Det svenska spelundret släppt på SVT Play

Permalänk
Melding Plague

Det svenska spelundret släppt på SVT Play

En serie om hur Sverige tog spelvärlden med storm. Nu finns fem välsvarvade avsnitt om den svenska spelindustrins succésaga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant dokumentär. Det är dock det lätt att ta till halmgubbar.
I början av dokumentären som de beskriver spelhallar med flipperspel, så är det inte mycket likheter med hur ungdomar sitter ensamma själva framför datorn och spelar emot andra online.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, inte hade jag förväntat mig att snubbla över den ikoniska BF3-soldaten när jag startade SVT Play igår! Den här serien får man nog allt avsätta några timmar för.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ska kolla när jag får tid

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Såg första avsnittet och fick otroligt många nostalgitrippar och små rysningar i kroppen. Ska bli intressant att se resten

Permalänk
Medlem

Såg tre avsnitt igår på SVT Play. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Jädrar vilken nostalgitripp jag fick, både gåshud och en tår i ögat faktiskt.
Den där Nintendolådan, som man fick när man "hyrde" ett NES.
Magiska känslor

Permalänk

Såg igenom hela igår skönt och få någon valuta för pengarna i alla fall första gången i år jag såg något på SVT.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Såg igenom hela igår skönt och få någon valuta för pengarna i alla fall första gången i år jag såg något på SVT.

Ja, ska helt klart se det också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt! Blir att kolla på efter jobbet!

Är dock fortfarande bitter på att Sverige AB inte lyckades fixa/komma till en lösning så att det gick att ha The International 2021. Tycker att det är tråkigt då vi är så i framkant med spel, spelutveckling, esport etc i allmänhet med dreamhack, dice osv.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i förebyggande syfte*

Observera att denna tråden inte handlar om public service-avgiften.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Håller med dom flesta vilken bak tripp man fick känner igen alla gamla go spel...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad i förebyggande syfte*

Observera att denna tråden inte handlar om public service-avgiften.

Haha 😂. Gillar Sweclockers! Bästa OT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Trevligt! Blir att kolla på efter jobbet!

Är dock fortfarande bitter på att Sverige AB inte lyckades fixa/komma till en lösning så att det gick att ha The International 2021. Tycker att det är tråkigt då vi är så i framkant med spel, spelutveckling, esport etc i allmänhet med dreamhack, dice osv.

Var ju dock inte Sveriges eller RFs fel, utan att bolagen som ville bli förbund inte ansökt på rätt sätt, i rätt tid, eller med rätt underlag.
Det är dessutom två olika bolag som båda vill bli Sveriges "e-sportförbund" vilket också gör att det avslås.
Problemet är alltså inte Sverige, eller reglerna, utan att bolagen försökte kringgå dem för att få fördelarna utan att göra något av det som krävs för att bli ett rf-förbund.

Ska man bara göra undantag på regler hela tiden så kan man lika gärna slopa dem.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Riktig nostalgitripp, första gången jag spelade Nintendo 8 bit var 1985 och jag var helt såld på maskinen. Ville så klart ha en sån men den fanns inte på svenska marknaden just då så jag fick lugnt vänta till julen 86. Tror ni jag fick den? NEJ, däremot brorsan. Grämer mig än idag.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Bästa serien!
Mycket välgjord och intressant.
Tobias Bjarneby är ju kung och nostalgin är på topp

Permalänk
Medlem

Det är synd att de inte tagit bort högfrekvent bakgrundsbrus, expempelvis vid 25:00 i första avsnittet. Svt borde ha koll på sånt här kan man tycka =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant dokumentär. Det är dock det lätt att ta till halmgubbar.
I början av dokumentären som de beskriver spelhallar med flipperspel, så är det inte mycket likheter med hur ungdomar sitter ensamma själva framför datorn och spelar emot andra online.

Poängen var väl att nedstängningen av spelhallarna bidrog till att spelandet "flyttade in i hemmen" och att det på så vis bidrog.

Permalänk
Medlem

Brände av alla avsnitt på en gång, riktigt bra!

Permalänk
Medlem

spännande

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En serie om hur Sverige tog spelvärlden med storm. Nu finns fem välsvarvade avsnitt om den svenska spelindustrins succésaga.

Läs hela artikeln här

Det var väl ingen nyhet , jag har långt före dig lagt en tråd om detta

Permalänk
Medlem

Kanonbra, såg tre avsnitt igår!

