Behöver tips hur man hittar någon (dejta)(Stockholm)

Permalänk

Behöver tips hur man hittar någon (dejta)(Stockholm)

Hej,

Blev singel igen efter två år av förhållande, vilket sluta bra utan bråk eller konflikter.

Tomheten är hård, liksom ett stort vakuum där. Den går inte att fylla med att träffa vänner eller familj, allt känns så dött.

Dejting appar är verkligen inte för mig, matchar med få och ännu mindre någon ja faktiskt är intresserad av. Utav dem jag umgåtts med efter jag gjort slut med mitt ex så har ja klickat med folk som är otillgängliga, typ en kompis till mitt ex och en kompis till min syster som inte vill alls att ja dejtar hennes bästis som hon delar lägenhet med.

Så skulle verkligen behöva komma ut ur min sociala bubbla, träffa nya människor generellt.

Permalänk
Medlem

Flytta från Stockholm är ingen idé, är än värre här ute på vischan tyvärr.

Permalänk
Medlem

om du nu klickar med 2st och dom känner samma sak, varför skulle ni låta en tredjepart oavsett vem det är, bestämma om ni får träffas? eller brukar du styras vilka dessa personer får träffa?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

om du nu klickar med 2st och dom känner samma sak, varför skulle ni låta en tredjepart oavsett vem det är, bestämma om ni får träffas? eller brukar du styras vilka dessa personer får träffa?

känner att det är taktlöst av mig, och skulle kunna få mitt ex att må dåligt över det. Ja bryr mig fortfarande om henne, och vi rör oss i samma kretsar. Ser också fult ut, för att inte tala om att kompisen oavsett om hon också är intresserad inte kommer dejta sin kompis ex.

Permalänk
Avstängd

För att träffa nya människor, oavsett om det är för vänskap eller mer, så är det bra med någon aktivitet. Testa någon kvällskurs för något eller engagera dig i något, kan vara en politisk förening, fältbiologerna, någon whiskey-provar-klubb eller vad som helst. Bara det finns människor som man passar ihop med. Så undvik religiösa organisationer om du inte är religiös exempelvis, eller vinprovning om du inte dricker alkohol eller gillar vin.

Annars är det bra att ge det några gånger innan man bestämmer sig för att backa ur. Det är lätt att känna att folk inte är så trevliga eller smarta innan man har lärt känna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

om du nu klickar med 2st och dom känner samma sak, varför skulle ni låta en tredjepart oavsett vem det är, bestämma om ni får träffas? eller brukar du styras vilka dessa personer får träffa?

Om exet kompis så var den sista kvinnan på jorden skulle man väl inte gå på henne.. på samma sätt som jag aldrig skulle dejta något av mina vänners ex.. (skulle någon i bekantskapskretsen göra något dyligt så ryker den, kvittar om det är 20 - 30 års vänskap som försvinner)

Permalänk
Medlem

Dejta i Sverige (Stockholm) är sjukt svårt - Omöjligt för mig, nog att jag hör tjejkompisar springa runt och dejta fritt men oavsett kille jag talar med säger att det är i princip omöjligt (De som har flickvänner har gått all in på första tjej de träffat).

Dunno borde talas om det mer, definitivt ett stort samhällsproblem. Verkar ju vara något 80/20 scenario. Tycker jag själv inte har så höga krav men vettifan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Om exet kompis så var den sista kvinnan på jorden skulle man väl inte gå på henne.. på samma sätt som jag aldrig skulle dejta något av mina vänners ex.. (skulle någon i bekantskapskretsen göra något dyligt så ryker den, kvittar om det är 20 - 30 års vänskap som försvinner)

Varför då? Jag förstår inte riktigt det tabu som vissa har för detta. Har du avslutat förhållandet så har du ju avslutat det, ska du stå i vägen för din polares evetuella lycka för att du dejtat personen tidigare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Dejta i Sverige (Stockholm) är sjukt svårt - Omöjligt för mig, nog att jag hör tjejkompisar springa runt och dejta fritt men oavsett kille jag talar med säger att det är i princip omöjligt (De som har flickvänner har gått all in på första tjej de träffat).

Dunno borde talas om det mer, definitivt ett stort samhällsproblem. Verkar ju vara något 80/20 scenario. Tycker jag själv inte har så höga krav men vettifan

E väl som vanligt, tjejer kan typ bara gå utanför dörren så har dom massa efter sig. Är man kille så måste man anstränga sig, om man inte är kändis eller skitsnygg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Varför då? Jag förstår inte riktigt det tabu som vissa har för detta. Har du avslutat förhållandet så har du ju avslutat det, ska du stå i vägen för din polares evetuella lycka för att du dejtat personen tidigare.

Jag håller med dig men lite beror det ju på situationen också. Om det var ens bästa polares största kärlek som han höll ihop med i många år eller liknande, kanske med ett jobbigt slut, så hade jag nog varit lite tveksam. Och tiden är ju en viktig aspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

E väl som vanligt, tjejer kan typ bara gå utanför dörren så har dom massa efter sig. Är man kille så måste man anstränga sig, om man inte är kändis eller skitsnygg.

nja det vette sjutton jag tycker det ofta funkar bra så länge som man är självsäker och trevlig,
mycket handlar om att våga gå fram och börja tjata, det tar inte lång stund innan man märker om det finns ett intresse eller inte.
(att flirta med butikstjejer är ju bästa sättet att få personalrabatter när man ska köpa prylar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

känner att det är taktlöst av mig, och skulle kunna få mitt ex att må dåligt över det. Ja bryr mig fortfarande om henne, och vi rör oss i samma kretsar. Ser också fult ut, för att inte tala om att kompisen oavsett om hon också är intresserad inte kommer dejta sin kompis ex.

Ibland måste man se till sig själv, sedan skulle jag väl inte rekommendera relation om det är en känsla av att "fylla ett tomrum", det låter mer som att du kanske ska försöka hitta något sätt att processa klart ditt ex. Efter det skulle jag säga gå på den du gillar om den gillar dig, oavsett vad tredje part anser.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Eller omfamna singellivet! Man slipper kompromissa. Man kan umgås med sina vänner när de än kan, utan att ta hänsyn till en partners planer. Ingen risk för svartsjuka om man umgås med kompisar av det motsatta könet. Jag skulle ha extremt svårt att offra singellivets frihet för att gå in i ett förhållande. Att ha vänner att hänga med är däremot en riktigt bra grej, så kanske skulle det vara ett fokus i stället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tja....själv testade jag på Motesplatsen.se. Lyckligt gift sen 5 år
En sak lärde jag mig ganska fort, letar man och försöker hitta någon är det väldigt svårt.
Jag hittade min kärlek när jag kikade på vilka intressen hon hade (dans) och tänkte att det kunde bli en bra danskompis....det blev en VÄLDIGT bra danskompis

Det finns många galningar o knäppisar på de där dejingsidorna...men det finns en och annan pärla. Man får ha tålamod och inte försöka för mycket.

Appar i mobilen som man skall svajpa och gilla i är bara blaj.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av snajk:

För att träffa nya människor, oavsett om det är för vänskap eller mer, så är det bra med någon aktivitet. Testa någon kvällskurs för något eller engagera dig i något, kan vara en politisk förening, fältbiologerna, någon whiskey-provar-klubb eller vad som helst. Bara det finns människor som man passar ihop med. Så undvik religiösa organisationer om du inte är religiös exempelvis, eller vinprovning om du inte dricker alkohol eller gillar vin.

Annars är det bra att ge det några gånger innan man bestämmer sig för att backa ur. Det är lätt att känna att folk inte är så trevliga eller smarta innan man har lärt känna dem.

Kvälls kurs låter perfekt

Permalänk
Medlem

Väljer du att testa nya intressen, typ kvällskurser, föreningar eller liknande. Gå inte in med inställningen att du ska leta partner, utan för att detär trevligt/intressant/roligt. Jag tror nämligen att det är enkelt att se om intresset är genuint eller inte.

Permalänk
Medlem

En varm sommardag och en vanlig bänk som har skugga, gärna gågata, vips på med socialtalangen
Kan inte tala för Stockholm dock
Ja, lycka till *smisk!*

Permalänk
Medlem

Spontan tanke: "Det är tomt och jag behöver någon" är inte en optimal grund att bygga ett förhållande på. No judgement dock, ibland är läget som det är. Det kan dock vara bra att ha det i bakhuvudet så att man inte "tar första bästa" bara för att man är rädd för att vara ensam. Sett många vänner gå igenom förhållande på förhållande och aldrig bli lyckliga på det sättet. Sen kan man ju dejta någon för att fylla tomrummet och se vart det leder, man behöver ju inte flytta ihop dag 3 utan kan ju bara dejta i ett par år.

När det kommer till att träffa någon så tror jag grunden ligger i att träffa folk. Under covid och sådär är folk ju kanske inte lika aktiva med kvällskurser och andra sociala hobbys. Personligen tror jag det bästa sättet att dejta är att inte dejta. Om man går ut och letar efter en dejt så är det lätt det blir lite creepy vibes ifall man ignorerar alla män och bara pratar med kvinnor (gör slutsatsen att du är en heterosexuell man efter vad du skrev i posten, kan ha fel). Börja istället att dansa/spela magic the gathering/vad som med målet att du vill göra just det. Träffar du någon där så är det en nice bonus och gör du inte det så hade du en skoj hobby som kanske fyllde en liten del av det där tomrummet.

Dejtingappar är ju det ruttnaste av ruttnaste. Däremot finns det ju många andra sidor som happypancake, match.com, mötesplatsen etc där fokus ligger lite mer på vem du är än hur du ser ut. Kan vara värt att testa i covid tider.

Oavsett lycka till!