, extremexempel) och ha full tillgång till alla appar, bilder etc. Beror kanske på hur man ser det, men som jag tänker på det är det inte en bakdörr.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon315148:

Polismyndigheten har precis som du skriver ingen mening med att ha koll på alla svenskar förutom där misstanke om brott finns. Då kan de begära ut det.

Skulle du ha förtroende för utredande polis som inte vet hur en Tor exitnod fungerar eller inte ens vad PDT betyder i loggar från Microsoft? Det var vad jag fick förklara för dem (två IT-experter och en kommisarie) när jag blev kallad till förhör. De visste inte heller att Statliga SIDA har sponsrat Tor-projektet. https://web.archive.org/web/20190224115818/https://www.metro....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@snajk

Tror du det? Jag tror det skulle bli som GDPR var tänkt att bli - dvs att länder som har kontakt med EU eller Sverige i detta fall skulle anpassa sig till svenskt lagverk. Även om landet är litet och med få användare är många svenskar ganska kapitalstarka. Kan inte ge några exempel men Tyskland har redan vissa speciallagar som Facebook följer (tror det har något med andra världskriget och vad man får säga och inte säga men kan inte riktigt sätta fingret på).

Men det är ganska stor skillnad på att anpassa sin tjänst efter en lag som säger exempelvis att hakkors är hets mot folkgrupp och moderera baserat på det, och att ge staten fri tillgång till privata meddelanden och all annan data plattformen har om medborgarna i landet. Så om Sverige säger att vi kräver en backdoor med full access utan översikt så hade de flesta tjänster sannolikt dragit sig ur vår marknad. Facebook specifikt kanske hade gett med sig, de är inte direkt integritetsfokuserade, men inte sannolikt och andra tjänster hade definitivt vägrat. Hade vi varit en stor del av marknaden så kanske de hade byggt specifika tjänster och plattformar för oss, som en del har gjort för Kina, men det är vi inte så jag bedömer det som väldigt osannolikt.

Citat:

Ja, håller helt med om att det kan bli stora konsekvenser och det är precis därför jag tycker att denna utredning är bra så att man får tillräckligt med bakgrundsinformation. Det är inte helt rätt att länderna har en oförmåga i saken och då är det kanske bra om Sverige går först och eventuellt EU hakar på sedan.

Generellt håller jag med, man bör utreda saker som kan ha stora konsekvenser, men som jag redan sagt så kan direktiven till en utredning vara extremt begränsande i vad man får utreda, vilka konsekvenser som ska beaktas, vem som får lämna synpunkter, vad resultatet ska bli (utredningen om fri hyressättning i nyproduktion är ett ypperligt exempel på denna typ av styrning). Och staten har inte kompetens inom IT, det är ganska uppenbart i mina ögon. De vet uppenbarligen inte vad OTT betyder trots att det är ett centralt begrepp de använder, helt felaktigt, exempelvis.

Sen är de som genomför denna typ av utredningar väldigt långt ifrån vår vardag om man säger så. Jag diskuterade exempelvis datalagringsdirektivet med en vän till familjen som var med och utformade det och han kunde inte alls förstå mina synpunkter. Integritet eller privatliv fanns liksom inte på kartan utan det handlade uteslutande om att göra polisens jobb lättare, och han var ändå en av de mest "liberala" personerna som höll på med det.

Vad som hände sen är ju bara mer vatten på min kvar om vi säger så. 2014 kom EU-domstolen fram till att detta inte var förenligt med EU:s rättighetsstadga, likväl har vi kört på ändå.

Citat:

Det kan inte vara en definitionsfråga om vem som sitter på informationen, anser jag i alla fall. Ponera att du sänder mig ett meddelande på Messenger som jag inte öppnar - Facebook kan se vad som står antar jag om inte tjänsten är krypterad men jag har inte sett den. Sedan tror jag väl att problemet är snarare att om du sänder ett meddelande och sedan tar bort det, att det ska lagras på något vis en viss tid ändå för att innan den perioden går ut kunna lämnas över till en berörd myndighet.