Många gåshudsögonblick!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit se alla avsnitten än, men det är kul att SVT gör den här typen av dokumentärer. Inte minst så är det en viktig del av vår nära historia som förtjänar att dokumenteras. Jag var själv en väldigt aktiv programmerare under just 80-90-talet så det är mycket minnen som väcks till liv. Det är knappt att man förstår hur snabbt tiden har gått och hur snabb utvecklingen har varit. Samtidigt är det en del pionjärer från denna tid som redan har lämnat oss, så just därför känns det ännu viktigare att dokumentera och intervjua dem som fortfarande mins.

Det komiska är hur Sveriges regering och rikstad gärna vill lyfta fram hur fantastiskt framgångsrikt Sverige är och har varit inom IT. Men sanningen är att mycket av vår framgång som IT-nation beror på unga människors nyfikenhet, engagemang och hårt arbete snarare än våra politikers förmåga att styra landet. När våra handfallna koalitionsregeringar ägnade sin tid åt att jaga Kurdiska palmemördare och minkar i Stockholms skärgård så skapade svenska ungdomar en IT-revolution från sina sovrum. Det förtjänar all uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jädrar vilken nostalgitripp jag fick, både gåshud och en tår i ögat faktiskt.
Den där Nintendolådan, som man fick när man "hyrde" ett NES.
Magiska känslor

ah shit, jag hade glömt av att man kunde hyra NES. Minns att vi hyrde tre spel åt gången på nån kampanj och att jag hade bråttom att klara vissa innan de skulle lämnas tillbaka. Självklart hyrdes de på videobutiken som också hade ett tiotal manga-filmer översatta till svenska (Starzinger ftw").

Grymt koncept i övrigt att kunna hyra ett spel o testa det innan köp.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Det är synd att de inte tagit bort högfrekvent bakgrundsbrus, expempelvis vid 25:00 i första avsnittet. Svt borde ha koll på sånt här kan man tycka =/

Är det CRT brus?

Det är tyvärr ganska lätt att missa om de som producerat innehållet är över typ 25 - 30. Lätt att missa vad du inte hör längre

Gör det tyvärr inte mindre irriterande för folk som fortfarande kan höra det....

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att dom lyckats göra 5 avsnitt om spelundret utan att nämna spelarna.
Sverige är ju och har alltid varit en maktfaktor bland spelare.
Mycket på grund av våra generösa sociala förmåner..

Inte heller lyckas dom få med nånting om de problem som många av dessa spel faktiskt skapar.
Spel som från grunden är designade för att trigga belöningssystem och vara beroendeframkallande.

Men visst är det intressant att se Sverige bryta sig loss från vad som nära nog var ett totalitärt land till en kapitalistiskt framgångssaga.
Även om instinkten att förbjuda och reglera sönder allt nytt (och "farligt", tänk på barnen!) fortfarande lever kvar hos många av våra politiker.

Och tre saker dom inte nämner alls eller bara nuddar vid:
1. Satellit TV. För första gången kan svenskarna få en glimt av omvärden som inte är noggrant filtrerad av statsmedia. Och vi gillar vad vi ser. Även om många av våra politiker såklart försöker stoppa och förbjuda. Satellit TV är i högsta grad drivande i många områden, bl.a. såklart konsoll och datorvärlden.
2. IT miljarden. Som placerar en dator i massor av svenska hem som annars inte skulle fått en. Ett nära nog unikt exempel på där subventionering faktiskt gör exakt vad som var tänkt. Nintendo, Commodore och Atari i all ära, men Sveriges styrka på IT området fastställs i slutet av 90 talet med Hem PC reformen.
3. Telias tele monopol. Telias ovilja att införa s.k. "flatrate" för telefonsamtal skapar ett rejält hinder för IT utvecklingen i Sverige. Många chockerande höga teleräkningar resulterar i sönderhoppade modem och gråtande barn. Inte heller är Sverige speciellt snabba med ADSL utvecklingen, framförallt landsbyggden lider fortfarande svårt av detta.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sweisdapro:

Var ju dock inte Sveriges eller RFs fel, utan att bolagen som ville bli förbund inte ansökt på rätt sätt, i rätt tid, eller med rätt underlag.
Det är dessutom två olika bolag som båda vill bli Sveriges "e-sportförbund" vilket också gör att det avslås.
Problemet är alltså inte Sverige, eller reglerna, utan att bolagen försökte kringgå dem för att få fördelarna utan att göra något av det som krävs för att bli ett rf-förbund.

Ska man bara göra undantag på regler hela tiden så kan man lika gärna slopa dem.

Kanske lite off topic men tycker ändå att diskussionen ligger nära det "svenska spelundret" och hur Sverige inte erkänt E-sport som sport är on topic.

Om det är bolagen som skulden ska läggas på kan jag inte uttala mig om, då jag inte är helt inläst i hur det gått till. Men om vi har 2 st konkurrerande bolag som har detta som mål och inte lyckas genomföra detta på flera år (minst 6 år bakåt hittar jag artiklar), så börjar man ju undra vems fel det faktiskt är? Bolag brukar vilja gå med vinst, så det bör vara i deras intresse att få detta att gå igenom kan man tycka? Kanske är reglerna helt skeva och behöver ändras? Det ansvaret ligger ju definitivt på RF och Sverige/politiken.

Jag hävdar att det definitivt skulle kunna vara RFs/Sveriges fel eller ovilja att erkänna E-sport som sport/idrott. Att det är en av de huvudsakliga anledningarna till att vi inte kan ha ett av världens största E-sportevent i Sverige tycker jag är en rimlig slutsats. Att vi i Sverige, som varit så tidiga med E-sport, inte lyckats lösa detta än tycker jag är pinsamt oavsett vems fel det är.

Finns flera texter/artiklar i tidningar etc som skriver om det här. Hittar flertalet från många år tillbaka:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/centermotion-dataspel-...
"E-sport och fysisk träning hänger ihop. För att bli riktigt bra på e-sport krävs god fysik precis som i dart, boule, biljard, varpa och en hel rad andra sporter som är medlemmar i Riksidrottsförbundet och därmed får stöd av samhället."

Med tanke på de ovannämnda sporterna så bör det vara hur enkelt som helst tycker jag. Många av dessa går under precisionssport (https://sv.wikipedia.org/wiki/Precisionssport) och E-sport bör till 100% kunna gå under det.

https://www.svd.se/datorspel-bor-ses-som-en-sport (Publicerad 2015-01-18)

Till exempel så säger RF såhär om dart
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dart
"Riksidrottsstyrelsens utlåtande 2001:
Dartsporten är enligt RS uppfattning en precisionsidrott bland andra liknande idrotter såsom till exempel sportskytte, bågskytte, casting m.fl. För utövandet av dylika idrotter krävs en fysisk ansträngning för att uppnå största möjliga precision, vilket är avgörande för det idrottsliga resultatet. Utan tvekan utgör en sådan prestation fysisk aktivitet som ryms inom den definition av idrott som idrottsrörelsen antagit."

Så antingen måste dessa bolag som du pratar om vara totalt inkompetenta att inte lyckats klassa E-sport som sport, eller så är reglerna eller motståndet inom RF/politiken för stort för att få igenom detta. För enl definitionen ovan så bör E-sport till 100% gå under precisionsidrott, då man använder fysiska rörelser på mus/tangentbord/handkontroller att utföra precisionsrörelser där både timing, reflexer osv måste vara exakta. Dessutom så har E-sport en taktisk aspekt som överstiger många av dessa andra sporter som redan är godkända, som har minimal "fysisk" aktivitet.

Oavsett så är detta sjukt pinsamt för oss som svenskar att det inte gått att lösa. Och det skadar vårat rykte avsevärt inom E-sportvärlden. Sverige AB inkluderar oss alla, företag, regering, föreningar, politiker, individer etc.

Pinsamt tycker jag.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är det CRT brus?

Det är tyvärr ganska lätt att missa om de som producerat innehållet är över typ 25 - 30. Lätt att missa vad du inte hör längre

Gör det tyvärr inte mindre irriterande för folk som fortfarande kan höra det....

Japp det är definitivt CRT-brus. Jag tror jag är ovanligt känslig för CRT-brus, vet knappt någon annan i min ålder som ens hör bruset. De flesta filmskapare är bra på att ta bort bruset, men CRT-brus i filmer är så pass vanligt att jag har funderat på om det är möjligt att lokalt på min dator filtrera bort bruset.

felstavning
Permalänk
Medlem

Såg hela serien igår och det var ju en hel del nostalgi. Kul att SVT lyfter spel och sätter det lite i kontext mot tidigare dokumentärserie om det svenska musikundret.

Sen kan jag väl tycka att det är lite onyanserat ibland, att t.ex. inslaget om BF1942 som "first of a kind" bara stämmer delvis. Operation Flashpoint kom ju tidigare. Samma sak med 3D osv. Känns lite som att man så gärna vill trycka på hur fantastiskt Sverige i spelsammanhang men samtidigt var väl majoriteten av de stora titlarna fortfarande från USA. Givetvis står vi ut sett till mängden människor och att spelvärlden är stor i Sverige.

Permalänk
Testpilot

Kollat igenom de två första episoderna nu, fantastiskt välgjort!

Rekommenderar alla som har intresse i spel-historia att kolla in serien — Speciellt de som hade turen att växa upp på 80- respektive 90-talet och kan få sig en rejäl nostalgi-resa

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >