AMD sockel AM5 behåller kylarkompatibilitet

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det såklartt kanon Jag är inte så sugen på att byta ut mix X62 nu när övriha i Kraken-serien slytet med integrerad fläktkontroller som kan styras med vattentemp. Så det vore ju ypperligt trevligt om den kunde hänga med länge än

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite sorgligt att något som detta ska vara helt fantastiskt. 😂 Men det är det givetvis. Det måste vara en enorm mängd kylare som skrotad varje år, t ex junket man får på köpet (som är tillräckligt bra för gemene man).
Min AM4 håller på att avyttras nu men vattenkylningen kommer sparas till nästa dator som kanske är en AM5. Det handlar visserligen bara om ett vattenblock för 500 kr (fyndvara!), men ändå, för det lär bli svårt att komma undan billigare framöver.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Det är väl lite sorgligt att något som detta ska vara helt fantastiskt. 😂 Men det är det givetvis. Det måste vara en enorm mängd kylare som skrotad varje år, t ex junket man får på köpet (som är tillräckligt bra för gemene man).
Min AM4 håller på att avyttras nu men vattenkylningen kommer sparas till nästa dator som kanske är en AM5. Det handlar visserligen bara om ett vattenblock för 500 kr (fyndvara!), men ändå, för det lär bli svårt att komma undan billigare framöver.

Jo men AMD har sällan bytt kylarfästen och socklar jämfört med Intel som har gjort det till en affärside att alltid tvinga folk att köpa moderkort och kylare om de vill skaffa en nyare cpu.
Apropå sockelbyte så har ju Asrock tidigare byggt en del "adaptrar" som hanterat olika cpusocklar på samma moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Äh, spara lite miljö istället.. kylaren funkar fortfarande fint!

Skrivet av pellen:

Äsch, det är ju onödigt!
Jag har en Noctua NH-U12F från 2007 som används än idag

Skrivet av PlogarN97:

Jasså? Varför det?

Jag hade mer än gärna kört på min schyte ninja från cirka 2006 om det inte vore så att jag vid senaste chassiuppgradering bytte till mini itx chassi där kylaren inte fysiskt får plats. Annars så ”höll” den i 10 år.

För att jag vill ha nytt. Visst funkar de bra men varför bry sig för den småsumman jag lagt för 4 eller mer år sen på det.
Nu har jag börjat köra AIO vattenkylning också vilket inte är lika stabilt som fläktar och bör bytas ut efter några år

Permalänk
Skrivet av enbom:

Vad är det med DDR5 som gör att du vill hoppa på tåget så fort som möjligt?

Ptjaa kanske framtidskompabilitet. Ja nu är det ju inte DDR-standarden huvudanledningen utan sockeln.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det mycket välkommet.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Det hade varit fantastiskt!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

Hos intel har ju en fin prolle varit mer värd än ett fint moderkort, medans hos AMD har det varit tvärtom.
Dessutom, moderkortet hänger med längre än vad en prolle gör.

Förstår hur du tänker, då CPU har blivit så dyr så är det "bättre" att råka böja pin på moderkortet istället då dom inte är lika dyra.

Skrivet av mrqaffe:

Jo det blev betydligt mer skador på moderkorten jämfört med hur många cpuer som skadades vid montering när Intel bytte sockel.

Så många dator som jag har byggt sen jag var runt 9 år, så har jag aldrig råka böja någon pin på moderkortet.

Läser en hel del på forumet här, men läser sällan någon som har lyckas böja pin på moderkortet men däremot så finns det en del som har lyckas böja pin på sin CPU istället.

Men så är det med det mesta så fort något ska gå över till något nytt så tar det ett tag innan många har lärt sig hur dom ska göra, sen kanske inte internet var så stort då kunde dom inte kolla på youtube hur man gör.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Välkommen nyhet. Då slipper man köpa nytt vattenblock, om man inte vill såklart. Ska fan hänga på "låset" vid den releasen. För vi vet att det kommer vara bristvara.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

De kylare som använder AMDs orginalfäste kommer att fungera perfekt...
När AMD gick över till AM4 så fick jag köpa ett par extra kit från Corsair till mina äldre Hydro kylare, eftersom hålen sitter mera isär.
Problemet för mig är att jag flyttar runt processorer & kylare i mina burkar & då tar LGA pinnarna på intel-datorerna stryk...har en del böjda pins trotts oändlig försiktighet, AMDs pinnar justerar man med ett kreditkort om det behövs...
Min ASRock m-itx har intelfäste till Ryzen...funkar bra...men då är ju pinnarna fortfarande på Processorn...
Men som sagt det är ju höjden på processorn som behöver vara samma...inget kul med fulmodd på favorit kylaren

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Grymt, i annat fall hade det varit en katastrof i design att alla behöver nya kylare.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället