Fractal Design lanserar Torrent – chassi med luftflöde i fokus

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att inga nya chassin har fläkt emot grafikkorten i dörren eller liknande? Jag saknar det då jsg inte kör vattenkylning på grafikkort och vill kyla min gpu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Haha skojar du eller? Jag har inte på något sätt burit mig illa mot chassit. Vad är det för dumt påstående?

Jag har byggt ganska många datorer och de flesta med Fractals chassin, ingenting skramlar eller är löst, alla hårddiskar sitter med vibrationsdämpningar, inga fläktkåpor har tappat något fäste, inga fel alls, inga vibrationer, man måste vara verkligt nära för att konstatera att de är igång. Jag är inte speciellt varsam när jag bygger och enda gången jag lyckats böja något gick det bra att böja tillbaka. Det är robusta, tysta och lättarbetade chassin. Jag har byggt med luftkylning och vattenkylning och en enda gång jag haft något oljud var det för att jag monterade en pump så nära en chassidetalj att vibrationerna i pumpen fortplantade sig till chassit men det var enkelt åtgärdat med att flytta pumpen lite grand. Jag förstår inte hur man kan få felen du beskriver utan att på något sätt våldföra sig mot någonting på chassit eller någon komponent man monterar i chassit. Av din beskrivning drar jag slutsatsen att du eller någon hanterat grejerna mer hårdhänt än vad jag gör. Möjligen att du fått något så ovanligt som ett måndagsexemplar. Dessutom är erfarenheten av ett enda chassi inte nog för att råda andra att inte köpa Fractals produkter. Jag har minst tio erfarenheter av deras chassin utan att ha råkat ut för något av det du beskriver. Just nu står det fyra datorer hemma hos mig som alla är byggda på Fractals chassin. En har nyligen levererats till en av sönerna, två går hemma hos andra söner sedan flera år tillbaka, flera har migrerat till andra personer efter nybyggen hemma. Ingen har något enda skrammel eller annat problem. Den enda detaljen jag har pratat med Fractal om är att jag tycker deras bottenfilter ska vara åtkomliga framifrån och så är på de nyare.
Jag rekommenderar deras produkter, inte bara chassin, deras fläktar är numera också OK och deras vattenkylare och nätaggregat. Senaste bygget, det jag för en månad sedan levererade till sonen, bytte jag faktiskt inte fläktar på och det fungerar alldeles utmärkt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har byggt ganska många datorer och de flesta med Fractals chassin, ingenting skramlar eller är löst, alla hårddiskar sitter med vibrationsdämpningar, inga fläktkåpor har tappat något fäste, inga fel alls, inga vibrationer, man måste vara verkligt nära för att konstatera att de är igång. Jag är inte speciellt varsam när jag bygger och enda gången jag lyckats böja något gick det bra att böja tillbaka. Det är robusta, tysta och lättarbetade chassin. Jag har byggt med luftkylning och vattenkylning och en enda gång jag haft något oljud var det för att jag monterade en pump så nära en chassidetalj att vibrationerna i pumpen fortplantade sig till chassit men det var enkelt åtgärdat med att flytta pumpen lite grand. Jag förstår inte hur man kan få felen du beskriver utan att på något sätt våldföra sig mot någonting på chassit eller någon komponent man monterar i chassit. Av din beskrivning drar jag slutsatsen att du eller någon hanterat grejerna mer hårdhänt än vad jag gör. Möjligen att du fått något så ovanligt som ett måndagsexemplar. Dessutom är erfarenheten av ett enda chassi inte nog för att råda andra att inte köpa Fractals produkter. Jag har minst tio erfarenheter av deras chassin utan att ha råkat ut för något av det du beskriver. Just nu står det fyra datorer hemma hos mig som alla är byggda på Fractals chassin. En har nyligen levererats till en av sönerna, två går hemma hos andra söner sedan flera år tillbaka, flera har migrerat till andra personer efter nybyggen hemma. Ingen har något enda skrammel eller annat problem. Den enda detaljen jag har pratat med Fractal om är att jag tycker deras bottenfilter ska vara åtkomliga framifrån och så är på de nyare.
Jag rekommenderar deras produkter, inte bara chassin, deras fläktar är numera också OK och deras vattenkylare och nätaggregat. Senaste bygget, det jag för en månad sedan levererade till sonen, bytte jag faktiskt inte fläktar på och det fungerar alldeles utmärkt det också.

Håller med dig, även jag har byggt alla mina datorer dom senast 10-12 åren i Fractal burkar och kvalitén är helt okay. Har aldrig upplevt dom som lågkvalitativa. Dessutom brukar dom bli bättre för varje årsmodell. Dock ogillar jag deras hårddisksvaggor på Define 7, är ett elände att byta en disk mitt i med deras nya system. Dock finns det inte många leverantörer kvar av chassin som sväljer många diskar (har 10st i mitt Define7 XL) så man får vara glad över att Fractal finns även om just hårddiskvaggorna var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Dock ogillar jag deras hårddisksvaggor på Define 7, är ett elände att byta en disk mitt i med deras nya system. Dock finns det inte många leverantörer kvar av chassin som sväljer många diskar (har 10st i mitt Define7 XL) så man får vara glad över att Fractal finns även om just hårddiskvaggorna var bättre förr.

Attans! Jag som tänkte att nästa server skulle bli i ett XL 7. Passar inte de gamla vaggorna? Jag har nog några liggande som jag i så fall kunde använda. Byggde en för länge sen i deras gamla XL-chassi men mnns inte vaggorna mer än att jag inte hade problem. Skulle välkomna ett chassi i stil med XL-7 med lucka för hot-swap av diskar. Hur var det i övrigt att bygga med XL 7?

Permalänk
Skrivet av serafim:

Jag har byggt ganska många datorer och de flesta med Fractals chassin, ingenting skramlar eller är löst, alla hårddiskar sitter med vibrationsdämpningar, inga fläktkåpor har tappat något fäste, inga fel alls, inga vibrationer, man måste vara verkligt nära för att konstatera att de är igång. Jag är inte speciellt varsam när jag bygger och enda gången jag lyckats böja något gick det bra att böja tillbaka. Det är robusta, tysta och lättarbetade chassin. Jag har byggt med luftkylning och vattenkylning och en enda gång jag haft något oljud var det för att jag monterade en pump så nära en chassidetalj att vibrationerna i pumpen fortplantade sig till chassit men det var enkelt åtgärdat med att flytta pumpen lite grand. Jag förstår inte hur man kan få felen du beskriver utan att på något sätt våldföra sig mot någonting på chassit eller någon komponent man monterar i chassit. Av din beskrivning drar jag slutsatsen att du eller någon hanterat grejerna mer hårdhänt än vad jag gör. Möjligen att du fått något så ovanligt som ett måndagsexemplar. Dessutom är erfarenheten av ett enda chassi inte nog för att råda andra att inte köpa Fractals produkter. Jag har minst tio erfarenheter av deras chassin utan att ha råkat ut för något av det du beskriver. Just nu står det fyra datorer hemma hos mig som alla är byggda på Fractals chassin. En har nyligen levererats till en av sönerna, två går hemma hos andra söner sedan flera år tillbaka, flera har migrerat till andra personer efter nybyggen hemma. Ingen har något enda skrammel eller annat problem. Den enda detaljen jag har pratat med Fractal om är att jag tycker deras bottenfilter ska vara åtkomliga framifrån och så är på de nyare.
Jag rekommenderar deras produkter, inte bara chassin, deras fläktar är numera också OK och deras vattenkylare och nätaggregat. Senaste bygget, det jag för en månad sedan levererade till sonen, bytte jag faktiskt inte fläktar på och det fungerar alldeles utmärkt det också.

Chassit vibrerar ibland och ger samtidigt ifrån sig resonansljud. Jag har varit tvungen att lägga tjocka tunga böcker på ovansidan för att vibrationerna ska sluta och inte ens då hjälpte det. Mitt gamla Antec chassi gjorde inget av det. Har skapat en tråd om vibrationerna från mitt Fractal R5. Hårddiskvaggorna är riktigt undermåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaynizM:

Shit, vad händer med alla dessa prissättningar? Saknar tiden då bra case låg runt tusenlappen…

Finns ju många bra chassin från 600-1200kr.
Men visst denna är lite för dyr tycker jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Chassit vibrerar ibland och ger samtidigt ifrån sig resonansljud. Jag har varit tvungen att lägga tjocka tunga böcker på ovansidan för att vibrationerna ska sluta och inte ens då hjälpte det. Mitt gamla Antec chassi gjorde inget av det. Har skapat en tråd om vibrationerna från mitt Fractal R5. Hårddiskvaggorna är riktigt undermåliga.

Har för mig att R5an kom med två burar med hårddiskvaggor. Monterar man bort en eller flyttar dem för att t.ex. få rum med vattenkylning så måste man se till att de sitter ordentligt fast och att man, efter att ha monterat diskarna med vibrationsdämpare, låser vaggorna med låsskruv så de inte rubbas. Annars fortplantar sig diskens vibrationer, och om det är påtagliga vibrationer från en disk är det kanske läge att kolla hur den mår. Enda gångerna jag haft problem med diskvibrationer är på äldre diskar som var på väg att ge upp men det är å andra sidan ovanligt. På R5an kunde man väl också vrida burarna 90 grader men det var generellt en dålig idé eftersom man hade svårt att komma åt att låsa vaggorna då. Flyttade man burarna till ett annat läge var det viktigt att ha båda burarna monterade i chassit för att det skulle bli stabilt, men det problemet hade man inte om de satt i originalläget (så tight mot fronten som det gick), då kunde man skippa den ena buren. En skadad eller undermålig vibrationsdämpare kan bli ett problem i vilket chassi som helst så om man monterar om diskar bör man kolla alla vibrationsdämpare och byta de som inte verkar bra. Jag byter alltid dämpare vid byte av hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Attans! Jag som tänkte att nästa server skulle bli i ett XL 7. Passar inte de gamla vaggorna? Jag har nog några liggande som jag i så fall kunde använda. Byggde en för länge sen i deras gamla XL-chassi men mnns inte vaggorna mer än att jag inte hade problem. Skulle välkomna ett chassi i stil med XL-7 med lucka för hot-swap av diskar. Hur var det i övrigt att bygga med XL 7?

Jag tror vaggorna är unika för Define 7 serien. Dom fyller sin funktion och är vibrationsdämpade men monteringen suger, man behöver i stort sett komma åt både fram och baksidan samtidigt för att få dit dom och att byta ut en disk senare är riktigt bökigt. I övrigt är det ett kanonchassi att bygga i, jag har både en vanlig 7a och en XL, gillar bägge. Ett stort plus är att toppen går att ta bort vilket underlättar montering mycket.

Permalänk
Medlem

Om man har ett passivt nätagg?
Hur funkar det i toppen då?
Vissa dyrare nätagg gå ju inte fläkten i gång förens det blir varmt...
Kommer nätagget att starta fläkten tidigare då?
Har hur många olika Fractal Design chassier som helst...inga vibrationer...slutade med HDD för länge sedan...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Snyggt och intressant chassi men alldeles för dyrt tycker jag.

Med tanke på dom 5 medföljande fläktarna känns det inte så dyrt.

Men konstigt att dom inte säljer en version utan fläktar för folk som vill använda andra.
Om en inte ska använda dom medföljande fläktarna är det ett alldeles för saftigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om man har ett passivt nätagg?
Hur funkar det i toppen då?
Vissa dyrare nätagg gå ju inte fläkten i gång förens det blir varmt...
Kommer nätagget att starta fläkten tidigare då?
Har hur många olika Fractal Design chassier som helst...inga vibrationer...slutade med HDD för länge sedan...

Intressant fråga!
Jag skulle gissa övertrycket gör att nätaggen får hyfsad ventilation, men att det ändå finns viss risk att det fångas en del värme däruppe... Så antagligen inte perfekta lådan för ett passivt agg!
*edit*
Gamers nexus kom fram till typ samma sak i sin recension

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intressant fråga!
Jag skulle gissa övertrycket gör att nätaggen får hyfsad ventilation, men att det ändå finns viss risk att det fångas en del värme däruppe... Så antagligen inte perfekta lådan för ett passivt agg!

Jag vill oftast ha utsug uppe...antingen 2st 140mm eller en 140mm radiator på utblås...
Värmen går ju uppåt
Mina Seasonic är ju semi passiva...och på Vector, Define 7, Define S2 och så vidare. sitter de ju i en egen avdelning längst nere & får vara i fred...ett svalt nätagg är ju att föredra...Som Gigabyte!?!

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om man har ett passivt nätagg?
Hur funkar det i toppen då?
Vissa dyrare nätagg gå ju inte fläkten i gång förens det blir varmt...
Kommer nätagget att starta fläkten tidigare då?
Har hur många olika Fractal Design chassier som helst...inga vibrationer...slutade med HDD för länge sedan...

Tre 140mm fläktar i botten och två 160 180 i fronten ger nog ett rejält luftflöde så luften hinner nog inte bli så varm att det påverkar PSU-fläktkurvan.

Rättade ett fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tre 140mm fläktar i botten och två 160 i fronten ger nog ett rejält luftflöde så luften hinner nog inte bli så varm att det påverkar PSU-fläktkurvan.

Nja jag hoppar nog detta chassi...Håller mig till Define serien...om de inte tokar till det med Define 8...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja jag hoppar nog detta chassi...Håller mig till Define serien...om de inte tokar till det med Define 8...

Samma här. Det enda som stör mig är att det inte är ljuddämpat. Har har bara byggt i ljuddämpade chassin sen det kom såna. Innan dess försökte jag ljuddämpa själv med blandat resultat, bl.a. med dämpmattor man har i motorrum på bilar men även de tunnaste var väl tjocka.

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Hade gärna köpt om det inte vore för priset.

Stål- och fraktpriser har gått upp över 1000% senaste året så ni kan glömma de tidigare priserna som gällde för chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaynizM:

Shit, vad händer med alla dessa prissättningar? Saknar tiden då bra case låg runt tusenlappen…

Det finns chassin från Fractal för det priset som är riktigt fina dom också, men det här är ett stort chassi som inkluderar fem stycken någorlunda kvalitativa fläktar. Så till och med för det segmentet det ligger i så skulle jag, baserat på recensionerna som kommit, vilja påstå att det är hyggligt prissatt.

Sen så ligger det lite extra mening i "förr i tiden" kanske, för att ett chassi behövde betydligt färre fläktar och luftflödetänk förut när grafikkort drog ca 200W och CPUer under 100W. Tillverkarna hade det lättare. Köper du ett tusenlappschassi idag och ska bygga high-end så lär du köpa till en fläkt eller två.

De borde däremot kanske fundera på att sälja en variant utan fläktarna. Många som vill bygga stort har sannolikt planer på specifika fläktmodeller som ska passa deras uttänkta radiatorstorlekar ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Detta är det första Fractal chassit jag faktiskt överväger att köpa. Gillar verkligen designen denna gång

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pensatucky:

Stål- och fraktpriser har gått upp över 1000% senaste året så ni kan glömma de tidigare priserna som gällde för chassin.

Stålpriserna har inte gått upp 1000%, inte "ens" 100%.

Permalänk
Medlem

Hur snyggt hade inte detta chassi varit i vitt med kromad frontpanel

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det finns chassin från Fractal för det priset som är riktigt fina dom också, men det här är ett stort chassi som inkluderar fem stycken någorlunda kvalitativa fläktar. Så till och med för det segmentet det ligger i så skulle jag, baserat på recensionerna som kommit, vilja påstå att det är hyggligt prissatt.

Sen så ligger det lite extra mening i "förr i tiden" kanske, för att ett chassi behövde betydligt färre fläktar och luftflödetänk förut när grafikkort drog ca 200W och CPUer under 100W. Tillverkarna hade det lättare. Köper du ett tusenlappschassi idag och ska bygga high-end så lär du köpa till en fläkt eller två.

De borde däremot kanske fundera på att sälja en variant utan fläktarna. Många som vill bygga stort har sannolikt planer på specifika fläktmodeller som ska passa deras uttänkta radiatorstorlekar ändå.

Det går utmärkt bra att kontakta Fractal och komma med förslag. Jag har gjort det tidigare och det har haft effekt. Jag har gjort det utan effekt också men med en bra dialog om varför mitt förslag inte var rimligt (men kanske kunde komma ifråga i framtiden nån gång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det finns chassin från Fractal för det priset som är riktigt fina dom också, men det här är ett stort chassi som inkluderar fem stycken någorlunda kvalitativa fläktar. Så till och med för det segmentet det ligger i så skulle jag, baserat på recensionerna som kommit, vilja påstå att det är hyggligt prissatt.

Sen så ligger det lite extra mening i "förr i tiden" kanske, för att ett chassi behövde betydligt färre fläktar och luftflödetänk förut när grafikkort drog ca 200W och CPUer under 100W. Tillverkarna hade det lättare. Köper du ett tusenlappschassi idag och ska bygga high-end så lär du köpa till en fläkt eller två.

De borde däremot kanske fundera på att sälja en variant utan fläktarna. Många som vill bygga stort har sannolikt planer på specifika fläktmodeller som ska passa deras uttänkta radiatorstorlekar ändå.

sant, jag hade inte velat betala extra för fd fläktarna. har testat de flesta och fd fläktarna e inte högt rankade på min lista...

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stålpriserna har inte gått upp 1000%, inte "ens" 100%.

C:a 100 % på 20 år. Tittar vi på en 10-årsperiod har de snarare gått ner, någon produkt ligger på samma nivå.

Felstavning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det finns chassin från Fractal för det priset som är riktigt fina dom också, men det här är ett stort chassi som inkluderar fem stycken någorlunda kvalitativa fläktar. Så till och med för det segmentet det ligger i så skulle jag, baserat på recensionerna som kommit, vilja påstå att det är hyggligt prissatt.

Jämförelsevis kostar Meshify S2 med tre 140mm fläktar utan RGB ca 1800Kr. Att köpa fläktarna löst kostar ca 450Kr. Att köpa 2st 180mm och 3st 140mm Prisma-fläktar skulle landa på nästan 1300Kr. Chassit i sig är alltså lite dyrare än ett Meshify S2 men då ser det också ut att ha lite dyrare materialval i fronten.

Visst är det hyggligt prissatt för ett premium-chassi. Det är inte direkt billigt men man får ändå mycket för pengarna.

Permalänk

Ogillar kombon att nätagg sitter i topp samt att taket verkar stängt. Gillar att ha nätagg dra in egen luft med eget filter på chassit.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Tror detta är en fullträff av Fractal. Stort fan, bra jobbat!
Om man fick önska något, jag förstår helt om det inte är möjligt, men det vore ett Torrent utan medföljande fläktar öht. Fractals chassin är i god-mycket god kvalitet, men för att vara ärlig, deras fläktar är i min erfarenhet inte det och i de senaste 3 chassina jag köpt från FD så har jag skruvat bort fläktarna utan att ha ens startat dem en enda gång. Och i detta prissegment tror jag att det finns fler lite mera krävna personer. Jag hade hellre fått 700-800kr rabatt på Torrent, som jag skulle använda till att köpa Noctuafläktar. Men man kan inte få allt. Chassit har tillräcklig särprägel för mig (plus att jag gärna vill stödja FD) för att meritera ett köp ändå.

Något jag tycker mycket om med FD är att de då och då kör sin egen väg, som dessutom blir riktigt bra (ett undantag var Era, men creds för alla försök!). Första var Meshify, som snabbt bildade en ny genre. Nu detta, också med en ny tagning. Dels i praktiken "ingen front", men framför allt inga utblås utan så kraftigt intag att man endast använder mer perforering därbak. Jag blir mkt stolt över FD och kommer troligen köpa ett, kör just nu ett FD Define 7 där jag tagit bort frontluckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ogillar kombon att nätagg sitter i topp samt att taket verkar stängt. Gillar att ha nätagg dra in egen luft med eget filter på chassit.

Alla gillar vi olika:). Men personligen så tycker jag det är snyggt att slippa massa fula hål på ovansidan. Kollar man luftsimuleringarna de gör i videorna om chassit tycker jag det också verkar vettigt ur kylningssynpunkt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar riktigt trevligt!

Lite i dyraste laget kanske i mitt tycke, men när detta är i kombination med att det verkar vara bra grejer så går det ju iaf att motivera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304