Men är det ett måste? Om jag väljer att ta bort ett meddelande eller vad som helst som jag äger egentligen så borde väl det plockas bort? Sen är jag förstås medveten om att det kan ta lite tid att ta bort saker rent tekniskt, och att det ofta går att återskapa saker, och ett meddelande ägs förstås av två parter så om mottagaren inte plockar bort det också så finns det ju kvar oavsett vad sändaren gör, och om polisen redan avlyssnar mig så har de förstås meddelandet ändå, men bortsett från det så borde Facebook lyda mig om jag ber dem ta bort något som jag lagt upp. Om jag får ett brev, läser det och sen eldar upp det så är det min ensak, polisen kan inte kräva att jag (eller posten) behåller en kopia av all korrespondens jag får bara för att det finns en chans att de innehåller något olagligt exempelvis (bortsett förstås saker som behövs för redovisning, kanske bevis i en pågående rättegång och liknande).

Citat:

Hmm jag tycker det är en oerhörd skillnad på om Google eller Polismyndigheten har koll på vad jag gör eller inte. Du tycker inte det är det alltså? Jag har mina vanor, avtal, kontakter med mera där och det finns väl ingen mening med att någon myndighet ska ha koll på det annat än om dessa saker skulle vara grund för misstanke om brott. Personligen gillar jag att vara åtminstone lite känd av dessa OTT-tjänster. Surfar ibland i inkognito-läge i webbläsaren och det känns rätt hopplöst att se allt skräp på Youtube exempelvis.

Nej det är en väldig skillnad, det var ju så hela denna debatten startade. ("Varför bryr ni er så mycket om statens övervakning när företagen redan övervakar er så mycket..?") Det känns lite obehagligt hur mycket information exempelvis Google har om mig, men jag får ju ut något av det och jag litar på att Google inte ger den informationen till vem som helst. Om jag sparar min plats så kan jag gå tillbaka och se vilken plats jag befann mig på en viss dag exempelvis, och vill jag göra något som jag inte vill att Google ska ha koll på kan jag avaktivera delning av plats eller vad de kallar det. Om staten eller polisen hade full insikt i denna information utan att behöva motivera sig och utan möjlighet för mig att avböja, tillsammans med operatörsdata, transaktionsinformation från banker, video från övervakningskameror och så vidare, och all denna information från alla inte bara mig, så skrämmer det mig väldigt mycket mer.

Citat:

Jag kan väl tycka att det är en brist att Sverige kan enligt lag skydda en amerikansk mördare. Är personligen emot dödsstraffet men jag gillar inte att det får gå över dels vad personen har gjort mot offer och offers anhöriga och dels blockera ett land från att utföra sin egen lag.

I praktiken har det väl inte varit ett problem. Samtidigt är det ju så vi har bestämt det, vi har inte dödsstraff för vi har kommit fram till att det är omoraliskt och då hjälper vi inte andra länder att utföra dödsstraff heller.

Citat:

Det är väl möjligt att tekniken på många sätt låser ute lagen men det betyder inte att man inte ska försöka så långt det går. Det är så innovation uppstår även om det i vissa fall leder till negativa resultat (exempelvis Encrochat får väl anses som negativ). Problemet som jag ser det med digitaliseringen är att det inte finns några prejudikat då branschen fortfarande är så pass ung. Jag brukar jämföra det med självkörande bilar som är i en liknande situation. Tekniken finns men får inte användas där, här får den användas men kan behöva regleras.

Samtidigt har vi ju prejudikat på något plan, ett meddelande i en app eller ett epost-meddelande skiljer sig ju inte från ett brev egentligen. Posthemligheten är inte bara en del av svensk lag utan också en del av de mänskliga rättigheterna, och lagen är ganska tydlig i mina ögon även vad det gäller elektronisk kommunikation:

Skrivet av Wikipedia:

I 2 kap. 6 § Regeringsformen (1974:152) anges:

"Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande."

I 4 kap. 8 § Brottsbalken (1962:700) anges:

"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".

I 4 kap. 9 § Brottsbalken (1962:700) anges vidare:

"Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år."

Citat:

Hmm jag anser inte att jag blandar ihop det faktiskt. Det är som jag tolkar det en utredning om hur svenska staten vill att verksamma tjänster ska datalagra och då behövs inte alltid bakdörrar alls utan det räcker med att komma in i exempelvis telefonen.

Jo det är absolut en lösning som kommer runt de specifika tekniska problemen (och skapar andra förstås): statliga trojaner på alla telefoner som konstant skickar information till en statlig databas.

Citat:

Baserat enbart på detta citat anser jag att det är vettigt att bedöma situationen genom en ordentlig utredning. Den kan mycket väl komma fram till att det är fel. Jag tycker personligen att det vore rätt och rimligt och som jag tolkar ditt svar så är det åtminstone inte glasklart att det är fel heller. Det är många perspektiv som ska vävas in och jag ser fram emot att läsa resultatet.

Tja, handlar det bara om OTT-tjänster så är det förstås inte så farligt. Att staten kan se vad jag tittar på på Netflix eller HBO har jag inga större problem med, än mindre om det handlar om kommunikation på dessa plattformar (delning av rekommendationer?).

Nu misstänker jag att de har en annan definition av OTT än den gängse, eller så har de helt missuppfattat vad det är, för det är ju inte vad de har diskuterat. De får gärna utreda drakoniska datalagringsförslag hur mycket de vill, bara de beaktar internationell rätt och EU-lag och därför kommer fram till att det är omöjligt utan för stora inskränkningar av privatlivet och den personliga integriteten. Men varför man ska göra en massa utredningar om saker som är både tekniskt och juridiskt omöjliga vet jag inte.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

I praktiken har det väl inte varit ett problem. Samtidigt är det ju så vi har bestämt det, vi har inte dödsstraff för vi har kommit fram till att det är omoraliskt och då hjälper vi inte andra länder att utföra dödsstraff heller.

Svenska regeringen har tidigare frångått de moraliska principerna och blivit fällda av FN för det. Utlämnande av två egyptier till Egyptien via USA som torterades där båda två senare fick skadestånd av Svenska staten där den ena har fru och barn i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptenavvisningarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Svenska regeringen har tidigare frångått de moraliska principerna och blivit fällda av FN för det. Utlämnande av två egyptier till Egyptien via USA som torterades där båda två senare fick skadestånd av Svenska staten där den ena har fru och barn i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptenavvisningarna

Yes, jag funderade på att ta upp det specifika fallet som ett exempel på att vi inte alltid lever som vi lär, samtidigt blev det ju en väldig massa diskussioner efter den händelsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Kanske var dåligt förklarat eller otydligt men för mig är det två olika saker.
Att få utdrag av meddelande från Messenger från Facebook är inte som jag ser det samma sak som att få min pinkod eller kapa fingret på mig och lägga det på avläsaren (obs, extremexempel) och ha full tillgång till alla appar, bilder etc. Beror kanske på hur man ser det, men som jag tänker på det är det inte en bakdörr.

Hänger inte med alls nu känner jag. Du anser att det är olika saker att få utdrag från t.ex. Facebook Messenger och PIN-koden med tillgång till allt i telefonen? På vilket sätt är det annorlunda? Jag skulle nog påstå att PIN-koden är värre då det innebär tillgång till allt på telefonen versus en enstaka meddelandetjänst.

Jag anser inte att Polisen ska ha tillgång till något utan tillstånd. End of story.

Skrivet av hasenfrasen:

Skulle du ha förtroende för utredande polis som inte vet hur en Tor exitnod fungerar eller inte ens vad PDT betyder i loggar från Microsoft? Det var vad jag fick förklara för dem (två IT-experter och en kommisarie) när jag blev kallad till förhör. De visste inte heller att Statliga SIDA har sponsrat Tor-projektet. https://web.archive.org/web/20190224115818/https://www.metro....

Polismyndigheten har säkert bristande IT-kompetens liksom en del andra myndigheter. Jag vet inte vad det beror på (bristande intresse för utbilda/anställa IT-kompetens?) men Polisen sysslar ju inte enbart med IT-brott.

Jag har personligen ganska stort förtroende för Polisen. Nu har jag inte haft mycket kontakt med Polismyndigheten men de få gånger som jag ändå har haft det så har jag blivit väldigt väl bemött. Det kan säkert ser olika ut för olika personer och olika delar i landet. Sen finns det givetvis dåliga poliser precis som det finns dåliga läkare etc. Mina personliga upplevelser/erfarenheter är dock mycket goda.

Så mina åsikter kring övervakning har väldigt lite med mitt förtroende för Polisen att göra. Det är en principsak. Människor ska ha rätt och våga göra och säger saker (inom lagens ramar). Övervakning leder till självcensur.

Förtydligande.
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon315148:

Övervakning leder till censur.

Prexis, fast mer korrekt är nog självcensur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Prexis, fast mer korrekt är nog självcensur.

Ja, jag menar självcensur (redigerar inlägget). Att man exempelvis inte vågar skriva det man tycker med rädsla för att det kommer att straffa sig senare.

Övervakning inkräktar därför på yttrandefriheten, och den ska vi värna om.