Google smyglanserar mellanklassaren Pixel 5a

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag inte haft apple annat än på jobbtelefon än så länge. Kanske blir ändring på det nu.
Jag tycker ju inte android funkar så bra på uppdateringsfronten. Androidtillverkarna är antingen dåliga på att alls ge uppdateringsr i flera år, eller så är de år efter i uppdateringscyklerna.
Google är de enda som får ut uppdateringarna direkt. Men de vill tydligen inte sälja sina grejer här.

Jag är färdig med meck och krångel. Men uppdateringar vill jag ha ett gäng år på uppkopplade enheter.
Och en butik där jag kan köpa telefonen.

Iphone ligger nära till hands alltså

Jo, samtidigt kan man ju räkna lite på kostnaden över tid. Den billigaste Iphone (som inte är SE för det är ett specialfall) som Apple själva säljer idag är en Xr, den kostar 6275 med 64GB. Den lanserades i oktober 2018 så den är snart tre år gammal. Om Apple fortsätter att ge 7 års uppdateringar så betyder det att den inte får fler om drygt fyra år, alltså 2025. Så den kommer att "hålla" längre än en Pixel 5a men inte särskilt mycket, och den kostar också mer och har inte alls lika mycket moderna funktioner som IP-klassificering exempelvis.

Jämför man med exempelvis en Galaxy A52 som också kommer att få uppdateringar till 2025 men som kostar sådär 1500-2000 mindre så vet jag inte om det är en så bra deal. A52 har ju en del fördelar, som stor OLED-skärm med 90 Hz (eller är det 120 Hz?, enligt prisjakt så är det det), dubbelt så mycket minne både internminne och lagringen, 50% större batteri, något lägre vikt, SD-kortläsare och så. Iphone borde ha bättre prestanda, Apples tre år gamla A12 borde slå SD 720G men kanske inte med så mycket som man tror. Sen är ju prestanda inte så viktigt för de flesta av oss längre, spelar man inte tunga spel på telefonen så räcker även lägre mellanklass väldigt långt idag.

Sen finns det förstås andra aspekter. Xr är ju en Iphone så det finns en stor mängd tillbehör, och kör man Apple TV eller liknande så får man ju ta en Iphone oavsett liksom. Personligen så gillar jag inte Samsungs anpassningar av Android och de har ju en tendens att sega ner allt med tiden, så den kanske inte känns så fräsch om några år. Samtidigt gäller ju det Iphone också i viss mån, de sista OS-uppgraderingarna man får på en Iphone tenderar att inte funka så bra så att köpa en "tre år gammal" nu gör ju att man hamnar där hyfsat snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vad är vitsen med dessa Pixel-telefoner? Varför existerar dem?

Att släppa en telefon i bara 2 länder kan ju inte ge mycket pengar till Google, om något?

Mjukvaran är svaret.
Även om det är subjektivt så skulle jag aldrig byta ner mig till annat än Pixel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Mest irriterande saker med denna lansering --->

1. Inte ens lanserad i Europa.
2. De gör den större..

Får bli en ny telefon nästa år kanske, för min 4a tickar på bra fortfarande.

Tycker inte ens en Pixel 4A är värd pengarna. Din 4A kommer stödjas till nästnästa höst sen är det vips slut med uppdateringarna. Apple SE 2020 som är den närmsta konkurrenten kommer stödjas ända till 2025 om inte till 2026.

När väl Google börjar lansera deras budgetmodeller globalt och med deras egna chipset med längre uppdateringsschema först då kommer den bli relevant igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker inte ens en Pixel 4A är värd pengarna. Din 4A kommer stödjas till nästnästa höst sen är det vips slut med uppdateringarna. Apple SE 2020 som är den närmsta konkurrenten kommer stödjas ända till 2025 om inte till 2026.

När väl Google börjar lansera deras budgetmodeller globalt och med deras egna chipset med längre uppdateringsschema först då kommer den bli relevant igen.

En SE 2020 med 128GB lagringsutrymme är närmare dubbelt så dyr (ca 2000:-) som en 4a. Du kan nästan köpa två telefoner på lika lång tid och du får då nyare hårdvara efter 2-3 år. 4a är prisvärd för de som vill ha en mindre Android telefon med hörlursjack och bra batteritid. Jag håller inte med dig. Det finns inte många telefoner som för 3.5k får uppdateringar varje månad i 3 år, plus feature updates var 3:e månad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Vet inte varifrån du får att en 4A kostar 3500kr när det vanligaste priset ligger runt 4700kr gråimporterad givetvis. Och nu är det inte 3 år utan 2 år eftersom modellen redan är ett år gammal.

Hörlursjack är bra men det räddar inte telefonen. Iphones modell är fortfarande mer prisvärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte varifrån du får att en 4A kostar 3500kr när det vanligaste priset ligger runt 4700kr gråimporterad givetvis. Och nu är det inte 3 år utan 2 år eftersom modellen redan är ett år gammal.

Hörlursjack är bra men det räddar inte telefonen. Iphones modell är fortfarande mer prisvärd.

Jag har köpt två 4a, en till tjejen och en till syrran. Båda gick på ungefär 3300 inklusive frakt. Det är tråkigt att Google inte lanserar sina telefoner (och andra saker) här men de är ju lätta att köpa inom EU med alla garantier och allt (inte 5a dock), att en del väljer att köpa gråimport för mycket mer pengar får väl stå för dem.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har köpt två 4a, en till tjejen och en till syrran. Båda gick på ungefär 3300 inklusive frakt. Det är tråkigt att Google inte lanserar sina telefoner (och andra saker) här men de är ju lätta att köpa inom EU med alla garantier och allt (inte 5a dock), att en del väljer att köpa gråimport för mycket mer pengar får väl stå för dem.

Vet inte varifrån du fått det från 3300kr då normalpriset för en 4A normalt ligger runt 4500kr utomlands. Att det är möjligt att köpa den gråimporterad utomlands är en sak men när det kommer till garantierna blir det betydligt suddigare och krångligare. Det är en helt annan sak än om man skulle köpt telefonen här hos en ÅF. Men även en gråimporterad från en ÅF i Sverige kan det bli krångligt med garantier men då är det iallafall möjligt att reklamera den.

Pixel 4A är en bra telefon inga tvivel men en Apple SE 2020 är det bättre valet just pga att Google ej säljer den här. Iphonen är prisvärd då den också kommer uppdateras två kanske tre år längre trots saknad av ett hörslursjack. 4A har möjligen en bättre kamera, större och bättre skärm och större batteri men allt annat är iphonen bättre på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker inte ens en Pixel 4A är värd pengarna. Din 4A kommer stödjas till nästnästa höst sen är det vips slut med uppdateringarna. Apple SE 2020 som är den närmsta konkurrenten kommer stödjas ända till 2025 om inte till 2026.

När väl Google börjar lansera deras budgetmodeller globalt och med deras egna chipset med längre uppdateringsschema först då kommer den bli relevant igen.

Håller inte med dig om att den inte är prisvärd då den går/gick att få för runt 3500 kr. När kunde ju köpa en iphone för det senast? Självklart är det trevligt att Apple lämnar längre säkerhetsuppdateringar men det är inte allt i mina ögon. Svårt att få tag i en Android lur som är mindre, samt är ganska "ren" och bra (i mitt tycke). Sen spelar det mindre roll då jag inte ens jämför med iphone då det inte finns en chans att jag kommer att köpa en.

Skrivet av jnsson:

En SE 2020 med 128GB lagringsutrymme är närmare dubbelt så dyr (ca 2000:-) som en 4a. Du kan nästan köpa två telefoner på lika lång tid och du får då nyare hårdvara efter 2-3 år. 4a är prisvärd för de som vill ha en mindre Android telefon med hörlursjack och bra batteritid. Jag håller inte med dig. Det finns inte många telefoner som för 3.5k får uppdateringar varje månad i 3 år, plus feature updates var 3:e månad

Håller med om vad du säger och jag tycker också att 4a var en bra produkt men tråkigt att den inte lanserades i Sverige.

Skrivet av Dinkefing:

Vet inte varifrån du får att en 4A kostar 3500kr när det vanligaste priset ligger runt 4700kr gråimporterad givetvis. Och nu är det inte 3 år utan 2 år eftersom modellen redan är ett år gammal.

Hörlursjack är bra men det räddar inte telefonen. Iphones modell är fortfarande mer prisvärd.

När man pratar om priset runt 3500 kr så är det grå import. Jag köpte min från Fnac vid lansering.

https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte varifrån du fått det från 3300kr då normalpriset för en 4A normalt ligger runt 4500kr utomlands. Att det är möjligt att köpa den gråimporterad utomlands är en sak men när det kommer till garantierna blir det betydligt suddigare och krångligare. Det är en helt annan sak än om man skulle köpt telefonen här hos en ÅF. Men även en gråimporterad från en ÅF i Sverige kan det bli krångligt med garantier men då är det iallafall möjligt att reklamera den.

Köpte från Fnac, just nu kostar den €329. Plus €11 i frakt då, så nästan 3400 i svenska pengar. Det är inte gråimport utan privatimport.

Citat:

Pixel 4A är en bra telefon inga tvivel men en Apple SE 2020 är det bättre valet just pga att Google ej säljer den här. Iphonen är prisvärd då den också kommer uppdateras två kanske tre år längre trots saknad av ett hörslursjack. 4A har möjligen en bättre kamera, större och bättre skärm och större batteri men allt annat är iphonen bättre på.

Man kan inte säga att det faktumet att den inte officiellt säljs här gör att Iphone SE är ett bättre val, däremot är det en fördel för Iphone. Samma med hur länge den får uppdateringar. Mycket större och mer högupplöst skärm och ändå lägre vikt och bara knappt större dimensioner är ju rätt stora fördelar för Pixel i mina ögon.

Men i allmänhet spelar ju inte något av detta någon roll, antingen vill man ha Iphone/IOS eller så vill man ha Android. Vill man ha Android så tycker jag pixel är bra och väldigt bra för priset, men det är ett problem att de inte säljs här "på riktigt". Iphone SE har en del saker som den är ganska unik på, men designen känns ju ganska föråldrad nu minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte varifrån du fått det från 3300kr då normalpriset för en 4A normalt ligger runt 4500kr utomlands. Att det är möjligt att köpa den gråimporterad utomlands är en sak men när det kommer till garantierna blir det betydligt suddigare och krångligare. Det är en helt annan sak än om man skulle köpt telefonen här hos en ÅF. Men även en gråimporterad från en ÅF i Sverige kan det bli krångligt med garantier men då är det iallafall möjligt att reklamera den.

Pixel 4A är en bra telefon inga tvivel men en Apple SE 2020 är det bättre valet just pga att Google ej säljer den här. Iphonen är prisvärd då den också kommer uppdateras två kanske tre år längre trots saknad av ett hörslursjack. 4A har möjligen en bättre kamera, större och bättre skärm och större batteri men allt annat är iphonen bättre på.

Du får den visserligen längre uppdaterad, men du kan lika gärna köpa en nyare telefon efter 3 år med Pixel 4a, så får du bättre på allt, inklusive uppdateringar, så jag tycker inte det är en sån jättepro på uppdateringar, det är ändå hårdvaran som är viktigast, t.ex. bra batteritid, vilket gör att du ändå behöver byta den innan uppdateringarna slutar o komma på iOS. Jag har också köpt 4a från Google Store Tyskland för 329 euro vilket blev runt 3300:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig